גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה אף אחד לא רוצה להיות נהג אוטובוס? לא רק בגלל השכר

במשרד התחבורה מעוניינים לספק מענה מהיר לבעיית העומסים, אך כבר כעת חברות התחבורה הציבורית מתמודדות עם קשיים באיוש הקווים ואינן מצליחות לגייס נהגים חדשים ● בנוסף, באגד פתחו בצעדי מחאה בעקבות המחסור בעמדות ריענון ושירותים בתחנות הקצה

כניסה לאוטובוס. למה אף אחד לא רוצה להיות נהג / צילום: תמר מצפי
כניסה לאוטובוס. למה אף אחד לא רוצה להיות נהג / צילום: תמר מצפי

5,000 נהגים נוספים נדרשים לאיוש קווי התחבורה הציבורית, 3,000 נהגי משאיות חסרים בהובלה היבשתית, ובמשרד התחבורה מתרכזים בכיבוי שריפות. בשבוע שעבר, שירות התחבורה הציבורית קוצץ ב־30%, לנוכח העובדה שנהגים מוסלמים ציינו את עיד אל־פיטר. ובשבוע הבא, השירות יקוצץ בכ־10% כדי להעביר את תשומת הלב להילולת הרשב"י במירון. אלו הן שתי דוגמאות שעשויות לשפוך אור על "שמיכת" הנהגים הקצרה.

בעיית כוח-האדם לא מתבטאת באירועים חריגים בלבד, אלא גם בשגרה שבה מתקשים לעמוד בלוחות הזמנים של הקווים שהמשרד קבע. במרץ, כפי שפורסם בגלובס, המשרד פתח בחקירה נגד חלק מהחברות המפעילות את התחבורה הציבורית, בחשד כי הוציאו נסיעות מתחנת היציאה - והאוטובוסים "נעלמו" לאחר 3-2 תחנות.

במשרד התחבורה מגלגלים את האחריות על המצב החמור לפתחן של החברות המפעילות, שכן גיוס כוח-האדם ותפעולו מוטל עליהן, ובכל זאת, חלק מהבעיות חוסות תחתיו. ה"פתרון" לסוגיית כוח-האדם בדמות גיוס חברות קבלניות, מייצר בעיות חמורות נוספות. מדובר בנהגים שלא עברו הכשרות, לא תמיד מכירים את המסלולים, וכאלו שאין לחברות סנקציות כלפיהם - מה שמוביל לאיכות שירות ירודה. בחלק מהחברות מדווחים על מקרים שבהם נהגים נמצאים בחופשת מחלה ועובדים במקביל אצל אחת מחברות הקבלן. לצד זאת, החברות המפעילות עצמן מתחרות על הנהגים הקיימים ביניהן.

"לא יכולים לצבור כוחות אחרי שעות בכביש"

בד בבד, ההסתדרות הודיעה ביום שני על פעולות מחאה בחברת אגד, לנוכח היעדר נקודות רענון ושירותים בתחנות הקצה. "במרבית המקומות הללו, שבהם הם צריכים להמתין ליציאה לנסיעה הבאה, אין להם אפשרות לנוח ולצבור כוחות אחרי שעות על הכביש, שלא לדבר על צורך בסיסי כמו להתפנות לשירותים. כך, למרבה הצער, נאלצים נהגים רבים לעשות צרכיהם בשיחים לעיני כל", נמסר מההסתדרות שמציינת כי ב־26 תחנות קצה אין תאי מנוחה כאלה.

הבעיות אינן חדשות. "בישראל קיים זה שנים מחסור בנהגי רכב כבד ובנהגי אוטובוס, אשר משליך הן על תפקוד ענפי ההובלה, התחבורה הציבורית וההיסעים, והן על בטיחות הנסיעה", הזהיר מבקר המדינה בסוף 2020. לפי הדוח, הדימוי ומעמד הנהג, תנאי העבודה הקשים, היעדר אופק לקידום, ואי צבירת ותק וזכויות סוציאליות מצטרפים לתהליך ממושך של קבלת רישיון נהיגה, שמשפיעים יחד על היעדר המוטיבציה. המבקר הזהיר מהבעיה גם ב־2016 ו־2019. מאז, בתחבורה הציבורית נעשו שיפורים מסוימים, בהם: הפסקת גביית תשלום במזומן; תקציב לשיפור תשתיות פיזיות, כמו התקנת חדרי מנוחה לנהגים ותאי שירותים במסופי התחבורה הציבורית; וכן, הוחלט על הקמת צוות לבחינת רציפות התנאים הסוציאליים בעת החלפת חברת התחבורה הציבורית.

גורמים בענף מעידים כי קו פרשת המים אירע במהלך 2021 ובתחילת השנה הנוכחית. החזרה משגרת קורונה הובילה לעומסי תנועה כבדים, והחזירה חלק מהביקושים לתחבורה הציבורית. נוסף על כך, פורסמו מכרזים להפעלת תחבורה ציבורית, שמכילים בתוכם לא רק כניסה לנעליהן של חברות שמפעילות כיום את השירות - אלא גם את הרחבתו. וכך, נוצר פער נוסף.

במשרד יזמו מענקים לחברות המפעילות את התחבורה הציבורית על גיוס נהגים חדשים. אולם, "הפיל שבחדר" שאיתו בממשלה מתקשים להתמודד הוא סוגיית שכר הנהגים. חברות וארגוני נהגים מעידים כי הקושי אינו בגיוס עובדים, אלא בשימורם במקצוע השוחק שכולל אינטראקציה עם נוסעים, אלימות, זמני נסיעה שמתארכים בעקבות הפקקים על חשבון ההפסקות, ושכר שעומד על 44-43 שקלים במרבית החברות. העלות התקציבית של העלאת שכר הנהגים בעשרה שקלים מוערכת בכ־600 מיליון שקלים, והאפשרות שעומדת בפני המשרד היא להסיט מתקציב תוספות השירות - עבור חבילת תמריצים לגיוס נהגים.

64% מהנהגים מועסקים במשך פחות מ־5 שנים

דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהוצג בדיון ועדת כלכלה ביום שלישי, מצביע על הקושי הרב בשימור הנהגים. בשנת 2019, 64% מהנהגים הועסקו על ידי החברה המפעילה במשך פחות מחמש שנים. לצד הפרישה הטבעית של 1,500 נהגים מדי שנה, 1,200 מכלל הנהגים היו כאלה שהחברות היו מעדיפות שלא להעסיק בשל אי עמידה בסטנדרט מקצועי.

 

תמר אוחנה, ראש ענף תחבורה בכוח לעובדים, אומרת כי "הבעיה המרכזית היא לא בגיוס נהגים, אלא בשימורם. יש אלפים עם רישיון לאוטובוס, אבל הם לא רוצים לעבוד כי התשתיות מזעזעות, הנהיגה קשה והסידורים כל כך צפופים שלנהגים אין הפסקות. אין כמעט אכיפה של התקנות המחייבות שעות עבודה ומנוחה, ורבים מהם עובדים ברצף, לצד אלימות שמופנת כלפיהם. החברות מספרות ששיעור הנשירה של נהגים הוא כ־20%־25%. בנוסף, נהגים חדשים פחות מקצועיים, וכמובן שהציבור נפגע מזה".

לדברי אוחנה, לצד התנאים הסוציאליים והתשתיות, גם השכר מהווה חסם. "שעות העבודה החודשיות של נהגים מגיעות ל־250-230 כדי להגיע למשכורת של 10 אלף שקל. זה מעבר למשרה מלאה. צריך להעלות את השכר ל־57 שקלים לשעה".
השכר לבדו לא יספיק. המשרד אחראי גם על אישור ההכשרות של הנהגים - ולטענת גורמים בענף, זה לא מבוצע ביעילות מספקת. גם תקופת ההכשרה הארוכה, שעומדת על עשרה חודשים בממוצע, מרתיעה מועמדים.

הפקקים שמתארכים מקשים עוד יותר, משום שהדרך אורכת יותר זמן - ועל כן החברות צריכות לשנות את סידורי העבודה, או להעלים עין ולגרום לנהגים לוותר על הפסקותיהם. הפתרון נעוץ בתמונת הראי של הבעיה: הכשרה מהירה של נתיבי העדפה לאוטובוסים תוכל לצמצם משמעותית את משך זמן הנסיעה.

ברכבות הקלות, המחסור עדיין לא מורגש, אבל עלול להשפיע בעתיד. בירושלים, 100 הנהגים הקיימים יגדלו בהמשך ל־400. הגיוס עשוי להיות פשוט יותר מבאוטובוסים, לנוכח ההעדפה בתשתיות וברמזורים, וההפרדה מהנוסעים. בחברת נת"ע אומרים כי 50 נהגים נמצאים בשלב הכשרה מתקדם, ובחודש הקרוב יגויסו עוד 30 - כשעד ההפעלה יוכשרו 120 נהגי רכבת קלה.

הפערים מורגשים היטב גם בענף הרכב הכבד 

הפערים, כאמור, מורגשים בתחום הרכב הכבד שבו המחסור עלה מאז התכנסות הצוות לבחינת המצב בענף ב־2014 ל־3,000 נהגים. גם במקרה זה, תשתיות יוכלו לסייע. משרד התחבורה עובד באיחור על תוכנית אב להקמת תחנות עצירה ומנוחה. אלו יוכלו לסייע, לצד קיצור ההכשרה והגיוס.

כמו כן, שיפור הרגולציה על שעות העבודה של נהגי משאיות נדרש, כמו גם פיקוח ובקרה שלוקים בחסר. עם זאת, המחסור בנהגי הרכב הכבד ילווה אותנו עוד שנים ארוכות, כפי שהוא קיים גם במדינות אירופה. לצד אסדרת תחום המטענים, נדרשים פתרונות יצירתיים וגיוס טכנולוגיות התחבורה האוטונומית לתחום ההובלה והובלה שיתופית של משא, שעשוי לצמצם נסיעות משאיות ריקות.

ממשרד התחבורה נמסר: "בימים הקרובים הרשות הארצית לתחבורה ציבורית תחל בפרויקט הסיוע לגיוס נהגות ונהגי אוטובוס חדשים. כחלק מהפרויקט יוענקו מענקים בגובה של 45-10 אלף שקלים לגיוס והכשרה של נהגות ונהגי אוטובוס חדשים. במסגרת התוכנית נקבע כי שכר המועמדים והמועמדות ישולם במהלך תקופת ההכשרה, וכלל עלויות ההכשרה ישולמו על ידי המפעיל.

"בתחום הרכב הכבד, יצוין כי המשרד מבצע בשנים האחרונות מספר פעולות שנועדו לצמצם את המחסור בנהגי רכב כבד. מדובר בין השאר בייעול הליך ההכשרה של נהגי רכב כבד, קיצור משמעותי של זמן ההמתנה לבדיקות הרפואיות באמצעות הכנסת זכיין פרטי נוסף למכון הרפואי לבטיחות בדרכים של משרד הבריאות".

עוד כתבות

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות