גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנהלים שימו לב: זאת ההשפעה של עבודה מלאה מרחוק על העובדים

בסקרים שנעשו בקרב עובדים, נשים בדרך-כלל מתלהבות יותר מגברים מהאפשרות לעבוד מרחוק, אבל הגמישות הזאת מסכנת את הקידום שלהן בקריירה ומעמידה אותן בנחיתות כפולה

עבודה מרחוק יכולה להרחיב את האי-שוויון בין העובדים / צילום: Shutterstock
עבודה מרחוק יכולה להרחיב את האי-שוויון בין העובדים / צילום: Shutterstock

 

 

בסקרים שנערכו לאחרונה, נשים אמרו שהן רוצות לעבוד מרחוק, באופן מלא או חלקי, בשיעור של כ-10% יותר מגברים. אני שומעת התלהבות דומה מעבודה מרחוק בדיונים  עם נשים המשתתפות בתוכניות להכשרת מנהלים שאני מלמדת, וגם בשיחות לא רשמיות. היתרונות שהן מזהות כוללים איזון טוב יותר בין עבודה לחיים הפרטיים ושליטה רבה יותר בזמן שלהן, דבר המקל את ניהול הפעילויות של משפחותיהן, נוסף על הזמן והכסף שהן חוסכות כשהן לא נוסעות לעבודה.

אבל מה לגבי סידורי עבודה היברידיים, שבהם חלק מהעובדים נמצאים יחד במקום אחד ואחרים עובדים מרחוק? האם הם טובים לקריירות של נשים - מבחינת ההזדמנויות שלהן לקידום, ההתפתחות וההתקדמות?

עובדים מחוץ למשרד בעמדת נחיתות

ראשית, כדאי להגדיר באופן ברור יותר מהי עבודה היברידית, ולהבחין בין שני סוגים מובחנים שלה אך לעתים קרובות קשורים.

ניתן להגדיר סידורי עבודה היברידיים בשתי דרכים שונות מאוד, שאני מכנה "היברידיות גמישה" ו"היברידיות קבועה". במערכת היברידית גמישה, אותו עובד לפעמים נוכח ולפעמים מרוחק, כך שהמיקום שלו משתנה במהלך שבוע עבודה טיפוסי. במערכת היברידית קבועה, חלק מהעובדים תמיד נמצאים במשרד בעוד שאחרים תמיד מרוחקים, והמיקומים שלהם אינם משתנים במהלך השבוע.

מדוע ההבחנה הזאת חשובה? אני מאמינה שיש מקום לאופטימיות זהירה לגבי השתלבות נשים במערכת היברידית גמישה, שבה הן עובדות מרחוק חלק מהזמן אבל נוכחות במשרד לפחות בחלקו. אבל יש סיבות להיות פחות אופטימיים לגבי ההשתלבות של נשים  במערכת היברידית קבועה, שבה הן עובדות מרחוק במשרה מלאה, בעוד שלפחות חלק מהקולגות שלהן נוכחים במשרד. במיוחד במקרה הזה, מנהלים חייבים להיות מודעים לכך שנשים מסתכנות בנחיתות כפולה כאשר הן עובדות מרחוק במערכת היברידית.

לפי הממצאים של מחקר נרחב, נשים נמצאות לעתים קרובות בנחיתות ביחס לגברים במקום העבודה. כרגע יש פחות מחקרים על ההשפעות של עבודה מרחוק, אבל מתברר שסידורי עבודה היברידיים יוצרים לרוב הבדלי כוח בין מי שנמצאים במשרד לבין אלה שנמצאים מחוצה לו, ויש סיבות טובות לצפות שאנשים העובדים מרחוק יקופחו, ללא קשר למגדר. לכן נשים שעובדות מרחוק יכולות למצוא את עצמן מקופחות פעמיים.

 

שלוש סיבות לנחיתות כפולה

הנחיתות הכפולה הזאת נובעת משלושה מקורות עיקריים:

גישה לחונכות ולחסות. מחקרים הראו שיחסי חונכות ונותני חסות בעלי השפעה הם קריטיים לקידום בחברות, אבל לנשים לעתים קרובות קשה יותר לבנות רשתות ולהשיג תומכים שיגבו אותן בקריירה שלהן. עבודה מרחוק מקשה על פיתוח קשרי חונכות או חסות, כיוון שמי שעובד מרחוק נעשה פחות גלוי לאלה שעשויים להתעניין ברווחה ובקידום של העובדים. יש פחות הזדמנויות להתחבר באופן לא רשמי או לחזק מערכות יחסים על ידי התייעצות או ארוחת צהריים.

הנחות לגבי מחויבות. לעתים קרובות מניחים שנשים מחויבות פחות לעבודה ולקריירה שלהן מאשר גברים, במיוחד אם הן אימהות, כפי שאישר מחקר על סטריאוטיפים במקום העבודה מ-2012 (Gender stereotypes and workplace bias). לפעמים, מעודדים נשים לבצע התאמות שעלולות לפגוע בקריירה שלהן, כמו מעבר לעבודה חלקית. בינתיים, עבודה מרחוק מגבירה את הסיכון שנשים ייראו פחות מחויבות מעמיתיהם במשרד, כיוון שהעבודה הקשה שלהן מחוץ למשרד פחות גלויה לעמיתיהן ולמנהלים שלהן.

לדבר, ולהישמע. לנשים לפעמים קשה יותר לדבר בפגישות או עם המנהלים שלהן מאשר לגברים, במיוחד במקומות עבודה עם רוב גברי. ייתכן שלא יקשיבו להן (או שהן חוששות שלא יקשיבו להן) או לא ייקחו אותן ברצינות, מה שגורם למקומות העבודה שלהן להרגיש פחות בטוחים מבחינה פסיכולוגית. בכלל, אנשים שעובדים מרחוק עלולים להתקשות לדבר או להישמע, ללא קשר למגדר, במיוחד כאשר לא כולם מרחוק. במצב כזה, ייתכן שיהיה קשה אפילו יותר להתערב ולהשמיע הערה ברגע הנכון או להציג דעה לא פופולרית, מאשר כאשר יושבים יחד באותו חדר. הבעיות האלה עלולות להחמיר זו את זו, כך שלא מפתיע שבסקר של Catalyst (ארגון גלובלי ללא מטרות רווח שמטרתו לקדם מקומות עבודה שמיטיבים עם נשים), שנערך בקרב יותר מ-1,000 עובדים בארה"ב, נמצא ש-45% מהמנהלות דיווחו שקשה לנשים לדבר בפגישות וירטואליות, ו-20% מהנשים דיווחו שחוו התעלמות מהקולגות שלהן במהלך שיחות וידאו.

ברור שהסיכונים לנחיתות כפולה חריפים ביותר במערכת היברידית קבועה, שבה נשים שעובדות מרחוק במשרה מלאה לעתים רחוקות מאוד, או אף פעם לא, מבלות זמן עם עמיתיהן פנים אל פנים. הסיכונים הללו צפויים להיות פחות חריפים במערכת היברידית גמישה, שבה ניתן להתגבר על האתגרים של עבודה מרחוק, לפחות חלקית, על ידי הרחבת ההזדמנויות ליצירת קשרים ופיתוח יחסי חונכות, מציאת דרכים נוספות להפגין מחויבות באופן גלוי והפחתת מחסומים להשמיע קול במהלך העבודה מהמשרד.

האחריות מוטלת גם על עמיתים ומנהלים

כמובן, חלק מהנשים עדיין עשויות לראות בעבודה מרחוק אופציה אטרקטיבית מאוד לאופן שבו רוצות לחיות את חייהן, למרות הבנת הסיכונים הפוטנציאליים למטרות הקריירה והסיכויים שלהן. אחרות עשויות להיות לא מודעות לנחיתות הכפולה או לחשוב שהסכנות אינן רלוונטיות להן. כך או כך, החסרונות הללו עדיין קיימים.

כיצד ניתן למזער את הסיכונים הפוטנציאליים לקריירה ולקידום של נשים שבוחרות לעבוד מרחוק? אותן נשים צריכות לדחוף את עצמן קדימה ו"לקחת" - לדוגמה, באמצעות בקשת המשאבים הדרושים שלהן, כולל חניכה. הן גם צריכות להגביר את מאמציהן להיראות, על ידי מציאת דרכים להפגין מחויבות ומציאת הזדמנויות לדבר ולהישמע.

עם זאת, חשוב שהנטל ייפול לא רק על כתפיהן של אותן נשים. גם לעמיתיהם שעובדים במשרד יש אחריות לסגת ולתת - להציע משאבים לאלו שעובדות מרחוק וליצור להן הזדמנויות להיראות. 

למנהלים יש גם תפקיד חשוב: ליצור ולשמור על איזון בין מי שעובד מרחוק לבין מי שנמצא במשרד, על ידי זיהוי האי-שוויון במשאבים ובנראות שלהם, ומאמצים משותפים לצמצום הפערים.

לבסוף, בדרגים הגבוהים ביותר של הארגון, מנהלים בכירים צריכים לחשוב היטב לא רק על סוגי ההסדרים של עבודה היברידית שהם יאפשרו (כלומר, גמישים או קבועים), אלא גם על שאלת ההשלכות שלהם על נשים (או על כל אחד) לאורך זמן. כדי להימנע מהשלכות כאלה, עליהם לתכנן וליישם מדיניות ופרקטיקות שיכולות לסייע בשוויון, כגון קביעת קריטריונים למשוב שנתי שאינו תלוי בנוכחות פיזית, וגיבוש תוכניות חונכות רשמיות שאינן מסתמכות על קשרים אישיים. וכמובן, תמיד כדאי, בעת יישום הסדרים מרחיקי לכת כמו עבודה היברידית, לקבוע תחנות רשמיות בעתיד, שבהן ייבחנו הסדרי העבודה מחדש ותיבדק השאלה עד כמה הם משרתים את כל הנוגעים בדבר ולשנות אותם לפי הצורך.

© Harvard Business School Publishing Corp

עוד כתבות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-1.5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 מאבד מערכו 0.8% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת