גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תוך 5 שנים: עלייה של 3,000% בהשקעות בתחום הטיפול בחומרים פסיכדליים

"ב2018-2019 סכום ההשקעה היה בערך 60 מיליון דולר, ב-2020 סכום ההשקעות עלה ל-600 מיליון דולר ובשלושת החודשים הראשונים של 2021 גויסו מעל 2 מיליארד דולר בתחום", אמר אברהם דריזין, מנכ"ל נקסטייג', בכנס העסקים הראשון בתחום הטיפול בחומרים פסיכדליים ● עם זאת, מערכת הבריאות לא בהכרח ערוכה להענקת מעטפת מתאימה למטופלים

מיצוי פסילוסיבין במעבדה / צילום: Shutterstock, Microgen
מיצוי פסילוסיבין במעבדה / צילום: Shutterstock, Microgen

"סכום ההשקעות בתחום הטיפול בחומרים פסיכדליים (חומרים משני תודעה) עלה בחמש השנים האחרונות בכ-3,000% ואף ממשיך לעלות", כך אמר אברהם דריזין, בכנס העסקים הראשון בתחום הטיפול בחומרים פסיכדליים בהובלת חברת נקסטייג', הנסחרת בבורסה בתל אביב, וחברת הבת IMIO LIFE, המפתחת תרופות מבוססות חומרים פסיכדליים. "ב2018-2019 סכום ההשקעה היה בערך 60 מיליון דולר, ב-2020 סכום ההשקעות עלה ל-600 מיליון דולר ובשלושת החודשים הראשונים של 2021 גויסו מעל 2 מיליארד דולר בתחום הזה".

אולם, דריזין, מנכ"ל החברה, דיבר גם על התפכחות בתת-תחומים מסויימים של הסקטור. כך למשל, חברת Compass שכבר נראתה קרובה מאוד לשוק עם תרופה מבוססת פסילוסיבין (החומר הפעיל בפטריות הזיה) לטיפול בדיכאון עמיד בפני תרופות. אולם, בעוד תוצאות הניסוי שלב III שלה הראו שיעורי יעילות מאוד גבוהים לתרופה, הרי שלמספר מטופלים הייתה גם עליה ברורה בנטייה לאובדנות ובאירועי הפגיעה העצמית. החומר, אומר דריזין, הוא ללא ספק יעיל, אולם ככל הנראה דרושה עוד עבודה כדי לגלות כיצד לתת אותו, באיזה מינון ותרכובת, באילו תנאים, למי כן ולמי לא.

הכנס נערך ביום ראשון היום בהשתתפות בכירי התעשיה, המומחים והמשקיעים בתחום, וביניהם, ישראל מקוב, יו"ר טבע לשעבר ויו"ר חברת נקסטייג', פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ויו"ר חברת psyrx ד"ר קרן צרפתי, חוקרת קלינית של חברת הפסיכדליה האמריקאית MAPS שהינה אחת המתקדמות בתחום עם תרופה מבוססת MDMA.

מערכת הבריאות לא בהכרח ערוכה 

משאלות מן הקהל ובפאנלים שנערכו באירוע, ניתן היה ללמוד על כמה סוגיות שמטרידות את הקהילה המעוניינת להשקיע ו/או להשתמש במוצרים. כך, הטיפול האידיאלי באמצעות חלק מן החומרים הפסיכדליים הוא בתמיכה של פסיכיאטר או פסיכולוג, לפני, תוך כדי ואחרי הטריפ. אולם, מערכת הבריאות לא בהכרח ערוכה להעניק לכל המטופלים מעטפת כזו, גם אם החברות מאמינות שתוכלנה להסתפק במספר טיפולים קטן, ולא בטיפול כרוני. כבר היום מערכת הבריאות עמוסה ואין כוח אדם מספיק לתחום בריאות הנפש.

מייסדי החברות מעוניינים בטיפול הוליסטי, וישנה גם תעשיה תוססת של קליניקות טיפוליות (למשל של חברת PsyTech שהקים חיים רקלו, אחד ממשתתפי הכנס, ונמכרה לחברה אמריקאית בשם Wesana). רקלו ציין כי אינו רואה אפשרות של טיפול בתרופה פסיכדלית ללא מטפל. לאחר מכן מיתן מעט את עמדתו ואמר כי ייתכן טיפול כזה במינונים נמוכים מאוד. טיפול MicroDosing הוא חלופה של נטילת תרופה פסיכואקטיבית לאורך זמן, אך במינון נמוך משמעותית מזה שנהוג ליטול ב"טריפ" פסיכדלי כיום, בניסויים הקליניים של רוב החברות המובילות או בשוק הפנאי הלא חוקי. משתמשים מדווחים על יתרונות עצומים של המיקרו-דוזינג, והוא נחשב בטוח יותר. אולם, אין הרבה מידע קליני מניסויים מבוקרים היטב, כדי לתמוך כבר היום בטענות הללו.

דריזין ציין כי אחת הגישות האפשריות היא טיפול מונחה מציאות מדומה. ישנם כלים כאלה בפיתוח היום, וייתכן והם יוכלו לתת למטופלים את ההכוונה של הטריפ, ה-Set and Setting כפי שמכנים זאת המטפלים, תוך חיסכון בכוח אדם. אבל, אין עדיין ביטחון שהטיפול המונחה על ידי מכונה באמת יתן את אותה ההשפעה כמו הטיפול האנושי.

הבעיה בטיפול מותאם אישית, היא שהשוק הוא עצום (אך זה גם היתרון עבור חברות שמעוניינות להרוויח בתחום). דריזין אמר כי על רקע הקורונה חלה עליה משמעותית בכמות המטופלים הסובלים מדיכאון וחרדות. מבחינת הסטטיסטיקה: לפני הקורונה אחד מכל 10 אנשים סבל מדיכאון, לאחר הקורונה ארבעה מכל 10 אנשים סובלים מתופעות דיכאון שונות. כך גם לגבי תחומים אחרים בהם נראה שיכולות לטפל התרופות הפסיכדליות: חרדות, פוסט טראומה, השלמה עם המוות, הפרעות שינה, כאב והתמכרות.

סינתוז מול מיצוי

עוד דילמה שעלתה היא לגבי השימוש במיצוי של צמחים כמו פטריות המכילות פסילוסיבין, לעומת שימוש במולקולות סינטטיות המחקות את מה שיש בצמח. בתחום הפסיכדליה, ישנן מולקולות שהן מלכתחילה סינטטיות, ומעולם לא היו טבעיות, כמו LSD או MDMA, וגם אלה מתקבלות באהדה על ידי המשתמשים, אולם מולקולות אחרות מופקות מן הצמח, וכמה מן המשתתפים בכנס הביעו דאגה שהתעשייה הפסיכדלית למטרות רווח אינה נותנת מספיק "כבוד" לצמח, כלומר מתיימרת לחקות אותו, תוך שאינה לוקחת בחשבון שבלתי אפשרי לחקות את כל המאפיינים של צמח שגדל באופן טבעי.

מאידך, כאשר ממצים צמח לתרופה, קשה מאוד לשלוט במינון של החומרים הפעילים השונים בו. רקלו ציין כי הוא מעריך שה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, תדחוף את התעשיה לכיוון של מולקולות בדידות. לעומת זאת חברת PsyRX, שיוצגה בכנס על ידי היו"ר פרופ' איתמר גרוטו, מעוניינת להציע לרשות מיצויים של פסילוסיבין ואבוגאין מתוך הצמחים הרלוונטיים. היא תצטרך לשכנע את הרשויות כי ניתן לשלוט במינונים ובהשפעות גם בצורה של מיצוי, וכי יש לך תועלת על פני סינתוז של מולקולה פעילה אחת. יהיה לה אתגר נוסף, המשותף גם למי שמייצרים מולקולות מוכרות באופן סינטטי: כיצד לרשום פטנט על החומר.

גרוטו אמר כי בעקבות הקורונה שהציפה על פני השטח את התחלואה בדיכאון, הרגולטורים הבינו שצריך לקצר הליכים באישור תרופות שיכולות לעזור. לדבריו, כאשר המטרה היא להנגיש את התרופות מבוססות מולקלות משנות תודעה לכלל האוכלוסיה. יש צורך להתאים את הטיפולים השונים למטופלים בשטח ולתת מגוון פתרונות, תוך יצירת מנגנוני מעקב ואינטגרציה עם המטופלים, בין היתר, באמצעות כלים דיגיטליים.

נדב גיל, מוביל פרטיקת הקנאביס ב-DELOITTE, אמר כי: "התנהגות השוק הפסיכדלי - חברות ציבוריות שנסחרות בשוויים גבוהים מאוד ואח"כ מראות נסיגה משמעותית - מזכירה את התפתחות תעשיית הקנאביס. בשונה מתעשיית הקנאביס, השוק הפסיכדלי בעל מאפיינים מאוד דומים לתעשיית הפארמה: ההשקעות גדולות מאוד, אי ודאות גדולה וסיכון גבוה, וזמן רב עד ההגעה של מוצרים ראשונים לשוק והכנסות ראשונות".

"אנו רואים יותר ויותר מחקרים שמוכיחים את השפעתן החיובית של חומרים פסיכדליים לטיפול במנעד רחב של הפרעות נפשיות כגון: דיכאון, חרדות, הפרעת לחץ פוסט טראומטית (PTSD) והתמכרות", הוסיף גיל. "על אף החסמים הרגולטוריים, היסודות הפסיכדליים של 2022 נעים בכיוון חיובי. ישנו פוטנציאל גדול למיזוגים ורכישות בתחום. גם בתחום הזה, כמו בנושאים אחרים במדעי החיים, ישראל מביאה יכולות מחקר משמעותיות שיכולות לסחוף את השוק העולמי ולמשוך משקיעים".

ד"ר צרפתי הציגה את התוצאות של המחקר ב-MDMA בתחום הפוסט טראומה בשלב II הניסויים. 54% מהמטופלים לא סבלו מהתסמונת מיד בסוף הטיפול ו- 68% מהמטופלים לא סבלו ממנה שנה לאחר הטיפול. בשלב III אשר נערך בימים אלה, כבר התקבלו תוצאות ראשוניות, לפיהן 67% מהמטופלים הפסיקו לסבול מהתסמונת עם סיום הטיפול.

בניסוי של MAPS אירע גם אירוע חריג שבו אחד המטפלים תקף מינית מטופלת. כמובן שייתכן שימוש לרעה בכל סוג טיפול, השימוש בחומר פסיכדלי שם את המטופל בעמדה עוד יותר רגישה למניפולציה מאשר אפילו בטיפול פסיכולוגי רגיל. זו סוגיה נוספת שאיתה התחום יצטרך להתמודד.

עוד כתבות

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח