גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאחורי היחידה הצבאית שזכתה בכינוי חיל החלל של ישראל

יחידה 9900 של אגף המודיעין החלה כיחידת מיפוי ועברה במילניום הנוכחי להיות אחת מהמובילות בעולם בתחום איסוף המידע

חיילי היחידה, רובם המכריע צעירים בתחילת שנות העשרים, 60% מהם נשים
חיילי היחידה, רובם המכריע צעירים בתחילת שנות העשרים, 60% מהם נשים

חיל החלל, העיניים של צה"ל, ועוד כינויים נקשרו ליחידה 9900 של אגף המודיעין, יחידה שהחלה כיחידת מיפוי ועברה במילניום הנוכחי להיות אחת מהמובילות בעולם בתחום איסוף המידע, ניתוחו והנגשתו למפקד בשדה הקרב לרבות מפקד טנק או מחלקת חי"ר.

ניקח את התסריט הלא מופרך שכוח של צה"ל צריך להיכנס למחנה פליטים ביו"ש, ברצועה או בלבנון. למיזם שמפעילה היחידה קוראים לוחמ"מ (לוחמה רב מימדית) ב-9900 מקבלים מידע ממקורות שונים על המחנה, הן מידע חזותי מרחפנים, כטב"מים וגם לוויינים, והן מידע מודיעיני אנושי על מיקום מחבלים, עמדות ירי וכו'.

חיל החלל, העיניים של צה''ל, ועוד כינויים נקשרו ליחידה 9900 של אגף המודיעין

המידע מעובד באמצעות בינה מלאכותית בתוך זמן קצר, והמפקד בשטח מקבל באמצעות מחשב הקרב שלו, מעין טאבלט צבאי, את המידע באופן מונגש, ובעיקר תלת מימדי. כלומר למפקד הניצב מול בתי המחנה, או כפר כלשהו, או מתחם מבוצר של חמאס, יש על היד מסך שמראה לו את תמונת הקרב באופן מוחשי, תלת מימדי ומתעדכן כל העת. בנוסף יש לו את מערך כלי הנשק של האויב ולצד זה את הכוחות המסייעים לו בסביבתו. המידע הזה כולל כיווני ירי אפשריים של חוליות המחבלים, כדי שניתן יהיה להיזהר, מיקום מטענים, וגם הצעות לתוכניות פעולה ושימוש בכלי נשק שונים או ביחידות מסייעות כמו הפצצה של חיל האוויר וכו'.

הדמיית תלת מימד של מחנה פליטים

מי שעבר את מלחמת לבנון השנייה, על כשליה בתחום העברת המודיעין ליחידות הלוחמות, מבין עד כמה מדובר במהפכה של ממש. הפעם הראשונה שנעשה בכך שימוש מבצעי רחב היקף הייתה במצע שומר החומות במאי 2021. בין השאר מידע שהגיע מלווייני מעקב שימש לאיתור חוליות ירי של רקטות לישראל ולהשמדתן.

"גוגל מפות" הפרטי של צה"ל  

את המוצר הזה הרכיבו ב-9900 תוך שימוש בהתקדמות הדיגיטלית ובעיקר הבינה המלאכותית ה-AI, שעיקר תפקידה למיין, לבנן ולנתח את כמויות המידע העצומות המגיעות מהשטח. האלגוריטמיקה בפיתחו יודעת לקחת את הצילומים המגיעים מהמקורות, מהלוויינים בחלל ועד למצלמה הסלולרית של הסייען בשטח, לפענח אותה וליצור ממנה את תמונת היעד. מעין "גוגל מפות" של צה"ל בזמן אמת.

סיפור הלוויינים הוא שמעניק ליחידה את הכינוי חיל החלל. אומרים שם כי זו תחנת הקרקע הלוויינית מהמתקדמות בעולם, מרכז החלל של כלל הלוויינים המשמשים את צה"ל וזרועות הביטחון. המרכז הזה מזכיר את תחנות ההפעלה של מעקב לווייני שרואים לא אחת בסרטים כמו "אויב המדינה" בכיכובם של וויל סמית' וג'ין הקמן. המשמעות היא מעבר מצילום מצב של מערכי אויב, מתקנים בטחוניים וכו' לשימוש טקטי מיידי בלוויינים במהלך קרבות ואירועים, מאיתור מכונית של מבוקש בכיר או חוליית ירי רקטות, ועד זיהוי מדויק של יעדי מעקב. ביחידה מכנים זאת "החלל החדש" - היכולת העכשווית לשגר במחיר זול יחסית מאות לוויינים זעירים עמוסי טכנולוגיה סנסורים ומצלמות, ולא להסתמך על שיגור לוויין אחד דוגמת עמוס ואופק, אחת לכמה שנים. ב-2021 שוגרו לחלל לא פחות מאלף לוויינים, רובם זעירים. לצרכים הללו משתמשים בחברות האזרחיות שמפתחות ומשגרות את הלוויינים.

הדמיית תלת מימד של מחנה פליטים

ביחידה, כמה וכמה חיילים על הרצף האוטיסטי

חיילי היחידה, רובם המכריע צעירים בתחילת שנות העשרים, 60% מהם נשים, רוכנים על מחשבים ומה שנראה על המסך יותר ממזכיר את משחקי הקרב דוגמת פורטנייט - ומן הסתם לא מעט מהם כיכבו במשחקים אלה באזרחות. בתוך 9900 יש יחידת שטח קרבית של מפעילי ומפעילות רחפנים בשדה הקרב עצמו. הם עוברים הכשרת לחימה לצד ההכשרה הטכנולוגית.

החיילים רוכנים על המסך, בו נראה מה שמזכיר את משחקי הקרב דוגמת פורטנייט

אל"מ שאול שחר, שהיה מפקד היחידה בעבר ועסק בתחום הכטב"מים בתעשייה האווירית, מספר כי ההתקדמות הטכנולוגית, הוזלת עלויות הלוויינים והרחפנים, והבינה המלאכותית יצרו מקצוע מודיעיני חדש, גיאו-אינטליג'נס, שיעדו ניתוח יעיל של המידע החזותי והאחר והנגשתו למפקדים בשטח בזמן אמת. הוא אומר כי לצעירים יש יתרון מובנה במקצועות הללו בצבא, ומפתיע בגילוי כי ביחידה יש כמה וכמה חיילים הנמצאים על הרצף האוטיסטי - ודווקא זה מסייע להם לעשות דברים שחייל "רגיל" מתקשה לעשות.

הוא אומר כי המפקדים הקרביים בשטח חייבים להיות הרבה יותר טכנולוגים ודיגיטליים מהעבר, ולדעת לנצל יכולות כמו רחפנים טקטיים שכל מפקד פלוגה יכול לשלוח, ניהול קרב באמצעות המחשב ועוד.

החיילים צוברים ניסיון שיאפשר להם בהמשך להגיע למקומות גבוהים יותר בתעשייה האזרחית

ואי אפשר בלי שאלת המאבק על כוח האדם מול חברות ההייטק - בצה"ל אומרים המאבק להשארת הטובים לא קל, וכמה וכמה מבוגרי היחידה נמצאים כבר בחברות האזרחיות ובסטרטאפים. ב-9900 מרגישים בזאת אבל אומרים כי אין בשלב הזה פער של ממש בין הצרכים למצאי. לא חסרים אנשים אבל קשה יותר ויותר להשאיר את הטובים ביותר, שמקבלים הצעות שכר ותנאים שבצה"ל אפשר רק לחלום עליהן. בנוסף ביחידה הזו נהוגה תחלופה גבוהה והגיל הממוצע נע סביב 23, החיילים המשרתים עובדים כמה שנים ביחידה, רוכשים ניסיון, ומבינים שהניסיון הזה יאפשר להם בהמשך להגיע למקומות גבוהים יותר בתעשייה האזרחית.

שחר אומר כי השכלול הטכנולוגי ובעיקר הבינה המלאכותית, מקטין את כח האדם הנדרש, ובנוסף, גם מי שיצאו להייטק, באים למילואים ומגשרים על הפערים. לדבריו, צה"ל עדיין ביתרון איכותי מובהק מול המדינות האויבות, בוודאי בתחומים הללו, ויש לו יכולת וגמישות להביא טכנולוגיות חדשות לידי ביטוי. עם זה הוא מזהיר כי התחומים הללו בתנופת פיתוח ורכש במדינות סביבנו כולל האויבות והפערים מצטמצמים.

עוד כתבות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

אנבידיה יצאה למסע רכישות של מיליארד דולר בישראל. מה בכל זאת צריך להדאיג?

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק