גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קניתם מכונית חשמלית? החידה הגדולה היא בכמה תמכרו אותה, וזו הסיבה

למרות הביקוש הגבוה למכוניות חשמליות, עדיין לא ברור כיצד הן יתומחרו כמכוניות משומשות • סוללות ליתיום הן הרכיב היקר ביותר ברכב החשמלי, והיבואנים נותנים להן אחריות עד 150 אלף ק"מ ויותר • אלא שבזמן העברת בעלות יהיה קושי לדעת מה אורך החיים שנותר להן ולקבוע מה השווי

רכב חשמלי בטעינה / צילום: Shutterstock
רכב חשמלי בטעינה / צילום: Shutterstock

במוצאי יום העצמאות נקלעתי לפקק אימתני על כביש החוף מנתניה לכיוון צפון. אחרי כמה קילומטרים של זחילה מתישה, התגלתה הסיבה לעיכוב - רכב חשמלי, שנתקע בנתיב השמאלי לאחר שהסוללה שלו התרוקנה. זה התרחיש שממנו חושש כל נהג ברכב חשמלי, על אף שברמה התיאורטית - הוא כלל לא אמור להתרחש. כלי רכב חשמליים מתריעים מבעוד מועד על התרוקנות הסוללה וכוללים רזרבות כוח למקרי חירום. כמו כן, מי שרוכש רכב חשמלי אמור להיות מודע למגבלות הטווח שלו ולתכנן את מסלול הנסיעה בהתאם.

אולם, בפועל יש מרחק לא קטן בין התיאוריה וההיגיון לבין המציאות בכבישי ישראל - לא כל בעלי הרכב החשמלי מכירים את המכאניקה שלו, נוסעים במסלולים מתוכננים מראש, או לוקחים בחשבון את המיקום של תחנות טעינה.

"סינדרום הסוללה הריקה" הוא רק תופעה אחת מיני רבות המאפיינת את הבעיות בשוק הרכב החשמלי בארץ בפרט ובעולם בכלל. על אף הביקוש הגובר, והעובדה שעל כבישי ישראל נוסעים כיום כ-20 אלף כלי רכב חשמליים, השוק עדיין נמצא בשלבי למידה, וגובה מחיר כלכלי לא קטן מהלקוחות.

מודל תמחור שאינו רלוונטי לרכב החשמלי

החדירה המואצת של הרכב החשמלי לשוק משנה באופן יסודי את חוקי המשחק בשוק הרכב המשומש. רוב המשווקים עדיין לא נדרשים לטפל בבעיה, וסבורים שהיא תשפיע על השוק רק בעוד כמה שנים. עם זאת, ההשפעה עשויה להיות מהירה הרבה יותר מהמצופה בעקבות שתי סיבות עיקריות. ראשית, בשל המחסור במלאי כלי הרכב החשמליים, רכישת מכוניות משומשות היא כמעט אופציה היחידה של לקוחות שרוצים להיכנס לשוק באופן מיידי. לטענת סוחרים רבים, דגמים חשמליים מכל סוג וגודל "נחטפים" תוך זמן קצר מיציאתם לשוק, ויש להם אפילו רשימות המתנה ארוכות.

שנית, וייתכן הסיבה העיקרית מבין השתיים, היא שלשוק הרכב החשמלי המשומש בישראל אין כיום מודל אמין ומדויק לתמחור. הסוחרים לא מספקים מידע אמין על שווי כלי הרכב בעת המכירה ללקוחות פרטיים, חברות ליסינג, משקיעים או גופים פיננסיים.

צילום: מתוך אתר SKYWELL, Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המודל הנוכחי לקביעת ערך כלי הרכב מבוסס על ניסיון של עשרות שנים, שנצבר ממכירת מכוניות בנזין ודיזל. אולם, מודל זה אינו מתאים למכוניות חשמליות, מכיוון שלסוללה - הרכיב היקר ביותר ברכב חשמלי - יש אורך חיים מוגבל כמו סוללה בטלפון סלולרי.

האפקטיביות שלה, כלומר טווח הנסיעה שהיא מספקת בפועל אחרי מספר שנים, משתנה מרכב משומש אחד למשנהו בהתאם לאופן הטעינה (איטית או מהירה), סגנון השימוש ברכב וכדומה.

האחריות לא מכסה את שחיקת טווח הסוללה

המחיר של סוללה חדשה לרכב בישראל יכול להגיע ל-70-90 אלף שקל אחרי ניכוי מס, ולכן הוא גורם משמעותי מאוד בקביעת הערך של כלי הרכב החשמליים המשומשים. במילים אחרות, הלקוח שרוכש רכב חשמלי משומש, לא יכול לדעת כמה "מיץ" נשאר בסוללה, וכמה זמן יעבור עד שהוא יידרש לשלם הון עבור החלפתה.

רוב היבואנים בישראל מעניקים אחריות ארוכה גם לסוללה משומשת, כשלרוב מדובר על כשמונה שנים או כ-150 עד 180 אלף קילומטר. אולם, גם האחריות לא מכסה בהכרח את כל ירידת הטווח של הסוללה, וזה שיקול משמעותי ברכישה כלי רכב חשמליים משומשים, שכיום אין להם שום מענה במחירונים.

בארץ ובעולם קיים קושי למצוא טכנולוגיית בדיקה שיכולה להעריך את מצב הסוללה של רכב ספציפי, וכמה "טווח" נותר בה בפועל. לכן, לקוחות פרטיים רבים שרוכשים כלי רכב חשמליים משומשים, ניצבים בפני הימור פיננסי מוגבל.

מחסור במידע לגבי מצבן של סוללות הליתיום מהווה עבור חברות הליסינג סוגיה קריטית אף יותר. השווי המוערך של מלאי כלי הרכב החשמליים המשומשים של חברות הליסינג הוא מרכיב משמעותי בקביעת ערך כלי הרכב, והוא גם משמש לעיתים קרובות כבטוחה לגיוס אג"ח במאות מיליוני שקלים. בשלב זה, מלאי המכוניות החשמליות של חברות הליסינג בישראל די מוגבל, אך כשהן יתחילו להוות מרכיב משמעותי בציים - מה שעשוי לקרות כבר ב-2023 - הצורך בהערכה אמינה יותר של ערך הגרט שלהן יהפוך להיות קריטי. עד אז, שוק היד השנייה של החשמליות ימשיך להתנהל בשיטת "נסה וטעה".

97% מעמדות הטענה נחשבות לאיטיות

בעיה נוספת שמאפיינת את שוק הרכב הישראלי נוגעת לפריסת עמדות הטעינה ברחבי הארץ. שוק זה מתאפיין ב"דילמת הביצה והתרנגולת" המוכרת - כל עוד לא יהיו מספיק עמדות טעינה, המכירות בשוק הרכב החשמלי לא ימצו את עצמן, ועד שלא יהיו מספיק כלי רכב חשמליים, הכדאיות של חברות להשקיע בעמדות טעינה ציבוריות מסחריות תהיה מוגבלת.

נכון לשלב זה, הדילמה הזו רחוקה מפתרון. קצב החדירה המהיר של הרכב החשמלי בשנתיים האחרונות גרם למדינות רבות בעולם להאיץ את התמיכה בהקמת עמדות טעינה ציבוריות לרכב חשמלי, אך השוק כולו עדיין נמצא בתהליך למידה, ובמקרה של ישראל - במצב המתנה.

בניגוד למדינות רבות באירופה, כמו גם בקוריאה, בסין ולאחרונה גם בארצות-הברית, תקציב הסבסוד הממשלתי הכולל של ישראל להקמת עמדות טעינה מהירות, שהוכרז ב-2020, נע סביב 16 מיליון שקל. הסכום הזה אמור לסבסד כ-75% מעלות ההקמה של עמדות טעינה מהירות על ידי חברות פרטיות ורשויות מקומיות ברחבי הארץ.

אולם בפועל, דוח של מרכז המחקר של הכנסת, שפורסם בסוף 2021, קבע: "היעד להקמה עמדות טעינה מהירות ואולטרה מהירות לסוף שנת 2020 לא הושג גם בסוף 2021, ו-27 העמדות הקיימות מהוות פחות מרבע מהיעד שהוצג". יש לציין שנכון להיום, הושלמה ההקמה של כ־126 מעמדות טעינה מהירות.

מכיוון שהסבסוד הממשלתי מוגבל מאוד, היוזמה להקמה עוברת לחברות מסחריות, שצריכות לפחות עשרה לקוחות ביום כדי להחזיר את ההשקעה הלא קטנה בהקמת ובתפעול עמדות הטעינה, ואת העלויות השוטפות שכוללות לעיתים קרובות דמי שכירות, מס עירוני וכדומה. על כן, רוב העמדות מוקמות כיום באזורים צפופים באוכלוסייה.

על פי נתוני המחקר של הכנסת, 61% משקעי הטעינה, שיש מידע על מיקומם, מצויים במחוז תל אביב והמרכז. בנוסף, 97% משקעי הטעינה הזמינים לציבור בארץ נחשבים ל"איטיים", כלומר דרושים טעינה שאורכת מספר שעות, ולפיכך לא רלוונטיים לנהגים שנוסעים למרחקים.

בעולם קיימים כרגע שני מדדים מרכזיים לפריסה אופטימלית של רשת טעינה מהירה: מספר העמדות לכל רכב חשמלי והמרחק הרצוי ביניהן, שעל פי האיחוד האירופאי עומד על כ-60 ק"מ. בשלב זה, נראה שישראל נמצאת די רחוק מהרצוי בשני הממדים האלה.

עוד כתבות

מסחר עם הרבה עסקאות לא בהכרח יביא לתוצאות טובות / צילום: Shutterstock

האנשים שעשו השנה 600 עסקאות במניות, ולמה זה מסוכן

לאחרונה חשפו ארבעה חברי קונגרס אמריקאים כי כל אחד מהם עשה עד כה השנה 600 עסקאות לפחות במניות, אצל חלקם זה מתקרב ל-3000 ● התיאבון הבלתי פוסק הזה - הגובל בפנטזיה - להגדלת הימורים בדרך להתעשרות מהירה הוא לכל הפחות לא חכם. יש שיגידו מטורף

סניף של רשת אושר עד. 39% בחרו בה כרשת הזולה ביותר / צילום: תמר מצפי

לא רק המחיר קובע: רשתות השיווק המועדפות בחברה החרדית - והפוטנציאל

קמעונאית המזון יש חסד היא המועדפת על החברה החרדית, בעיקר הודות לסניפים השכונתיים - כך עולה מסקר של אסקריא המתמחה במגזר זה ● במקום השני נמצאת אושר עד, הכוללת סניפי דיקסאונט באזורי תעשייה; ובמקום השלישי רשת רמי לוי, שעשויה לגדול אם תשפר את פריסתה

סמנכ''ל האוצר, יוראי מצלאוי / צילום: עודד קרני

כפי שנחשף בגלובס: האוצר משיק תוכנית תמריצים למוסדיים שישקיעו בתשתיות

לפי התוכנית שנחשפה, התזכיר אמור להעלות את תקרת הפטור מ-20% ל-49% עבור קופת גמל בודדת, ומ-50% ל-75% עבור השקעה משותפת של מספר קופות ● הודעת האוצר מהיום אישרה את הכיוון הכללי, אם כי לא פירטה את האחוזים הספציפיים החדשים

אינפלציה ישראל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

קצב האינפלציה באוגוסט מתחת ל-3% - לראשונה זה שנה; מחירי הדירות ממשיכים לרדת

האינפלציה עלתה בחודש אוגוסט ב-0.7%, בהתאם לצפי ● הסעיפים שבלטו בעליות: תרבות ובידור, תחבורה ותקשורת וירקות טריים ● בחודשים יוני-יולי 2025 מחירי הדירות ירדו ב-0.2%, ומחירי הדירות החדשות ירדו ב-0.8%, בהשוואה למחירים במאי-יוני

מיכה קאופמן, מנכ''ל פייבר / צילום: באדיבות Fiverr

250 עובדים ו-16 אזכורים למילה אחת: מה עומד מאחורי פיטורי הענק בפייבר

מיום הופעתו של ChatGPT, היה ברור שפלטפורמות הפרילנסרים - כמו פייבר ומתחרתה Upwork - יצטרכו להשתנות ● בפוסט שכתב אמש מנכ"ל פייבר מיכה קאופמן, בו הכריז על פיטורי כרבע מהעובדים, הוא ציין את המילה "AI" לפחות 16 פעמים. אבל האם החברה אכן מנצחת ב-AI? ● וגם: מה חושבים על פייבר בבית ההשקעות אופנהיימר?

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

זמן מלחמה? בנמל אשדוד יפרצו את התקציב כדי לממן חגיגות

בנמל אשדוד מתכוונים לפרוץ את מסגרת תקציב ההוצאות כדי לממן את החגיגות לרגל 60 שנה להקמת הנמל - שיעלו כ-3 מיליון שקל ● והתאגיד הופך את הסדרה המצליחה "קופה ראשית" לסרט שיעלה לאקרנים בקיץ הבא ● אירועים ומינויים

תקיפת מתחמי מחבלים בעזה / צילום: ap, Yousef Al Zanoun

הפעולה יצאה לדרך: טנקים החלו להתקדם לתוך העיר עזה

צה"ל הרחיב את התקיפות בעיר עזה כהכנה לכניסת כוחות קרקעיים • גורם ביטחוני: "מספר העזתים שהתפנו מאפשר להתחיל את התמרון בעיר" • בצל התקיפות העזות ברצועה: משפחות חטופים ושורדי שבי הקימו הלילה אוהלים מול מעון רה"מ בירושלים ● שר החוץ האמריקאי מזהיר: "חלון ההזדמנויות להסכם הפסקת אש הולך ונסגר" ● 48 חטופים - 711 ימים בשבי - עדכונים שוטפים 

אילן רום, מנכ''ל משרד האוצר / צילום: ברוך גרינברג

מנכ"ל האוצר: "תקציב הביטחון מתנהל בלי תקרה וחורג מכללי המינהל התקין"

מנכ”ל משרד האוצר אילן רום מתח ביקורת חריפה על ניהול תקציב הביטחון וטען כי התקציב הכפיל את עצמו מאז פרוץ המלחמה מבלי שננקטו צעדי התייעלות ● רום התריע כי ניהול ימי המילואים מתבצע "ללא בקרה וללא אחריות" ומשליך על המשק כולו ● במקביל, תקציב 2025 צפוי להתרחב ב־31 מיליארד שקל ולהעמיק את הגירעון ל־5.2% ● עלות המבצע הנוכחי לכיבוש העיר עזה עדיין לא נכללה – ועלולה להביא לפריצת מסגרת נוספת

''הלוטוס הלבן''. אחת הסדרות הבולטות של HBO / צילום: Mario Perez/HBO, באדיבות yes

HBO מקס תיכנס לישראל בינואר 2026, ב-yes כבר הורידו את התכנים מהאוויר

חברת yes הורידה את כל תכני HBO מהספרייה שלה, בטענה כי המהלך נעשה לקראת כניסת פלטפורמת הסטרימינג HBO MAX לישראל ● לגלובס נודע כי HBO MAX מנהלת בימים אלה מו"מ מול השחקניות בשוק למכירת חבילה, ובוחנת גם אפשרות של מכירה עצמאית

ועדת החוץ והביטחון / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

בג"ץ: הגדלות הרמטכ"ל לא חוקיות, הסדירו אותן תוך 3 חודשים או שיבוטלו

בג"ץ נותן ארכה עד סוף שנת 2025 להסדיר את הנושא, אחרת כל ההגדלות יבוטלו ● יש לכך חשיבות גדולה בשווי עשרות מיליארדי שקלים לכל פורשי צה"ל בפנסיה תקציבית ● העותרות, עמותת "צדק פיננסי" ו"רווח נקי": "מסע של למעלה משש שנים הגיע לסיומו עם אמירה מרכזית של בית משפט שכולם כפופים לחוק, וצה"ל לא יכול לעשות דין לעצמו"

השרה מאי גולן / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

פרשת מאי גולן שנחשפה בחדשות 12: המשטרה פשטה על משרדה של השרה מאי גולן

בעקבות תחקיר "המבקר" בחדשות 12: המשטרה פשטה על משרדה של השרה לשוויון חברתי מאי גולן בירושלים ועצרה עו"ד מוכר ששימש בעבר כיועץ הפרלמנטרי שלה • במהלך פשיטה על ביתה של היועצת לשרה נתפסה מעבדת סמים • במשטרה החליטו: גולן תזומן לחקירה היום אחה"צ

מיכה קאופמן, מייסד ומנכ''ל Fiverr / צילום: שלומי יוסף

פייבר הישראלית הודיעה שתפטר 250 עובדים

מייסד ומנכ"ל חברת פייבר, מיכה קאופמן, הצהיר היום כי החברה צפויה לפטר 250 עובדים, במטרה להתאים את מבנה החברה לעידן ה-AI ● קאופמן ציין כי המהלך הוא חלק מתוכנית טרנספורמציה שמטרתה להפוך את החברה לממוקדת-AI, רזה ומהירה יותר, עם פחות שכבות ניהול

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה בתל אביב ננעלה באדום לאחר דברי נתניהו על המצב המדיני-כלכלי של ישראל

ת"א 35 נפל בכ-0.3% ● המניות הביטחוניות איבדו גובה ● ספק אם מדד המחירים לצרכן שיפורסם היום יגרום לבנק ישראל להוריד את הריבית ● השקל נחלש מול הדולר ● באופנהיימר מעלים את מחיר היעד של טאואר ● החל מרביעי: 36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם, רוב תשומת־הלב אל הפד, שצפוי לבצע הפחתה ראשונה בקדנציה של טראמפ

השרה מאי גולן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

החשדות, המעצר של המקורב והחשש מתיאום גרסאות: פרשת מאי גולן מסתבכת

השרה מאי גולן זומנה לחקירה לאחר שחוקרי להב 433 פשטו על המשרד לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה שבראשותה, וכן עצרו עו"ד המקורב לה ● לפי החשד, עובדיה עשו שימוש בעמותות ככלי להוצאת כספים בניגוד לחוק ● מומחים מעריכים: יגויסו עדי מדינה

רוברט פ. קנדי, שר הבריאות של ממשל טראמפ / צילום: Reuters, Elizabeth Frantz

הדיווח שגרם לצניחת המניות והעקיצה של מנכ"ל פייזר: חברות החיסונים תחת מתקפה

פרסום על כך ששר הבריאות של טראמפ מתכוון להציג נתונים על נזקי החיסונים לקורונה הובילו לירידות של מניות פייזר, מודרנה וביונטק ● מה עומד מאחורי הדיווח, עד כמה החברות צפויות להיפגע, ומדוע בשוק כבר יש מי שצופים את פרישת השר המתנגד לחיסונים?

בורסת פרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

ירידות קלות באירופה; הניקיי היפני הגיע לשיא חדש של כל הזמנים

הדאקס נופל בכ-0.2% ● הניקיי עלה בכ-0.3% ● ה-S&P 500 והנאסד"ק שברו אתמול שיאים חדשים, לאחר שהנשיא טראמפ אמר שהמו"מ לעסקת סחר בין ארה"ב לסין מתקדם היטב ● הזהב נסחר בשיא כל הזמנים ● מחר בארה"ב תתקיים החלטת הריבית שהמשקיעים מצפים לה

ראשי קרן אלומה, מימין: אורי יוגב, מולי רבינא ויאיר הירש / צילום: נוי נפתלי

הניסיון להוריד את המחיר, והנסיגה: מדוע בוטלה עסקת הענק של קרן אלומה ובזק?

קרן אלומה ובזק הודיעו על ביטול העסקה המתוכננת לרכישת חברת הכבלים התת־ימיים של הקרן, אקסלרה, תמורת 160 מיליון דולר ● בבזק ניסו להוריד את מחיר הרכישה, מה שגרם להתפוצצות המגעים ● כעת נראה כי באלומה מחפשים רוכש חדש

צילום: Shutterstock

18 המניות האלה צפויות להוביל בוול סטריט, בגלל סיבה מפתיעה אחת

ניתוח היסטורי שנערך במרקטווץ' מעלה כי לקראת סוף שנה, מניות גדולות נוטות להניב ביצועים טובים יותר ממניות קטנות ● האנליסט מרק הולברט מצביע על סיבה מפתיעה לתופעה - וגם מסמן 18 מניות גדולות שלדעתו יובילו בשווקים ברבעון האחרון של 2025

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

נתניהו הפך את "כפסע מניצחון" לתחזית מבהילה

בימים שבהם מנכ"ל אנבידיה מתלבט איפה בדיוק בצפון הארץ הוא יקים את מטה הפיתוח הענק שלו, מתייצב ראש ממשלת ישראל ומדבר על בידוד עולמי ועל משק אוטרקי ● מי שדיבר שוב ושוב על "כפסע מניצחון", בחר לפתע להציג תחזית מבהילה ● ושלא יהיה ספק - אתונה וסופר ספרטה? אין באמת חיה כזו

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

אחרי שיום המסחר נפתח באדום בוהק: הירידות בתל אביב נמחקו

מדד ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● נאום נתניהו, שהזהיר אתמול מבידוד מדיני של תעשיית הנשק הישראלית, והדיווחים מהבוקר על תמרון קרקעי לתוך העיר עזה, הביאו לירידות חדות בפתח יום המסחר ● תדיראן קופצת במעל 7%, לאחר שהודיעה כי תיכנס לתחום קירור חוות השרתים ● האינפלציה בישראל נכנסה לראשונה מזה שנה לטווח היעד של בנק ישראל ● מחר בארה"ב תתקיים החלטת הריבית שהשוק מחכה לה