גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

26 דקות ממכון ויצמן לראשון: תוכנית הקו הכחול בגוש דן נחשפת

מרכזי רחובות ונס ציונה ייסגרו לרכבים פרטיים ותתאפשר תנועת תחבורה ציבורית, אופניים והולכי רגל בלבד • בניגוד למטרונית בחיפה, זו שתפעל בקו הכחול תהיה חשמלית • לפי שעה, במידה ולא יהיו עיכובים בלתי צפויים, היעד להפעלת הקו החדש הוא שנת 2027

מרכז רחובות יהפוך לרחוב תחבורה ציבורית / הדמיה: דגנס בע''מ
מרכז רחובות יהפוך לרחוב תחבורה ציבורית / הדמיה: דגנס בע''מ

תכנון ה"מטרונית" החשמלית שתחבר בין רחובות, נס ציונה וראשון לציון מקבל צורה, והיא צפויה להתחיל לנסוע בשנת 2027.

הקו הכחול של מערכת הסעת ההמונים בגוש דן תוקצב כולו בתקציב המדינה האחרון ואלו עיקריו: בחברת נתיבי איילון עובדים על תכנונו והוא יפעל כקו BRT (מערכת אוטובוסים מהירה), בדומה למטרונית בחיפה, ויחבר את רחובות לראשון לציון דרך נס ציונה, על כביש 412 המבוקש.

מרכזי רחובות ונס ציונה, שדרכן עובר התוואי, ייסגרו לתנועת רכב פרטי ותתאפשר בהם תנועת התחבורה הציבורית, רוכבי האופניים שעבורם ייסלל שביל לאורך התוואי כולו, והולכי הרגל. אורכי רחובות התחבורה הציבורית יהיו קילומטר ברחובות ו־600 מטרים בנס ציונה, מתוך אורך המסלול הכולל - 21 ק"מ.

לאורך התוואי ימוקמו 44 תחנות והצפי הוא שייסעו בו כ־77 אלף נוסעים ביום, ובסך הכל 56 מיליון בשנה. במסגרת המיזם, מלבד התאמת הכביש לכלי התחבורה רב הקיבולת וסלילת שביל האופניים, תוטמן רשת החשמל, ישופר מערך התאורה ברחובות, יינטעו עצים וישודרג המרחב העירוני.

 

ייבחן שילוב אוטובוסים בנתיבי המטרונית

התוכנית התפעולית מדברת על כך שתדירות הקו הכחול תהיה כל חמש דקות ותעדוף הרמזורים עם התשתית אמורים להבטיח עמידה טובה יותר בלוחות הזמנים. כך, למשל, הנסיעה ממכון ויצמן ברחובות ועד עיריית ראשון לציון תימשך 26 דקות; מפארק המדע ברחובות לרחוב הכרמל בראשל"צ כ־13 דקות; ומרחוב הבנים בנס ציונה למכון הוולקני בראשל"צ - 15.5 דקות נסיעה. עם זאת, בחלקים מהמסלול, התוואי ישמש גם תנועת אוטובוסים אחרים. המתכננים מדגישים כי שילוב האוטובוסים בציר ייעשה רק אם יוכח בסימולציות שאין פגיעה בתדירות הקו הכחול. תקציב הפרויקט הוא 2.2 מיליארד שקלים.

עדי קין קרני, סמנכ"לית בנתיבי איילון, הסבירה כי "במרכזי הערים רחובות ונס ציונה שייסגרו לתנועת כלי רכב, יהיו מעקפים מרחובות סמוכים. המטרה, מעבר להעדפת התחבורה הציבורית, היא לראות מדרחוב שוקק חיים. אנחנו רוצים להחזיר את משתמשי התחבורה הציבורית ורוכבי האופניים למרכז העיר. עבור זאת, יצאנו למכרז לגידול עצים, כדי שנוכל לנטוע עצים בוגרים יותר שיתנו צל".

לדבריה, מערכת הסעת ההמונים שנבחרה היא BRT משום שהיא זולה וניתן להקימה בזמן קצר. בניגוד למטרונית בחיפה, המערכת בקו הכחול תהיה חשמלית. "אנחנו מאמינים במערכות האלו שיהוו כלי תחבורה משמעותי עד לשנת 2050, ולא רק בקו הכחול ובקו החום. אנחנו בודקים עוד צירים כאלו כמו, למשל, בחדרה-נתניה. יש מערכות דומות שפועלות ב־181 ערים בעולם וזו מערכת פשוטה יחסית, שיכולה להכיל קיבולת יפה".

במשך שנים היו במשרדי הממשלה כאלו שהתנגדו לפרויקט, שכן מערכת המטרו תעבור בסמוך לתוואי. אולם, קין קרני מציינת כי המטרו לא נוטל נוסעים רבים מהנוסעים הצפויים בקו הכחול, משום שישתמשו בו לנסיעות קצרות יותר. ממודל הביקושים שנבנה הסתבר כי 70% מהנוסעים ישתמשו בקו למרחק של עד 8 ק"מ ו־50% ישתמשו בקו למרחק של עד 5 ק"מ. כך, בסופו של דבר, רק 820 נוסעים מתוך 9,400 נוסעים יומיים בקו הכחול יוכלו לבחור גם במטרו. מפת הביקושים מתייחסת ל־2040, אז בשעות השיא צפויים להיות יותר נוסעים מהקיבולת בתחנות רחוב הרצל ברחובות. בד בבד, ברחוב הרצל בראשל"צ יירד הנתח הגדול ביותר של נוסעים על הקו, שיגיע לכ־1,500 נוסעים בשעת שיא בשעות הבוקר - כך שהוא יספק מענה לקישוריות טובה יותר במרחב שבין רחובות, נס ציונה וראשל"צ.

לפי לוחות הזמנים, ברבעון הבא יסתיים התכנון המוקדם של הקו ובסוף השנה יחלו עבודות מקדימות. ברבעון השלישי של 2023 יסתיים התכנון המפורט, ובתחילת 2024 תחל ההקמה שתימשך שלוש שנים. גורמים בענף התשתיות העירו על משך הזמן הארוך עד לתחילת פעילות הקו ב־2027, כשבנייתו מתוקצבת כבר כעת. בשלב התכנון המפורט תיקבע שיטת העבודה ובה דילמה המכונה בעולם התשתיות דילמת "הפלסטר": האם לקדם את המיזם במהרה תוך פגיעה משמעותית בתנועה, או לקדם אותו במקטעים.

"תושבי השפלה יוכלו ליהנות מתעדוף תח"צ"

מרב מיכאלי, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, אמרה כי "הקו ממחיש את השינוי לתכנון מבוסס קישוריות לקווי אוטובוס אזוריים ושבילי אופניים ומעבר לאמצעי תחבורה חשמליים ונקיים, ויהיה בשורה לתושבות ותושבי השפלה שיוכלו ליהנות ממרחב אורבני שמתעדף תח"צ ומחיה את מרכזי הערים. הקו הזה, יחד עם עוד פרויקטי הסעת המונים רבים שאנחנו מובילות ומובילים, יאפשר עוד אלטרנטיבה לרכב הפרטי".

בתוך כך, גם הקו החום של הרכבת הקלה בין לוד ורמלה לראשל"צ יעבוד במתכונת דומה. תחילה נוסתה "רכבת על גלגלים", אך לא ברור אם הליך תקינתה יבשיל עד לשנת ההפעלה. לכן, כדי לא לדחות את ההפעלה, התשתית אמנם תאפשר את נסיעתה, אך במקרה שכלי התחבורה לא יבשיל לשימוש, ישתמשו במטרונית.

עד אז, יוקמו נת"צים טקטיים מבית החולים אסף הרופא מערבה לכיוון ראשון לציון, כאלו שנסללים בתוך זמן קצר ועל בסיס התשתית הקיימת. כך, עד לסוף שנת 2023 יפעלו על גביהם קווי תחבורה ציבורית מכינים, במקביל לעבודות שכבר יחלו על תוואי הקו. האתגר הגדול יהיה לשמור על העדפה לתחבורה הציבורית ובמקביל לקדם את העבודות.

הקו הכחול בירושלים ממשיך לצבור עיכובים

ועדת המכרזים הודיעה למציעות בקו הכחול בירושלים על דחייה של חודש וחצי בתאריך הגשת ההצעות, כך שהן יוגשו עד לסוף חודש יוני. על פי התכנון, שאותו פרסם משרד רה"מ בשנת 2020, מועד פרסום המכרז אמור היה להיות ברבעון השלישי של 2020, והמועד הצפוי לתחילת ההקמה ברבעון הנוכחי.

לפי המסמך, משך ההקמה הצפוי הוא שבע שנים - כלומר עד ל־2029. הקו הכחול בבירה יכלול מקטע תת־קרקעי שבתחילת ביצועו חלים עיכובים. הקו ישתרע לאורך 31 קילומטרים משכונות גילה ותלפיות בדרום העיר ועד לרמת אשכול ושכונת רמות בצפון העיר. הקו יכלול 53 תחנות ויהיו לו שתי שלוחות בצפון הקו ובדרומו.

תחילת הביצוע עשויה להיות רק ב־2023

בכל אופן, גם לאחר שייסגר המכרז, יידרש פרק זמן נוסף לבדיקת ההצעות, לתכנון מפורט ולסגירה פיננסית. לכן, תחילת הביצוע עשויה להיות רק ב־2023. גורמים שמעורים בפרטים מציינים כי העיכוב בהגשת ההצעות נובע גם מבירור עתידן של חברות מרוסיה שנוטלות חלק בקבוצות שמתמודדות במכרז ושניתן יהיה לצמצם את לוחות הזמנים. זאת, משום שמשך ההקמה ייקח פחות משבע שנים, והוא כולל גם כל ההליכים שמבוצעים לאחר הגשת ההצעות.

במשרד התחבורה בחרו שלא להגיב, והפנו לתגובת משרד האוצר. ממשרד האוצר נמסר כי "במכרזים מורכבים מעין זה לעיתים נדרשת דחייה במועדים. בכל מקרה, שלב ההפעלה הראשון של הקו הכחול צפוי להתחיל כבר בשנת 2028". אולם, נציין שכבר מראש נקבע כי ההפעלה המלאה של הקו תבוצע שנתיים לאחר הפעלת השלב הראשון.

עוד כתבות

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בנעילה בת"א; מיטרוניקס ואלקטריאון זינקו בכ-6%

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

משפחות החטופים / צילום: Paulina Patimer

גורם בחמאס: החלטנו להשהות את המו"מ לעסקת חטופים

נשיא ארה"ב ורה"מ שוחחו כחצי שעה, בבית הלבן מבהירים: "עסקה היא הדרך הטובה ביותר להימנע ממבצע ברפיח" • מקור בחמאס: דוחים את חזרת המשלחת לקהיר - עד לתוצאות מאמצי המתווכות • פגיעה ישירה של כטב"ם נפץ במטלה, חיל האוויר תקף בעומק דרום לבנון • הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל נהרג במטח הפצמ"רים אתמול מרפיח לכרם שלום • עדכונים שוטפים

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות