גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוק לוינסקי הוא רק ההתחלה: כך מחזירים את הרחוב להולכי הרגל

בערים מרכזיות בעולם נעשים מהלכים פשוטים ומהירים כדי לפנות מקום להולכי הרגל ולהחזיר את הרחוב לתפקידו המקורי - מקום למפגש, מסחר ומשחק ● התופעה מתחילה לחלחל גם לישראל וכך בשוק לוינסקי נסגר קטע רחוב ופוזרו כיסאות במקום שהיה בעבר כביש וחניות ● כשזה מצליח, גם בעלי העסקים נהנים ● פרויקט חג

שוק לוינסקי בתל אביב מלא מבקרים / צילום: מיכל רז חיימוביץ
שוק לוינסקי בתל אביב מלא מבקרים / צילום: מיכל רז חיימוביץ

הרחובות הסמוכים לברודוויי ולטיימס סקוור במרכז מנהטן תועדו ביצירות אמנות, בספרות, בקולנוע ובצילומים כסואנים ועמוסים במיוחד בתנועת כלי רכב, עד שב-2009 הוחלט להציב מחסומים זמניים ולהקצות חלק ניכר מהמרחב הציבורי להולכי רגל. בהמשך, הציבו באזור ריהוט רחוב ונעשו עבודות שמטרתן להתאים את האזור לתנועה ללא מכוניות.

כעבור עשור, עם התפרצות מגפת הקורונה והצורך לשמור על ריחוק חברתי, ערים רבות בעולם שינו את פניהן ובאמצעות מהלכים טקטיים, קצרים ופשוטים פינו עוד ועוד מקום ברחובות להולכי הרגל.

למעשה, הן החזירו את הרחוב לתפקידו המקורי - מקום למפגש, מסחר ומשחק. לישראל, שרוב עריה ופרבריה תוכננו ונבנו בעשורים שבהם קודשה התנועה המוטורית, הרעיונות האלה מחלחלים עדיין בעצלתיים.

צמצום המרחב לרכב הפרטי ופינויו לטובת הולכי הרגל נדרש בכל מקום בערים נוכח השטח הדל שניתן להם היום, אבל הם נדרשים במיוחד ברחובות ובמרכזי הערים שיש בהם עירוב שימושים.

מחקר חדש, שנעשה באוניברסיטת לונד, שבדיה, בחן מהם האמצעים היעילים ביותר לצמצום השימוש ברכבים בערים ומצא שהסבת מתחמי חניה ושינוי נתיבי התנועה הם בין הכלים היעילים ביותר, אחרי אגרת גודש.

"הסנונית הראשונה"

אחד הפרויקטים החלוציים בתחום הזה היה במתחם שוק לוינסקי, במקטע שבו המדרכה הייתה ברוחב מטר אחד בלבד שעליו התחרו הולכי רגל, רוכבי אופניים, קונים עם עגלות שוק ומרכולתם של הסוחרים. במקרה הזה, הביקושים דיברו בעד עצמם, וכיסאות פוזרו על מה שפעם היה כביש רועש ומקומות חניה. סגירת רחוב שאין בו ביקושים גבוהים או עניין מיוחד לא תביא הולכי רגל יש מאין. בערים רבות ניתן לראות "טיילות" שלא מובילות לשום מקום והן עומדות נטושות.

כששוקלים לסגור רחוב לכלי רכב כדאי להסתכל גם על הביקושים החזויים לאחר השינוי. לדוגמה, ברחוב נחלת בנימין שנסגר בשעות הערב, מוציאים כיסאות ושולחנות למרכז הכביש והם מתמלאים בסועדים. כך גם ניתן לבחון את ההצלחה: לא רק בפדיון בתי העסק, שמחקרים הראו שהוא מושפע מהולכי רגל, רוכבי אופניים ומשתמשי תחבורה ציבורית יותר מכלי הרכב הפרטיים, אלא גם בעלייה בהיקף השוטטות ברחוב, השהייה בו והתאמתו לקהלים שונים מבחינת מגדר, גיל וגיוון.

יואב דוד, אדריכל העיר תל אביב, אומר שתקופת הקורונה השתלבה במדיניות שהעירייה התכוונה בכל מקרה ליישם: הפיכת אזורי תנועה לאזורים עבור הולכי רגל. "מעבר מהתניידות ברכב פרטי להתניידות באמצעים אחרים ייצר מרחבים טובים יותר כי מי שיש לו גינה או אתר טבע ליד הבית, מצבו טוב, אבל בשכונות צפופות חייבים להפוך רחובות של חניה ותנועת כלי רכב למרחב לבני אדם, וזה בדיוק הסיפור של לוינסקי מבחינתנו. המדרכה בלוינסקי הייתה ברוחב של מטר, הוספנו צבע על הכביש - שמאתגר אותנו מבחינת תחזוקה, ובשלב הבא נבדוק איך מצלילים את המקום ואנחנו מגבשים תוכנית כדי לעזור לחזות בתי העסק. לוינסקי הוא הסנונית הראשונה והוא מקטע רחוב קטן. אנחנו כבר מדברים על הקמת מערכות שלמות כאלה".

לדברי דוד, מאז נסגרו 15 קטעי רחובות ובהם גם אשתורי הפרחי בככר בזל ומקטעים ברחוב נחלת בנימין. העירייה מתכננת גם עבודות בנווה שאנן ובפלורנטין. "הדור הבא הוא לא לסגור מקטעי כביש, אלא לייצר רשת של רחובות כאלו שיהיו מוטי הליכה. אנחנו שואבים השראה מהתוכנית של ברצלונה, שלפיה אין צורך שכל רחוב קטן יהיה לכולם - הם יהיו להולכי הרגל ולרוכבי האופניים, וכלי רכב ייסעו בצירים ראשיים מסביב".

"רחוב שמייצר סלון"

שרון בנד, מתכננת אורבנית ובעלת משרד Urband, אומרת שבשיח הכללי של התחדשות עירונית ובנייה של שכונות חדשות, העדפת הולכי הרגל, רוכבי האופניים ומשתמשי התחבורה הציבורית היא כבר במיינסטרים, אלא שהפער בין התודעה ליישום גדול.

"צריך לראות לא רק מה רוחב הכביש אלא גם מה קורה בחתך הרחוב, כלומר, צריך ליצור רחובות שלא רק נותנים תשתית פיזית להליכה אלא כאלה שמייצרים סלון ציבורי שבא לך ללכת בו, ואת זה לא למדו עדיין לעשות. אם יש לי מדרכה רחבה ואני הולכת בה בין קירות תמך ומגרשי חניה, זה לא יעבוד. בתל אביב ובירושלים יצרו כמה כאלה, אבל זה נעצר שם. כל השאר מפחדים".

לדברי בנד, הרחוב האורבני המוצלח בישראל הוא רחוב יפו בירושלים, שבו עוברת הרכבת הקלה. הרחוב נותן העדפה מלאה למשתמשי התחבורה הציבורית ולהולכי הרגל ויהיו בעיר רחובות נוספים כאלה, אלא שמדובר בפרויקט תשתיתי מסובך וארוך טווח.
"תל אביב לא רואה בעיניים ומתחילה להיסגר בקצב בפני הרכב הפרטי. בארץ מתכנני התנועה מהלכים על כולם אימים וסגירות מהירות לא ממש קורות. אפשר לשנות בקלות את המרחב הציבורי, באמצעות הצבת אדניות, שינוי תמרור ואמצעים מהירים נוספים וגם הפיכים, אבל אני לא רואה את זה קורה בשנה הקרובה. בגלל הבחירות המקומיות, אף אחד לא ירצה לנענע את הספינה יותר מדי".

