גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אמרו לי: 'את עם רגל בקבר מבחינת הקריירה, עדיף לנו להשקיע בבני 25-30'"

הן למדו, עבדו, צברו ניסיון ובנו קריירה - אבל שום דבר לא הכין אותן למה שיקרה כשינסו לחפש עבודה חדשה ● "אחרי 10 ראיונות עבודה עם מראיינים מאוד מאוד צעירים, הבנתי שהגיל הוא מחסום. כשאת שומעת כל כך הרבה פעמים רצופות 'לא', את מתחילה לתהות מה לא בסדר איתך" ● מה עובר על נשים שמחפשות עבודה בגיל 50 פלוס

מה עובר על נשים שמחפשות עבודה בגיל 50 פלוס / צילום: shutterstock
מה עובר על נשים שמחפשות עבודה בגיל 50 פלוס / צילום: shutterstock

ד' עבדה באותו מקום 21 שנים. היא התקדמה וטיפסה במעלה הסולם עד שהגיעה למשרה בכירה בשכר יפה. ואז, לפני שנים ספורות, היא נאלצה לפרוש מהעבודה בשל בעיה בריאותית. היא הייתה אז בת 57 ומובטלת רק כמה חודשים, אבל הופתעה לגלות שלניסיון, לכישורים וליכולות שלה אין ביקוש.

״עבדתי במשרה בכירה, הצלחתי מאוד, הרווחתי טוב והייתה הכרה ביכולות שלי גם במקום העבודה וגם בתעשייה הרלוונטית. כשפרשתי לזמן קצר ידעתי שלא יהיה פשוט כי בתחום שלי מעדיפים צעירים. כל השנים ראיתי את שכבת הגיל שלי מתכווצת, מגיעים ילדים בני 20 ומשהו ומתייחסים אלייך כדינוזאור. אבל לא הבנתי כמה זה הולך להיות קשה״, היא מספרת.

אף שהיו לא מעט משרות פנויות בתחום, היא לא הצליחה להתקבל לאף אחת מהן. ״הזמינו אותי לראיונות כי לא ציינתי בקורות החיים גיל וגם לא פירטתי את כל הניסיון המקצועי שלי״, היא מסבירה, ״הייתי מועמדת אידיאלית, עם המון ניסיון ובלי ילדים קטנים, יכולה לעבוד אינסוף שעות ביום. אבל כשמראיין אותך בחור בן 30 ומסתכל עלייך כאילו את אמא שלו - ההמשך ידוע מראש. הם מחפשים מישהו בן גילם שיוכלו להגיד לו מה לעשות״.

ד' התאכזבה שוב ושוב, וגם הרגישה איך המשבר מעמיק וההצעות הולכות ופוחתות. מנגד, היא אומרת, ״אני רואה את הגברים סביבי ובגילי, בתפקידים כמו שלי, שעשו הסבות או עזבו מקומות עבודה והמציאו את עצמם מחדש בן רגע. התחושה היא שיותר קל להם״.

 

תופעת הגילנות (Ageism) או אפליה על רקע גיל נפוצה כלפי כל המינים והמגדרים, אבל נשים סובלות ממנה משמעותית יותר. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות במשרד הכלכלה ובנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה העלו כי נשים רבות שמחפשות עבודה מעל גיל 40 נתקלות בה - חלקן כלל לא מוזמנות לראיונות עבודה, וגם אלה שמצליחות למצוא - פעמים רבות נאלצות להתפשר על משרה זוטרה יותר בשכר נמוך מזה שהרוויחו לפני כן.

זה גם מה שקרה ל-ד': אחרי ניסיון קצר כעצמאית היא מצאה עבודה בעמותה, בתנאים רחוקים מאלה שהיו לה בעבר. ״אני עובדת במשרה שפחות מתאימה לי, בשכר שהוא כמעט חצי ממה שהרווחתי קודם".

למה הסכמת לכך?
״לא הייתה לי ברירה. אחרי עשרה ראיונות עבודה, שבכולם ראיינו אותי אנשים מאוד מאוד צעירים, הבנתי שהגיל הוא מחסום. כשאת שומעת כל כך הרבה פעמים רצופות 'לא', את מתחילה לשאול מה לא בסדר איתך״.

״לא כתבתי גיל בקורות החיים״

על פי מדד הגיוון של נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה בזרוע העבודה שפורסם במאי 2021, בשנת 2020 נרשמה עלייה של 40% במספר הפניות לנציבות בנושא אפליה על רקע גיל בהשוואה לשנה קודמת - וכן נרשם מספר הפניות הגבוה ביותר מאז 2008, אז נוסדה הנציבות והחלו המדידות.

הנתונים מלמדים שנשים אכן סובלות יותר מהתופעה. נשים בנות 45 ומעלה מרוויחות שכר נמוך במידה ניכרת מהגברים בכל ענף ונמצאות בייצוג יתר בענפים שבהם השכר נמוך ביותר, כמו ייצור טקסטיל ושירותי תחזוקה. גברים בני 45 ומעלה משתכרים ברוב הענפים פי 5 ויותר מעובדים צעירים, בעוד ששכרן של הנשים באותו גיל באותם ענפים דומה לשכרן של עובדות צעירות יותר, ועומד על כשני שלישים מזה של הגברים. מעבר להשפעה המיידית של עבודה בשכר נמוך על איכות ורמת החיים, הפערים הללו באים לידי ביטוי גם בהפרשות לפנסיה - ומשאירים את הנשים הרחק מאחור מבחינת היכולת להתקיים בכבוד גם אחרי היציאה ממעגל העבודה.

עוד לפי מדד הגיוון, לנשים מעל גיל 45 ייצוג נמוך במקצועות שנחשבים יוקרתיים כמו תכנות ומחקר ופיתוח, בעוד שגברים בני אותו גיל נמצאים בהם בייצוג יתר.

״אפליה מחמת גיל פוגעת גם בנשים וגם בגברים בשוק התעסוקה״, אומרת עו״ד מיכל גרא מרגליות, לשעבר מנכ״לית שדולת הנשים, ״אבל אצל נשים זה מתחיל יותר מוקדם ומתבטא בעוצמה יותר גבוהה״.

רו״ח איריס שטרק, לשעבר נשיאת לשכת רואי החשבון ובעלת משרד גדול בתחום, סבורה כי ״אנשים תופסים את העולם כשייך לצעירים, ובטח כשמדובר בהייטק או בתחומים מתקדמים אחרים - צעירים נתפסים כהרבה יותר טכנולוגיים ומעודכנים. הקושי קיים אצל שני המינים, בטח מגיל 55 ומעלה. גם המראה הבוגר וגם התפיסה כאובר קווליפייד. שיעורי האבטלה הרבה יותר גבוהים בגילאים האלה״.

ט', 59, שחזרה לאחרונה לישראל לאחר שנים של מגורים באירופה, מכירה את הנושא מקרוב. "בתפקיד האחרון שלי באירופה הייתי בדרג ניהול בתחום קשרי לקוחות, קשרי תורמים והפקת אירועים. חזרתי לארץ עם ניסיון רב, עשיתי תערוכות בינלאומיות והייתי מאוד מוערכת שם.

"כשהתחלתי לחפש עבודה, אף אחד לא ענה לי. לא כתבתי גיל, אבל כתבתי ניסיון חיים, וזה מספיק כדי להראות שאני ותיקה. 100% מהפניות שלי נותרות ללא תשובה".

ט' חוששת מהעתיד. "אני עושה עכשיו הסבה מקצועית כדי לתת לעצמי יתרון נוסף בעיני מעסיקים, אבל אני לא בטוחה שזה יעזור לי למצוא עבודה, כי הרושם שקיבלתי מהשוק פה הוא שאני מבוגרת מדי. אני יכולה לתת עוד 10 שנים למקום עבודה ולתת את כל-כולי, אבל אף אחד לא לוקח. התחושה היא שכשגבר עובר גיל מסוים הוא מכובד, אישה באותו מצב פשוט לא רלוונטית".

אלה אלקלעי, סמנכ"ל פיתוח עסקי בבית ההשקעות IBI ויו"ר שדולת הנשים בישראל, מסבירה שהמדרון מטה של הנשים מתחיל הרבה לפני גיל 50. ״הרבה פעמים נשים יוצאות מהמירוץ או מאטות אותו כדי לטפל בילדים ובבית, וכשהן חוזרות אחרי שהילדים גדלו, זה כבר כמעט לא משנה מה הן עשו קודם. הן לא היו בתעסוקה רציפה ולא בנו קריירה, אז הסיכוי שימצאו עבודה שתואמת להשכלה ולכישורים שלהן שואפת לאפס. הרבה יותר נשים עושות את השיבוש הזה מאשר גברים״.

עו"ד טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121 - מנוע לשינוי חברתי, עמותה הפועלת ליצור שינוי בתעסוקה, חינוך, בריאות, רווחה ודיור, מוסיפה כי "נתוני הלמ"ס לשנת 2020 מראים שמגיל 60-64 רק 57% מהנשים מועסקות לעומת 73% מהגברים. בגיל 50 כ-79% מהגברים מועסקים לעומת 71% מהנשים. ככל שעולים בגיל גם גברים סובלים מגילנות, אבל אצל נשים זה יותר מוקדם ויותר חריף".

״נערת הגלגל והמגיש״

פרופ' רונית קרק, ראש המגמה החברתית-ארגונית במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר אילן, מסבירה כי "אנחנו מוקפות בתפיסות וסטריאוטיפים. במהדורות החדשות למשל, המגישות צעירות ואחריהן לא נראה כמעט נשים מבוגרות. גברים מבוגרים לעומת זאת, בהחלט נראה, אף שהם לא תמיד אסתטיים ואפילו לא היו אסתטיים כשהיו צעירים. זה לא הקריטריון שלפיו נבחרו. אבל נשים חייבות להיות אסתטיות. זה כמו שאנחנו רגילים לראות גבר מבוגר שיוצא עם צעירה, אבל מופתעים כשזה להפך. עדיין שולט הדימוי של נערת הגלגל והמגיש״.

גם אם במקרים מסוימים אפשר לטעון שלמועמד גבר יש יותר ניסיון משום שהמועמדת שמולו עצרה את הקריירה לכמה שנים לטובת גידול הילדים, הרי שהאפליה הטהורה מתגלה כשהנתונים של מחפשי העבודה - גבר ואישה - זהים. קרק מספרת על מחקר שבו ״ערכו קורות חיים זהים ל'דנה' ול'דוד', והתברר שבכל המקצועות שנתפסים כגבריים או ניטרליים, גם המנהלים הגברים וגם הנשים שגייסו העדיפו את הגבר דוד ולא את דנה, למרות שקורות החיים זהים. למקצועות 'נשיים' העדיפו את דנה. כשמתלווה להטיה הזאת של גבר מול אישה גם הטיה של גיל, אז נשים נמצאות בהצלבת זהויות - את גם אישה וגם מבוגרת או זקנה, אז את תחווי פעמיים אפליה והסיכוי שלך למצוא עבודה או להתקדם בעבודה נמוך משל גבר".

״49 זה לא גיל לקריירה אקדמית״

א' בת ה-50, מתארת את עצמה כ"סיפור הקלאסי של אפליית נשים ואפליית גיל ביחד". היא הייתה בכירה בתחום העבודה הסוציאלית, הצליחה מאוד באקדמיה ומספרת כי ״לא פעם אמרו עליי שאני כוכב זוהר בתחום״. ואז היא התחתנה וילדה ילדים. ״היה ברור שאני נותנת לו לעוף עם העבודה שלו ואני אהיה יותר בבית. הייתי מרצה באוניברסיטה וצמצמתי אחוזי משרה. אחר כך הייתי צריכה לטפל גם בהורים אז צמצמתי עוד יותר, וכל פעם זה נגס לי בקידום. ואז בעלי קיבל הצעה לרילוקיישן ועזבנו את הארץ ל-8 שנים״.

בחו"ל היא כמעט והשלימה דוקטורט נוסף, אך מספר חודשים לפני הסיום חזרה המשפחה להתגורר בארץ. ואז היא גילתה את הגילנות במלוא הדרה.

"חזרתי עם המון ידע בתחום והיה ברור לי שאני חוזרת לאוניברסיטה ללמד. ואז אמרו לי בצורה ישירה - אבל לא פורמלית - שהגיל שלי מבוגר מדי ואין מה לחזור עכשיו. אמרו לי: 'את עם רגל בקבר מבחינת הקריירה שלך, זה כבר לא גיל לקריירה אקדמית, אנחנו רוצים לטפח בני 25-30'. זה היה לפני שנה. הייתי בת 49 והייתי בהלם מזה".

א' מצאה את עצמה בעבודה בשכר נמוך ובתנאים פחות טובים ממה שהייתה רגילה. "השכר הוא בדיחה לכישורים ולגיל שלי, 8,000 שקל ברוטו. גברים שלמדו איתי והיו פחות טובים ממני משגשגים היום. זה שם לי מול הפנים את הקושי של נשים. נתתי את עצמי מאוד לבית, לילדים, להורים ולקידום של בעלי, וכשהתאוששתי וחזרתי זה כבר היה מאוחר מדי".

גם עבור ו', בת ה-59, שעבדה כמזכירה בסטארט-אפ קטן והקורונה פלטה אותה לשוק האבטלה, החזרה לשוק העבודה הייתה קשה. "אני דוברת אנגלית שפת אם, חייתי בארה"ב 12 שנה ואני בעלת תואר שני. הרווחתי בעבודה הקודמת שלי 15,500 שקל ברוטו והיום אני בקושי מגרדת את ה-10 מלמטה. עברתי 5 מקומות עבודה בחצי השנה האחרונה כי הרגשתי שאני מנוצלת בכולם בצורה מאוד מאוד קיצונית. מצד אחד אני מצליחה למצוא עבודה מהר, אבל מצד שני המעסיקים מרגישים נוח להציע לי שכר מאוד מאוד נמוך ומנצלים אותי מאוד במסגרת העבודה לשלל תפקידים, כי הם מרגישים שאין לי ברירות".

למה את מייחסת את ההתנהלות הזאת לגילנות?
ו': "לא פעם אמרו לי בעבודה 'היום זה עולם של צעירים. אתם לא עומדים בקצב של הצעירים והטכנולוגיה'. נותנים תחושה שעושים לי טובה שמעסיקים אותי בכלל. תחושה של 'תגידי תודה'. כבר מגיל 40 התחלתי להרגיש את השינוי ביחס של המעסיקים, וזה הלך והחריף עם השנים".

הפער בין העולם שלה לעולם הצעירים היכה ב-ו' לאחרונה, דווקא כשהילדים שלה התקבלו לעבודות מכניסות מאוד. "הבת שלי בת 29, היא דאטה אנליסטית והתחילה השבוע את העבודה השנייה שלה בחיים בחוזה של 24 אלף שקל בחודש פלוס משכורת 13. הבן שלי התחיל לעבוד כמנהל פרויקטים בחברת הייטק מאוד מוכרת והוא משתכר 40 אלף שקל. הם תותחים, שניהם, אבל גם אמא שלהם תותחית, ואני מתבאסת שאני מרוויחה רבע מהבן שלי".

אבל התחושה הלא נעימה מתגמדת לעומת ההשלכות מרחיקות הלכת האחרות של תופעת הגילנות. ״האפליה תורמת לכך שבגיל 60 נשים רבות כבר לא עובדות, והתוצאה היא קשה: נשים מבוגרות הרבה יותר עניות. הן משתכרות פחות לאורך החיים והפנסיה שלהן הרבה יותר נמוכה״, אומרת גרא מרגליות. ״הפתרון חייב להיות ממשלתי. כדי למנוע עוני בגילאים מבוגרים, לא די להעלות את גיל הפרישה ושנשים יסתדרו. צריך להשקיע הרבה יותר מוקדם ובפרט באוכלוסייה הרלוונטית - בני ובנות 45+״.

״הבכירות לא חוו את זה על בשרן״

ובכל זאת, יש נשים מעל גיל 50 ו-60 שממונות לתפקידים בכירים ומובילים במשק. ד"ר חדוה בר, לשעבר המפקחת על הבנקים בבנק ישראל, מונתה למשנה למנכ"ל חברת הפינטק איטורו (eToro) בגיל 52, ורק לאחרונה מונתה יועצת משפטית חדשה לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, שכבר עברה את גיל 60. רקפת רוסק עמינח, לשעבר מנכ"לית בנק לאומי, נכנסה לקבוצת ההשקעות בהייטק טים8 (Team8) כשהיא בת יותר מ-50. ויש גם שלל נשות עסקים מובילות ובולטות במשק שחגגו זה מכבר 60 וגם 70, חלקן ברשימת המשפיעות.

מדובר כמובן ביוצאות דופן שמילאו כל אחת שורה של תפקידים בכירים במשק, והפניית הזרקור אליהן רק מדגישה את חריגותן בנוף. אחת הנשים הבכירות המוכרות במשק, שביקשה להישאר בעילום שם, אמרה ש"הבכירות באמת לא חוו את זה על בשרן, ואלה שנתקלו אולי באיזו הרמת גבה לגבי הגיל שלהן לא יספרו על זה כי הן לא רוצות להיות מתויגות כמי שחוו גילנות". כשניסינו לדבר עם כמה מהבכירות המוכרות במשק על הבעיה קיבלנו מרובן תשובה דומה: ״אני לא חוויתי גילנות״. אחת מהן אמרה לנו: "אני בת 64 ואני לגמרי לא שם, ומעולם לא חשתי אפליה על רקע גיל. עדיין אני לא מרגישה בנוח לדבר על כך ולשים את עצמי בפרונט כשמדברים על זה, כי זה עלול לדבוק בך גם אם רק הבעת את דעתך בנושא. אף אחד לא מוכן להיות במועדון הזה".

לדברי פרופ' קרק, "רוב הנשים, כששואלים אותן, אומרות שאין הטיה. אני פוגשת אותן כל יום בארגונים ובכנסים ואומרת להן 'לכו תבדקו את תלוש השכר שלכן מול הקולגה'. אחרי חודש הן פוגשות אותי ומודות שצדקתי. לנשים הכי מתקדמות והכי בכירות הכי קשה לראות את זה. אני יכולה להיכנס לארגון עם מתכנתת אחת מתוך 40 מתכנתים, והיא תגיד שאין בעיה. אנשים שחושבים שהם לא מוטים ולא מודעים להטיות שלהם הם הכי מוטים וההחלטות שלהם הכי מוטות, כי לכולנו יש סטריאוטיפים, ואם אנחנו לא מודעים להטיות שלנו - הן פועלות באופן אוטומטי".

עוד כתבות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

אנבידיה יצאה למסע רכישות של מיליארד דולר בישראל. מה בכל זאת צריך להדאיג?

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר