גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פוטנציאל הרווח מול הסיכון העסקי: האם משתלם להיות זכיין הפרסום של התאגיד

השינויים בהרגלי ההאזנה והמעבר לצריכת תכנים דיגיטליים, מגבלת החסויות בטלוויזיה והקשחת תנאי העמלות הורידו מאטרקטיביות המכרז שיקבע מי הזכיין שישווק את זמן הפרסום בתאגיד השידור הציבורי ● שבוע לסגירת המכרז, נראה כי רק שתי קבוצות יתמודדו, אחת מהן היא הזכיינית הנוכחית - טרגט ספיריט

תאגיד השידור הציבורי "כאן" / צילום: שלומי יוסף
תאגיד השידור הציבורי "כאן" / צילום: שלומי יוסף

ב-9 במאי תסתיים הגשת ההצעות במכרז של תאגיד השידור הציבורי, לבחירת זכיין שישווק את זמן הפרסום בטלוויזיה וברדיו. הזוכה יהיה אחראי על שיווק ופרסום פרסומות בשמונה תחנות הרדיו של התאגיד (המובילות שבהן: כאן רשת ב', כאן ג' וכאן 88), והודעות חסות ותשדירי שירות בערוצי הטלוויזיה כאן 11 וכאן 33.

ניתן היה לצפות כי מכרז מעין זה יעורר עניין רב בקרב אנשי מדיה, שהרי במכרז הקודם שהתקיים לקראת עליית התאגיד לאוויר התמודדו ארבע קבוצות. אלא שהקשחת התנאים במכרז הנוכחי ביחס למכרז הקודם, והערכות בשוק כי הזכיין שיזכה יתקשה להפיק רווחים שמצדיקים אופרציה, הביאו לכך ששתי קבוצות בלבד קיבלו החלטה להתמודד.

השתיים הן טרגט ספיריט (מקבוצת טרגט מרקט), המנוהלת על ידי אורי נצר ומשמשת כזכיין של התאגיד מאז 2016, וקבוצה שמוביל המפיק ומבעלי ארומה מיוזיק בני מנשה, אותה תנהל ענת ארדיטי - מהדמויות הבולטות בתחום הרדיו, שכיהנה במשך שנים ארוכות כמנכ"לית שפא (שירותי פרסום אזוריים). ככל הידוע, גם אברהם פרחי בעלי שפ"מ, שהחזיקה במשך שנים את זיכיון הפרסום ברשות השידור, בחן את האפשרות להתמודד באמצעות קבוצה שתנוהל על ידי גידי לנדסברגר, לשעבר מנכ"ל רמדיה.

"המכרז בפורמט הנוכחי שלו לא נותן אפשרות להרוויח כסף גדול מול הסיכון העסקי שחבוי בו", אומר שלא לייחוס בכיר במדיה ששקל להוביל קבוצה שתתמודד וחזר בו. "יש בו הרבה סעיפים בעייתיים, ובחישוב גס הרווח הפוטנציאלי לשנה יכול לעמוד על 2-2.5 מיליון שקל בשנה. נדרשת גם השקעה לא קטנה בהקמת אופרציה, כך שזה לא שווה את הסיכון".

הרדיו כאמצעי המוביל

הטענות שנשמעות בשוק כנגד המכרז מתמקדות בתנאים המסחריים לזכיין, שהורעו משמעותית ביחס למכרז הקודם, ובגובה התמריצים הכספיים (עמלות הפרסום) שבהם יוכל הזכיין להשתמש כדי לפתות מפרסמים וחברות מדיה לפרסם בתאגיד - דווקא בתקופה שתקציבי הפרסום המופנים לרדיו הולכים וקטנים, ודפוסי ההאזנה הולכים ומשתנים, כשיותר ויותר אנשים זונחים את ההאזנה לרדיו הליניארי ומאמצים דפוסי האזנה דיגיטליים.

 

כחלק מהמכרז פורסמו מאזני התאגיד בשנים האחרונות, ומהם עולה בבירור כי הנתח המרכזי מההכנסות לפרסום מגיע משיווק הפרסום ברדיו. על פי הנתונים, בשנת 2018 - שכללה גם את שידורי המונדיאל - עמדו הכנסות התאגיד על כ-130 מיליון שקל, מתוכם כ-100 מיליון שקל מהרדיו; ב-2019, שנת האירוויזיון, עמדו הכנסות התאגיד מפרסום על כ-113 מיליון שקל, מתוכם כ-99 מיליון שקל מהרדיו.

הדרמה של משבר הקורונה ניכרת היטב בנתונים הכספיים: ב-2020 צנח סך ההכנסות מפרסום ל-81 מיליון שקל, מתוך זה עמד היקף הפרסום ברדיו על 66 מיליון שקל (מה ששיקף עלייה קטנה בפרסום בטלוויזיה). ב-2021 נרשמה התאוששות: הפרסום גדל לכ-98 מיליון שקל, מתוך זה 77 מיליון שקל ברדיו וגם בטלוויזיה נרשם גידול נוסף, וההכנסות עמדו על כ-20 מיליון שקל.

כאמור, מאז עליית תאגיד השידור הציבורי משווקת את זמן הפרסום שלו חברת טרגט ספיריט, שזכתה במכרז הקודם בזכות הצעה שנתפסה אז כנמוכה מאוד: עמלה של 10% עד 60 מיליון השקלים הראשונים, ו-16% מעליהם. עם הזכייה במכרז טענו בענף הפרסום כי מדובר בעמלה נמוכה מאוד. כל כך נמוכה, עד שספק אם היא תאפשר לחברה רווחיות. ואכן ניתוח נתוני התאגיד מלמד כי הכנסות החברה עמדו על 8-10 מיליון שקל בשנה, כלומר רווח של 1.5-2 מיליון שקל לשנה בממוצע.

אך נראה שבתאגיד משוכנעים שההכנסות רק צפויות לעלות, והתנאים המסחריים להתקשרות עם הזכיין הוחמרו, כך שכעת מדובר על עמלה של 5% על 50 מיליון השקלים הראשונים. על כל שקל מעל, הזכיין ירוויח את העמלה שביקש במכרז, שהוגדרה מראש ברף של 15%-22%.

לשם הדוגמה, אם ההכנסות עומדות על כ-100 מיליון שקל בשנה, מתוך זה יורדים כ-22% לעמלות משרדי הפרסום, מה שמותיר הכנסות של כ-78 מיליון שקל לתאגיד. על 50 מיליון השקלים הראשונים מרוויח הזכיין כ-2 מיליון שקל, ומהסכום הנותר - את העמלה שביקש במכרז. פרט לכך מבקש התאגיד ערבות בנקאית של 15 מיליון שקל.

החשש: סטגנציה וירידה

כיום העמלה המשולמת למשרדי הפרסום על פרסום בתאגיד יכולה להגיע ל-30% ברף הגבוה, וזאת לעומת כ-35% ברדיו האזורי. אלא שעל פי המכרז החדש, עמלות המקסימום שמותר יהיה לזכיין לתת למשרדי הפרסום יירדו משמעותית ולא יוכלו לעלות על 23%. בתקופה שבה הרדיו ממילא מאבד מכוחו, כלל לא בטוח שהפחתת העמלות תשחק לטובת התאגיד.

"הקורונה טרפה את הקלפים בכל הקשור בפריסת מדיה", אומר שלא לייחוס בכיר בחברות המדיה. "השחיקה בהוצאה לפרסום ברדיו בתקופת הקורונה הייתה של 30%, וזה לא בר תיקון. לא יהיה כסף גדול וחדש שילך לרדיו באופן כללי, ולתחנות הרדיו של התאגיד בפרט.

"בשנים הקרובות צפויה במקרה הטוב סטגנציה, עם אפשרות ריאלית לירידה בהוצאה לפרסום ברדיו הליניארי. התאגיד יכול אולי לגדול בהכנסות הפרסום על המסך, כי הפוטנציאל שם עדיין לא מוצה, אבל רוב ההכנסות מגיעות מהרדיו, ושם לא צפוי גידול. להפך, בשנים הקרובות צפויה סטגנציה ובהמשך ירידה - בעיקר בגלל השחיקה הצפויה מול האופציות הדיגיטליות.

"אלה עדיין פלטפורמות חזקות ומשתלמות, עדיין יש האזנה גבוהה והפקקים והמצב התחבורתי רק משמרים את זה - אבל מדובר בעיכוב זמני והמגמות ברורות. לכן, זה השלב שבו אמורים לתת תמריץ, ולא להגביל".

הבכיר מפנה את תשומת הלב גם לכך ש"מקבלי ההחלטות בארגונים מאזינים לרדיו בשיעור הולך ופוחת - בוודאי לרדיו הארצי, שנתפס ארכאי, כבד ומיושן. מול המגמות הללו, בתאגיד בוודאי לא אמורים היו לפגוע בתנאים של הזכיין ולהקשות על המכירה למשרדי הפרסום והמפרסמים.

"הניתוק של התאגיד לא מפתיע. כך הם מתנהלים. זה גוף שנמצא בחשדנות בסיסית קבועה. עניינית, הם לא מחוברים לדופק של תעשיית הפרסום והמדיה, ולאור ההיסטוריה שלהם, הם בתחושה שדופקים אותם ושהספקים שלהם מרוויחים יותר מדי. מחירים ועמלות פרסום זו סוגיה של כוחות שוק ותבונה מסחרית של מי שיזכה, וממש לא ברור מדוע בתאגיד בחרו להתערב בכך".

איום הדיגיטל והפודקאסטים

מי שבוחר להתמודד במכרז, ממילא נכנס לתחומי מדיה שקשה לצפות היכן יהיו בעוד מספר שנים. ביחס לרדיו, קיימות שתי שאלות מהותיות: היכן נמצאים המאזינים - והמציאות מלמדת שיותר ויותר אוזניים עוברות לצרוך את תכני האודיו באמצעות אפליקציות דיגיטליות; והיכן נמצאים תקציבי הפרסום - שזולגים בשנים האחרונות לטלוויזיה ולדיגיטל.

משבר הקורונה שסגר אנשים בבית העצים את שתי התופעות: אנשים צורכים את הרדיו הליניארי בדרך כלל במכוניות, בדרך אל מקומות העבודה ומהם. הקורונה, שסגרה אנשים לתקופות ארוכות בבית, פגעה דרמטית בהאזנה לרדיו ואף גרמה לאנשים לגבש דפוסי האזנה חדשים כמו האזנה לפודקאסטים.

כפועל יוצא מכך, מפרסמים הקטינו באופן דרמטי את תקציבי הפרסום המופנים לרדיו ולשילוט החוצות (שתי המדיות שהשימוש בהן מחוץ לבית). במקביל, באישורה של הרשות השנייה, עברו החסויות בטלוויזיה המסחרית שינוי משמעותי וכיום נעלמו חלק מההגבלות שחלו עליהן בעבר, הן מבחינת אורכי המקבצים והן מבחינת סוג התוכן שניתן להציג בהן.

השינוי בחסויות, והמחיר שלהן שעדיין נמוך משמעותית מפרסום "רגיל" בברייק הפרסומות, הביא לכך שתקציבים שבאופן מסורתי שובצו לפרסום ברדיו "נדדו" אליהן. כידוע, גם בשידורי כאן 11 יש אפשרות לשבץ פרסומות, אולם מאחר שהרגולציה של התאגיד קשוחה יותר, חלק ניכר מהפרסומות המשובצות בערוצים המסחריים לא ניתן לשבץ בו, ולכן הוא נפגע פעמיים: ירידה בפרסום ברדיו, וחוסר יכולות ליהנות ממלוא העלייה בביקוש לחסויות.

"בתאגיד בונים כנראה על גידול הפרסום בטלוויזיה", אומר בכיר אחר בענף. "אבל במצב שבו הרשות השנייה מכשירה את החסויות בטלוויזיה המסחרית, כשלתאגיד אסור לעשות את אותם דברים, נוצר מצב שהפער בין המוצר שהתאגיד מציע לזה של הערוצים המסחריים הולך וגדל".

התאגיד: "קשובים לספקים"

המוצר הטלוויזיוני של התאגיד זוכה אמנם לשבחים בשנים האחרונות, עם סדרות כמו "חזרות" ו"טהרן" שאף זכתה בפרסים, אלא שמבחינה מסחרית כמעט בלתי אפשרי לפדות את התהילה, כי במונחים של צפייה ורייטינג - המהווים את הבסיס לשיווק הפרסום - התאגיד עדיין מייצר מספרים נמוכים.

יותר מכך, הניסיון לגבות מהוט, yes, פרטנר וסלקום תשלום עבור שידור התוכן ב-VOD הביא להורדת התכנים מרוב הממירים המקליטים, ופגע אף יותר בנתוני הצפייה של תכני התאגיד בטלוויזיה.

בתאגיד מתהדרים בכך שרוב הצפייה בתכנים שלהם נעשית בדיגיטל, אלא שגם אם זה נכון, אין לכך משמעות עבור הזכיין שייבחר מאחר שהחוק אוסר באופן גורף על פרסום בפלטפורמות הדיגיטליות של התאגיד. יותר מכך, במכרז מודגש שגם אם החוק ישונה, התאגיד לא מתחייב להעביר את הזכות לפרסם לזכיין.

במציאות של היום, התאגיד מצליח לייצר מעקפים לחוק. כך, למשל, לפני מספר חודשים נערך מכרז לפרסום על גבי תכני הפודקאסטים של התאגיד. במכרז זכתה חברת אודיו, זכיינית שיווק הפרסום המקומית של ספוטיפיי. באופן הזה, הפודקאסטים המשודרים על הפלטפורמות של התאגיד נקיות מפרסום, אך אם מאזינים להם באמצעות ספוטיפיי, משובץ בתוכן פרסום שאת רווחיו חולקת אודיו עם התאגיד. לא מן נמנע שבעתיד ייצאו תכנים נוספים של התאגיד לפלטפורמות שבהן ניתן יהיה למכור פרסום, וכך תתקיים תחרות בין הזכיין לפלטפורמות דיגיטליות מתקדמות.

מהתאגיד נמסר בתגובה: "תחנות הרדיו של כאן ממשיכות להוביל את שוק הרדיו בישראל, הן בהאזנה והן בהכנסות, והתאגיד השקיע משאבים רבים בבניית מכרז שמאזן בין הסיכונים והאינטרסים של כל הצדדים. התאגיד קשוב לספקים, ואף שינה חלק מתנאי המכרז בעקבות שאלותיהם. בנוגע לדיגיטל, המכרז מתייחס למצב הקיים כיום, לפיו אין פרסום בדיגיטל".

עוד כתבות

קרקע חקלאית / צילום: Shutterstock

הקרקע החקלאית הוחזרה למדינה: הסעיף שהפך את העסקאות לחסרות ערך

פסק דין חושף כיצד מצגים מפתים על "הפשרה קרובה" התגלו כעסקה נטולת ערך - בגלל סעיף אחד שהוסתר מהרוכשים

אירוע ''נוצות הזהב'', מייסד האירוע פול אמסלם והזמר הצרפתי תומאס דיטרון. לנער את השיח מאינטרסים / צילום: Paul Bourdel

בצרפת היייננים והמסעדנים מבקרים את המבקרים - האם זה יכול לקרות גם פה?

לפני כעשור מאסה קבוצת מסעדנים ואנשי יין צרפתים מסקירות שטחיות ומוטות יח"צ ● הם החליטו להפנות זרקור למבקרים – ולדרג אותם לפי רמת המקצועיות ● האמצעי: יצירת אירוע אגדי של יין וגסטרונומיה, שבו הטובים שבמבקרים יזכו להוקרה

דירת חדר ליד שוק הכרמל / צילום: דניאל בוזגלו - צימוקי נכסים

בכמה נמכרה דירת חדר בשטח של 15 מ"ר ליד שוק הכרמל בתל אביב?

במרכז תל אביב, ליד שוק הכרמל, נמכרה דירת חדר בשטח של 15 מ"ר, בקומת קרקע, תמורת 800 אלף שקל ● הרוכשים הם זוג מאזור השפלה שרכש את הדירה להשקעה ובכוונתו לשפץ אותה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

מנה ב''לונל'' / צילום: דוד מויאל

כך הפך שיפוד טוסיקים לסמל ההצלחה הקולינרית של פלורנטין

שלוש מסעדות שכדאי להכיר ברביעיית פלורנטין ● "לונל" מביאה לשכונה ביסטרו שף צרפתי-תימני עם פרשנויות יצירתיות למנות מהמטבח של סבתא ● "סיח" מציעה שיפודייה מודרנית שמבוססת על ליקוט, התססות ונתחים לא שגרתיים ● "מפגש שאבי" הוא פופ-אפ של טבחית-נוודת שמגישה אוכל מסורתי ואינטימי בסטייל מקומי

אילוסטרציה: shutterstock

שתי המניות שמדאיגות את וול סטריט, ואיך זה ישפיע מחר על ת"א?

לאחר שבוע שיא נוסף בבורסה בתל אביב, המסחר צפוי להיפתח בצל סגירה מעורבת בוול סטריט ● בעוד דאו ג'ונס ו-S&P 500 עלו לשיאים חדשים, נאסד"ק נחלש עקב האכזבה מדוחות אורקל וירידה במניות ה-AI • מניות דואליות, ובראשן טאואר, נובה וקמטק, יחזרו למסחר בת"א עם פערי ארביטראז' שליליים • ברקע: חדשות מהזירה הגיאופוליטית ופרסום מדד המחירים לצרכן

הדמייה  פרויקט east&. תחרות קשה / צילום: ויו פוינט

כמעט חצי שנה אחרי טופס 4, רוכשי דירות במגדל בתל אביב עדיין לא מצליחים להביא את הכסף

יזמי פרויקט &East מכרו 271 דירות, אבל מסרו רק 251 מפתחות מאז אישור האכלוס לפני כמעט חצי שנה, בגלל קושי של קונים להשלים את העסקה ● במקביל, אחת מכל חמש דירות בפרויקט עדיין לא מוצאת רוכש ● עוד דוגמה למצבו העגום של שוק הדיור

גם זה קרה פה / צילום: איל יצהר

משבר השמאים הוכיח שוב שדחיינות היא שם המשחק

דחיינות היא עדיין שיטת עבודה ● רוכבי האופניים ניצחו את החזית האנטי-ישראלית ● ומתברר שאנחנו כן יכולים לנצל דאטה לטובתנו ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

טסלה, אקספנג וטויוטה. ''דגמי בסיס'' מוזלים / צילום: יח''צ

הדגמים המוזלים של טסלה והחשמלית החדשה של טויוטה מגיעים לישראל. כמה הם יעלו?

יצרניות הרכב החשמלי החלו להשיק "דגמי בסיס" חדשים ומוזלים שפונים לקהל יעד רחב יותר ● חברת טלקאר החלה לשווק את הטנדר החשמלי החדש של חברת KMG ● "שגריר" מכניסה לישראל מסחריות חשמליות ● ומותג הרכב השלישי במספר בישראל של קבוצת צ'רי הסינית הושק רשמית ● השבוע בענף הרכב

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

פרשת "יד לוחצת יד": ביהמ"ש ידון בבקשת המשטרה להרחיק את ארנון בר דוד מההסתדרות עד מרץ 2026

לפי המשטרה, יו"ר ההסתדרות "רקם מנגנון שוחדי", וחזרתו לתפקיד עלולה לאפשר ביצוע עבירות זהות ושיבוש חקירה ● בר דוד, המורחק מההסתדרות מאז נעצר בנובמבר, מסכים להרחקה נוספת לשבועיים בלבד – ומציע כי אז יחזור לתפקיד, אך לא יעסוק במינוי דירקטורים ובמכרזים, וייפגש עם מעורבים בפרשה רק בנוכחות יועץ משפטי או מבקר ההסתדרות

ראאד סעד, מס' 2 בחמאס

גורם ביטחוני מאשר: מס' 2 בחמאס, ראאד סעד - חוסל

שני לוחמים במילואים נפצעו קל בפיצוץ מטען בדרום רצועת עזה ● גורם ביטחוני אמר כי גוברת ההערכה שראאד סעד, מספר 2 בחמאס, חוסל בתקיפה במערב העיר עזה ● ברויטרס דווח כי בשלהי כהונת ביידן, גורמי מודיעין אמריקאים השעו זמנית חלק משיתוף המודיעין עם ישראל, בשל חשש בנוגע להתנהלותה במלחמה ברצועת עזה ● עדכונים שוטפים 

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

כדי להתחמק ממס הרווחים הכלואים: חברות רבות מחפשות תכנון מס יצירתי

רפורמת הרווחים הכלואים מאלצת בעלי חברות רבים לחלק עד סוף השנה 5% דיבידנד על רווח שנצבר או לשלם קנס בגובה 2% ● בשוק יודעים לספר כי בעלי חברות רבים לא נערכו לכך ומחפשים תכנוני מס יצירתיים ● "החוק תפס רבים לא מוכנים, וכולם בלחץ"

כלב-רובוט בדמות אילון מאסק / צילום: Reuters, ZUMA Press Wire

הלהיט הוויראלי חדש: כלב-רובוט עם פרצוף של מאסק ב-100 אלף דולר

לאמן ביפל, שהצית את טירוף ה־NFT ונחשב לאחד האמנים החיים היקרים בעולם, יש אטרקציה חדשה במחיר מופקע: רובוט דמוי כלב, שלגופו פרצוף אמיתי להפליא של מיליארדי טק כמו אילון מאסק, מארק צוקרברג וג'ף בזוס ● ביפל: "זה לא נגד אף אחד, גם אני אחד מהכלבים"

איל פז, מנכ''ל מאסטרקארד ישראל / צילום: יח''צ

עם מאות עובדים וכבר בגיל 37: הקידום המטאורי של מנכ"ל חברת התשלומים

"התגייסתי לקורס טיס, אבל אחרי תשעה חודשים הבנתי שזה לא מתאים לי וחתמתי ויתור. עברתי לתותחנים. בהתחלה זה היה הלם של בוץ ותותחים, אבל בסוף יצאתי לקצונה" ● שיחה קצרה עם איל פז, מנכ"ל מאסטרקארד ישראל

הפקולטה. על משפיענים פיננסיים / צילום: Shutterstock

היינו רוצים לחשוב שמשפיענים פיננסיים פועלים בעיקר ממניעים מקצועיים. בפועל הם יעשו הכול בשביל עוקבים

מחקרים שופכים אור לא מחמיא על המשפיענים הפיננסיים הפועלים ברשתות החברתיות ● ההמלצות של רובם מונעות מחשש מהחמצה (FOMO) ומהיצמדות לעדר ומתברר שדווקא הפחות מיומנים זוכים ליותר עוקבים ● וגם, הטייה בלתי מודעת פוגעת בהזדמנות לפצות על ייצוג מגדרי חסר בתחום

לנה הידי ב''המופקרים''. הגבולות מיטשטשים / צילום: באדיבות נטפליקס

קורט סאטר חוזר להלך על התפר בין פשע להפקרות, הפעם במערב הפרוע

גם ב"מופקרים", הדרמה החדשה של יוצר "ילדי האנרכיה", לא חסרים דם, אלימות ופשע. רק שהפעם הזירה היא המערב הפרוע ● במרכז העלילה ניצבות שתי משפחות יריבות: האחת ענייה ונטולת מעמד, השנייה עשירה ומבוססת, ובחזית עומדות נשים חזקות שמובילות את הסיפור

בודקים את המיתוס. על היוונים וחנוכה / צילום: אייל פישר

בחנוכה הבסנו את היוונים? זו לא הייתה ממש תבוסה, ואלה לא היו ממש יוונים

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו ● והשבוע: אנטיוכוס בכלל לא מלך ביוון, והממלכה שלו לא הסתלקה בגלל החשמונאים

גליל מדיקל בפארק ההייטק יקנעם / צילום: גיל ארבל

מפעל גליל מדיקל ביקנעם ייסגר, ופעילותו תועבר לאירלנד

בעלת השליטה בוסטון סיינטיפיק החליטה להעביר את הפעילות של מפעל גליל מדיקל לאירלנד, במעבר הדרגתי שיושלם ב-2028 ● עפ"י הערכות, במפעל מועסקים כ-100 עובדים

BYD SEALION 05  פלאג–אין / צילום: יח''צ

בפחות מ-170 אלף שקל: הקרוס אובר הזה עושה כמעט 50 ק"מ לליטר דלק

הסינים ממשיכים לשנות את שוק הרכב, והפעם מגיע אלינו BYD SEALION 05: קרוס-אובר משפחתי מרווח ומאובזר היטב, המצויד בהנעת פלאג-אין בוגרת ומעניק טווח משולב חשמל-בנזין של מעל 1,000 ק"מ ● הרכב אינו חף מפגמים, אבל במחיר פתיחה של פחות מ–170 אלף שקל יש לו פוטנציאל להיות להיט מכירות

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

האנליסטים לא רואים בועת AI, אבל מסמנים מנצחות ומפסידות בשוק

בכמה בתי השקעות מובילים בוול סטריט כבר לא עוסקים בתהייה האם הראלי בקרב מניות הבינה המלאכותית משקף בועה ● במקום זאת הם מזהירים מהערכת חסר לעתיד התחום, וממפים את החברות שינצחו מההתפתחויות ב־AI ואת אלו שבכוננות ספיגה ● ומה מצב הישראליות?

המאמצים לא הניבו את התוצאות המקוות. מנהיגי אירופה באחת משיחותיהם עם נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

השבוע שבו ארה"ב לא רק נטשה את אירופה, אלא פנתה נגדה

מסמך מדיניות חדש שפרסמה ארה"ב מכריז כי אירופה "בדרך להכחדה תרבותית" בשל הגירה מוסלמית וכי על וושינגטון לעודד מפלגות ימין ● אחרי שנה של חנופה, אירופה הופתעה לגלות השבוע כי טראמפ רק מגביר את ההתקפות עליה. הקרמלין, מצידו, מברך על המסמך האמריקאי