גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ממתחם האלף בראשל"צ ועד נצרת: מיזמי התחבורה שצפויים להעלות את ערך הנכסים שבסביבה

הקו החום שיחבר את לוד לראשון לציון והרכבת הקלה שתחבר את נצרת לחיפה הם שני פרויקטים תחבורתיים בעלי פוטנציאל להעלות את שווי הנדל"ן לידם, כפי שקרה לאורך הקו האדום

יועד שחר ואיציק אורון / צילום: איל יצהר
יועד שחר ואיציק אורון / צילום: איל יצהר

אם התחזיות של החברה הממשלתית נת"ע יתממשו, מי שירצו להגיע מפתח תקווה לבת ים החל מנובמבר הקרוב, יוכלו לדלג על הפקקים ולעשות זאת באמצעות הקו האדום של הרכבת הקלה.

אף שמדובר רק בקו אחד מבין שלושה (השניים הנוספים - הירוק והסגול צפויים להיפתח בעוד כחמש שנים - ג.ל) הפעלת הרכבת צפויה להשפיע מיידית על הנגישות התחבורתית באזור.

עם זאת, את ההשפעה של הפרויקט על עליית מחירי הנדל"ן בקרבתו, מכירים בעלי הנכסים כבר כמה שנים. "פרמיית הרכבת הקלה", מכנים זאת לעתים אנשי נדל"ן שמנסים להסביר את הקפיצה במחירים של נכסים שונים.

לטובת המשקיעים שתרים אחרי פרויקטים מחוללי שינוי, בניסיון ליצור לעצמם יתרון, כחלק מ"כסף בקיר" - פודקאסט השקעות הנדל"ן של גלובס - כיוונו זרקור לשני מיזמי תחבורה גדולים שעשויים לחולל שדרוג משמעותי בסביבתם.

הקו החום: 46 תחנות בין לוד לראשון לציון

יועד שחר הוא ראש אגף בקרה ואינטגרציה בחברת נתיבי איילון , ולמעשה חי ונושם כיום את מה שכולנו אמורים להכיר בשנת 2027. זאת בהנחה שהצפי של החברה להפעלת הפרויקט אכן יתממש. "הקו החום הוא לא Stand Alone. הוא חלק ממערכת תחבורה ציבורית שמתוכננת במטרופולין תל אביב, נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית ועוד", הוא מסביר.

 

לא מדובר ברכבת וגם לא באוטובוס: "מדובר במערכת רבת קיבולת על גלגלים, שבנויה על מרכב ארוך יותר מהאוטובוסים המפרקיים שאנחנו מכירים. הוא חשמלי ומדמה נסיעה ברכבת קלה, פשוט על כביש, מה שנותן לו את היעילות של מערכת רכבות קלות ואת הגמישות של אוטובוס", מסביר שחר.

כמה תחנות מתוכננות בקו החום?
"46 תחנות. כדי לייצר לאנשים נגישות גבוהה למוקדי התחבורה, התחנות יהיו מצומצמות יותר בשטח מהתחנות שאנחנו מכירים במערכות כמו הרכבת הקלה".

"הקו החום מתחיל ממתחם האלף המתפתח של ראשון לציון, שבו מתוכננות מאות רבות של דירות מגורים, מרכזי עסקים, מסחר, תרבות, פנאי ונמצא ממש בצד השני של מחלף משה דיין", אומר שחר. "בעתיד יהיה המקום 'האב' תחבורתי משמעותי, היות שהוא יהווה נקודת מפגש לכמה מערכות תחבורה - לרבות רכבת ישראל (שתחנה שלה כבר קיימת ופעילה באזור- ג.ל), הארכה של הקו האדום של הררכבת הקלה עד למתחם האלף ועוד. לכן המקום צפוי להיות נגיש במיוחד".

מהתחנה הזו הנוסעים ימשיכו מזרחה לתחנות נוספות בעיר - בסמוך למכללה למינהל, במפגש הרחובות רוטשילד והרצל במרכז העיר, ומשם הקו ימשיך למתחם המתפתח בצריפין.

"הקו יעבור דרך בית חולים אסף הרופא, וימשיך לבאר יעקב שצפויה לשלש או לרבע את עצמה בשנים הקרובות - כלומר להפוך להיות עיר של ממש", מדגיש שחר.

הוא מסביר כי "הקו, שמתחיל בעיר לוד, ימשיך למרכז העיר רמלה. המטרה שלנו היא להחזיר את הרחובות הישנים של פעם לתפקד כמו שהיינו רוצים שיתפקדו בעיר טובה. ברמלה, צריך להגיד, הרחוב כבר מתפקד ככזה". שחר ממשיך ומסביר כי הקו ימשיך דרך העירייה, מתחם השוק ואז יגיע למרכז העיר לוד, כשהמסלול בעיר יסתיים באזור התעשייה הצפוני.

הרכבת הקלה נופית: 20 תחנות בין נצרת לקריית אתא

חברת "חוצה ישראל" מזוהה עם כביש 6, אך כיום פרויקט הדגל שלה הוא רכבת קלה. מדובר ברכבת הקלה נופית שעתידה לפעול ב-2028 ולחבר בין נצרת לחיפה. העלות: למעלה משבעה מיליארד שקל. מי שמוביל את הפרויקט מטעם החברה הוא מנהל חטיבת הרכבות הקלות, איציק אורון, שמגדיר את הפרויקט "בשורה אדירה לתושבי הצפון". אורון ניסה להמחיש לנו היכן בדיוק יעבור הפרויקט שיכלול בסך הכול 20 תחנות, ושאורכו יעמוד על 41 ק"מ.

 

"אנחנו יודעים שגם בשנת 2040 האוכלוסייה בצפון תגדל בכ-40% וגם הדרישה למקומות עבודה תגדל ב־60%. אם לא ניתן את הפתרון שאנחנו מתכננים היום, הבעיות והמשברים התחבורתיים שאנחנו חווים היום במרכז יעברו גם לצפון. ההחלטות התקבלו במועד וככל שנעמוד בלוחות הזמנים, אנחנו נמנע את המשברים שקורים היום במרכז. כמובן שכל עיכוב יביא איתו גם מחיר, אבל אני כרגע צופה שאנחנו נעמוד ביעדים".

"התחנה הראשונה תהיה במרכזית המפרץ בחיפה - שם יהיה 'האב' תחבורתי גדול מאוד, לדעתי הכי גדול במזרח התיכון". משם תמשיך הרכבת צפונה לתחנת דיין שתיבנה באזור התעשייה המתפתח קישון שמשרת בין היתר את נמל המפרץ הפרטי ואת נמל מספנות ישראל.

מחיפה תגיע הרכבת לפאתי קרית אתא. "תחנת אתא דרום תהיה קרובה למרכז המסחרי שבו יושבות חברות כמו איקאה, רדיזיין ועוד. משם הרכבת נכנסת ממש למרכז העיר, לציר המע"ר (מרכז עסקים ראשי - ג.ל) העתידי של העיר קריית אתא. העיר הולכת כמעט להכפיל את עצמה במסגרת הסכם גג. בהמשך ייבנו עוד כמה תחנות בקריית אתא (כולל במשולש גילעם) שתהיה ללא ספק אחת הנהנות הגדולות של רק"ל נופית", אומר אורון. 

בהמשך תעבור הרכבת בשפרעם (שתי תחנות), תעבור בסמוך לביר אל מכסור, ובהמשך תהיה תחנה שתיתן פתרון תחבורתי ליישובים כמו ריינה ומשהד. בהמשך הקו, הרכבת תגיע לנוף הגליל, ותעבור ליד מקומות מרכזיים כמו קריית הממשלה בנוף הגליל.

"תחנת הקצה היא תחנת זיאד, שמתוכננת ממש בתוך העיר נצרת בסמיכות לבניין העירייה ולמרכז התרבות, ולאזור הרווחה שמוקם בימים אלה על ידי העירייה", מספר אורון. "בצפון עדיין אין משבר, אבל אנחנו כבר מזהים את הניצנים של הצרכים המידיים. כבר היום יש פקק תנועה לאורך התוואי של רק"ל נופית".

באזור של חלק מהתחנות בקו האדום המחירים כבר עלו ב-75% |
נחמה בוגין, פרשנות

הכותבת שמאית מקרקעין ומשפטנית

השקה של פרויקטים תחבורתיים יכולים להיות דרמה מבחינת המחירים. זה נכון, אגב, לא רק מגורים אלא לייעודים נוספים.

ניקח להמחשה את הקו האדום של הרכבת הקלה, שצפוי להיפתח בסוף השנה, ועובר מפתח תקווה, דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב, עד בת ים. העבודות עליו התחילו בסביבות שנת 2015. עשיתי בדיקה ומצאתי שמ-2015 ועד לאחרונה, דווקא בפתח תקווה בתחנת דנקנר, ובתל אביב באזור קרליבך, עליית המחירים היתה בסביבות 25% - די תואמת את עליית המחירים הכללית שהיתה באותה תקופה.

לעומת זאת, ברחוב אבא הלל ברמת גן אנחנו רואים קפיצה מטורפת של 75% - ממחיר של 2.1 מיליון שקל לדירה ממוצעת, ל-3.7 מיליון שקל לדירה ממוצעת. זו קפיצה דמיונית. ביפו, באזור תחנת מחרוזת, יש קפיצה של 120%. גם בבת ים יש קפיצה לא רעה של למעלה מ-30%, וזה עוד לפני שהקו נפתח.

נחמה בוגין, שמאית מקרקעין / צילום: יח''צ

להערכתי, תהיה עוד עליית מחירים סביב הקו. יש התחלה של עלייה בתקופת העבודות. למרות כל המטרד הנוראי שיש בתקופת העבודות, השוק מסתכל קדימה.

באותם אזורים שממילא נמצאים במגמת עלייה ופיתוח כמו פרויקטים של התחדשות עירונית, החיבור בין פיתוח תחבורתי לבין פיתוח אחר, מעלה בצורה מעריכית כמעט את המחירים. ההשפעה של התחבורה היא יחסית למה שקורה בסביבה.

תל אביב שנמצאת כבר היום במגמת מחירים מאוד גבוהה, לא תקפוץ כמו מקומות אחרים לכן צריך לעשות הצלבה - לא להסתכל רק על ערוצי תחבורה, אלא על מה שקורה בכלל באותו אזור.

גורמים בשוק חלוקים בשאלה מה הטווח של פרויקט תחבורתי? דקות הליכה? טווח מרחק? ואם במרחק, מהו? יש חשיבות גדולה למיקום של הנכס ביחס לקו התחבורה. חשוב מאוד להפריד בין נכס שיושב על הקו עצמו שלרוב נפגע משמעותית, לבין מי שנמצא בשורה השנייה. על התוואי יש תקופת עבודות ארוכה, מטרד כמעט בלתי נסבל לאורך זמן.

יש מחקרים שונים בעולם ואף אחד מהם לא בדק את מה שקורה כאן, אבל חוק המטרו בישראל קובע אמת מידה לטווח השפעה לצורך תכנון התחנות - 800 מטר מתחנה. זה מאוד משתנה כי בעולם הנדל"ן אף משתנה לא עומד בפני עצמו, ותמיד צריך לבחון גורמים מפרים או גורמים מפריעים.

עוד כתבות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד