זמן קצר לאחר פרוץ המלחמה באוקראינה התברר כי חלק מחברי הרשימה המשותפת לא ממש ממהרים לגנות את מי שנתפס בדרך כלל כצד האחראי למשבר, רוסיה והעומד בראשה, ויש להם לא מעט ההאשמות דווקא כלפי המערב ואוקראינה. כשח"כ עופר כסיף נשאל על כך לאחרונה הוא מנה דוגמאות רבות למה שכינה "התוקפנות האמריקאית", והוסיף סיפור פיקנטי: "בוא נדבר על עובדות", הוא אמר לשני המראיינים, אבי בלום ומשה גלסנר, "יש תמונה מאוד ידועה של רונלד רייגן, נשיא ארה"ב בשנות ה-80, יושב בבית הלבן עם נציגים של הטליבאן ומשווה אותם לחלוצים שהקימו את ארה"ב".

הסיפור הזה אכן נשמע מעניין, וניסיון להתחקות אחריו מעלה מיד שורה של בדיקות עובדות מהשנים האחרונות, שכולן מעניקות לאמירה הזאת את הציון לא נכון. גם אנחנו החלטנו לבדוק את הנושא, וגילינו שה"עובדות" שהזכיר כסיף הן לא ממש מדויקות בלשון המעטה, ובכל זאת הציון שלנו קצת פחות חד משמעי.

ראשית, לטעות הברורה בטענה של כסיף. התמונה אליה הוא מתייחס צולמה בחדר הסגלגל בפברואר 1983. רייגן נראה בה משוחח עם חברי "המוג'הידין האפגני", שלחמו בכוחות הסובייטים שפלשו לאפגניסטן ב-1979, וארה"ב אכן תמכה בהם כחלק ממאבקה בברית המועצות בשנות המלחמה הקרה. אלא שבניגוד לדברי כסיף אלה לא אנשי הטליבאן, ולא יכולים להיות כאלה, מכיוון שהארגון הזה הוקם רק כעשור לאחר אותה פגישה בבית הלבן. אז למה אנחנו קצת מסויגים? משום שהטליבאן אמנם הוקם רק בשנות ה-90 על ידי קבוצות איסלאמיות שונות, אך ביניהן נכללו גם רבים מיוצאי המוג'הידין, שאכן נהנו קודם לכן מתמיכת ארה"ב.

ומה לגבי הטענה השנייה של כסיף שלפיה רייגן השווה את אותם אנשים, באותה פגישה, ל"חלוצים שהקימו את ארה"ב"? גם כאן נראה שכסיף מבלבל בין אנשים ותאריכים. ארגוני בדיקת העובדות שהזכרנו מצאו שהדברים הללו של רייגן נאמרו בכלל שנתיים מאוחר יותר, וחשוב יותר, כלל לא הופנו לאנשי המוג'הידין האפגנים, אלא ללוחמי מחתרת ה"קונטרס" מניקרגואה.

ומה ההסתייגות הקטנה שלנו כאן? שבאירוע שבו אמר רייגן את הדברים נכח נציג של המוג'הידין, והנשיא החמיא גם לתנועה הזו באותו מעמד. "יש לנו הזכות לארח בקרבנו הערב את אחד המפקדים האמיצים שמובילים את לוחמי החופש האפגנים, עבדול חאק. אנחנו איתך. אלה הם אחים שלנו, לוחמי החופש האלה, ואנו חבים להם את עזרתנו", אמר הנשיא. רק לאחר המשפט הזה עבר רייגן לדבר על "לוחמי החופש של ניקרגואה", וכינה אותם - ולא את המוג'הידין, ובוודאי שלא את הטליבאן - "המקבילה המוסרית של האבות המייסדים שלנו".

למרות ההסתייגויות הקטנות שהעלנו פה, שורה של ארגוני בדיקות בעולם, ובהם פוליטי-פאקט , ארגון בדיקת העובדות של רויטרס , סנופס ואחרים, העניקו לטענה המוכרת, שכאמור כסיף רק חזר עליה, את הציון החד משמעי "לא נכון". פנינו אל הארגונים הללו ושאלנו האם הם היו מודעים להקשר הרחב שבו נאמרו הדברים של רייגן ב-1985, ואם לא - האם הדבר עשוי להשפיע על הציון שנתנו. נכון לרגע זה, קיבלנו תגובה רק מארגון בדיקת העובדות של רויטרס, משם נמסר לנו כי הם ישקלו לתקן את הבדיקה, ולהוסיף את הממצאים החדשים, אך הם עדיין סבורים שהמשפט הספציפי של רייגן שצוטט מתייחס ללוחמים מניקרגואה (על כך, כאמור, אין מחלוקת).

מטעמו של עופר כסיף נמסר לנו כך: "1. הזכרתי את המוג'הידין (בחלק אחר של הראיון, א' כ') והם מספיק גרועים. 2. נכון שהטליבאן קמו רשמית רק בסביבות 95', אבל למיטב זכרוני הנהגת הטליבאן הראשונית הגיעה מיוצאי המוג'הידין. 3. לגבי התמונה והדברים של רייגן, ייתכן שנאמרו ביחס לקונטרס שאמנם לא היו בוגרי המוג'הידין, אך גם לא היו בדיוק החבר'ה הכי סימפטים או 'הצבא המוסרי בעולם' בלשון המעטה".

בשורה התחתונה: דבריו של כסיף לא נכונים ברובם. הנשיא רייגן לא נפגש עם אנשי טליבאן בבית הלבן - ארגון שכלל לא היה קיים בתקופתו - אלא עם אנשי מוג'הידין, שחלקם נטלו חלק לאחר שנים בהקמת הטליבאן. רייגן גם לא השווה את אותם אנשים לחלוצים שהקימו את ארה"ב, אלא אמר זאת שנתיים מאוחר יותר על ארגון הקונטרס מניקרגואה, בנאום שבו החמיא גם לנציג המוג'הידין שנכח בקהל.

 

תחקיר: אורי כהן