גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המס על רכב חשמלי יעלה בשנה הבאה: מה "שכחו" באוצר לקחת בחשבון

המס על הרכב החשמלי צפוי להכפיל את עצמו כבר בשנה הבאה • אלא שתוכנית המס של האוצר גובשה ב־2019 ולא התחשבה בשינויים המטלטלים של שוק הרכב החשמלי, כמו עליית מחירי סוללות הליתיום • בעקבות התוכנית, הצמיחה של שוק הרכב החשמלי בישראל צפויה להיבלם

הטענת רכב חשמלי / צילום: Shutterstock, guteksk7
הטענת רכב חשמלי / צילום: Shutterstock, guteksk7

בדצמבר 2019 פרסמה רשות המסים מתווה חדש להעלאת מס הקנייה על כלי רכב היברידיים וחשמליים. כמו רפורמות אחרות בתחום הרכב שגובשו בשני העשורים האחרונים, גם המתווה הנוכחי עוצב ב"שיטת הסלאמי" הידועה - החלה הדרגתית של גזירת המס בין 2020 ל-2025 כדי שהציבור לא ירד לעומקו של הנושא, ויקים קול זעקה.

ואכן, הרפורמה עברה מתחת למסכי הרדאר הציבוריים, ועד כה היא גם מילאה בהצלחה את הייעוד הלא מוצהר שלה - הגדלת הכנסות המדינה ממיסוי רכב. אולם על הדרך, היא צפויה לפגוע באופן משמעותי גם בכמה הישגים סביבתיים חשובים שרשם שוק הרכב הישראלי בעשור האחרון, ובעיקר בהמשך המעבר ההמוני מרכב מזהם לרכב "ירוק".

בעקבות הרפורמה, ההיברידיות כבר ספגו מכה אנושה, מכוניות הפלאג-אין איבדו במהירות את האטרקטיביות שלהן, והחל מינואר 2023 שוק הרכב החשמלי ימצא את עצמו על הכוונת של האוצר, כשבשלב הראשון יועלה מס הקנייה מ-10% ל-20% במקביל להפחתת תקרת המס.

 

שינויים בלתי צפויים שהשפיעו על שוק הרכב

התוכנית להעלאת מס הקנייה על רכב חשמלי גובשה בשלהי העשור הקודם על בסיס מספר הנחות יסוד שאינן רלוונטיות כבר בימים אלה. בשנת 2019 משרד האנרגיה פרסם מסמך שמפרט את יעדי המשק עליו הוא אחראי, כשההנחה הבסיסית בו הייתה שמחירי הסוללות ילכו וירדו במהירות החל משנת 2023, ואיתן גם עלויות הייצור והרכישה הגבוהות של הרכב החשמלי.

בין השאר, במסמך נכתב: "בעוד שרכב חשמלי ממוצע יקר כיום בכ-10 אלפים דולר מרכב בנזין, עד שנת 2025 ישנו צפי לירידת מחירים משמעותית, בעיקר בשל הוזלת עלות הסוללות, שתביא לשוויון בין מחירי כלי הרכב לפני מס. לאחר 2025 יפתח פער לטובת הרכב החשמלי, תודות להמשך ירידת עלות הסוללות".

באותה העת, מתכנני הרפורמה לא יכלו לחזות את הקפיצה האדירה בביקוש לרכב חשמלי ולסוללות הליתיום (עלייה של 680% בשלושת הרבעונים האחרונים) שהתרחשה בעקבות הקורונה. כך גם היה קשה לצפות את העלייה החדה במחירי הדלק וחומרי גלם נוספים, לצד הנסיקה במחירים התובלה הימית. כל זאת מבלי להזכיר את משבר השבבים, שמשבש יותר משנה את הייצור והאספקה הגלובליים של תעשיית הרכב בכללותה.

התוצאות של ההתפתחויות הללו שינו במהירות את שוק הרכב החשמלי. בחודשיים האחרונים היצרנים בסין העלו את מחירי סוללות הליתיום לרכב בכ-20%, וזמן קצר לאחר מכן הודיעו עשרות יצרני רכב סינים על התייקרות דגמים חשמליים רבים באלפי דולרים. גם בישראל העליות הורגשו, כשמחירי רכבי טסלה שמיוצרים בסין, זינקו בחדות. קיימת סברה שהעליות הללו הן רק ההתחלה, ובחודשים הקרובים גם הדגמים החשמליים של כמעט כל יצרני הרכב באירופה, ארצות הברית וקוריאה, יעלו גם הם.

שיעור חדירה נמוך מהמצופה

הביקוש לרכב חשמלי בישראל שובר שיאים, וברבעון הראשון נמסרו כ-4,800 כלי רכב חשמליים - עלייה של מאות אחוזים בהשוואה לשנים קודמות. עם זאת, המשמעות של עליות המחיר ושיבושי האספקה האחרונים בשל המלחמה באוקראינה וסגרי הקורונה בסין, היא ששנת 2022 עתידה להיות עוד שנה של דריכה במקום, ולא של צמיחה.

כבר בשלב זה, רשימות ההמתנה לחלק ניכר מדגמי הרכב החשמלי מתפרסות כמעט שנה קדימה, ונראה שבשנת 2022 שיעור החדירה של הרכב החשמלי צפוי להגיע ל־6% עד 7% בלבד. מדובר בנתון רחוק מאוד מהתחזיות הממשלתיות, שצפו שיעור חדירה של 19% ואף 33% עד 2025 (כ-60 עד 100 אלף כלי רכב בשנה).

חשוב לציין שבשל המחסור בכלי רכב, העלאת מס הקנייה ככל הנראה תשפיע גם על לקוחות שכבר הזמינו בשבועות האחרונים כלי רכב חשמליים, או שצפויים להזמין בחודשים הקרובים. יבואני הרכב לא יכולים להתחייב על מחיר סופי לכלי רכב שצפויים להגיע לישראל במהלך הרבעון הראשון של השנה הבאה, ובמילים אחרות, מי שביצע לאחרונה הזמנה על בסיס מחיר מחירון מסוים, ככל הנראה ידרשו לשלם יותר עד שהרכב יגיע לארץ.

החשמליות בעקבות ההיברידיות

לפי הנחת יסוד נוספת של הרפורמה, גם לאחר העלאת מס הקנייה, החדירה של שוק הרכב החשמלי בישראל תמשיך להתקדם מכוח האינרציה, זאת מכיוון שהלקוחות יהיו מוכנים לשלם עליהם יותר בשל החיסכון בדלק ובשל ההנחה בשווי השימוש. הנחה זו מתבססת על כך שהביקוש לרכב היברידי נותר גבוה לאחר שמס הקנייה עלה בשנתיים האחרונות בעשרות אחוזים. עם זאת, נוכח פערי מחיר של עשרות אלפי שקלים לעומת רכבי בנזין רגילים, גם הביקוש להיברידיות נמצא כעת במגמת דעיכה.

התוצאה היא ששוק הרכב הישראלי חוזר אחורה לתקופה של טרום המהפכה ההיברידית. הלקוחות נוטים להעדיף יותר מכוניות עם מערכות הנעה מזהמות יותר, היבואנים מקטינים את ייבוא הגרסאות ההיברידיות בשל שיקולי עלות, ואחד ההישגים הגדולים של "המיסוי הירוק" בעשור החולף נמחק בהדרגה. יש לציין שמה שקרה להיברידיות מתחיל לקרות גם לדגמי הפלאג-אין - מס הקנייה המוטל עליהם הכפיל את עצמו בשלוש השנים האחרונות, והחל מינואר 2023 יטפס ב-15% נוספים ל-55%.

אין ספק שהתהליך יתרחש בקצב משמעותי יותר בשוק הרכב חשמלי. אמנם מחירי הדלק הגבוהים כיום עשויים לסייע למשרד האוצר לטשטש את השפעת הפעימה הראשונה של העלאת המס על חשמליות, אך בטווח הארוך הצמיחה של שוק הרכב החשמלי ככל הנראה תיפגע.

האוצר שומר על פרופיל נמוך

נכון להיום, הכדור נמצא במגרש של האוצר. רפורמת העלאת המס קיימת ומתקדמת מאז 2020 באופן אוטומטי. אם האוצר ישמור על פרופיל נמוך, יתעלם מהבקשות של המשרדים "הירוקים" לעכב את העלאת המס על חשמליות ויחכה לינואר, העלאת המס תעבור ללא עיכוב.

ישראל הייתה אחת המדינות הראשונות בעולם שהודיעו שעד סוף העשור הנוכחי לא יימכרו יותר בתחומה כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית, וההודעה הזו העניקה לה הרבה "קרדיט סביבתי" מצד מוסדות בינלאומיים חשובים. אולם כיום, כששוק ההיברידיות לא נהנה משום הטבת מס, רכבי הפלאג-אין נמצא על מסלול חיסול דומה, והמס שחל על כלי הרכב החשמליים צפוי לעכב את התפתחות השוק - "הקרדיט הסביבתי" שישראל זכתה לו מצד גופים רבים בעולם, צפוי להיעלם כלא היה.

ברשות המסים בחרו שלא להתייחס לפרטי הידיעה.

עוד כתבות

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל