גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבקר המדינה: המפלגות עדיין חייבות למדינה 200 מיליון שקל

ב-2014 עמדו סך ההלוואות של המפלגות מהבנקים על סך כולל של כ-35 מיליון שקל ● אלא שאז עבר התיקון לחוק מימון המפלגות שאיפשר קבלת הלוואות על חשבון המדינה, ועכשיו נראה כי הפוליטיקאים מרגישים בנוח עם המימון המדינתי לפעילותם וצוברים חובות

שלטים בזמן יום הבחירות לכנסת ה-23 / צילום: שלומי יוסף
שלטים בזמן יום הבחירות לכנסת ה-23 / צילום: שלומי יוסף

חובות של מאות מיליונים לקופת המדינה ותעמולה לא מזוהה ברשת: מבקר המדינה נתניהו אנגלמן מותח ביקורת חריפה על שימוש המפלגות בקופת המדינה לצורך מימון בחירות בדוח העוסק במימון מפלגות לכנסת ה-22 ולבחירות לכנסת ה-23. על פי נתוני הדוח, סך ההכנסות של 20 סיעות ממימון ממלכתי בבחירות לכנסת העשרים ושתיים הסתכמו בכ-182.7 מיליון שקל, ואילו הכנסותיהן של 17 סיעות מהמימון הממלכתי בבחירות לכנסת ה-23 הסתכמו בכ-236.5 מיליון (כתוצאה מגידול של כ-31% בשווי יחידת מימון). אלא שהמיליונים שקיבלו כחוק, לא מנעו מהסיעות לגייס עוד מיליונים בהלוואות ולהישאר חייבות למדינה 200 מיליון שקל שטרם הוחזרו לקופת המדינה.

לפני התיקון לחוק שמאפשר קבלת הלוואות על חשבון המדינה ב-2014, עמדו סך ההלוואות של המפלגות מהבנקים על סך כולל של כ-35 מיליון שקל. מאז התיקון לחוק, נראה כי הפוליטיקאים מרגישים בנוח יותר עם המימון המדינתי לפעילותן וצוברים חובות. כך שמאז 2014 ועד מרץ 2019 אחרי הבחירות לכנסת ה-21 המפלגות הכפילו את חובן למדינה במקום לבנקים שהצטבר לגובה של 79 מיליון שקל. אולם בין הבחירות לכנסת ה-21 ועד לבחירות לכנסת ה-23 נכון למרץ 2020 הפוליטיקאים חגגו וגובה ההלוואות זינק לכמאתיים מיליון שקל.

לפי נתוני המבקר, הליכוד חייבת 77 מיליון שקל לכנסת, יש עתיד - 18, חוסן לישראל (כחול לבן) - 18, העבודה - 10, ש"ס - 9.7 מיליון, ישראל ביתנו - 6.4, מרצ - 8.6 וכן הלאה עד לסך הלוואות מקופת המדינה (הכנסת) שעומד על 2.4 מיליון שקל. בעקבות מערכת הבחירות לכנסת העשרים ושלוש ותיקון 39 לחוק שאפשר את דחיית החזרת ההלוואות שיזמו המחוקקים, גדלו חובות הסיעות לאוצר המדינה ב-46%.

עלייה של כ-470% בגובה יתרות החוב של הסיעות

בהשוואה ליתרות ההלוואות שניטלו מתאגידים בנקאים קודם תיקון 33 לחוק שעמדו על כ-35 מיליון שקל, נכון ל-31.3.20 יתרת ההלוואות לכנסת מסתכמת בכ-200 מיליון שקל, שזו עלייה של כ-470% בגובה יתרות החוב של הסיעות מהלוואות. "הניסיון מלמד כי הסיעות מסתמכות על המימון הממלכתי השוטף לצורך החזר הלוואות שנועדו לכיסוי גירעונות שמקורם במערכות הבחירות, וכפועל יוצא הן אינן משתמשות במימון הממלכתי השוטף למטרה שלה יועד לפי החוק, דהיינו - קיום קשר רעיוני וארגוני עם הציבור בין בחירות לבחירות", כותב המבקר.

לאן הולך הכסף? מהדוח עולה כי הסיעות משתמשות יותר במרחב הדיגיטלי לקיום תעמולה פוליטית. בכנסת ה- 23 הוציאו הסיעות 99.6 מיליון שקל, כאשר 46.7% מהן עבור שימוש באינטרנט וברשתות החברתיות, 17.1% מהם לטובת שלטים ושלטי חוצות ו- 4.8% מהם לפרסומים בעיתונות. באשר לפעולות הביקורת, נמצא כי בבחירות לכנסת ה-23 הליכוד שילם לחברת ייעוץ מחו"ל בלי לספק אסמכתאות ולכן המבקר קנס אותה ב-50 אלף שקל של מימון לסיעה, עבור חריגה מתקרת ההוצאות מרצ נקנסה ב-15 אלף שקל, ואילו ש"ס שוב קיבלה אזהרה בשל "הוצאות שלא לפי חוק דרכי תעמולה".

בנוסף, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן החליט לשלול את יתרת מימון המפלגות מהליכוד ובל"ד בסך 300 אלף שקל, כך עולה מדוח מבקר המדינה להוצאות המפלגות בכנסת ה-22 ולבחירות לכנסת ה-23. בדוח נמצא כי בל"ד רשמה הוצאות עבור ייצוג משפטי של עובדים ובעלי זיקה לסיעה בהליכים פליליים ללא אסדרה ולכן אנגלמן יקנוס את הסיעה במאה אלף שקל.

בחשבון הליכוד מצא המבקר ליקויים כמו הוצאות עבור ייצוג משפטי של עובדים ויועצים בהליכים פליליים ללא אסדרה, הוצאות תשלום שכר למועמדי הסיעה בתקופת הבחירות שאינן כחוק ולסיום, באופן שחוזר על עצמו, קבע שוב המבקר כי קיומו של אירוע הלאומיאדה בתקופת הבחירות לכנסת נחשבת תרומה אסורה לסיעה. על כל אלה תיאלץ הליכוד להיפרד ממאתיים אלף שקל.

באשר לאירוע הלאומיאדה כותב המבקר "אין לי אלא לחזור על כך כי על הסיעה להסדיר נהלים ברורים בכתב הן כלפי מארגני האירוע והן כלפי המשתתפים בו בכל הנוגע לאירוע זה, לרבות בנוגע לפרסומים בדבר האירוע, בנוגע להשתתפות אקטיבית של חברי הסיעה ונבחריה באירוע ובנוגע למסרים המועברים במהלכו".

סתיור שפיר ויאיר גולן עדיין חייבים למדינה למעלה שבעה מיליון שקל

עוד עולה מהדוח כי מפלגת התנועה הירוקה שבראשה עמדה סתיו שפיר ועצמאות בראשה עמד יאיר גולן עדיין חייבות למדינה הלוואות בשווי למעלה משבעה מיליון שקל. למרות שהחוב עומד ומוכר בשנתיים האחרונות, המבקר שוב לא נוקט סנקציות כלפי המפלגות או מי שעמדו בראשן שלא מסדירים את החזרת החוב לכנסת. סיעת הבית היהודי כלל לא מסרה למשרד מבקר המדינה את חשבונותיה ואת הדוח הכספי ולכן איננה מופיעה בדוח.

סך הכל על פי נתוני הכנסת, הכנסות הסיעות בכנסת ה-22 שכיהנה רק חמישה חודשים וחצי הסתכמו בכ-78.2 מיליון שקל, כאשר 69 מיליון מתוכן ממימון ממלכתי, 6 מיליון דמי חבר, 2.7 מיליון תשלומים מהכנסת למימון העסקתו של צוות פרלמנטרי, 300 אלף שקל הכנסות אחרות ו-200 אלף מתרומות. הוצאות הסיעות הסתכמו בכ-69.8 מיליון שקל. לפי נתוני הסיעות בכנסת, הליכוד מככבת בראש טבלת הגירעונות עם גירעון של כמעט 69 מיליון שקל נכון למרץ 2020, דגל התורה עם כמעט עשרה מיליון גרעון, העבודה עם 8.8 מיליון, מרצ עם שמונה מיליון, רע"ם עם 4.7 מיליון, ש"ס עם 3.4 מיליון ועוד.

המבקר מותח ביקורת על הפעילות באינטרנט, אבל לא יכול לאשר מי אחראי לה

בהקשר לדוח על הבחירות לכנסת ה-21, המבקר החליט למנוע מימון של 50 אלף שקל ממפלגת זהות של משה פייגלין שעל פי הדוח קיבלה תרומות בסכומים גדולים מהמותר לפי החוק, בשל חילוט ערבויות שניתנו לה בסך כ-3 מיליון שקל משמונה ערבים בידי הבנקים המלווים, לאחר שהתברר שאין ביכולתה של הסיעה לפרוע את ההלוואות שנטלה. כמו כן הסיעה טרם כיסתה את הגירעון שנותר לאחר הבחירות. עוד נמצא בחשבונותיה של סיעת זהות כי נכללו הוצאות שאינן תקינות עבור תשלום שכר לשני מועמדי הסיעה בתקופת הבחירות לכנסת העשרים ואחת.

בתוך כך, במסגרת הדוח בחן המבקר את הפעילות הרשמית והלא רשמית של המפלגות ברשתות לקראת הבחירות לכנסת העשרים ושלוש. פעילות כזו על פי הנתונים קיימו מפלגות הליכוד, הרשימה המשותפת, ימינה, ישראל ביתנו, כחול לבן והעבודה-גשר-מרצ. במחקר הועלו אינדיקציות לכך שבוצעה פעילות תעמולתית ממומנת עבור סיעות ורשימות באמצעות רכישת חשבונות פייסבוק וטוויטר וכן באמצעות הפעלת חשבונות "הנחזים להיות פיקטיביים", כך בדוח. המבקר כותב כי עולה חשש כי "ברשתות החברתיות מתקיים שיח רחב היקף, אשר מתיימר להיות אותנטי, העלול ליצור הטעיה של הציבור ואף להטות את דעת הקהל לטובת סיעות או נגדן, ובכך הוא עלול להשפיע על תוצאות הבחירות".

הנתונים הועברו לסיעות, אלא שהן טענו בתגובה למבקר כי לא רכשו חשבונות מקדמי מפלגה ולא הפעילו תמורת תשלום פרופילים שלפי פעילותם נחזים להיות פיקטיביים. "בהיעדר זיהוי של הגורם האחראי לפרסומים במרשתת וברשתות החברתיות שאותרו במחקר, לא היה בידי לקבוע מי היה אחראי לפרסומים, ואם מדובר בפעילות ממומנת לטובת הסיעות שלא באה לידי ביטוי בחשבונותיהן".

עוד כתבות

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב