גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עומדים בפני פרישה? מספר צעדים שיאפשרו לכם לחיות טוב בפנסיה

לאחר שנים ארוכות של עבודה וחיסכון לפנסיה, הגיע הרגע לתלות הנעליים ולצאת לגמלאות ● כיצד ניתן להגדיל את החיסכון הפנסיוני, מה ההבדל בין גיל זכאות מותנה למוחלט, ומדוע מומלץ להכין מסמך ייפוי כוח? ● ניהול הכסף המשפחתי: כתבה תשיעית בסדרה

ניהול נכון של החסכון הפינסיוני יאפשר חיים נוחים בפרישה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
ניהול נכון של החסכון הפינסיוני יאפשר חיים נוחים בפרישה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הכתבה הקודמת עסקה באירועים שונים שמצריכים שינויים והתאמת אופן ניהול ההון המשפחתי אליהם. כעת, הכתבה הנוכחית תתמקד באחד האירועים המשמעותיים למשפחה ולכל אדם בפרט - הפרישה לגמלאות.

לאחר שנות עבודה ארוכות, אתם עוברים לשלב הבא בחייכם שבו תתקיימו מהחסכונות שאגרתם למטרה זו. מכיוון שתוחלת החיים מתארכת, זו גם הסיבה העיקרית לכך שהקצבה החודשית הצפויה מצטמצמת - ככל שחייכם יתארכו, כך החלק היחסי שישמש אתכם בכל חודש יהיה נמוך יותר, ולכן כדאי להשאיר מספיק להמשך הדרך. אז איך נערכים ומתכוננים לפרישה בצורה הטובה ביותר?

תתכוננו לפרישה מהרגע הראשון

לפרישה נערכים מהרגע שנכנסתם לשוק העבודה. ככל שתתחילו לחסוך יותר מוקדם, ככל שתטייבו את החיסכון הפנסיוני שלכם, תשקיעו אותו במסלולים מניבי תשואה, תקפידו להתמקח על דמי הניהול, תוודאו שאתם לא משלמים כסף מיותר על ביטוחים, ולא תפדו את הפיצויים אלא לצורכי מחייה - כך תצאו לפרישה בצורה המיטבית ביותר. כל המהלכים האלו יעניקו לכם את האפשרות לחיות ברווחה בגיל השלישי.

ואכן, לאורך השנים צריך להיות עם היד על הדופק. בכל מעבר בין מקומות עבודה, שימרו עותק של טופס ה-161, אותו אתם מקבלים מהמעסיק. אתם תזדקקו לו על מנת לקבל הטבות מס בפרישה.

אם משכתם פיצויים או מענקים לאורך הדרך, קיבלתם על כך אישורים מפקיד השומה. שמרו אותם גם כן, הם יקטינו את ההטבות שלכם בעת הפרישה, ויש צורך להראות אותם בעת ההתחשבנות הסופית מול רשות המסים.

לקראת הפרישה, תחשבו איך תראה הפנסיה

כחמש שנים לפני הפרישה, מומלץ לבצע הערכת מצב: מה היא הקצבה הצפויה לכם, ובהתאם מה הם הצרכים שלכם. איך ישתנו ההוצאות? בידקו גם האם יש פער בין ההוצאות שלכם ורמת ההכנסה החדשה שלכם מקצבת הזקנה ומהקצבה הפנסיונית.

בשלב זה כדאי להיות ערים לאפיקי חיסכון שונים שמאפשרים הטבות מס, במידה ומפקידים בהם כספים ומצרפים אותם מאוחר יותר לקצבה החודשית. עם זאת, מכשירים אלו כוללים הרבה מאוד אותיות קטנות, כך שלפני שמשקיעים בהם, צריך לוודא שהם אכן מתאימים לכם, ובסוף הדרך אכן תהינו מהכספים ומההטבות.

בנוסף, בשלב זה כדאי לבחון את רמת הסיכון בה מנוהלים הכספים הפנסיוניים שלכם. אופק החיסכון מתקצר, וייתכן ותרצו להתאים את רמת הסיכון לכך, על מנת שלא תצאו לגמלאות מיד לאחר משבר כלכלי שיפגע בחסכונותיכם. הבחינה צריכה להיעשות בפרספקטיבה רחבה: האם יש לכם עוד מקורות הכנסה, או האם אתם יכולים לדחות את היציאה לגמלאות במקרה של משבר בשוק ההון?

מזל טוב, הגעתם לגיל 60

הצעד המשמעותי הראשון לקראת הפרישה קורה בהגיעכם לגיל 60. במועד זה ניתן להתחיל למשוך כספים מחלק מהמכשירים הפנסיוניים.

הצעד הבא הוא ההגעה לגיל פרישה הקבוע בחוק, וכאן יש נקודה שכדאי לנשים לשים אליה לב: גיל הפרישה שלהן עומד על מעט מעל 62, כאשר בגיל זה הן רשאיות לפרוש, או לבחור להמשיך לעבוד עד גיל 67. במהלך שנים אלו, כדאי לבחון האם עדיף להן להתחיל למשוך קצבה במקביל לעבודה. מצד אחד, הקצבה החודשית תהיה יותר נמוכה ככל שנתחיל למשוך אותה מוקדם יותר. מן הצד השני, ומכיוון שאיש איננו יודע מתי הוא ילך לעולמו, ככל שמתחילים למשוך קצבה מוקדם יותר, כך גדלה ההסתברות שתקבלו החזר כולל גבוה יותר מקרן הפנסיה לאחר שנות החיסכון הארוכות.

גם במקרה כזה, יש הרבה מאוד אותיות קטנות, וצריך לבחון את הדברים לעומק על מנת לוודא שאתן בוחרות בפתרון המתאים לכן.

 

פרישה לפנסיה מחייבת אתכם לבצע בחירות

כאשר תצאו לגמלאות תצטרכו לבצע מספר בחירות. תחילה, תצטרכו להחליט מהיכן למשוך את הקצבה. גם אם חסכתם כל חייכם בגוף מסוים, ייתכן שגוף אחר יציע לכם עבור אותו סכום קצבה גבוהה יותר. כחודשיים עד שלושה לפני הפרישה, בקשו מהגוף בו אתם חוסכים תחזית לקצבה, ובמקביל, בקשו כזאת מגופים אחרים. ברגע שהתחלתם למשוך את הקצבה, לא ניתן יותר להעביר את החיסכון בין הגופים השונים, כך שיש צורך לבצע זאת לפני היציאה לגמלאות.

בחירה נוספת שתצטרכו לבצע נוגעת למסלולי הקצבה - כיום לחוסכים בקרנות הפנסיה החדשות יש מספר מסלולי קצבה שהם צרכים לבחור ביניהם. בשל כך, תצטרכו לבחור האם להשאיר קצבה לבן הזוג לכל ימי חייו ובאיזה גובה. דבר זה רלוונטי בעיקר לזוג בו יש מפרנס עיקרי, ובן זוג שלא עובד או שלא חסך במסגרת קרן פנסיה במהלך שנות עבודתו.

לאחר היציאה לגמלאות תצטרכו לבחור איזה מספר קצבאות מובטחות אתם מעוניינים לקבל, אותן תקבלו בכל מקרה, גם אם תלכו לעולמכם. איך זה עובד? למשל, אם תבחרו לקבל 120 קצבאות מובטחות, ושנה לאחר תחילת קבלת הקצבאות הלכתם לעולמכם לאחר שקיבלתם 12 קצבאות, אז המוטבים שלכם יקבלו את יתרת הקצבאות המובטחות, כלומר סכום ששווה ל-108 קצבאות. ואם תחיו אחרי שקיבלתם 120 קצבאות? אתם תקבלו קצבאות כל זמן שתהיו בחיים, אבל המוטבים לא יקבלו דבר.

תמצו את כל הטבות המס המגיעות לכם

אחד הדברים המשמעותיים והמורכבים ביותר בעת היציאה לפרישה הוא מיצוי כל הטבות המס שלכם. כל אחד ממכם זכאי לסכום פטור ממס לאחר לפרישה. בשנת 2022 הסכום עמד על 810.5 אלף שקל, וישנן שתי דרכים לנצלו: האחת, קבלת פטור ממס על מענקים שונים כמו פיצויים, ימי מחלה או מענקי פרישה. משיכת פיצויים לאורך הדרך נחשבת לניצול חלק מההון הפטור שלכם. הדרך השנייה, נוגעת לסכומים שלא נוצלו כפטור למענקים שנמשכו, ומופנים לפטור על קצבת הפנסיה החודשית שלכם. ככל שתנצלו פחות פטורים על משיכות, תקבלו פטור גבוה יותר ממס הכנסה על קצבת הפנסיה החודשית, שמתקבל בהליך שקרוי "קיבוע זכויות". גם כאן, כל הליך ההתחשבנות מול מס הכנסה כולל אותיות קטנות רבות, והרבה דרכים לתכנון משיכת הכספים באופן שיפחית את המס. קיבוע זכויות הוא לא הפיך, ולכן כדאי לבצע את ההליך בתשומת לב רבה.

מגיעה לכם קצבת זקנה

בהגיעכם לגיל הזכאות אתם זכאים לקצבת זקנה. גיל הזכאות מתחלק לשניים: גיל זכאות מותנה, שהוא גיל הפרישה לגמלאות לפי חוק, שבו אתם יכולים לקבל קצבת זקנה בתנאי שאין לכם הכנסות נוספות, וגיל זכאות מוחלט בו אתם זכאים לקצבת הזקנה ללא קשר להכנסותיכם. גיל הזכאות המוחלט הוא 70. אם אתם זכאים לקבלת קצבת זקנה קודם לכן, ובחרתם לדחות את תחילת משיכת הקצבה, תקבלו תוספת בגין כל שנת דחייה.

תתכוננו מראש למצבים לא נעימים

ההגעה לגיל השלישי מצריכה התמודדויות כנות עם נושאים לא נעימים. ההוצאות הבריאותיות עולות ומכבידות, ואם חלילה הופכים להיות סיעודיים, מדובר בעלויות גבוהות. כאשר מתכננים את הנושאים הכספיים, אתם צריכים לגבש תוכנית להתמודדות עם הרעה במצב הבריאותי. במסגרת זו, כדאי גם לחשוב על ההורשה של הנכסים שצברתם, ולהכין צוואה שתחלק את הרכוש לפי רצונכם באופן ברור וחד משמעי. בנוסף, תכינו מסמך ייפוי כוח מתמשך, למצב שבו אתם כבר לא מסוגלים לקבל החלטות.

עוד כתבות

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

צה״ל ושב״כ חיסלו את מפקד הכוח הימי של חמאס בעיר עזה

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • חיזבאללה דחה את המתווה של צרפת להסדרה בצפון • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים

בכירי XTEND / צילום: כדיה לוי

הרחפנים הוכיחו את עצמם במלחמה: עכשיו החברה מגייסת 150 מיליון שקל

יצרנית רחפני התקיפה והמודיעין הישראלית אקסטנד מגייסת מיליונים בסבב גיוס שלישי (סבב B), זאת לאחר שהרחפנים שפיתחה הוכיחו את יכולתם במסגרת לוחמה בשטח עירוני סבוך בקרב יחידות צה"ל במלחמת "חרבות ברזל" ● בין המשקיעים החדשים - כלל-טק, קרן השקעות הטכנולוגיה של לן בלווטניק

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את התחזיות וצמצמה את ההפסד הנקי; המניה קופצת במסחר בת"א

הכנסות טבע עקפו את התחזיות המוקדמות, וההפסד הנקי הצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל ● לצד זאת החברה אשררה את התחזית השנתית שמסרה ברבעון הקודם ● הודיעה במקביל על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 3 בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ואסמאעיל הנייה / צילומים: צילומים: רויטרס, AP, Evan Vucci ,Mahmoud Hefnawy, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד

זה מה שנשיא ארה"ב לשעבר, וכנראה גם לעתיד, כמעט עשה בספטמבר 2019 עם הטליבאן של אפגניסטן, ההזמנה בוטלה ברגע האחרון ממש ● טראמפ אינו האמריקאי היחיד המחפש "עסקה" ● האמונה בפרגמטיות של אנשים לא–פרגמטיים היא חלק רב–שנים של הדיפלומטיה האמריקאית

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

רוברט אנטוקול ותומר וינגרטן / צילום: אוהד רומנו, יח''צ

כמה עולה האבטחה למנכ"לים ישראלים בארה"ב?

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

רחוב הרצל, תל אביב / צילום: רועי חבני

מנורה מבטחים מלווה 260 מיליון שקל לבניינים שמשכנים את מפוני קיבוץ רעים

חברת הביטוח העמידה אשראי לשני מגדלים בפרויקט "תאודור" בדרום תל אביב של יובלים ורן בלינקיס ● הבניינים בפרויקט כוללים דירות שמיועדות ברובן להשכרה לטווח ארוך ● את העסקה הובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 18־19 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%, טבע זינקה ב-13%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות, לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני