גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרוס אובר החשמלי של ב.מ.וו נראה מבפנים כמו מעבדת הייטק. ויש לו תג מחיר גבוה במיוחד

הקרוס אובר החשמלי IX של ב.מ.וו מציג יכולות מרשימות, מרחב פנימי ונוחות • אלא שהמחיר ההתחלתי לא נמוך, ולא מיועד לרוב הציבור

ב.מ.וו IX XDRIVE 50 / צילום: יח''צ
ב.מ.וו IX XDRIVE 50 / צילום: יח''צ

בשנת 2010, כשטסלה עוד ייצרה קומץ מכוניות בוטיק חשמליות לאלפיון העליון של קליפורניה בסיוע מרצדס, חזו קברניטי ב.מ.וו את ההבטחה שטמונה ברכב החשמלי. התוצאה, שהושקה שלוש שנים מאוחר יותר, הייתה החשמלית העירונית הקומפקטית I3.

זו הייתה מכונית שהקדימה את זמנה - הנדסית וקונספטואלית, עם שימוש נרחב בחומרים ממוחזרים ומפעל ייצור ייעודי, שהוזן מאנרגיות בר-קיימא. אולם, כמו הרבה פרויקטים שהקדימו את זמנם, גם ה-I3 נכשלה מסחרית וייצורה הופסק אחרי כשבע שנים, שבהן נמכרו פחות מ-220 אלף יחידות.

הידע שצברה החברה לא התבזבז ומהווה בסיס לדור חדש של ב.מ.וו חשמליות, שממשיכות את דרכה של ה-I3. בראשן, ה-IX החדשה, שהשקתה היא אירוע מכונן בהיסטוריה של החברה. זה לא עוד דגם חשמלי, אלא בעיקר תצוגת תכלית ליכולות ההנדסיות של החברה בעידן המחושמל ופלטפורמה לכיווני התפתחות עתידיים: נהיגה אוטונומית, קישוריות 5G לכלי רכב ותהליך ייצור מופחת פליטה.

 

עיצוב זנב גנרי, תא נוסעים עתידני

יחסית למכונית כל-כך חשובה, העיצוב החיצוני של ה-IX משדר תחושת רוגע באופן מפתיע. קווי המתאר החלקלקים נראים כמו הכלאה בין קרוס אובר למיניוואן גדול, החרטום מזכיר את דגמי הבנזין של החברה, כולל הפנסים הצרים וגריל הכליות המפורסם, שמשמש בעיקר לחיפוי מערך חיישנים קדמי ולא על רדיאטור. גם עיצוב הזנב נראה די גנרי.

במבט בוחן יותר, ניתן לגלות את לא מעט עזרים אווירודינמיים מתוחכמים, שמעניקים לרכב התנגדות רוח נמוכה, כולל משטחים מחומרים מרוכבים בפינות הפגושים, פתחים להזרמת אוויר במהירויות גבוהות ותחתית מרכב כמעט חלקה.

הממדים - 5 מטרים לאורך, ו-2 מטרים לרוחב - בהחלט מרשימים. העיצוב של חישוקי הענק בולט לרחוק וכך גם התוספות החיצוניות המוזהבות, שהן חלק מגרסת הברונזה. בסך הכל, המכונית מושכת הרבה תשומת לב, אך בשל היותה ב.מ.וו גדולה, ולא בהכרח בשל העתידנות.

עיצוב תא הנוסעים כולל קו שמאפיין הרבה קמפוסים של חברות הייטק: טכנולוגיה עתידנית, שמוקפת באווירת מרגיעה לטובת רווחת העובדים. את הצד הטכנולוגי בעיצוב מייצג לוח פיקוד מרשים, שעשוי ממספר מסכי LCD רוחביים שמחוברים ברצף. כמקובל ב-ב.מ.וו, התפריטים גדולים, ברורים ונוחים לשליטה, ומי שמתקשה להסתגל, מוזמן להשתמש בשירות "סייענית קולית" יעילה נוסח סירי, עם ממשק שפת דיבור טבעית. יש גם מערכת תאורת אווירה מבוססת LED שחבויה בצורה מתוחכמת, ומערך מקיף ויעיל של עזרי בטיחות היקפיים, שמתוכנן לעבור בעתיד שדרוג לנהיגה ברמות אוטונומיה גבוהות.

כל הטכנולוגיה עטופה בעיצוב NEW AGE קיצוני. הקונסול המרכזי למשל, "מרחף" מעל רצפת התא ועשוי מעץ במרקם טבעי, שבתוכו מושתלים חלק ממתגי הפיקוד החיוניים. סביבת הנהג והנוסעים כוללת רצפה שטוחה ללא בליטות, שיוצרת תחושה אוורירית. עיצוב משטחי הדיפון מינימליסטי-סקנדינבי.

התחושה היוקרתית והמפוארת נשמרת

המושבים מלפנים ומאחור נראו בהתחלה קצת שטוחים ועטויים טקסטורות מוזרות, אך אחרי ישיבה ממושכת הם מתגלים כנוחים ותומכים בנוסח מזרוני הייטק, שמתאימים את צורתם למי ששוכב עליהם. כמו ב-I3, גם התא של ה-IX מרושת בחומרים ממוחזרים וברי מיחזור, אבל עדיין מצליחים להיראות ולהרגיש יוקרתיים. את האווירה "הרוחנית" משלימים בורר הילוכים וכמה מתגים מקריסטל שקוף. לא מצאנו פעמונים טיבטיים, אך ייתכן שלא חיפשנו מספיק.

בכל הנוגע לשימושיות, הרכב אינו נופל מזה של מיניוואנים גדולים עם מרחב רגליים של לימוזינה, שלושה מבוגרים ייכנסו מאחור בנוחות. ישנה גם אפשרות להסב את התא ליחידת שינה מזדמנת.

נסיעה שקטה, ללא דרמות מיותרות

גרסת ה-50 הבכירה בה נסענו, נועדה להזכיר לחובבי ב.מ.וו, שלמרות כל החשמל, עדיין מדובר בחברה שמערכות הנעה הן כרטיס הביקור שלה. אחראים לכך שני מנועים בהספק משולב של 523 כ"ס, שבמצב ההתכנות הספורטיבי שלהם, מייצרים תאוצות שמסכנות, לא רק את רישיון הנהיגה שלכם, אלא גם את תפיסת הזמן והמרחב.

התחושה די סוריאליסטית: אתם משייטים בקצב התנועה, הדרך שלפניכם נפתחת, ואתם לוחצים על הדוושה. מבלי שתשימו לב, המכוניות שרק לפני רגע היו לצידכם, נעלמו מאחור ומד המהירות שלפניכם מראה מספרים מבהילים. בלי בעיטה. לחלק מהתחושה תרומת העובדה שזו המכונית השקטה ביותר שנסענו בה אי פעם, בלי שום רעשי רוח וגלגלים ובלי דרמה, אפילו כשמתקרבים למהירות המרבית.

חובבי הזן, שיזרמו עם העיצוב הפנימי ויתחברו ליקום, יתוגמלו בטווח נסיעה ריאלי, שנושק ל-550 ק"מ, תודות לסוללה בעלת קיבולת עצומה. יש גם גיבוי של טעינה מהירה מאוד ומערכת חכמה ויעילה למחזור אנרגיית הבלימה שחוסכת את הצורך להשתמש בדוושת הבלם.

מי שמצפה להתנהגות כביש "מסורתית" של ב.מ.וו, צריך להתאים ציפיות. זה עדיין כלי ששוקל כ-2.7 טון בלי נוסעים, שניצב על מתלי אוויר ונשלט בעיקר על ידי מעבדים. התגובות להיגוי אמנם די זריזות, אחיזת הכביש בפניות רצינית, ונטיית הגוף מזערית תודות למרכז כובד הנמוך, אך תחושת הנהיגה הכוללת די מלאכותית.

נוחות הנסיעה פנטסטית, עם שיכוך זעזועים מרשים מאוד על כל סוגי האספלט. כזה שצריך לשלוח אל ספסל הלימודים את המהנדסים של הרבה מותגי יוקרה. הפטריוטים גם יכולים לזקוף כאן קרדיט לטובת אלגוריתמים אולטרה-מתוחכמים של חברת הייטק ישראלית שפועלים אי שם ברקע.

אם הקונספט של ה-IX מדבר אל ליבם של הייטקיסטים מכל הסוגים, המחיר מיועד לכאלה שכבר הנפיקו או עשו "אקזיט". אמנם אפשר לקבל את הרכב בגרסת ה-40 עם פחות כוחות סוס וטווח גבולי של 425 ק"מ ב-WLTP, במחיר של כ-560 אלף שקל "בלבד". אולם, סביר להניח שרוב הלקוחות ידלגו ישר "לדבר האמיתי", דגם ה-50, שמחירו מתחיל ב-699 אלף שקל. במחיר הזה הם יקבלו לא רק מעבדת הייטק על גלגלים, אלא גם לימוזינה מפוארת, נוחה ושימושית.

חלק מהמתחרות

טסלה מודל X
לטסלה אין מועד מסירות משוער לקרוס אובר. גרסת הבסיס שלה עלתה כ־618 אלף שקל, ומצוידת בסוללה של 95 קילוואט, עם טווח של עד 580 ק"מ ובצמד מנועים בהספק 680 כ"ס, שמאיצים את הרכב ל־100 ב־3.9 שניות. התא מרווח.

טסלה מודל X / צילום: יח''צ

אאודי E-TRON
במחיר שמתחיל ב־525 אלף שקל, מציעה אאודי את ה־E TRON בגרסת ה־55. לרכב יש עיצוב מרשים ותא נוסעים טכנולוגי, צמד מנועים בהספק משולב של 408 כ"ס ובסוללה של 86 קילוואט, שמספקת טווח של עד כ־400 ק"מ. קיימת גם גרסת ספורטבק.

אאודי אי-טרון S55 / צילום: יח''צ

מרצדס EQC400
מחיר מרצדס EQC בגרסת ה־400 מתחיל מ־500 אלף שקל. הוא מצויד בשני מנועים עם הספק משולב של 408 כ"ס וסוללה של 80 קילוואט עם טווח של עד 411 ק"מ. הרכב מאיץ מאפס ל־100 ב־4.9 שניות, ניצב על מתלי אוויר וכולל תא נוסעים מפואר.

מרצדס EQC400 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"