אמצעים זולים והפיכים

בשונה מסגירת רחובות שלמים שתל אביב מובילה בהם, ברחבי הארץ החלו יוזמות של הפקעת מקומות חניה לטובת שימוש הציבור. לדוגמה, משרדה של בנד עיצב בתקופת הקורונה פרקלטים (הגבהה על חשבון חניה והצבה של ריהוט ציבורי עליו) ברחוב ביאליק ברמת גן. "זה דחף פתיחה של עסקי הסעדה נוספים ברחוב הזה. "זו במה ואם זה לא מצליח אפשר לפרק ולהחזיר את מקומות החניה, אבל מדובר כמובן בהצלחה".

גם בשוק תלפיות בחיפה המירו חניות למקומות ישיבה שחיזקו את העסקים. "מדובר באחד הדברים שמקדמים את המרחב הציבורי. אבל חשוב לדאוג גם לבתי העסק כי יש סוגים שונים של מסחר שלא יכולים לחיות לחלוטין ללא רכב. כן צריך לדאוג לחניונים בקרבת מקום ולמקומות לפריקה ולטעינה של סחורה", אומרת בנד.

שוק תלפיות בחיפה / צילום: שרון בנד

ליאור שטיינברג, מתכנן עירוני ומייסד חברת Humankind ברוטרדם, הולנד, שהשתתף בתכנון המרחב המחודש בככר בזל בתל אביב, אומר שכאשר ההתערבויות מתגלות כמוצלחות הן נשארות קבועות. "בסופו של דבר, זה משפיע על ה-well being של אנשים, גם על הבטיחות שלהם וגם על איכות המרחב, האוויר והרעש. בכל רחוב במרכז עיר יש פוטנציאל אדיר להצלחה כזאת. בטורנטו התנגדו לשבילי אופניים ולכן ביצעו שם מדידות של השפעת השבילים על הנגישות לעסקים וראו שמספר המבקרים בהם עלה והפדיון עלה. הולכי רגל ורוכבי אופניים לא רק מעשירים את המרחב הציבורי באנשים הם גם מחזקים את העסקים, ובעלי העסקים שהיו מתנגדים נהפכו לתומכים גדולים".

שותפיו של שטיינברג לתכנון בבזל, משרד נדל רויזין אדריכלים, עובדים על מרחבים רבים נוספים גם מחוץ לתל אביב. לדוגמה, בראשון לציון הופקעו מקומות חניה כדי להוסיף מקומות ישיבה ליד בתי עסק, ובבת ים מתכננים להפוך חניון צמוד לטיילת למתחם בילוי. "מדובר בפרויקטים קטנים עם עלות מופחתת והם הפיכים אם נכשלים. הם מאפשרים לנו לעשות ניסוי במרחב ולהפוך אותו לצבעוני, מרענן ושמח. פתרון אפשרי נוסף הוא צמצום הרדיוסים בצמתים באמצעות צבע וקונוסים. כך מרחיבים את המדרכה, מצמצמים את השטח לחצייה ומאיטים מכוניות. עשינו פיילוט כזה בנווה אליעזר בתל אביב, אבל בישראל נושא הצבע על הכביש עמוס במגבלות של משרד התחבורה והבירוקרטיה כמעט ולא מאפשרת את זה. ברחבי העולם זה נפוץ מאוד".

אהוד נדל / צילום: משרד נדל רויזין אדריכלים

בעיריית תל אביב מגבשים עכשיו צוותים שינטרו מרחבים לפני ואחרי השינוי ויבדקו את מספר האנשים בהם והמאפיינים שלהם. לדברי דוד, "ראינו שבנווה שאנן יש מעט מאוד שימוש לנשים ולילדים, ואפשר להבין למה. כשאנחנו נכנסים לפרויקט של רחוב מוטה הליכה, אנחנו רוצים לתת מענה לכל הקהלים. רוב ערי מרכז אירופה סוגרות את המרחב העירוני לכלי רכב ופותחות אותו לאנשים. הבעיה בישראל שמערכת התחבורה הציבורית עוד לא מספיק טובה ואנחנו לא יכולים לתת פתרון מייד. אבל חייבים לשנות את ההרגלים בדרך לתפקוד עירוני אחר".

תחם שוק לוינסקי

הפעילות: סגירת מקטע רחוב למכוניות לטובת הולכי הרגל
שנה: 2021
גוף מבצע: עיריית תל אביב
למה זה חשוב: פחות זיהום אוויר ורעש, יותר איכות חיים לתושבים והעלאת הפדיון של בתי העסק
איפה עוד צריך: בכל מרכזי הערים שיש בהם עירוב שימושים

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

הדוח הסופי של האוצר: מס מדורג על רווחי הבנקים שמעל ל- 50% ביחס לשנים קודמות

לפי הדו"ח הסופי של הצוות הבין משרדי: העלייה החריגה בשיעורי הרווחיות של הבנקים נובע מהריבית הגבוהה ומסביבה תחרותית מוגבלת וריכוזית ■ אגף התקציבים ונציג בנק ישראל התנגדו: "הכיוון שהתגבש בדוח הסופי, לא שיקף את הלך הרוח במהלך דיוני הצוות"

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

83 אלף דירות מחכות לקונים - וזו הסיבה שהיזמים ממשיכים לבנות

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שמלאי הדירות הלא מכורות בישראל הכפיל עצמו בתוך חמש שנים ועומד על שיא היסטורי ● תל אביב מובילה ברשימה, ואחריה ירושלים ובת ים ● מהן הסיבות שהיזמים לא מפסיקים לבנות, ואיפה ייקח 7 שנים להיפטר מהמלאי?

אלון שטאובר / צילום: אפרת קופר

"יש תחושה של הזדמנויות בשוק": המנכ"ל שקנה חברת נדל"ן ותיקה בראיון

אלון שטאובר, מנכ"ל ושותף בקבוצת מסד עוז, נכנס לאחרונה גם לתפקיד מנכ"ל משותף בחברת אמריקה ישראל לאחר השלמה של מיזוג בין החברות, וכעת נערך להנפקה בשנתיים הקרובות ● מסד עוז מנהלת כיום פרויקטים בהיקף של 40 מיליארד שקל, ומה שחסר לה זה רק מהנדסים

LEPAS. בהכנות להשקה באירופה / צילום: יח''צ

קמפיין הריכוזיות נושא פירות? קבוצת צ'רי הסינית בוחנת מינוי יבואן שלישי לשני מותגים חדשים שלה

על רקע הצעדים להגבלת הריכוזיות בענף הרכב, צ'רי בוחנת מינוי יבואן שלישי בישראל לשני מותגים חדשים ב־2026, בנוסף לקרסו מוטורס וכלמוביל ● סמארט משיקה בישראל את הקרוס־אובר החשמלי הגדול והיקר ביותר שלה עד כה ● BYD מתכננת להביא לאירופה - ובהמשך גם לישראל - את מכונית הסופר־מיני הראשונה עם הנעת פלאג־אין ● השבוע בענף הרכב

בעלי השליטה והמנכ''לים המשותפים, האחים צחי ועידו חג'ג', עם רותם סלע / צילום: Israel Hadari

שלוש דירות, 100 מיליון שקל: האחים חג'ג' חושפים את העסקאות בשדה דב

באירוע חגיגי האחים חג’ג’ חשפו את הדגם של פרויקט FIRST העתידי בשדה דב, הכולל מגדל בן 45 קומות ושלושה בנייני בוטיק בני 9 קומות ● מוזיאון ישראל קיבל תרומה נדירה מהאספן האמריקאי מרטין מרגוליס ● ובסאפיינס מתחיל סבב מינויים חדש לאחר המעבר לבעלות חדשה וההפיכה לחברה פרטית ● אירועים ומינויים

תומר ראב''ד, יו''ר קבוצת בזק / צילום: אוראל כהן

האקזיט הענק של פורר וסרצ׳לייט: ביקום מחלקת 2.8 מיליארד שקל לבעלי המניות

כחודש לאחר שהשלימה את מכירת מניותיה בבזק, בי קומיוניקיישן הולכת לפירוק ותחלק את המזומן שבקופתה לבעלי המניות ● קרן סרצ'לייט תקבל 1.86 מיליארד שקל, ודוד פורר יקבל 350 מיליון שקל

פינוי פצועים משדה הקרב / צילום: דובר צה''ל

הכשרה ממומנת ועבודה מובטחת: כך המדינה משלבת פצועי צה"ל בענף הסייבר הלוהט

מיזם ייחודי של משרד הביטחון מכשיר בשנה האחרונה פצועי צה"ל בתחום הסייבר, במטרה להעניק להם נתיב תעסוקתי חדש ● גם המדינה מרוויחה מכך - כוח אדם איכותי בתחום שזקוק לו ● מאור, משתתף בתוכנית: "הרגשנו שקופים, וראו אותנו"

"שינוי כיוון מרהיב של נתניהו": כך מסקרים בעולם את עסקת הגז עם מצרים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: איך מסקרים בעולם את עסקת הגז הגדולה של ישראל ומצרים, שגריר ארה"ב בצרפת מדבר על האנטישמיות הגואה במדינה, איך משפיעה אסטרטגיית הביטחון של טראמפ על ישראל, ושגריר ארה"ב בישראל לשעבר במאמר מאלף לאטלנטיק: "הפסקת התמיכה בישראל - טעות אסטרטגית" ● כותרות העיתונים בעולם

השדות הסולאריים של חברת דוראל / צילום: תמר מצפי

מכרז החשמל האמריקאי ננעל על מקסימום והקפיץ את מניות האנרגיה הישראליות

הביקוש הגדול לחשמל בארה"ב מואץ בעיקר בשל בנייה מהירה של חוות שרתים ● היצרניות הישראליות הפועלות בארה"ב, כמו OPC שזכתה היום בחלקים ממכרז של רשת אספקה מרכזית, נהנות מהמצב בשוק באופן מובהק

עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה? / צילום: ap, Mark Baker

הנתונים חושפים: עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה?

הפיגוע הקטלני בסידני היכה את העולם בהלם, אבל האם הכתובת הייתה על הקיר? ● התמונה העולה מהנתונים היא חד משמעית: האנטישמיות באוסטרליה מזנקת, ומגיעה לרמות שהמדינה לא ידעה כמותן ● וגם: איך מושפעות מזה הקהילות היהודיות?

התחזית של חברות הדירוג / צילום: Shutterstock

הלייזר ישנה את התמונה, הדיור ייתקע - ומה עם יוקר המחיה? תחזית חברות הדירוג ל-2026

לאחר שנה אדירה לתעשיות הביטחוניות, ב־S&P מעריכים מעלות כי "נראה מעבר מייצור התקפי לייצור הגנתי", וכי הלייזר "ישנה את התמונה" ● מידרוג צופה כי מחירי הדירות הגבוהים, יוקר המחיה והצפי להמשך שחיקה במחירים צפויים להגביל את חזרת הביקושים בענף

הקמפוס של אנבידיה שצפוי לקום בקריית טבעון (בעיגול: ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה) / צילום: באדיבות אנבידיה

הארנונה שתגיע לקריית טבעון והמועצה שתקבל פרס ניחומים: 5 הערות על הקמפוס החדש של אנבידיה

מהארנונה, דרך המפסידה הגדולה ועד הקיבוץ הקטן שמרוויח בעקיפין: פרטים חדשים על העסקה של אנבידיה בקריית טבעון שמתקדמת בצעדי ענק

הדמיה של הקמפוס / הדמיה: באדיבות אנבידיה

העיירה המנומנמת שתהפוך לאנבידיה-סיטי: עשרת אלפים עובדים בדרך לעיר הווילות של הצפון

ג'נסן הואנג, האיש שעומד מאחורי מהפכת ה־AI, הודיע רשמית כי קריית טבעון תהפוך לבית החדש של 10,000 עובדי אנבידיה ● הקמפוס החדש שיוקם בשטחה של המועצה המנומנמת, עשוי לשנות את הרכב היישוב הקטן בעל 20 אלף איש ● "יהיו כאלה שיעזבו", חוששים התושבים, "אבל מן הצד השני בעלי דירות ירוויחו מעלייה חדה במחירי הנדל"ן"

מייקל ברי. הפך לנביא זעם

זה ייגמר רע: "ביג שורט" מצביע על הנתון המדאיג בוול סטריט

משקי הבית בארה"ב נוהרים לשוק המניות, ומייקל ברי מזהיר שבפעמים האחרונות שכך היה, זה נגמר רע מאוד ● הוא גם טוען כי שוק ה-AI הוא בועה, והימר על ירידות במניות אנבידיה ופלנטיר ● לעומת זאת, הוא מאמין גדול בענקית טכנולוגיה אחרת

גם זה קרה פה / צילום: Shutterstock

שכירים? גם בשנה הבאה קרן ההשתלמות שלכם תהיה שווה פחות

ההטבה הכי גדולה של השכירים מתכווצת ● ומכסת הגיוס היא רק המלצה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עגבניות / צילום: עינת לברון

בדיקה שגרתית בנמל אשדוד גילתה: הפיקוח על העגבניות מאזרבייג'ן מזויף

משלוחי עגבניות שהוצגו כמגיעים מאזרבייג'ן לוו בתעודות מזויפות, ולעיתים אף הפנו לאתר אינטרנט מתחזה ● משרד החקלאות והיחידה המרכזית לאכיפה וחקירות בודקים ניסיון שיטתי לעקוף את מנגנוני הפיקוח על יבוא תוצרת חקלאית

היו”ר אילן בן ישי ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

נטו פיננסים: למרות ביקורת מהמדינה, העליון אישר הליך גישור לפיצוי החוסכים

השופט גרוסקופף קבע כי הדיון בערעור שהגישו חוסכים על הפטור שקיבלו סוכני נטו מתביעות יידחה ל-2026 ● חלק מהחוסכים מתנגדים: "הגישור נועד לחפות על המחדלים וירחיק את הריפוי" ● בהסדר חוב נמכרה פעילות נטו לארבע עונות בכ-50 מיליון שקל

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שמעריך: מחירי הדירות ימשיכו לרדת, עד לנקודה הזו

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

חשד: מנהלים בחברת יזמות הגישו תביעה כוזבת לקרן הפיצויים בסך 40 מיליון שקל

שני המנהלים טענו כי למבנה בת"א נגרמו נזקים בהיקף 40 מיליון שקל כתוצאה מהדף של טיל איראני שנפל באזור - אך מהחקירה עולה חשד כי מאז 2021 המבנה מוכר ע"י העירייה כלא ראוי למגורים ● השניים חשודים בקבלת דבר במרמה, לאחר שקיבלו מהמדינה כ-2 מיליון שקל על בסיס התביעה ● לבקשת החשודים, שמם נאסר בשלב זה לפרסום

שכונת הדר יוסף / צילום: ויקיפדיה

השכונה הוותיקה בצפון ת"א משתנה: מגדלים עם הרבה פחות חניה

התחדשות עירונית רחבת־היקף מתקדמת בתל אביב וברמת גן עם מאות דירות חדשות, בהן דיור בהישג יד להשכרה וללא חניה בחלק מהמתחמים ● קטה גרופ נכנסת לשוק ההון עם גיוס אג"ח ראשון ● ורובי קפיטל והפניקס סגרו עסקת מימון בהיקף של יותר מחצי מיליארד שקל לפרויקט מגורים בירושלים ● חדשות השבוע בנדל"ן