גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה הפלא שהמכונית הזו מרגשת, היא עולה כמו דירה בפריפריה

הקרוס-אובר הספורטיבי של בנטלי, שמגיע עם עם תג מחיר התחלתי של כ-1.88 מיליון שקל, לא מותיר ספק לגבי הסטטוס של הנוסעים בו ● אבל מתחת לפאר המוחצן ולתא הנוסעים האריסטוקרטי, מסתתרת מכונית ספורט אמיתית ומרגשת

הקרוס-אובר BENTAYGA של בנטלי / צילום: יח''צ
הקרוס-אובר BENTAYGA של בנטלי / צילום: יח''צ

בשנתיים האחרונות נדמה כי חוקי היסוד המוכרים והמוכחים של הכלכלה ושוק ההון נכתבים מחדש. אנחנו חיים כיום בעידן, שבו קיים קשר קלוש למדי בין הביצועים העסקיים הריאליים של חברות לבין השווי שלהן בשוק; שבו משקיעים עם כלים אנליטיים מבוססי בינה מלאכותית ו-BIG DATA מפיקים מהרשתות תוצרים, שבעבר נחשבו ל"מידע פנים"; ושבו "ציוץ" בטוויטר של מגה-מיליארדר אחד יכול ליצור בשוק ההון, או למחוק ממנו, ערך של עשרות מיליארדי דולרים. ועוד לא דיברנו על "עסקי האוויר" של מטבעות הקריפטו ועל "הסיבובים" בשוק הנדל"ן.

אומנם פה ושם יש עדיין מומחים שמתריעים, ובצדק רב, שזו "בועת-על" שסופה להתנפץ. אבל עד ואם זה יקרה, זו כנראה אחת התקופות הטובות בהיסטוריה להתעשרות מהירה עבור משקיעים אדישים לסיכונים ועבור יזמים שמחפשים קיצורי דרך ומזהים הזדמנויות. גם בישראל נרשמו בשנה שעברה בלבד "אקזיטים", גיוסים והנפקות בשווי של כ-81.4 מיליארד דולר, קפיצה של מאות אחוזים, וזה בענף ההייטק בלבד.

התקופה הנוכחית מצוינת גם עבור חברות שמספקות שירותים ומוצרי צריכה יוקרתיים עבור המוני המתעשרים החדשים, ובמיוחד יצרניות רכבי היוקרה. קחו למשל את חברת בנטלי, שבעבר הייתה אחד הסמלים של "הכסף הישן". ב-2021 היא רשמה צמיחה של יותר מ-30% במכירות בהובלת השוק הסיני והמזרח התיכון, ולדגמיה הסופר-יקרים יש כיום רשימת המתנה ממושכת. בין לבין היא גם משתתפת בפרויקטים "צדדיים" עבור עשירי העולם כמו עיצוב יאכטות או עיצוב "מגדל בנטלי" שממוקם על קו החוף במיאמי ביץ' (השלמה ב-2026).

אל הנישה הצומחת הזו מכוון הקרוס-אובר BENTAYGA של בנטלי, שנחת כאן לאחרונה בגרסת ה-S הספורטיבית, אחרי חידוש מקיף, עם תג מחיר התחלתי של כ-1.88 מיליון שקל.

 

מייצר את "הלם הסטטוס"

יש להניח כי מי שקונה בישראל רכב שעולה כמו דירה בפריפריה, לא חושש להחצין סטטוס, והבנטייגה בהחלט מייצר את "הלם הסטטוס" המיוחל על סביבתו. לרכב יש חרטום מאסיבי בעיצוב ניאו-קלאסי שבמרכזו הגריל המפורסם והנוצץ של המותג וארבעה פנסים עגולים נפרדים בנוסח הדגמים הקלאסיים של המותג מאמצע המאה הקודמת. כיום אלה פנסי הייטק, אבל הם עדיין משדרים "רטרו", וכך גם סמל המותג המכונף, שמונח כמו תכשיט על קצה מכסה המנוע.

פרופיל הצד מחצין את התפיחות העצומות של הכנפיים האחוריות, ובגרסת ה-S הספורטיבית יש גם כונסי אוויר מודגשים וחישוקי 22 אינץ' עצומים ומושחרים (בתוספת צנועה של כ-12 אלף שקל). רק עיצוב החלק האחורי מזכיר לנו קצת יותר מדי את פולקסווגן, בעלת הבית של בנטלי.

סמל הסטטוס השרירי הזה נמתח לאורך של כ-5.13 מטרים ולרוחב של שני מטרים, וכשהוא מגיע, כמו רכב המבחן שלנו, בצבע ירוק עמוק ייחודי המכונה "קמבריה" (תוספת של כ-80 אלף שקל למחיר הבסיס, בקטנה), אין אף הולך רגל או נהג ברחוב הישראלי שיכול להתעלם ממנו, ולא משנה עד כמה הוא אדיש למכוניות.

תא הנוסעים ממלא בהצלחה רבה את ייעודו, שהוא לבודד את הנהג ואת נוסעיו המיוחסים מפשוטי העם שבחוץ ולהקיף אותם בפריטים הטובים ביותר ש(הרבה) כסף יכול לקנות. כל פינה חשופה בתא עטויה בעור איכותי ש"נתרם" על-ידי פרות בריטיות ונתפר בעבודת יד על-ידי בעלי מלאכה מיומנים. יש גם מושבים חשמליים רכים אך תומכים, שמתכווננים בכל זווית אפשרית, משטחי דיפון מרהיבים מקוולאר, מתגים ממתכת כסופה ודחוסה שמרגישים כמו תכשיטים ובידוד רעשים פסיבי ואקטיבי שיוצר חייץ אקוסטי ברור בין המציאות הרועשת והמיוזעת שבחוץ לבין "החיים הטובים" שבפנים.

מערך הפיקוד העדכני יעיל ומודרני, אבל התאכזבנו למצוא מסכים, תפריטים ומתגי תפעול שלקוחים מ"בת הדודה" פורשה. אומנם אין לנו שום תלונות לגבי תפקוד הציוד של פורשה, אבל מבנטלי ציפינו למשהו קצת יותר ייחודי. מרחב הפנים נדיב מאוד בשתי השורות הקדמיות, אם כי הספסל בשורה שורה השלישית, שמוצע כאופציה, קצת דחוק ומיועד בעיקר לילדים או לבאטלר. 

עונג צרוף

לבנטלי יש מסורת מפוארת של השתתפות בספורט מוטורי, ומנוע ה-V8 טורבו בנפח 4 ליטר של הבנטייגה S, שמייצר 550 כ"ס ויכול לקחת את הרכב הזה ל-290 קמ"ש, בהחלט נאמן למסורת.

אז נכון שאנחנו חיים בעידן חשמלי ו"ירוק" עם מחירי דלק נוסקים, שבו דינוזאורים מרובי-צילינדרים כאלה הולכים ונכחדים, אבל ה-V8 הגרמני-בריטי הוא פשוט עונג צרוף. הוא משייט ללא כל מאמץ מובחן במהירויות (מאוד) גבוהות, אבל גם מגיב מיידית לכל לחיצה נמרצת על הדוושה במצב הספורטיבי שלו ובועט את הכלי הענק הזה קדימה בקצב שמאתגר את מערכת הנשימה של הנהג והנוסעים עם העברות הילוכים סופר-מהירות שמתבצעות במעין עידון מכאני אריסטוקרטי.

את התחושה משדרגת יללה מרגשת של שמונה צילינדרים מתואמים היטב, שבוקעת ממערכת פליטה די משוחררת. צליל כזה לא תוכלו לקבל בשום מנוע דל-צילינדרים, ולא משנה בכמה טריקים אקוסטיים הוא משתמש.

כבר נסענו ברכבי קרוס-אובר יוקרתיים עם הרבה כוח, שהיו מהירים בקו ישר, אבל כשהגיעו לכבישים הררים מתפתלים, הרגישו גדולים ומגושמים. דווקא בסעיף הזה שולף הבנטייגה S את אחד הקלפים המנצחים שלו: הוא יודע לרקוד בחינניות כמו מכוניות ספורט.

מצאו לכם איזה כביש הררי פנוי, נידח ומתפתל, ותגלו שהכלי הענק הכבד מגיב בצורה מהירה ומדויקת לכל גחמה של הנהג, ההיגוי חד מהיר ומדויק, והכיול המוקשח של מתלי האוויר הספורטיביים משחרר בדיוק את נטיית גוף, שנדרשת כדי שההתנהגות תרגיש טבעית ולא ממוחשבת. אז קצת מוזר לדבר על כלי גבוה וכבד כזה במונחים של מכוניות ספורט, אבל נהנינו לנהוג ברכב הזה יותר מכמה וכמה מכוניות GT ייעודיות.

ביטול מצב הספורט מעניק לרכב ספיגת זעזועים נינוחה יותר, אם כי מי שמצפה לריחוף של לימוזינת יוקרה, יצטרך לוותר על גרסת ה-S.

הבנטייגה S מציע את הטוב שבכל העולמות, פשוטו כמשמעו, ובתקופה המוזרה בה אנחנו חיים כבר אין "טאבו" סביב תג מחיר של כ-1.86 מיליון שקל לפני אין-ספור תוספות, שיכולות להוסיף בקלות מאות אלפי שקלים לשורה התחתונה. ואם זה ינחם אתכם, המחיר של דירת 3 חדרים ב"מגדלי בנטלי" במיאמי מתחיל ב-3.1 מיליון דולר, כך שהבנטייגה הוא אפילו מציאה.

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X5M
כ-1.3 מיליון שקל עולה גרסת ה-M הבכירה של ב.מ.וו X5. הרכב מצויד במנוע V8 בנפח 4.4 ליטר שמייצר 600 כ"ס ומאיץ את הרכב המגודל מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.9 שניות. הרכב מעט קטן מהבנטייגה, אך תא הנוסעים מרווח ומפואר, ומתלי אוויר דואגים לנוחות לצד כיול סופר-ספורטיבי שמבוצע במחלקת הספורט של ב.מ.וו. 

ב.מ.וו X5M / צילום: יח''צ

פורשה קאיין טורבו GT
כ-1.8 מיליון שקל עולה גרסת-העל של פורשה קאיין טורבו, שהושקה בשנה שעברה. המנוע הוא V8 טורבו בנפח 4 ליטר, שמייצר 640 כ"ס ו-85 קג"מ ובסיוע הנעה כפולה מאיץ את הרכב ל-100 ב-3.3 שניות בלבד עם מהירות סופית של 300 קמ"ש. מתלי אוויר ספורטיביים דואגים להתנהגות ראויה לביצועים, ותא הנוסעים מפואר ומתוחכם. 

פורשה קאיין טורבו GT / צילום: יח''צ

ריינג' רובר 2022
הדור החדש של הריינג'רובר הבריטי מציע עיצוב חלקלק ודימוי אריסטוקרטי מבוסס. הדור החדש מציע בחירה בין גרסה לחמישה נוסעים או גרסה מוארכת לעד שבעה נוסעים, כולל אופציה למושבי "מחלקה ראשונה" מאחור. מתלי אוויר ממוחשבים דואגים לנוחות, והתא דיגיטלי ומפואר. המחיר לגרסת P530 מפוארת יתחיל בכ-1.49 מיליון שקל. 

ריינג' רובר 2022 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?