גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הג'יפון של מיצובישי שקט ויקר יותר מבעבר. הפלוס הגדול: זמן ההמתנה הקצר

בשל מצוקת המלאים, הפך האקליפס קרוס המחודש למרכיב מרכזי במכירות מיצובישי בישראל ● מדובר ברכב אורבני, אופנתי ובעל מנוע חזק

מיצובישי אקליפס קרוס / צילום: יח''צ
מיצובישי אקליפס קרוס / צילום: יח''צ

ימים לא קלים עוברים על תעשיית הרכב. אחרי כמעט חמישה רבעונים של מחסור בשבבים, שיצרו עודפי ביקוש וזמני המתנה ממושכים בכל העולם, האופטימים קיוו לשיפור מהותי ברבעון הראשון של 2022. אלא שאז הגיעו המלחמה באוקראינה והסגרים בסין, מחירי האנרגיה וחומרי הגלם זינקו, האינפלציה הרימה ראש, שווקי ההון איבדו גובה ותעשיית הרכב נכנסה לעוד מחזור מורכב, שצפוי להימשך לפחות עד תחילת השנה הבאה.

מבחינת שוק הרכב הישראלי, המשמעות היא שגם בשני הרבעונים הקרובים, לכל הפחות, אנו נהיה בעדיפות נמוכה עבור תעשיית הרכב. כיום, רוב היצרנים מעדיפים לפנות את התוצרת המתמעטת לשווקים יותר רווחיים, כמו שוק הרכב האמריקאי ולא לשוק הישראלי, שנחשב לבעייתי.

מיצובישי מוטורס, שרשמה התאוששות מרשימה ברבעון האחרון, היא דוגמא לחברה שמעדיפה שווקים זרים. החברה היפנית הגדילה את הרווח התפעולי בעיקר בזכות השוק האמריקאי העשיר, שהלקוחות בו משלמים כיום מחירים גבוהים על המלאים הזמינים. כל זאת בא על חשבון האספקה לאירופה וגם לישראל, שבעבר זכתה מהחברה ליחס סנטימנטלי מועדף בזכות ביצועי העבר. אולם כעת, האספקה עשויה לקחת זמן, ואם תזמינו את הרכב היום - אתם צפויים לקבל אותו רק בסוף השנה. התוצאה היא ירידה חדה של כ-22% במסירות של המותג בישראל בשליש הראשון של השנה במקביל לעליית מחירים.

מכיוון שהאאוטלנדר הגדול והפופולרי הפך להיות נדיר במלאים הישראליים, נכנס אחיו הקטן - האקליפס קרוס - לנעלי המכירות הגדולות שלו, שאף עבר לאחרונה לשדרוג. אם תזמינו אותו בימים הקרובים, אתם צפויים לקבל אותו כבר בחודש יוני הקרוב.

 

מתוחכם למחצה

חיצונית, האקליפס זכה לחרטום חדש ביחס לדגם היוצא, שכולל פנסי חזית צרים ומתוחכמים ופגושים חדשים. בחלק האחורי, הרכב מתהדר בדלת בעיצוב חדש עם חלון לא מפוצל כבעבר. הוא אמנם אינו מלוטש וגדול כמו האאוטלנדר החדש, אך ביחד עם חישוקים נאים ועוד כמה קישוטים קוסמטיים, הוא מצליח להיראות מתוחכם, אופנתי ועדכני. לטעמם של רבים, הוא קולע היטב למכנה המשותף הרחב של הלקוחות הישראלים בפלח, שהמנעד שלהם נע בין פנסיונרים מבוססים ועד לנהגי ציים עם משפחות.

בתא הנוסעים המחודש נעשה מאמץ לא קטן להסוות את גילו היחסית מתקדם של הרכב, והמאמץ מוכתר בהצלחה חלקית. מערך הפיקוד כולל כעת מסך מולטימדיה גדול עם תפריטי מגע נאים ונוחים לניווט, אך לוח המחוונים עדיין כולל פורמט של שני שעונים אנלוגיים גדולים ולא מיישר קו עם הטרנד של מסך דיגיטלי.

הנהג מוקף בכמות די גדולה של מתגים פיזיים, שיוצרים מראה עמוס. אולם, הנדסת האנוש הבסיסית יעילה ונוחה לתפעול. עמדת הפיקוד עטויה במשטחי דיפון רכים ברובם ובעיטורים נאים למראה, ויש גם שלל חללי אכסון חדשים.

המרחב הפנימי לא השתנה לעומת האקליפס היוצא, והוא מציע חלל סביר למשפחות ממוצעות עם סף כניסה בגובה ומרחב נוחים לשני מבוגרים ונספח במושב האחורי תודות לתכנון חכם של המושב. עם זאת, תא המטען נופל קורבן לדלת האחורית הנטויה ומסתפק ב-371 ליטר, נפח קטן משמעותית ממתחרות רבות בפלח. האבזור התקני משתנה בהתאם לגרסה, אך כולל מערך מקיף של מערכות בטיחות כבר בדגם הבסיס, והדגם המפואר בו נסענו כולל חבילה נדיבה מאוד של פריטי נוחות.

שורד גם נהיגה אגרסיבית

מאחורי הגריל האלגנטי מצויד האקליפס ביחידת ההנעה של הדגם היוצא, שכוללת מנוע 1.5 ליטר טורבו בהספק 152 כ"ס שמשודך לתיבה אוטומטית רציפה. למיצובישי יש הרבה ניסיון עם מנועי טורבו-בנזין, ולכן אין זה מפתיע שזו אחת מיחידות הכוח המוצלחות ביותר שמוצעות כיום.

המנוע של הרכב משלב איזון ועידון. לחיצה נמרצת הודפת את הרכב קדימה על גל נעים של מומנט, אך רגל קלה יותר על המצערת תניב תאוצות חלקות ושיוט נינוח מאוד גם בעיר וגם במהירויות גבוהות. המנוע שורד גם האצות אגרסיביות בעליות, ואף מסתייע בתיבה רציפה מהטובות בהן נתקלנו עד היום. התיבה הזו מנטרלת לחלוטין את הקצוות המחוספסים של תיבות רציפות מקובלות, הכוללות העברות לינאריות וחלקות בין שמונה "הילוכים וירטואליים", שנותנים תחושה של תיבה אוטומטית מקובלת. צריכת הדלק סבירה יחסית למנועי טורבו-בנזין חזקים, ובעלי רגל קלה לא יתקשו להגיע ל-10 ק"מ לליטר.

די ברור שמהנדסי הרכב שמו דגש על נוחות הנסיעה עם כיול, שנועד בעיקר עבור השוק האמריקאי. המכונית מעניקה תחושה מאוזנת יותר מהדור היוצא, וסופגת בצורה מרשימה בורות וחריצים בכל גודל. כצפוי, נטיית המרכז בפניות הדוקות היא מוחשית, אך לא ברמה שמהווה מטרד לנהג ולנוסעים. כמו כן, אחיזת הכביש בפניות הדוקות טובה, אולם ההיגוי לא משדר יותר מדי מידע לידיו של הנהג, ולחיצה חזקה מידי על דוושת התאוצה עשויה להניב "היגוי מומנט" רגעי או "לחימת הגה", כפי שהיא מכונה בסלנג. בסך הכל היכולות הדינמיות מותאמות היטב לדרישות של הלקוחות המשפחתיים בפלח, רק אל תצפו לאיזה מיצובישי EVO שתגיח מבעד לכסות המהודרת.

מחיר תחרותי בפלח

על אף המראה האורבאני והאופנתי, מיצובישי ציידה את האקליפס במרווח גחון מתקבל על הדעת, שנע בין כ-20 ל-21.5 ס"מ בהתאם לגרסה. במילים אחרות, הרכב יכול לנייד את עצמו על שבילי עפר בצורה די מכובדת בקצב סביר, מבלי לחבוט ולשרוט את הגחון והפגושים, כל עוד זוכרים כמובן שמדובר בדגם הנעה קדמית. יש גם דגם עם הנעה כפולה שבו טרם פגשנו.

בשורה התחתונה, מיצובישי אקליפס קרוס הוא רכב נוח לנסיעה למשך קילומטרים רבים בעיר ומחוצה לה. מדובר ברכב זריז במידה סבירה, שקט ובנוי היטב, ומן הסתם גם ישמור על מוניטין האמינות והסחירות של המותג. אלא שלצד השדרוג גם עלו המחירים, וכיום הוא מתומחר בטווח מחיר של בין כ-155 ל-186 אלף שקל, שבו התמודד עד לפני שנתיים אחיו הגדול והיוקרתי יותר, האאוטלנדר היוצא. במחיר הזה כבר מחכה לו תחרות צפופה ואגרסיבית, כולל של הטוסון, אחיו לקבוצה. 

חלק מהמתחרות

טויוטה קורולה קרוס
הקרוס־אובר ממוצב מתחת לראב4 ונמתח לאורך 4.45 מ' עם בסיס גלגלים ברוחב 2.64 מ'. עיצוב הפנים מבוסס על הקורולה סדאן ומערכת ההנעה באירופה כוללת מנוע 2 ליטר היברידי עם 197 כ"ס וסוללת ליתיום. המחירים יהיו מתחת לראב4.

טויוטה קורולה קרוס / צילום: יח''צ

סקודה קארוק
במחיר שנע בין 154 ל־181 אלף שקל, מציעה קארוק עיצוב מודרני ותא נוסעים מרווח. תא המטען מכיל 500 ליטר. להנעה אחראי מנוע 1.5 ליטר טורבו בנזין, שמייצר 150 כ"ס ומשודך לתיבה כפולת מצמדים. הרכיב מאיץ ל־100 קמ"ש ב־8.6 שניות.

סקודה קארוק / צילום: יח''צ

ניסאן קשקאי
הדור החדש של ניסאן קשאי מציג עיצוב בעל נוכחות, ממדים מכובדים ותא נוסעים מרווח. המנוע הוא טורבו בנזין בנפח 1.3 ליטר עם סיוע היברידי "קל" שמייצר 156 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית רציפה. המחירים נעים בין כ־160 ל־192 אלף שקל.

ניסאן קשקאי / צילום: יח''צ

עוד כתבות

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

אחד משני כטב''מי נפץ שחדרו מלבנון והתפוצצו באזור בית הלל / צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • עדכונים שוטפים

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסת ת"א; ורידיס מאבדת מערכה כ-4%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הדאקס יורד ב-1% ● הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"