גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פייסבוק אסרה על פרסום מפלה בארה"ב ובאירופה, אך מתעקשת להמשיך בישראל

בעקבות ביקורת רבה בעולם, הרשת החברתית ביטלה את האפשרות לפלח את קהל היעד שנחשף למודעות דרושים ● אלא שפייסבוק בישראל ממשיכה, מסיבה שאינה ברורה ולכאורה מנוגדת לחוק, להסתיר הזדמנויות תעסוקה ממשתמשים על סמך גילם, גם לאחר שהוגשה תביעה נגדה

משרדי פייסבוק / צילום: Shutterstock, Kryuchka Yaroslav
משרדי פייסבוק / צילום: Shutterstock, Kryuchka Yaroslav

"לאפליה ולפרסום מפלה אין מקום בפלטפורמות פייסבוק, ואנו מסירים תוכן כזה ברגע שנודע לנו על כך" - כך כתב מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד מטא, הבעלים של הרשת החברתית פייסבוק, במענה לוועדת האנרגיה והמסחר בסנאט האמריקאי.

צוקרברג פירט ואמר שהרשת החברתית אוסרת על מפרסמים להסתיר תוכן ממשתמשים על סמך קריטריונים אישיים, כגון גזע, לאום, דת, גיל, נטייה מינית ועוד. לדבריו, כחלק מהסכם פשרה עם ארגוני זכויות אדם בארצות-הברית, נקבע שפרסומות בתחומי דיור, תעסוקה ואשראי לא יהיו ממוקדות בגיל, מין או כל מאפיין מוגן אחר, מה שהגביל את מספר האפשרויות להפניית תוכן לקהל מוגדר.

עד כה, המדיניות שמונעת את האפליה הוחלה בארצות-הברית, בקנדה וגם באירופה. אולם, משום מה בישראל, החברה לא מוכנה לעשות זאת מסיבות שאינן ברורות.

ארגוני זכויות האדם בביקורת על פייסבוק

על מנת לפרסם מודעת תעסוקה בפייסבוק, נדרשו המגייסים להיכנס אל מערכת ניהול הקמפיינים ברשת החברתית. שם ניתנה להם האפשרות לפלח את אוכלוסיית היעד שתיחשף למודעה, כלומר להגביל את היקפה בכדי להפוך את המודעה לממוקדת. בין היתר ניתן היה להגדיר גיל, מגדר, אזור מגורים, שפה ותחומי עניין.

בשל כך, בשנת 2019 הוגשה תביעה בארצות-הברית נגד פייסבוק על ידי ארגוני זכויות אדם, במטרה למנוע אפליה במודעות דרושים. בעקבות הפשרה שהושגה, פייסבוק שינתה את המדיניות שלה, ונאסר על המפרסמים להפנות מודעות תעסוקה לקהלים המוגדרים לפי קריטריונים מסוימים. בנוסף, הוחלט לסווג את המודעות על פי תוכנן, ואם מדובר במודעת דרושים, האפשרויות מוגבלות אף יותר.

כעת, במסגרת הפשרה, פייסבוק מציגה באתר ייעודי הפתוח לכולם את כל פרסומות התעסוקה המופיעות ברשת החברתית, ללא קשר לפילוח ולמיקוד שקבע המפרסם.

האם פייסבוק עוברת על החוק?

בניגוד למדיניות הרשמית והמוצהרת של פייסבוק בעולם, בישראל עדיין ניתנת האפשרות למפרסמים לפלח את קהל היעד שיחשף למודעה. לפני כחצי שנה, הוגשה תובענה ייצוגית נגד החברה, בטענה שהיא מעודדת אפליה של מבוגרים במערכת הפרסומות.

לטענת מגישי התובענה, עורכי הדין ד"ר מתן גוטמן וניר פרידמן, פייסבוק מאפשרת לחברות לפרסם מודעות דרושים מדירות, ובעקבות זאת דורשי עבודה מבוגרים שאינם יכולים להיחשף להזדמנויות תעסוקה משמעותיות ברשת החברתית.

עו''ד ניר פרידמן / צילום: בנדי לוי

"אפשר לפרסם בפייסבוק מודעות עם פילוחים מאוד מדויקים לפי אוכלוסיות שונות", הסביר עו"ד גוטמן. "אולם, יש תחומים מסוימים בהם יש רגולציה, כמו תחום התעסוקה.

לפי סעיף 8 לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, אסור לפרסם מודעת דרושים שמפלה מטעמי מין, גיל, גזע, מקום מגורים וכדומה. עד כה החוק היה רלוונטי לנוסח המודעה, אך הטכנולוגיה של פייסבוק מאפשרת לכאורה לעבור על החוק, כי זה לא הנוסח אלא התשתית".

מודעת תעסוקה לקהל מוגדר

עו"ד יחיאל שמיר, היועץ המשפטי של הסתדרות העובדים, טוען שהחוק תקף גם במרחב הדיגיטלי. "זה בדיוק אותו דבר כמו שאטרגט מודעות רק לזכרים ברשת החברתית", אמר עו"ד שמיר.

עם זאת, לדבריו, צריך לשאול האם יש נכון להדיר את אותה אוכלוסייה. "בשתי הפלטפורמות אסורה אפליה, אלא אם קיימים טעמים מיוחדים וחריגים המצדיקים אותה - שנובעים מאופי התפקיד המוצע", אמר. "אפליה על בסיס גיל בהייטק על פניו נראית פסולה, אלא אם באמת יש סיבה. יש פסקי דין שהכירו שמשרות מסוימות יהיו פתוחות לפלח מסוים, כך שאם יש טעם אמיתי, אז זה לא יהיה בניגוד לחוק". עו"ד שמיר חידד שהחוק חל גם על התשתית ולא רק על הנוסח כמו שאפשר לחשוב. "צריך להכיל את העקרונות של החוק גם במרחב הדיגיטלי, הוסיף. "אנחנו עוסקים כאן בשוויון, וזו זכות שנגזרת מחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. אנחנו נכיל נורמות חוקתיות של שוויון ומניעת אפליה, ולכן אם פייסבוק מתקנת את דרכיה ברחבי העולם ובישראל ממשיכה באותה עמדה - אני חושב שזה לא יהיה חוקי וזה לא יעמוד בבית משפט".

כשבועיים לאחר הגשת התובענה בישראל, פייסבוק עדכנה שהחליטה להחיל את המדיניות הזו גם באירופה, משמע איסור אפליה בפרסומות על סמך גיל. אמנם בהודעה בבלוג הרשמי של פייסבוק לא צויין מה הוביל אותה לבצע את המהלך, אך גם שם ניתן לראות אזור מיוחד של מודעות דרושים ללא קשר למיקוד שעשה המפרסם.

"כשהגשנו את התובענה חשבתי שנקבל מענה מהחברה, אבל שום דבר", סיפר עו"ד גוטמן. "אני מבקש מהם להחיל את המדיניות והטכנולוגיה הקיימת בישראל, ולפצות את הציבור שנפגע מזה".

הראיה לכך שפייסבוק יכולה לעשות זאת, היא בתחום הפרסומות הפוליטיות, שם החברה החילה מדיניות אחידה ברחבי העולם, בניגוד למקרה למודעות הדרושים.

"פייסבוק משתמשת בטיעונים מבישים"

הטענה הרשמית של פייסבוק שהיא רק התשתית, הזירה בה מפרסמים את התכנים, ואין לה אחריות על תוכן הפרסומות. עם זאת, צוקרברג בעצמו טען שאין לפרסומות מהסוג הזה מקום, והחברה תעשה הכל כדי להימנע מפרסום מודעות מפלות בה.

עו''ד מתן גוטמן / צילום: שלומי יוסף

ביקורת נוספת שעלתה מצד פייסבוק מופנת נגד עו"ד גוטמן. לטענתה, גוטמן הוא נציג בוועדת דוידי של משרד המשפטים להתאמת הרגולציה על הרשתות החברתיות, כך שהשתתפותו בתביעה שכזו אינה תקינה. מנגד, גוטמן טוען שמדובר ברדיפה, וישנו הסדר ניגוד עניינים. "במקום שבפייסבוק יתייחסו לגוף העניין הטענות, הם עוסקים בגופו של עורך הדין", אמר.

התיק נמצא כעת בדיון בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בפני השופטת אופירה דגן-טוכמכר, ודיון בטענות של פייסבוק יתקיים בחודש יולי.

מחברת מטא, המפעילה את פייסבוק, לא נמסרה תגובה.

עוד כתבות

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם