גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"איכות חיים כמו בקנדה": פרויקט הנדל"ן שמוכיח – לא כולם חייבים לקנות דירה

מספר גדל והולך של משפחות לא יכולות להרשות לעצמן לרכוש דירה, ושכירות לטווח ארוך מספקת להן ודאות ● שוכרים ויזמים בפרויקט דירה להשכיר בגליל ים מספרים איך זה עובד ● פרויקט חג

נועה ועודד ברלסהיים, שוכרים במחירי שוק / צילום: איל יצהר
נועה ועודד ברלסהיים, שוכרים במחירי שוק / צילום: איל יצהר

 

"השאלה אם יש לי או אין לי דירה לא עושה אותנו יותר מאושרים. אני מעניק לבנות שלי את הדברים החשובים ביותר בחיים, וזו לא הבעלות על דירה", אומר אפי פתאל, השוכר עם בת זוגו רונית ושתי בנותיהם דירה בפרויקט "דירה להשכיר" בגליל ים. בני הזוג אינם יכולים להרשות לעצמם לרכוש דירה במחירים הנוכחיים, והם משתייכים לרשימה גדלה והולכת של משפחות שהחליטו לשכור דירות בפרויקטים ממוסדים לשכירות ארוכת טווח.

החדרת תחום השכירות ארוכת הטווח לשוק, כאלטרנטיבה לרכישת דירה, היא אחד הצעדים הממשלתיים היחידים בתחום הדיור שזוכים לשבחים מכל עבר. לאורך השנים, ניסו ממשלות שונות לעודד חברות יזמיות להיכנס לתחום השכירות אך נכשלו, משום שההטבות שהציעו היו לא אטרקטיביות מספיק. כך נותרו אלה שאינם מעוניינים לרכוש דירה או לא מסוגלים לכך בשוק שכירות פרטי, עם הסכמים קצרי טווח שמכתיבים בעלי הדירות ומחירי שכירות שעולים במהירות ומאלצים את השוכרים לנדוד מדירה לדירה בכל שנה או שנתיים. אורח חיים כזה אולי אפשרי לרווקים וצעירים, אך לא למשפחות.

בשנים האחרונות הבינו במשרד האוצר את ההחמצה הגדולה בכך ששוק השכירות בישראל מתבסס אך ורק על משקיעים פרטיים ופעלו נמרצות לעודד יזמים להיכנס לענף הזה. ואכן ההטבות המוצעות כיום בחוק עידוד השקעות הון עשו את שלהן. בסוף השנה שעברה הציבה הממשלה יעד: לשווק ב-2022 קרקעות לעשרת אלפים יחידות דיור.

 

שכירות לעשר שנים

כיום מושכרות בישראל כעשרת אלפים דירות במודלים של שכירות ארוכת טווח. קרנות ריט וחברות פרטיות התאהבו בהם. אחד המודלים הוא של החברה הממשלתית "דירה להשכיר": היזם רוכש קרקע במחיר מוזל מהמדינה ומקצה רבע מהפרויקט לדירות להשכרה לזוגות צעירים, בהנחה של 20% ממחיר השוק. שאר הדירות מושכרות לכלל האוכלוסייה במחירי שוק.

תקופת השכירות במודל הזה היא עשר שנים. במסלול השכירות בהנחה, יש שתי תחנות יציאה - אחרי שלוש שנים ואחרי שש שנים, ובמסלול הרגיל יש תחנת יציאה אחת, אחרי חמש שנים. החוזה מאפשר ליזמים לעדכן את שכר הדירה פעם בשנה בהתאם למדד, ועם חידוש החוזה, בכל אחת מתחנות היציאה (במסלול המוזל לפי שומה עדכנית ובמסלול השוק עד 5%).

"במכרזים של דירה להשכיר יש התחייבות להשכיר את הדירות לפחות ל-20 שנה והקרקע אמורה להיות זולה במידה מסוימת. לכן הלכנו למכרזי החברה הזאת, כי ברמת המחירים של דירות בארץ עדיף למכור דירה מאשר להשכיר אותה, כמעט בכל מקרה", אומר אבי ברזילי, מנכ"ל אפי נכסים, אחת משתי החברות היזמיות ששותפות בפרויקט בגליל ים.

פתאל (45), מדריך שחייה, הידרותרפיסט ומורה לפסנתר, ובת זוגו רונית (47), מורה בבית ספר, מתגוררים בפרויקט גליל ים זה כחמש שנים. הם זכו בהגרלה במסלול השכירות המוזלת, והם משלמים היום 5,800 שקל בחודש על דירת ארבעה חדרים, כולל דמי הניהול. שכירות בדירה דומה בשוק החופשי עשויה להגיע לכ-7,000 שקל בחודש.

בעבר התגוררה המשפחה בשכירות בהרצליה, ופתאל לא מתגעגע. "אין מה להשוות בין הסביבה כאן לבין העיר", הוא אומר ומודה שגם המחיר עושה את שלו. "אנחנו לא עשירים גדולים, ואם היינו צריכים לשלם באזור הזה שכר דירה מלא עם דמי ניהול, לא היינו יכולים להרשות זאת לעצמנו. המסלול הזה מאפשר גם לאנשים שעוסקים בענפים שלצערנו לא משתכרים בהם הרבה, כמו חינוך, להתגורר באזורי ביקוש".

אפי פתאל, שוכר במסלול שכר דירה מופחת / צילום: איל יצהר

איכות חיים כמו בקנדה

נועה ועודד (44) אלברסהיים הם שכנים ששוכרים דירת שלושה חדרים במחיר מלא, 5,500 שקל בחודש. נועה היא עובדת עירייה ועודד עובד בשופרסל דיל. "לפני כן גרנו בדירה אחרת בהרצליה. היו לנו בעיות תחזוקה וניקיון של בניין ישן, ורצינו משהו חדש יותר".

לפני כשש שנים, הם ראו את השלטים של דירה להשכיר. עוד קודם לכן הם שבו הביתה מאוכזבים מניסיון שלא צלח לזכות בדירה מוזלת לרכישה במסגרת "מחיר למשתכן", ולפיכך ניסו לבדוק מה מציע להם מסלול השכירות. בדיעבד, אומרת נועה, הם לא מתחרטים.

לפני כארבעה חודשים הם מימשו את האופציה שלהם להאריך את חוזה השכירות בחמש שנים נוספות. "המחיר טוב לנו. הוא דומה למחירים במקומות אחרים בעיר, אבל כאן מדובר במבנה חדש עם שכנים טובים, פארקים ואזור נעים בדרך כלל", היא אומרת.

שני הזוגות משבחים את הטיפול בענייני התחזוקה. "יש לך תקלות, או נזילה או רטיבות, החברה נותנת את השירות במהירות וביעילות, והמחיר שאתה משלם אינו עולה על זה של ועד בית", אומר פתאל.

מנכ"לית דירה להשכיר, ענבל דוד, אומרת שהחברה נמצאת בקשר רציף עם הדיירים כדי ללמוד מהם מה הופך את הפרויקט לאהוד עליהם. "אנחנו מבינים מהשוכרים שלנו, גם אלה שבשכר מופחת וגם אלה שמשלמים מחיר שוק, שבסופו של דבר מה שמושך אותם זה תנאי הוודאות והשכירות ולא בהכרח המחיר. הם יודעים שאם קורה משהו, התקשורת מול היזם מאוד פשוטה, ויש גם אפליקציות שבהן ניתן לדווח על תקלות. עד שהם חוזרים הביתה מהעבודה, האירוע כבר טופל.

"מעבר לזה, עצם העובדה שהם יודעים שהחוזה הוא לטווח ארוך ולא צריך בכל שנה להיסחב עם הילדים והמיטלטלין שלהם לדירה אחרת, זה האירוע המשמעותי עבורם כשוכרים. אנחנו גם רואים שינוי בטעמים ואומרים שבהינתן מוצר טוב ומדויק לציבור השוכרים, מגורים בשכירות הם אינם פשרה אלא לייף סטייל, כמו בארה"ב, קנדה ומערב אירופה", היא אומרת.

טיפה בים בשוק השכירות

מיכה קליין, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים השותפה בפרויקט בגליל ים, אינו מנתק את היתרונות הללו ממצב השוק כיום. "העליות במחירי הדיור רק מדגישות את הצורך במתן מענה לאוכלוסייה הולכת וגדלה שידה אינה משגת לקנות דירה. הסדרה של כל נושא השכירות היא צו השעה", הוא אומר.

ואולם, אף שבגליל ים ובפרויקטים דומים נוספים היזמים והשוכרים מרוצים, הענף עדיין רחוק מאוד ממיצוי. לפחות בשנים הקרובות קשה לדבר על מודל השכירות ארוכת הטווח כעל שחקן מפתח בשוק. דוד מדברת על כך ששוק השכירות כולל כיום כ-850 אלף משקי בית, כך שהדירות המאוכלסות כיום בכלל הפרויקטים לשכירות ארוכת טווח הן טיפה בים. לדירה להשכיר יש כ-2,200 דירות מאוכלסות ברחבי הארץ, כ-9,000 דירות בהקמה ועוד כ-2,000 שהקרקעות שלהן בהליכי שיווק. זה מחייב את הממשלה להמשיך לחתור לחיזוק הענף הזה.

עם זאת, העובדה שהנושא עלה למודעות, הן של הממשלה והן של השוק הפרטי, נוטעת תקווה שתימצא הדרך להאיץ את מודל השכירות ארוכת הטווח ואולי גם למצוא את הדרך להנחיל אותו לבעלי הדירות בשוק הפרטי.

פרויקט דירה להשכיר

פעילות: השכרת דירות לטווח ארוך
מיקום: גליל ים
גוף מבצע: החברה הממשלתית דירה להשכיר
למה זה חשוב: שכירות ארוכת טווח נותנת ודאות לגבי דמי השכירות ותנאי המגורים
איפה עוד צריך: חסרות היום מאות אלפי יחידות דיור לצורך השכרה ארוכת טווח, באזורי
תל אביב ומרכז הארץ
כמה משלמים: 5,800 שקל לדירת 4 חדרים במסלול המוזל

עוד כתבות

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית