גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קניתם מכונית חשמלית? החידה הגדולה היא בכמה תמכרו אותה, וזו הסיבה

למרות הביקוש הגבוה למכוניות חשמליות, עדיין לא ברור כיצד הן יתומחרו כמכוניות משומשות • סוללות ליתיום הן הרכיב היקר ביותר ברכב החשמלי, והיבואנים נותנים להן אחריות עד 150 אלף ק"מ ויותר • אלא שבזמן העברת בעלות יהיה קושי לדעת מה אורך החיים שנותר להן ולקבוע מה השווי

רכב חשמלי בטעינה / צילום: Shutterstock
רכב חשמלי בטעינה / צילום: Shutterstock

במוצאי יום העצמאות נקלעתי לפקק אימתני על כביש החוף מנתניה לכיוון צפון. אחרי כמה קילומטרים של זחילה מתישה, התגלתה הסיבה לעיכוב - רכב חשמלי, שנתקע בנתיב השמאלי לאחר שהסוללה שלו התרוקנה. זה התרחיש שממנו חושש כל נהג ברכב חשמלי, על אף שברמה התיאורטית - הוא כלל לא אמור להתרחש. כלי רכב חשמליים מתריעים מבעוד מועד על התרוקנות הסוללה וכוללים רזרבות כוח למקרי חירום. כמו כן, מי שרוכש רכב חשמלי אמור להיות מודע למגבלות הטווח שלו ולתכנן את מסלול הנסיעה בהתאם.

אולם, בפועל יש מרחק לא קטן בין התיאוריה וההיגיון לבין המציאות בכבישי ישראל - לא כל בעלי הרכב החשמלי מכירים את המכאניקה שלו, נוסעים במסלולים מתוכננים מראש, או לוקחים בחשבון את המיקום של תחנות טעינה.

"סינדרום הסוללה הריקה" הוא רק תופעה אחת מיני רבות המאפיינת את הבעיות בשוק הרכב החשמלי בארץ בפרט ובעולם בכלל. על אף הביקוש הגובר, והעובדה שעל כבישי ישראל נוסעים כיום כ-20 אלף כלי רכב חשמליים, השוק עדיין נמצא בשלבי למידה, וגובה מחיר כלכלי לא קטן מהלקוחות.

מודל תמחור שאינו רלוונטי לרכב החשמלי

החדירה המואצת של הרכב החשמלי לשוק משנה באופן יסודי את חוקי המשחק בשוק הרכב המשומש. רוב המשווקים עדיין לא נדרשים לטפל בבעיה, וסבורים שהיא תשפיע על השוק רק בעוד כמה שנים. עם זאת, ההשפעה עשויה להיות מהירה הרבה יותר מהמצופה בעקבות שתי סיבות עיקריות. ראשית, בשל המחסור במלאי כלי הרכב החשמליים, רכישת מכוניות משומשות היא כמעט אופציה היחידה של לקוחות שרוצים להיכנס לשוק באופן מיידי. לטענת סוחרים רבים, דגמים חשמליים מכל סוג וגודל "נחטפים" תוך זמן קצר מיציאתם לשוק, ויש להם אפילו רשימות המתנה ארוכות.

שנית, וייתכן הסיבה העיקרית מבין השתיים, היא שלשוק הרכב החשמלי המשומש בישראל אין כיום מודל אמין ומדויק לתמחור. הסוחרים לא מספקים מידע אמין על שווי כלי הרכב בעת המכירה ללקוחות פרטיים, חברות ליסינג, משקיעים או גופים פיננסיים.

צילום: מתוך אתר SKYWELL, Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המודל הנוכחי לקביעת ערך כלי הרכב מבוסס על ניסיון של עשרות שנים, שנצבר ממכירת מכוניות בנזין ודיזל. אולם, מודל זה אינו מתאים למכוניות חשמליות, מכיוון שלסוללה - הרכיב היקר ביותר ברכב חשמלי - יש אורך חיים מוגבל כמו סוללה בטלפון סלולרי.

האפקטיביות שלה, כלומר טווח הנסיעה שהיא מספקת בפועל אחרי מספר שנים, משתנה מרכב משומש אחד למשנהו בהתאם לאופן הטעינה (איטית או מהירה), סגנון השימוש ברכב וכדומה.

האחריות לא מכסה את שחיקת טווח הסוללה

המחיר של סוללה חדשה לרכב בישראל יכול להגיע ל-70-90 אלף שקל אחרי ניכוי מס, ולכן הוא גורם משמעותי מאוד בקביעת הערך של כלי הרכב החשמליים המשומשים. במילים אחרות, הלקוח שרוכש רכב חשמלי משומש, לא יכול לדעת כמה "מיץ" נשאר בסוללה, וכמה זמן יעבור עד שהוא יידרש לשלם הון עבור החלפתה.

רוב היבואנים בישראל מעניקים אחריות ארוכה גם לסוללה משומשת, כשלרוב מדובר על כשמונה שנים או כ-150 עד 180 אלף קילומטר. אולם, גם האחריות לא מכסה בהכרח את כל ירידת הטווח של הסוללה, וזה שיקול משמעותי ברכישה כלי רכב חשמליים משומשים, שכיום אין להם שום מענה במחירונים.

בארץ ובעולם קיים קושי למצוא טכנולוגיית בדיקה שיכולה להעריך את מצב הסוללה של רכב ספציפי, וכמה "טווח" נותר בה בפועל. לכן, לקוחות פרטיים רבים שרוכשים כלי רכב חשמליים משומשים, ניצבים בפני הימור פיננסי מוגבל.

מחסור במידע לגבי מצבן של סוללות הליתיום מהווה עבור חברות הליסינג סוגיה קריטית אף יותר. השווי המוערך של מלאי כלי הרכב החשמליים המשומשים של חברות הליסינג הוא מרכיב משמעותי בקביעת ערך כלי הרכב, והוא גם משמש לעיתים קרובות כבטוחה לגיוס אג"ח במאות מיליוני שקלים. בשלב זה, מלאי המכוניות החשמליות של חברות הליסינג בישראל די מוגבל, אך כשהן יתחילו להוות מרכיב משמעותי בציים - מה שעשוי לקרות כבר ב-2023 - הצורך בהערכה אמינה יותר של ערך הגרט שלהן יהפוך להיות קריטי. עד אז, שוק היד השנייה של החשמליות ימשיך להתנהל בשיטת "נסה וטעה".

97% מעמדות הטענה נחשבות לאיטיות

בעיה נוספת שמאפיינת את שוק הרכב הישראלי נוגעת לפריסת עמדות הטעינה ברחבי הארץ. שוק זה מתאפיין ב"דילמת הביצה והתרנגולת" המוכרת - כל עוד לא יהיו מספיק עמדות טעינה, המכירות בשוק הרכב החשמלי לא ימצו את עצמן, ועד שלא יהיו מספיק כלי רכב חשמליים, הכדאיות של חברות להשקיע בעמדות טעינה ציבוריות מסחריות תהיה מוגבלת.

נכון לשלב זה, הדילמה הזו רחוקה מפתרון. קצב החדירה המהיר של הרכב החשמלי בשנתיים האחרונות גרם למדינות רבות בעולם להאיץ את התמיכה בהקמת עמדות טעינה ציבוריות לרכב חשמלי, אך השוק כולו עדיין נמצא בתהליך למידה, ובמקרה של ישראל - במצב המתנה.

בניגוד למדינות רבות באירופה, כמו גם בקוריאה, בסין ולאחרונה גם בארצות-הברית, תקציב הסבסוד הממשלתי הכולל של ישראל להקמת עמדות טעינה מהירות, שהוכרז ב-2020, נע סביב 16 מיליון שקל. הסכום הזה אמור לסבסד כ-75% מעלות ההקמה של עמדות טעינה מהירות על ידי חברות פרטיות ורשויות מקומיות ברחבי הארץ.

אולם בפועל, דוח של מרכז המחקר של הכנסת, שפורסם בסוף 2021, קבע: "היעד להקמה עמדות טעינה מהירות ואולטרה מהירות לסוף שנת 2020 לא הושג גם בסוף 2021, ו-27 העמדות הקיימות מהוות פחות מרבע מהיעד שהוצג". יש לציין שנכון להיום, הושלמה ההקמה של כ־126 מעמדות טעינה מהירות.

מכיוון שהסבסוד הממשלתי מוגבל מאוד, היוזמה להקמה עוברת לחברות מסחריות, שצריכות לפחות עשרה לקוחות ביום כדי להחזיר את ההשקעה הלא קטנה בהקמת ובתפעול עמדות הטעינה, ואת העלויות השוטפות שכוללות לעיתים קרובות דמי שכירות, מס עירוני וכדומה. על כן, רוב העמדות מוקמות כיום באזורים צפופים באוכלוסייה.

על פי נתוני המחקר של הכנסת, 61% משקעי הטעינה, שיש מידע על מיקומם, מצויים במחוז תל אביב והמרכז. בנוסף, 97% משקעי הטעינה הזמינים לציבור בארץ נחשבים ל"איטיים", כלומר דרושים טעינה שאורכת מספר שעות, ולפיכך לא רלוונטיים לנהגים שנוסעים למרחקים.

בעולם קיימים כרגע שני מדדים מרכזיים לפריסה אופטימלית של רשת טעינה מהירה: מספר העמדות לכל רכב חשמלי והמרחק הרצוי ביניהן, שעל פי האיחוד האירופאי עומד על כ-60 ק"מ. בשלב זה, נראה שישראל נמצאת די רחוק מהרצוי בשני הממדים האלה.

עוד כתבות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

חוששים מטורקיה? יוון שוקלת רכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה