גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המאבק בין סין לארה"ב מגיע לשוק הרכב הישראלי, ומעמיד את המושג "עצמאות" בסימן שאלה

מותגי הרכב הסיניים ובעיקר החשמליים חודרים בהצלחה לארץ בעקבות רגולציית תקינה ידידותית שהנהיג משרד התחבורה ● זאת בזמן שארה"ב מנסה לעצור את ההתבססות הכלכלית הסינית בישראל ומכירת מותגי הרכב האמריקאים בארץ נמצאים בשפל ● האם ושינגטון בדרך להפעיל לחצים כדי לשנות את המצב ומה יכולה ישראל לעשות

מכוניות חדשות חונות בנמל חיפה. השוק הישראלי קולט מותגי רכב חשמליים בסין במהירות יחסית / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות חונות בנמל חיפה. השוק הישראלי קולט מותגי רכב חשמליים בסין במהירות יחסית / צילום: Shutterstock

לאורך ההיסטוריה נחשבה ישראל יעד מועדף ויוקרתי לכיבוש והשפעה עבור מעצמות זרות בזכות מיקומה האסטרטגי וחשיבותה הסמלית לדתות שונות. המצב הזה אינו שונה בהרבה גם בימינו אם כי השיטות השתנו מאד. במקום פרשים ולוחמים עם קשתות וחניתות, או טנקים ומטוסים, מבססות כיום המעצמות את שליטתן באזור באמצעות כלים וכבלים מורכבים של השפעה כלכלית ופוליטית.

המאבק הנוכחי על ההשפעה בישראל מתנהל כיום בין סין וארצות הברית והוא חלק בלתי נפרד מ"משחק השחמט" הגלובלי, שמנהלות שתי מעצמות העל בכל רחבי העולם. ארצות הברית מתייחסת לישראל כאל נכס אסטרטגי היסטורי באזור, ובתור "טריטוריה אמריקנית" מובהקת.

מנגד, הסינים רואים בישראל חלק בלתי נפרד מתוכנית "דרך המשי החדשה" שלהם או ONE BELT ONE ROAD כפי שהם מכנים אותה, שמטרתה לבסס את השפעתם במזרח התיכון, באירופה ובאפריקה באמצעות הקמת נתיבי סחר יבשתיים וימיים ופעילות כלכלית.

העימות בין המעצמות בזירה הישראלית מתרחש בשנים האחרונות בעיקר מאחורי הקלעים ורחוק מהעין הציבורית אם כי מדי פעם מגיעים לכותרות ניצחונות טקטיים של אחד הצדדים ב"משבצת" כזו או אחרת על "הלוח".

כך, למשל, רשמו הסינים ניצחון משמעותי עם הקמת נמל המפרץ החדש בחיפה, שעבר לניהול סיני למורת רוחה הגלויה של ארצות הברית. מבחינת סין זהו הישג כלכלי ופוליטי משמעותי, שמוזכר ללא הרף בהודעות רשמיות של הממשל ושהכניס את ישראל רשמית למה שהסינים מכנים "מעגל הידידים".

מהצד השני האמריקנים הצליחו לדחוק החוצה חברות סיניות ממכרזי תשתית אסטרטגיים וממהלכים לרכישת נכסים בישראל והם בוחנים בזכוכית מגדלת כל מהלך כלכלי של הסינים באזור.

אבל לפחות בזירה אחת - שוק הרכב הישראלי - נראה שהמאבק כבר הסתיים עם ניצחון בולט לצד הסיני. נזכיר, שבעבר לא מעט בכירי ממשל אמריקנים עשו מאמצים להגדיל את נוכחותה של תעשיית הרכב האמריקנית בישראל ואף נחלו בשנות ה-80' של המאה הקודמת הצלחה ביצירת רגולציה מועדפת לרכב אמריקני.

רכבים אמריקאים: רק 2.8% מהשוק ב-2021

אולם בשנים האחרונות הנוכחות של כלי הרכב האמריקנים בישראל דעכה בהדרגה ונראה, שתעשיית הרכב האמריקנית איבדה בנו עניין. בשנה שעברה הסתכמו מכירות כלי הרכב מתוצרת ארצות הברית בישראל ב-2.8% בלבד מהשוק. הנתון הזה לא כולל את המכירות החזקות של טסלה, שרשמה בשנה שעברה חדירה רשמית לישראל.

טסלה היא פורמלית מותג אמריקני לכל דבר, אבל כמעט כל כלי הרכב שמכרה בישראל בשנה שעברה היו מתוצרת סין כך שתרומתם לתל"ג האמריקני ולתעסוקה בארצות הברית הייתה מזערית.

לעומת זאת מותגי הרכב הסיניים זוכים בשנתיים האחרונות להצלחה מסחררת בישראל בגלל שתי סיבות עיקריות. הראשונה היא רגולציית תקינה ידידותית, שנכנסה לתוקף בשלהי כהונתו של שר התחבורה ישראל כ"ץ, ומאפשרת לייבא לישראל כלי רכב מתוצרת סין, שאינם עומדים במלוא הדרישות של התקינה האירופאית.

הייבוא השנתי שלהם מוגבל למאות יחידות בלבד, אבל התקינה המקלה פתחה פתח חשוב מאוד לשוק הישראלי עבור מותגי רכב סיניים צעירים, שמשאביהם או לוח הזמנים שלהם אינם מאפשרים להם לעבור את התהליך המורכב והיקר של תקינה אירופאית מלאה.

ההזדמנות החשמלית של הסינים

הסיבה השנייה היא המעבר המואץ של הלקוחות בשוק הרכב הישראלי לכלי רכב חשמליים, שהסינים נחשבים בהם כרגע למובילים עולמיים בפער גדול. בוודאי כאשר מדובר בכלי רכב עממיים יחסית. גם אם מוציאים מהמשוואה את המכירות החזקות של כלי הרכב "הסיניים" של טסלה, שמתאפיינים ב"משבר זהות", מדובר בשינוי אסטרטגי, שעתיד לעצב בשנים הקרובות את שוק הרכב הישראלי.

כרגע מכירות כלי הרכב הסיניים בישראל מוגבלות בשל מחסור במלאי ושיבושים בשרשרת האספקה. אבל בישראל כבר יש נכון להיום נוכחות רשמית של 11 מותגי רכב פרטי מתוצרת סין, יותר מבכל מדינה מערבית אחרת. חלק מהמותגים הלו עדיין נוכחים כאן רק "על הנייר", והמכירות שלהם נמצאות בשלבי תכנון וגיבוש. עדיין, זה שיטפון חסר תקדים, שאף צפוי להתגבר בשנה הבאה עם לפחות עוד חמישה מותגים סיניים חדשים של כלי פרטיים. לאלה אפשר להוסיף נוכחות פעילה של למעלה מעשרה מותגי אוטובוסים סיניים, לא רק חשמליים, שמובילים את המכירות בשוק הזה ללא עוררין.

האמריקנים לא אמרו את המילה האחרונה

הציבור הישראלי העניק עד כה חיבוק חם ולא סלקטיבי לרוב המותגים הללו, שחלקם נחשבים קטנים ואנונימיים אפילו בסין. לפיכך די ברור, שככל ששוק הרכב הישראלי יהפוך להיות יותר "חשמלי", וככל שיפתחו צווארי הבקבוק של האספקה וייחתם הסכם הסחר החופשי בין ישראל לסין, מותגי הרכב הסיניים יהפכו למובילי שוק. אולי אפילו יאיימו על ההגמוניה של הקוריאנים, שכיום שולטים ביותר משליש משוק הרכב הישראלי. זה עשוי לקרות מהר יותר ממה שאנשים צופים.

עבור הסינים "הכיבוש" של שוק הרכב הישראלי הוא לא רק הישג כלכלי ומסחרי אלא הישג סמלי חשוב, שיש לו חשיבות לאומית ואסטרטגית במסגרת תוכנית העל של "דרך המשי". רק לאחרונה קרא הנספח הכלכלי הבכיר של שגרירות סין בתל אביב לעוד יצרניות רכב סיניות "לנצל את חלון ההזדמנויות" ולייצא כלי רכב לישראל תוך הבטחה למתן עידוד וסיוע פעיל "מלמעלה".

לכאורה, זהו מצב קלאסי של WIN WIN. אלפי לקוחות ישראלים זוכים לקבל כלי רכב חשמליים יעילים, מאובזרים ובעיקר נגישים מבחינת המחיר בהשוואה לאלטרנטיבות. הסינים מנגד משפרים את מאזן הסחר עם ישראל ומאפשרים למותגים חדשים להשתמש בשוק הרכב הישראלי בתור "אתר בטא" לקראת כניסה רחבה שלהם לשוק האירופאי.

בתמונה הרחבה, שבה ישראל נמצאת בתווך בין שתי מעצמות, שנאבקות על השגת השפעה באזור, סביר להניח שהאמריקנים לא יעמדו מהצד לאורך זמן. ספק רב אם יש ביכולתם להתערב בכוחות השוק העצמאי והחופשי ולהטות את הכף לטובת תעשיית הרכב האמריקנית, שמפגרת בהרבה אחרי הסינים בכל הנוגע למעבר לרכב חשמלי.

אבל בזירת המשחק הפוליטיקה הכלכלית של המעצמות יש הרבה שיטות לגבות מחיר משחקנים "סוררים" ולעכב התקדמות של מעצמות זרות. וכשמדובר ביחס כוחות כאלה למונח "עצמאות" תמיד נלווית הסיומת "על תנאי".

עוד כתבות

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.8% ות"א 90 מאבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"