גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פילבר על החקירה: "הרגשתי שמנסים לדחוף לי מילים לפה"

עד המדינה שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, נחקר היום לראשונה ע"י סנגורו של בנימין נתניהו, עו"ד בעז בן-צור, שניסה להוכיח כי ראש הממשלה לשעבר מעולם לא הנחה את פילבר להיטיב עם בזק כפי שמתואר בכתב האישום ● נתניהו נכח בבית המשפט

שלמה פילבר בבית המשפט ביום הראשון לחקירתו הנגדית על-ידי סנגוריו של בנימין נתניהו / צילום: ראובן קסטרו
שלמה פילבר בבית המשפט ביום הראשון לחקירתו הנגדית על-ידי סנגוריו של בנימין נתניהו / צילום: ראובן קסטרו

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו הגיע הבוקר (ג') למשפטו בבית המשפט המחוזי בירושלים, ליומה הראשון של החקירה הנגדית של סנגורו עו"ד בעז בן-צור את עד המדינה שלמה (מומו) פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר.

בנימין נתניהו בבית המשפט היום (ג') / צילום: אורן בן חקון

עו"ד בן-צור חקר את פילבר על הלחץ שהופעל עליו בחקירות לפני שחתם על הסכם עד המדינה. "מתנפלים עליך במשך שעות, זה יוצר תחושה של בלבול ומחנק, מאוד לא נוח", אמר פילבר. עו"ד בן-צור הציג חלק מהחקירה שבו אומר פילבר כי הוא לא זוכר (לגבי קידום עסקת בזק-yes - נ.ש.). החוקר ענה לו: "אז תיזכר". פילבר השיב: "הרגשתי שבכוח הם מנסים לדחוף לי מילים לפה".

פילבר אמר שכאשר אמר בחקירתו ברשות ניירות ערך כי נתניהו מעולם לא הנחה אותו לקדם את עסקת בזק-yes, הוא לא שיקר אלא סיפר את מה שזכר באותו הזמן.

סנגורו של בנימין נתניהו עו''ד בעז בן צור היום (ג') בבית המשפט / צילום: ראובן קסטרו

השופט משה בר-עם פנה פילבר ושאל: "האם טענתך שלא זכרת את הנחיית נתניהו בחקירות הייתה רק ניסיון להיזכר או אסטרטגיה?". פילבר אישר כי מדובר באסטרטגיה, וכי במהלך החקירה הוא אמר בחלק מהפעמים שהוא לא זוכר, כדי להרוויח זמן על-מנת להבין את התמונה הכללית.

"מדברים איתי על שוחד וסיוע לשוחד של שלוש שנים... אני מנסה לעבד את המשמעויות של כל הדברים. אני מנסה להבין איפה אני עומד לפני שאני מקבל איזו שהיא החלטה", אמר פילבר. הוא הוסיף כי החוקר ברשות ניירות ערך אמר לו שייתן את הראש של נתניהו, ושזרקו אותו מתחת לגלגלי האוטובוס", ולכן הוא ניסה להבין איך הוא מתגונן.

בהמשך פילבר תיאר את ההפתעה כאשר גילה לדבריו בהארכת המעצר כי הוא ונתניהו חשודים בשוחד. "זה עוד נדבך בהבנה של עוצמת האירוע. מבחינתי מדובר בסינית. לא מכיר את זה, לא מכיר שוחד, לא ידעתי מה זה שוחד. גם אם בעיתונות היו סיפורים, אני שמתי חומה סינית", טען.

פילבר התייחס גם לחקירתו ואמר: "אמרו לי 'תפתח את הפה, תתחיל לדבר, אתה פראייר. עבדו עליך. מוכרים אותך, ואתה רק מגן עליהם'". לדבריו, החוקר אמר לו: "אל תשכב על הגדר, אתה מנכ"ל, אתה לא ממציא בעצמך דברים". הוא הוסיף כי החוקרים רצו שיספר מה נתניהו עשה לא בסדר.

במהלך הדיון, כאשר נחקר על חקירותיו במשטרה, התלונן פילבר על ציוץ של העיתונאי אביעד גליקמן מחדשות 13. גליקמן כתב כי אם פילבר יחזור בו מעדותו, הפרקליטות תגיש נגדו כתב אישום.

פילבר אמר בבית המשפט כי מדובר ב"איום ישיר ומדויק, מה אני צריך להעיד או לא להעיד". גליקמן, שנכח באולם, ביקש להתייחס לדבריו, אך השופטים סירבו, ופילבר הוסיף להשיב לשאלותיו של עו"ד בן-צור. "זה השפיע עליי היום, בניגוד לימים אחרים", אמר. "יש הבדל אם קורה משהו לפני חצי שנה או שעה לעומת לפני שאני עולה לדיון. אני רואה בזה סוג של איום או אזהרה".

תזת ההגנה של אלוביץ': פילבר פעל לפי החזון שלו

אתמול (ב') סיים עו"ד ז'ק חן, עורך דינו של שאול אלוביץ', לשעבר בעל השליטה בבזק וב-yes, את חקירתו הנגדית של פילבר לאחר חמישה ימים. במהלך החקירה הנגדית אישר פילבר לעו"ד חן כי הוא פעל באופן מקצועי בתפקידו כמנכ"ל משרד התקשורת, כאשר תזת ההגנה שהוצגה לו הייתה שהיה לו חזון בנוגע לטיפול בשוק התקשורת ובבזק, והוא פעל לפיו.

במהלך חקירתו הנגדית פילבר כמעט ולא הזכיר את הנחייתו של נתניהו בנוגע לטיפול בבזק, עליה העיד בחקירתו הראשית. פעמים ספורות הזכיר פילבר את שיחת ההנחיה. הוא אמר כי "בסוף עומדת לי בראש השיחה הראשונה שעשיתי איתו (עם נתניהו), ממנה הבנתי את גבולות הגזרה - שלא מתכסחים עם בזק. אמרתי בעדות שזה גם וגם. זה מורכב".

אתמול אמר עו"ד חן לפילבר: "ראינו שבכל פעם שהיית צריך לבחור בין האינטרס של בזק לאינטרס של משרד התקשורת - בחרת באינטרס של משרד התקשורת". פילבר השיב לו: "קראתי לזה 'מקצועי'".

עו"ד חן הציג מצבים בהם פעל פילבר לטובת משרד התקשורת, ואמר לפילבר: "בכל מקום שהיה עימות בין האינטרס הזה לאינטרס של בזק - בחרת נגד האינטרס של בזק". "דה-פקטו זה מה שיוצא", השיב פילבר.

עד המדינה שלמה פילבר, עו''ד ליאת בן ארי ועו''ד יהודית תירוש בבית המשפט היום (ג') / צילום: ראובן קסטרו

פילבר העיד אתמול כי ברוב המקרים נתניהו לא היה בראש שלו. הוא אמר על ההנחיה של נתניהו: "אני לא יודע מה היו המניעים שלו (של נתניהו). אני יכול להגיד שלא קיבלתי אף החלטה שלא האמנתי בה מקצועית".

כאשר נשאל אם פעל גם בשל הנחיית נתניהו, אמר פילבר: "כששואלים אותי, אני אומר 'גם וגם'. אם אתה שואלים אותי מה המשקל - הדומיננטיות הייתה המקצועית. ברוב המקרים מר נתניהו לא היה בראש שלי. בנקודות קיצון מסוימות... זה מה שנשאלתי, וזה מה שעניתי". 

*** חזקת חפות: בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' לא הורשעו, ועומדת להם חזקת החפות.

עוד כתבות

דורון כהן / צילום: איל יצהר

דורון כהן הוא המועמד המועדף על סמוטריץ' לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; וולוו: זינוק חד במכירות המכוניות החשמליות

הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר לב-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום