גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סופר פארם מוותרת על משרד חדש. ומה עוד קרה השבוע בפרסום?

במכרז של סופר פארם צפויות להתמודד כל חברות המדיה הגדולות ● וגם: רמי יהושע רוכש מניות בסוכנות התוכן אינסייד ● באומן בר ריבנאי זכה בתקציב הפרסום של מד"א

סניף של סופר פארם / צילום: בר - אל
סניף של סופר פארם / צילום: בר - אל

חודשיים חלפו מאז הודיעה סופר פארם למשרד הפרסום באומן בר ריבנאי על הפסקת ההתקשרות עמו, ורק כעת מתבררת הדרך לבחירת החתיכה החסרה שתרכיב את מערך הפרסום העתידי של הקבוצה. לגלובס נודע כי הרשת ויתרה על הרעיון לייצר קומבינציה שבה תחייב משרד פרסום קיים לחבור למשרד הפרסום שיקים איש הקריאייטיב רם ברוך. כעת היא מתעתדת לערוך מכרז מדיה בלבד, שבו יתמודדו כל חברות המדיה הגדולות - יוניברסל מקאן של קבוצת מקאן ת"א, מדיה קום מקבוצת אדלר חומסקי, וחברת המדיה העצמאית יוניון שבבעלות אורן יוניוב.

חברת המדיה TMF שבבעלות משרדי הפרסום יהושע וגיתם לוקחת גם היא חלק בהתמודדות, אך מאחר שגיתם מנהל את תקציב המדיה של המותג BE של שופרסל, המתחרה ישירות בסופר פארם, ההצעה של החברה ניתנה באמצעות המותג OMD.

80־100 מיליון שקל בשנה

סופר פארם נמנית באופן קבוע על אחד מחמשת המפרסמים הגדולים בישראל. היקף התקציב של הרשת נאמד ב-80-100 מיליון שקל, והיא נמצאת באוויר לאורך כל השנה, עם קו פרסומי שנתפס רוב הזמן כמאובחן וקריאייטיבי. חלקים משמעותיים מהתקציב מושקעים במותג עצמו, ואחרים במותגים כמו מילוקה, או המותג הפרטי של הרשת, לייף.

במשך 30 שנה טיפל בתקציב משרד הפרסום באומן בר ריבנאי. תחילת החיבור עם המשרד נולד מקשר מקצועי-אישי עמוק עם אחד ממייסדי המשרד, מיקי בר, אך גם לאחר פרישתו, מערכת היחסים בין הצדדים נותרה יציבה. עם זאת, לאורך השנים היה גורם נוסף שתפס חלק משמעותי בניהול השפה התקשורתית של הרשת - הבמאי רם ברוך, שהוכנס לטפל במותג על ידי באומן, והפך לדמות מכריעה בהתנהלות.

למעשה, ברוך הפך להיות דמות כה משפיעה, עד שלפני כשנתיים הוחלט להקים עבורו יחידה עצמאית שפועלת מתוך קבוצת הפרסום. אלא שהמהלך לא צלח, בעיקר סביב סוגיות אישיות של הדמויות המעורבות. בסופר פארם בחרו להמשיך עם ברוך, והודיעו בפברואר לבאומן על כוונתם להפסיק עם המשרד את ההתקשרות בכל הנוגע למותג סופר פארם, ולהותיר בידיו את הטיפול בשאר המותגים.

כפי שנחשף לראשונה בגלובס, זמן קצר לאחר מכן חבר הפרסומאי נדב פרסמן לברוך כשותף במשרד החדש. פרסמן, שגדל בתחום הקריאייטיב, היה בעבר מנכ"ל משרד הפרסום מקאן ת"א, וקודם לכן משנה למנכ"ל בבאומן - שם טיפל שנים בתקציב סופר פארם.

סוגיית ניגוד האינטרסים

בהתנהלות שאיננה אופיינית למפרסמים בשוק, סופר פארם לא סיכמו מראש עם קבוצת פרסום אחרת על העברת תקציב הפרסום אליה. למעשה, עם הזמן התברר כי אפילו פורמט ההתקשרות העתידי עם הגוף החדש איננו ברור לגמרי.

בסופר פארם ביקשו לחפש בית חדש לברוך, אולם בפורמט שונה - לא עוד יחידה בתוך משרד קיים, אלא שותפות של משרד עם משרד עצמאי שברוך יקים. פניות להקים שותפות כזאת נעשו לשני המשרדים הגדולים בישראל - מקאן ת"א ואדלר חומסקי. אמנם לשני המשרדים ישנם תקציבי קמעונאות שעלולים להיתפס כמנוגדי אינטרסים, אולם 100 מיליון שקל הם פיתוי שקשה לסרב לו.

בשתי הקבוצות ניסו למצוא פורמט שיאפשר להן להילחם על התקציב, בלי לאבד תקציבים אחרים במידה שיזכו בו. במקאן לא התלהבו מראש מהאפשרות לייצר שותפות עם משרד חדש, מאחר שמדובר בפורמט שזר להם - במשרד מורגלים ברכישת מדיה למשרדים אחרים. העובדה שהמשרד בבעלות בינלאומית מסבכת אף היא את הדברים.

לעומת זאת, אדלר חומסקי נבנתה כקבוצה על בסיס שותפויות במשרדים - עיין ערך LEAD, בורודה קפלן ונוספים. לגלובס נודע כי אייל חומסקי הציע לאחרונה לפרסמן וברוך להקים יחד משרד שיטפל בסופר פארם ובתקציבים נוספים, ביחס של שני שלישים להם ושליש לאדלר חומסקי.

כאמור, בסופר פארם ביקשו בתחילה להתנות חבירה של משרד לברוך באפשרות לטפל בתקציב, אך בהדרגה ‘נפל האסימון’, ובקבוצה הבינו שהתערבות כזאת תייקר עבורם באופן משמעותי את הפרסום, ולפחות ברמה המסחרית ייטב להם לקבל הצעות מדיה בלבד.

המהלך משחק, כאמור, גם לטובתם של המשרדים, כיוון שסוגיית ניגוד האינטרסים פחות צורמת - אם כי יש להניח שבתקציבים הגדולים, בעיקר בשופרסל, יתקשו לחיות בשלום לאורך זמן עם מצב שבו אפילו "רק" במדיה יש קבוצה שמטפלת גם בהם וגם במתחרים הגדולים. עם זאת, לשופרסל יש היום קרבות משמעותיים יותר בתוך הבית, כך שסביר שבחודשים הקרובים הסוגיות הללו פחות יעניינו אותם, ואם אדלר חומסקי יזכו בתקציב, יהיו להם כמה חודשי חסד לסדר את הדברים.

רמי יהושע רוכש מניות בסוכנות התוכן אינסייד

לאחר שהשעה עצמו לתקופה של מספר חודשים מפעילות גלויה בענף הפרסום בעקבות כתבת תחקיר שייחסה לו התנהלות בעייתית מול עובדות, חוזר הפרסומאי רמי יהושע להוביל באופן גלוי את הפעילות העסקית של המשרד.

לגלובס נודע כי יהושע רוכש 44% ממניות סוכנות התוכן אינסייד, שבבעלות אורי גולדנברג וליה לחמי. 5% נוספים יוחזקו בידי נבו כרמי, שותף ביהושע המכהן גם כמשנה למנכ"ל. הרכישה מהווה שלב נוסף בשיתוף הפעולה שהתקיים בין החברות, שבמסגרתו העניקה אינסייד פתרונות תוכן שונים ללקוחות פרסום יהושע TBWA ולקוחות משרדי הפרסום הנוספים שבקבוצה.

אינסייד הוקמה ב-2010 על ידי גולדברג, ומנוהלת כיום על ידו ועל ידי לחמי. הסוכנות מתמחה בפתרונות תוכן שיווקי בתוכניות טלוויזיה ובדיגיטל למפרסמים, ובפיתוח והפקת תוכניות טלוויזיה מקוריות, ביניהן "הבתים היפים בישראל" עם דניאל חסון, המשודרת בקשת 12, "ירוק בלילה" עם ינון מילס ברשת 13, "מספרה בהפרעה" בהוט בידור ועוד. כמו כן מספקת הברה שירותי תוכן בשוק הטלוויזיה הבינלאומי.

נזכיר כי לאחרונה עברה צמרת יהושע שינויים פרסונליים משמעותיים, שנולדו עם ההודעה על פרישתו של יגאל ברקת, שכיהן בחמש השנים האחרונות כמנכ"ל - לטובת תפקיד סמנכ"ל השיווק בבנק הפועלים. השנה עזבו את המשרד גם מיה שרן ואור לביא, שניהלו במשותף את הקריאייטיב בשנים האחרונות.

במקומו של ברקת גויס יניב פיינשניידר, ששימש בתפקידו האחרון כסמנכ"ל שיווק ב-Watergen, ולתפקיד מנהל קריאייטיב ראשי גויס קורן ווייס, שבשנה וחצי האחרונות כיהן כסמנכ"ל קריאייטיב במשרד בלאנקו. כעת משלימה הרכישה את מערך הקריאייטיב של המשרד, ואת סל הפתרונות ללקוחותיו.

מד"א בהתקשרות ראשונה עם משרד פרסום: באומן זכה בתקציב

משרדי הפרסום באומן בר ריבנאי זכה בתקציב הפרסום של מד"א (מגן דוד אדום), כך נודע לגלובס. עד עתה לא התקשר הארגון עם משרד פרסום כלשהו, אולם לאחרונה, על רקע האתגרים שהתגלגלו לפתחו, הוחלט להגדיר תקציב פרסום ולצאת למכרז. התקציב שהוגדר עומד על כ-2 מיליון שקל, אך על פי ההערכות הוא עשוי לגדול עם הזמן.

לפחות ארבעה משרדי פרסום הוזמנו להתמודד על התקציב: אדלר חומסקי, באומן בר ריבנאי, גליקמן שמיר סמסונוב וראובני פרידן. בראובני פרידן ביקשו דמי השתתפות של 30 אלף שקל, ולאחר שנקבעו דמי השתתפות נמוכים יותר, החליטו לא להתמודד. גם באדלר חומסקי החליטו בסופו של דבר שלא לקחת חלק במכרז, כך ששני המתמודדים העיקריים שנותרו היו מקבוצת פובליסיס - באומן וגליקמן.

מי שהוביל את המכרז הוא הפרסומאי לשעבר רוני כהן, מאושיות ענף הפרסום של שנות ה־80 ומי שהיה השותף של דוד טמיר ז"ל במשרד הפרסום טמיר-כהן. בניגוד לטמיר ז"ל, שהתעקש עד יומו האחרון לעבוד במשרד הפרסום שייסד, כהן פרש לחייו הפרטיים, ושמו כמעט לא נזכר מאז בהקשרים של פרסום. הסיבה שלקח חלק במכרז הנוכחי קשורה לעובדת היותו יו"ר אגודת הידידים של מד"א.

עוד כתבות

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי סיכמו על מינויים לפורום מטכ"ל

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי