גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ליאון ממשיך לדחוף לבדו את חלופת רכס לבן לוותמ"ל: אושר תקציב של מיליון שקל לקידום התוכנית בוועדה

ראש עיריית ירושלים שואף להביא את החלופה אל הוותמ"ל לאחר חג הפסח • "משוכנע שמשרד הבינוי והשיכון ורמ"י יצטרפו למהלך בימים הקרובים" • אושר גם הפטור מהיטל השבחה לפרויקטי פינוי־בינוי

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון / צילום: ארנון בוסאני
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון / צילום: ארנון בוסאני

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, ממשיך לדחוף קדימה את החלופה שלו לתוכנית רכס לבן בעיר - ובאופן עצמאי, ללא גורמי הממשלה: בתחילת השבוע אושרה בוועדת הכספים של העירייה הקצאת תקציב של מיליון שקל לטובת קידום החלופה במסלול הוותמ"ל, לצורך הכרזה עליה כמתחם מועדף לדיור. התקציב, העומד על מיליון שקל, אושר אמש (ד') גם במועצת העיר.

נזכיר כי לפני כחודש יצא ראש העיר ליאון בהצהרה על קידום תוכנית "הבשורה בלבן", תוכנית חלופית לזו שמקדמת המדינה, בשטח הצמוד לשכונת קריית מנחם בעיר. התוכנית הקיימת חולשת על פני כ־1,045 דונם (מהם כ־800 דונם בנויים), מציעה שכונה חדשה עם 5,250 יח"ד, 300 חדרי מלון ועוד 91 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר, וזכתה לביקורת רבה, בין היתר מארגונים ירוקים ומגופים החוששים לפגיעה בלתי הפיכה בטבע באזור.

החלופה של ליאון מציעה בינוי רק בשטח של כ־300 דונם, אך עם 6,000 יח"ד, זאת על ידי "ציפוף ועירוב שימושים אינטנסיבי, כמו גם 'ויתור' על קו רכבת קלה פנימי". עוד מציע ליאון להפוך את 500 הדונמים שישוחררו מבנייה, לגן לאומי.

"התוכנית החלופית שומרת על המעיינות באזור ועל עמק לבן, כמו גם על כל אזורי החלחול המזינים את המעיינות", אמר ראש העיר בעת ההכרזה על התוכנית. "הוצאת 500 הדונמים תציל כעשרת אלפים עצים מפני כריתה ותשמש מחסום מפני תוכניות להקמת רכס לבן ב', ג', ו- ד'. לא נאפשר קידום תוכניות בנייה במורדות הדסה ולא נאפשר פגיעה בשטחים פתוחים נוספים עד אשר ימוצו כל האפשרויות במסגרת השטחים התפוסים והמופרים, בדרך של התחדשות עירונית, ציפוף ובנייה גבוהה לאורך ציר הרכבת הקלה".

"ההכרזה הייתה אמורה להיות משותפת עם אלקין"

לאחר ההכרזה על "הבשורה בלבן" המשיך ליאון בקידום החלופה, לבדו למעשה. על אף שהתקיים דיאלוג מתמשך בין העירייה למשרד הבינוי והשיכון ולרשות מקרקעי ישראל בנושא כבר מאפריל 2021, בסופו של דבר ההכרזה הייתה של ראש העיר לבדו - שציפה, כך נראה, לתמיכה מוצהרת מצד השר זאב אלקין.

"באפריל 2021 הוצגו בפני צמרת המשרד וצמרת רמ"י הרעיונות העקרוניים וכן בדיקת היתכנות, ובכלל זה תחבורתית", נמסר מהעירייה. "לאחר כניסת השר אלקין לתפקידו התקיימה פגישה בלשכת ראש העיר עם צמרת משרד השיכון וצמרת רמ"י, בהשתתפות השר אלקין ומנהל רמ"י ינקי קוינט. בפגישה סוכם על שיתוף פעולה בתכנון התוכנית החלופית.

"לאחר עבודת תכנון מורכבת ויסודית, הוצגה התוכנית לכל הגורמים במשרד וברמ"י, כולל בפגישה בלשכת השר, שם סוכם בין היתר כי תתקיים הכרזה בדבר 'הבשורה בלבן' לפני ובסמוך למתן תוקף לתוכנית המקורית. לקראת ההכרזה, שהכול קיוו שתהיה משותפת לראש העיר ולשר, העדיפו במשרד הבינוי והשיכון - מסיבותיהם הפנימיות - שלא להצטרף להכרזה בעת הזאת ולהמשיך ולבחון אותה".

בעקבות כך החליט אז ליאון על הקפאת מתן התוקף לתוכנית רכס לבן המקורית, עד לאחר הבירור של החלופה בוותמ"ל. כהמשך לצעד זה, ולהכרזה על החלופה, הוחלט על קידומה מכספי העירייה - החלטה שאושרה, כאמור, בוועדת הכספים ביום ראשון השבוע. בדברי ההסבר להצעה שהוגשה לחברי הוועדה נכתב כי "בשלב זה מבוקש לאשר מיליון שקל להתנעת התהליך, ובשלב מאוחר יותר יועבר אומדן משלים לעריכת מסמכי התוכנית ולקידומה עד למתן תוקף".

מהעירייה נמסר בעקבות אישור התקציב כי "ראש העיר פועל בנחישות לקידום התוכנית לצורך הגשתה לוותמ"ל, ולטובת הנושא אושר תקציב מיוחד בוועדת הכספים העירונית. כאן המקום לציין כי בחודש ינואר 2022 אושר סכום של כ-800 אלף שקל לטובת הנושא, כדי להביא את התוכנית למצבה הנוכחי, וכעת אושר התקציב הנוסף. הסכום הראשון שאושר בינואר שוחרר וכיסה את ההתחייבויות עד כה.

"מיליון השקלים שאושרו בוועדת הכספים אושרו רשמית אתמול במליאת מועצת העיר, והתקציב ממתין לקבלת אישור ממשרד הפנים - תהליך שייקח עוד כמה ימים בודדים. לאחר מכן ישוחרר הכסף לביצוע, לקראת הכנת התוכנית להגשתה בוותמ"ל".

על פי ההערכות, עד לאישור התוכנית יידרשו בין 18 ל־24 חודשים. מטרתו של ליאון היא לקדם את הגשת התכנית לוותמ"ל בדיון שיתכנס לאחר חג הפסח. בעירייה הוסיפו ומסרו כי ראש העיר "נערך לצורך כך ארגונית ומשפטית, ובכלל זה מול ממשלת ישראל". עוד ציינו כי "ראש העיר נמצא בקשר טוב ורציף עם שותפיו במשרד השיכון וברמ"י, ומשוכנע שיצטרפו למהלך בימים האלה".

המועצה אישרה גם את הפטור מהיטל השבחה

בישיבת מועצת העיר שנערכה אתמול אושרה גם ההצעה למתן הפטור מהיטל השבחה לחמש שנים עבור פרויקטי פינוי־בינוי, בהמשך לחקיקה שהתקבלה בכנסת במסגרת חוק ההסדרים והתקציב לשנת 2022. על פי ההחלטה, יינתן פטור מלא מהיטל השבחה באזורים מוגדרים בתוכניות פינוי־בינוי, רק עבור רכיבי ההשבחה הנוגעים לשטחי המגורים.

הפטור יינתן ברוב שכונות העיר, למעט במקומות הבאים: אזורי התעשיה בעטרות, גבעת שאול, תלפיות והר חוצבים, וכן במרכז העיר ובשכונות נחלת שבעה, נחלאות, העיר העתיקה, ימין משה, טלביה, רחביה, קריית שמואל, המושבה הגרמנית, המושבה היוונית, בקעה, ניות, הר הצופים, רמת מוצא ועין כרם. באזורים שהוחרגו יינתן פטור של 25% מהיטל השבחה, בהתאם לגבולות שישורטטו על גבי מפת העיר, שצורפה להחלטת המועצה, ובכפוף לתנאים שקבעה המועצה.

מהעירייה נמסר כי כיום מקודמות בירושלים כ-40 אלף יחידות דיור במסלול פינוי־בינוי בשלבים שונים, ומהן כ־3,000 יח"ד עתידות לקבל היתר בנייה בשנת 2022. בהתאם לכך, והודות להסכמי המסגרת להתחדשות עירונית שבהם כלולה גם ירושלים, צפויה העירייה לקבל כ־90 מיליון שקל בגין יחידות הדיור הצפויות לקבל היתר בשנה הנוכחית.

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות