גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקו האדום של הרכבת הקלה שוב מתעכב: ההפעלה המסחרית תידחה לאמצע 2023

חברת הבקרה מתריעה על עיכוב של חודשים בפתיחת הקו הראשון של הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, שכבר נדחתה לנובמבר ● לגלובס נודע כי נוסף לעיכובים בביצוע עבודות הגמר בתחנות, נת"ע מפגרת גם באבני הדרך שנקבעו להטמעת מערכת האיתות, החיונית להפעלה ● בנת"ע שבים ומתחייבים כי הרכבת תיפתח לנוסעים בנובמבר 2022

אירוע ציון תחילת נסיעות המבחן בקו האדום של הרכבת הקלה ביוני / צילום: איל יצהר
אירוע ציון תחילת נסיעות המבחן בקו האדום של הרכבת הקלה ביוני / צילום: איל יצהר

ביום שני נערכה ישיבה בין נציגי משרד התחבורה וחברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) אודות דוח חברת הבקרה שצופה איחור של חודשים במועד פתיחתו של הקו האדום של הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב. בנת"ע התחייבו להביא לפתיחתו המסחרית של הקו באוקטובר 2021, אך חודשים לאחר מינויו של חיים גליק למנכ"ל החברה המועד נדחה לנובמבר 2022. דוח של חברת הבקרה שבוחנת את עבודות הפתיחה לקו מתריע על עיכוב של חודשים במועד פתיחתו, בין היתר בשל עיכובים בביצוע עבודות הגמר בתחנות.

דוחות קודמים של חברת הבקרה על ביצועו של הקו האדום, שנכתבו בשנה שעברה, עמדו על עיכובים של ארבעה חודשים אך בנת"ע סברו אז שיצליחו לצמצם את לוחות הזמנים לנוכח מרווחי זמן שנשמרו בפרויקט. כעת מדובר על דחייה של חודשים וההערכות של גורמים שמכירים את הפרויקט הן שנסיעות מסחריות לא יבוצעו לפני הרבעון השני או השלישי של השנה הבאה. יש גם מי שטוענים שהאינטרס של חברת הבקרה הוא לשמור על עצמה ולתת בכוונה אומדן זמנים רחוק יותר מזה האמיתי, אך גם הם מסכימים עם הקביעה לפיה הקו לא ייפתח בנובמבר הקרוב.

בימים אלו מבוצעות בחברה בדיקות של מערכת האיתות שיקבעו במידה רבה את הבשלת הפרויקט ויציאת הרכבות לדרך. מערכת זו חיונית להפעלת הרכבת הקלה והיא מסנכרנת את תנועת הרכבות וקריטית להשגת מרווחי ביטחון בין הרכבות. עיכובים במערכת קשה הרבה יותר לצמצם מאשר העיכובים בעבודות הגמר בתחנות התת-קרקעיות שכן ניתן להפעיל את הקו גם אם חלק מהתחנות לא הושלמו. גורם בנת"ע טוען שבדוח לא הייתה התייחסות למערכת האיתות, אך לטענתם של גורמים הבקיאים בפרויקט נת"ע לא עומדת באבני הדרך שנקבעו בעניין. 

 

הקו האדום: 20 שנים של עיכובים

העיכובים בנסיעות הרכבת הקלה נמשכים מזה שני עשורים, נת"ע הוקמה ב-1996 ולאחר ביצוע סקר היתכנות, תכנון וויכוחים תקציביים, הקו האדום אמור היה לצאת לדרך ולהפתח כבר ב-2012 ובתקציב של 10 מיליארד שקל בשיתוף המגזר הפרטי. אך לאחר שנפסל המכרז למימון הפרויקט בשל קשיים פיננסיים של החברה הזוכה, החליטה הממשלה כי הפרויקט ימומן מתקציב המדינה, נת"ע תנהל אותו ומעליה תפעל ועדת היגוי של משרדי הממשלה. באוגוסט 2015 פוצץ גשר מעריב בטקס בהשתתפותו של שר התחבורה דאז ישראל כץ והפרויקט יצא לדרך. הסיום המתוכנן היה אוקטובר 2021, לפני יותר משנה - אז מאות אלפי נוסעים אמורים היו להשתמש ברכבת קלה מבת ים דרך יפו, אלנבי בתל אביב, מגדלי עזריאלי, תחנת הרכבת סבידור ועד לתחנה המרכזית בפתח תקווה. אומדן הפרויקט עודכן ל-16 מיליארד שקל.

ב-2019 נקלעה החברה לסחרור כשהמנכ"ל יהודה בר און, איש תשתיות מוערך, התפטר בעקבות דרישתו של מי שהיה יו"ר הדירקטוריון והיום מנכ"ל האוצר רם בלינקוב, לקבל סמכויות נוספות. אחריו התפטרו בזה אחר זה חמישה סמנכ"לים. במשרד התחבורה החליטו על מינויו של המנכ"ל הנוכחי חיים גליק שהגיע ללא ניסיון בתחום התחבורה. גליק נאלץ להתמודד עם התפרצות מגפת הקורונה ועם חברה שנמצאת בתת תפקוד. הוא הודיע לוועדת ההיגוי כי הפרויקט ידחה ב-13 חודשים לנובמבר 2022 ובהתאמה גם אומדן הפרויקט גדל והגיע ל-18 מיליארד שקל.

בנת"ע הסבירו בשעתו כי העיכובים נגרמו כתוצאה מהחלטות של ההנהלה הקודמת, תלו זאת במגפת הקורונה (שחברות תשתית אחרות דווקא האיצו עבודות בתקופתה), וכי התקופה הנדרשת לבדיקות ולהתקנת מערכות לא חושבה נכון והיא צריכה להיות ארוכה יותר. והנה, כעת, נת"ע בראשותו של גליק צריכה שוב לתת דין וחשבון על איחורים בפרויקט. 

גם הקווים האחרים לא עומדים בלוחות הזמנים

לא מדובר בקו היחיד שנמצא בעיכובים. בסוף פברואר שלחו משרדי האוצר והתחבורה מכתב זועם לגליק. "לקראת ועדת ההיגוי הקרובה, אנו מבקשים להביא לידיעתכם את חוסר שביעות רצוננו מהתקדמות עבודות ההקמה של הקווים הירוק והסגול", נכתב במכתב שהגיע לידי גלובס. "נבקש להדגיש כי עיכובים בפתיחת הקווים מגלמים נזק משקי רחב העומד על כ-1.5 מיליארד שקל בשנה. באפריל 2020 אישרה ועדת ההיגוי עדכון ללוחות הזמנים להתקדמות הקמת הקווים הירוק והסגול ומועד פתיחתם להפעלה. בפועל במקטעים רבים ישנה חריגה מהמועדים שנקבעו, ובמקטעים אחרים מסתמנים עיכובים נוספים".

כך בקו הסגול המקטעים הבעייתים ביותר הם בחלקו המזרחי של הקו: בין בית החולים שיבא לכביש 471, כביש 461 וחציית כביש 40 ודרך הגישה לדפו (מתחם תחזוקה ואחסנה). במכתב הובהר כי העבודות המקדימות של נת"ע על המקטע הראשון של הקו, בין מסוף ארלוזורוב בתל אביב ועד רחוב הירקון, היו צפויות להסתיים בהתאם ללו"ז עד נקודה זו וטרם הסתיימו. בהמשך המסלול, בין רחוב אלנבי ועד דרך הטייסים, הביצוע בכלל עוד לא יצא לדרך. הממשלה צופה "דחייה של עד 36 חודשים בביצוע המקטע, וצמצום הבאפר במקרים רבים לחודש אחד בלבד".

בקו הירוק, טרם החל ביצוע של מקטע הרכבת ברמת החייל. המשמעות היא דחייה של 23 חודשים בביצוע המקטע, כשכל חריגה נוספת עלולה להביא לעיכוב של פתיחת הקו לתנועת הנוסעים. נקודות נוספות על תוואי הקו הירוק בהן נרשמו חריגות של נת"ע מלוחות הזמנים הן הדפו בחולון, רחוב אברהם בר בראשון לציון, רחוב לבון בתל אביב ופארק הירקון. "כידוע, לפתחה של החברה עשויים להיות פרויקטים לאומיים נוספים, ויש באופן ניהול הפרויקטים הקיימים על ידי החברה כדי להשפיע על קידומם של פרויקטים אלו בעתיד", נכתב בחודש שעבר ברמיזה עבה לסוגיית הפקדתו של פרויקט המטרו - הגדול, המורכב והיקר שבוצע בישראל אי פעם, בידי החברה הממשלתית.

נת"ע: הנתונים אינם משקפים את ההתקדמות

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה פועל עם חברת נת"ע והגורמים השונים, על מנת לקדם את פתיחת הקו במועד".

מחברת נת"ע נמסר בתגובה: "נת"ע מקדמת את פתיחתו המסחרית של הקו האדום על פי תוכנית העבודה, לקראת נובמבר 2022 כמתוכנן, ונסיעות המבחן בעיצומן. נתוני חברת הבקרה האמורים, מציגים חלק מצומצם בלבד מהנעשה, ואינם משקפים את כלל התקדמות העבודות בקו, כפי שהוצג ביום שני לפני משרד התחבורה".

רשות החברות: בונוס לבכירים אם הקו האדום ייסע בזמן

רשות החברות הודיעה למנכ"ל נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) חיים גליק כי אם החברה תעמוד ביעד לפתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב בכיריה יקבלו מענק מיוחד, שלא ניתן לחברות תשתית אחרות. הרשות עובדת בימים אלו על קביעת יעדים "שיביאו למיצוי היכולות ולשיפור ההתנהלות העסקית והתפעולית של החברות". הרשות קבעה יעד בעלים מיוחד בנפרד שיוענק לבכירי נת"ע בשיעור של 20% מהיעד השנתי המלא, אם החברה אכן תפעיל את הקו האדום בנובמבר השנה, "זאת מעבר ליתר יעדי החברה שנוגעים להצלחת פעילות החברה בנושאים החשובים המטופלים על ידה, ובכלל זה התקדמות הקווים הירוק והסגול בהתאם לתכניות העבודה, אישור שלביות הביצוע ועוד", נכתב.

אורי שיינין, סגן ראש הרשות כתב לגליק, כי "הרשות מעודדת ומחזקת את החברה על השקעת מרב המשאבים והמאמצים על מנת להפעיל את הקו האדום בשנת 2022. כולנו תקווה כי החברה תגשים יעד משמעותי וחשוב זה, לטובת משתמשי הדרך והמשק כולו". אם החברה לא תצליח לעמוד ביעד, בכיריה לא יזכו לבונוס הנוסף, אך לא יוטלו עליהם עיצומים כל שהם.

באתר רשות החברות מוסבר כי מנגנוני התגמול לעובדים הבכירים נוסדו כדי לאפשר "לחברות להיות שחקן תחרותי ואטרקטיבי בעת גיוס עובדים ושימורם מחד גיסא, וכן יאפשרו להן לשפר את ביצועיהן, רווחיותן ויעילותן מאידך גיסא", מטרות התגמול הן לשפר את ביצועי החברה, לשמר עובדים בכירים בשירות המדינה ולעודד מצוינות.

נת"ע אחראית על הפעלת הקו האדום, מפתח תקווה לבת ים דרך בני ברק, רמת גן, תל אביב-יפו; הקו הסגול שמתוכנן לפעול ב-2026 ועתיד לחבר בין האזורים המזרחיים של המטרופולין למרכז העיר תל אביב; והקו הירוק שמתוכנן לפעול ב-2027 ויחבר בין חולון וראשון לציון לבין תל אביב והרצליה. בנוסף בחברה פועלת גם מינהלת המטרו שאחראית על תכנונם של שלושת קווי המטרו

המדינה היא מקור המימון היחיד של החברה ובשנת 2020 היא קיבלה תקציב של 4.39 מיליארד שקל, ששימשו בעיקר לפעילות ההקמה של הקווים האדום, הירוק והסגול, לתכנון קווי המטרו, להפקעות מקרקעין ולהוצאות הנהלה.

עוד כתבות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד