גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההתאוששות בענף התיירות הזניקה את הכנסות אל על, אך הפסדיה עדיין כבדים

חברת התעופה סיימה את הרבעון הראשון בהפסד של 66 מיליון דולר, אך שואבת עידוד מהתנופה בפעילות בחודשים האחרונים, שחזרה לקצבים שהיו לפני פרוץ הקורונה

מטוס אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוס אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

חברת התעופה אל על  מסכמת רבעון ראשון לשנת 2022 עם קפיצה של 142% בהכנסות, לעומת הרבעון המקביל ב-2021, לרמה של כ-283 מיליון דולר. העלייה החדה נרשמה בעיקר בחודש מרץ האחרון, לאור תנופת הביקושים לטיסות ולחופשות.

ואולם, במקביל לעלייה במכירות נרשמה עלייה חדה של 77% בהוצאות ההפעלה של החברה, בעיקר על רקע עלייה חדה בהוצאות על דלק סילוני (לכ-83 מיליון דולר) עקב הקפיצה במחירי הנפט בעולם. הללו העבירו את אל על להפסד גולמי של כ-10 מיליון דולר, עדיין נמוך מהפסד גולמי של כ-48 מיליון דולר שנרשם ברבעון המקביל. לדוחות ממשיכה להתלוות הערת "עסק חי" של רואי החשבון.

הוצאות השכר של אל על קפצו עקב החזרת עובדים ששהו בחופשה ללא תשלום כתוצאה מגידול בפעילות, וגם בהוצאות המכירה של החברה נרשם גידול בשל העלייה בהיקף הפעילות. בשורה התפעולית רשמה אל על הפסד של כ-45 מיליון דולר (ירידה לעומת הפסד תפעולי של 76.5 מיליון דולר ברבעון המקביל), ובשורה התחתונה היא הציגה הפסד נקי של 66 מיליון דולר ברבעון הראשון לעומת הפסד של 86 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2021. אל על רשמה ברבעון תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת של 22 מיליון דולר לעומת תזרים שלילי של 54 מיליון דולר ברבעון המקביל.

היקף הפעילות של החברה ברבעון הראשון ביחס לשנת 2019, טרם פרוץ משבר הקורונה, עמד על 53% לעומת 46% ברבעון המקביל אשתקד. נתח השוק של אל על בפעילות בנתב"ג עמד על 22.3% ברבעון הראשון.

החברה סיפקה נתוני מכירות גם לרבעון הנוכחי: באפריל היקף המכירות הגיע ל-177 מיליון דולר (94% מהיקף המכירות באפריל 2019) ובחודש מאי כבר מדובר על היקף (מוערך) של 267 מיליון דולר, 10% יותר לעומת מאי 2019.

סך הגירעון בהון העצמי של אל על עמד נכון לסוף מרץ על 590 מיליון דולר. ההתחייבויות השוטפות של החברה לרבעון הסתכמו ב-2.17 מיליארד דולר - צמיחה של 233 מיליון דולר ביחס ליתרת הרבעון אשתקד (הגידול משקף מכירת כרטיסי טיסה מראש, עלייה ביתרות ספקים והלוואה שהזרים בעל השליטה). 

החברה ממשיכה לחפש אחר מקורות מימון, ופריסה של חובות העבר, באמצעות דחייה או ויתורים מהמלווים והנושים. בין היתר עומדת על הפרק הלוואה של קבוצת הפניקס לחברה הבת של אל על, מועדון הנוסע המתמיד, בסכום של 130 מיליון דולר כשלחברת הביטוח תהיה האפשרות לרכוש רבע ממניות המועדון.

במהלך הרבעון החולף הזרימה בעלת השליטה, משפחת רוזנברג, 20 מיליון דולר כהלוואת בעלים לאל על, המדינה הזרימה 38 מיליון דולר כנגד הנפקת אג״ח ועוד 20 מיליון דולר במסגרת הקדמת תשלום בגין הוצאות אבטחה. אל על נערכת להנפקת מניות במטרה לגייס הון של 62 מיליון דולר.

 

אביגל שורק: "הביקושים חזרו כמו קפיץ"

את הרבעון השני מתחילה אל על עם רוח אופטימית לקראת הרבעון השלישי, החזק עבור בענף התיירות: "הביקושים חזרו כמו קפיץ", אמר אביגל שורק, שהעביר היום את שרביט המנכ"ל לידיה של דינה בן טל-גננסיה. "כושר הייצור של אל על נבנה על פי הביקושים", הוסיפה המנכ"לית הנכנסת, שפירטה כי בכוונת החברה להרחיב את קוויה לרבות חידוש רעיון הקו הישיר ליפן.

עוד אמרה כי החברה תשלים את הצטיידות צי הדרימליינר עם המטוס ה-16 שעדיין לא הגיע לישראל וכי תבחן את הגדלת צי המטוסים (העומד כיום על 45) לרבות השמשת צי ה-777 באמצעות חידוש המושבים.

אל על מודעת היטב לתחרות שנפתחה גם מכיוון חברות התעופה האמירתיות עם כניסת אמירייטס לישראל בקרוב, בכל הנוגע לקווים למזרח. החברה שואפת ל"תחרות הוגנת" שתאפשר לה לטוס מעל סעודיה וליהנות מהביקוש העצום בקווים לטורקיה ממנו נהנות החברות הטורקיות בלבד כשהישראליות לא מורשות לטוס למדינה (מטעמי ביטחון).

דינה בן טל-גננסיה: "נייצר שיח עם הטייסים"

תנופת ההתחדשות לא תוכל להתממש אם אל על לא תמהר להסדיר את המחלוקת שיש לה מול טייסי החברה הדורשים לחזור לתנאי השכר של לפני משבר הקורונה ולבטל הסכם שכר שנכפה עליהם לשיטתם בתקופת המגפה. טענת הטייסים היא כי שכרם קוצץ ב-30% לפחות. המחלוקת מובילה לביטולי טיסות על גב הנוסעים. על כך אמרה מנכ"לית החברה כי "סוגיית יחסי העבודה היא חלק מייצוב החברה. נייצר שיח ונגשר על הפערים".

בולטת בהיעדרה מהדוח חברת ארקיע לאחר שאל על הכריזה על כוונתה לבחון את מיזוגה לתוכה. בדיקת הנאותות לעסקה עודנה נמשכת.

עוד כתבות

חגי אלון / צילום: צילום מסך יוטיוב

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום פי 56

מניית SMX, הנסחרת בנאסד"ק, זינקה בתוך שבוע משווי של פחות מ-6 דולר, והגיעה לשווי שוק של כ־349 מיליון דולר ● למרות זאת, החברה עדיין לא מייצרת הכנסות ומציגה הפסדים משמעותיים

דייוויד אליסון, מנכ''ל Paramount Skydance / צילום: ap, Evan Agostini/Invision

פרמאונט במהלך נגדי לנטפליקס: מציעה לרכוש את וורנר ברדרס תמורת יותר מ־108 מיליארד דולר

בעקבות הצעת הרכישה של נטפליקס לוורנר ברדרס, פרמאונט מגישה מהלך נגד ומציעה לרכוש את כל וורנר ברדרס דיסקברי לפי שווי של יותר מ־108 מיליארד דולר ● ההצעה התומכת באיחוד כל נכסי החברה, בניגוד לפיצול שמציעה נטפליקס

משטרת ישראל מפתחת מערכת אכיפה מתקדמת / צילום: Shutterstock, trekandshoot

המדינה מקצה עשרות מיליונים למערכות למדידת מהירות. איך זה יעבוד?

המשטרה יצאה במכרז למצלמות חדשות שמודדות מהירות לאורך מקטעי כביש שלמים, כך שלא יתאפשר להאט לפני שמגיעים אליהן ● כ–80% מהאכיפה בכבישי ישראל היא ידנית ורק כ־20% דיגיטלית, ההפך משאר מדינות ה–OECD ● עלות הפרויקט: 14.4 מיליון שקל

האחים שלומי (מימין) ויוסי אמיר, בעלי שופרסל / צילום: יונתן בלום

שופרסל עושה מתיחת פנים לזרוע הנדל"ן וממתגת אותה מחדש

שופרסל מאחדת את נכסי הנדל”ן תחת המותג LARO, ומבססת את הזרוע כמרכיב צמיחה מרכזי עם נכסים בשווי כ־5 מיליארד שקל ● במהלך זה החברה האריכה בעשור את חוזה השכירות עם סיסקו, ומקדמת שורה של פרויקטים ברחבי הארץ, זאת במקום מהלך הפיצול וההנפקה שבוטל

אוניית LNG של צים / צילום: Craig Cooper

הקשר הקטארי וההצעה של גליקמן: ועד עובדי צים מבקש ממירי רגב שתשתמש במניית הזהב

הוועד צפוי לפגוש השבוע את שרת התחבורה מירי רגב ולדרוש שהמדינה תפעיל את "מניית הזהב" שלה בחברת הספנות ● זאת בניסיון למנוע מכירה אפשרית של צים לחברת הפג לויד מגרמניה, שבין בעלי המניות הגדולים שלה גופים בשליטת קטאר וערב הסעודית

חיילי מילואים / צילום: Shutterstock

תאגיד בנקאי לקח רכב כמשכון. ואז השופט גילה שהוא שייך למילואימניק

הגנה מפני הליכי הוצאה לפועל, הקדמת תשלומים באמצעות הלוואה חברתית והצעת הסדר שהגיעה אחרי קריסת החברה: שלושה פסקי דין שניתנו לאחרונה ממחישים כיצד מערכת המשפט מנסה למצוא את האיזון ולהגן על המילואימניקים

פקקים / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

ה-OECD החמיא על התוכניות לצמצום הפקקים. הבעיה: הקידום תקוע

דוח חדש של ה־OECD על ישראל מדגיש את הבעיה של עומס התנועה, ומשבח את הממשלה על כוונתה להטיל אגרת גודש ומס נסועה ● אלא שהרפורמות נתקלות בשורת התנגדויות ומחלוקות בין המשרדים השונים ● בינתיים, אין להכנסות משני המהלכים זכר בתקציב 2026

פיוניר / צילום: Shutterstock, Primakov

חברת פיוניר מפטרת כ-4% מהעובדים בישראל

מספר העובדים בישראל עומד על כאלף איש, והפיטורים יכללו עשרות עובדים ● המהלך מתרחש במקביל לשינוי ארגוני רחב שמעביר את החברה לעבר מבנה עבודה "רזה" בסגנון סטארט-אפ

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

תל אביב ננעלה בעליות קלות; מדד הביטוח זינק בכ-3.5%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.2% ● השקל התחזק מול הדולר ● מנורה הופכת לבעלת עניין בקבוצת לוזון ● שתי מניות החלו להיסחר היום בבורסה: אוריון זינקה בכ-17% ביום המסחר הראשון שלה, סוגת עלתה בכ-2% ● מיטב: חוץ מישראל - כמעט בכל המדינות שהורידו ריבית, תשואות האג"ח זינקו ● לראשונה מזה עשור, אין מתאם בין שוק המניות לביטקוין ● בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

נתוני רשות המסים חושפים: זו ההכנסה של העשירון העליון

ע"פ מחקר חדש של רשות המסים, הכנסה ממוצעת של משק בית בעשירון העליון עומדת על 94 אלף שקל בחודש - נתון שגבוה ב-42% מנתוני הלמ"ס ● הפער, בעיקרו, נובע מהטיות בסקרי הלמ"ס ומחוסר התחשבות בהכנסות מהון ● וגם: למה דווקא המאיון העליון משלם פחות מס מאלו שמתחתיו?

ולדימיר טנב, מנכ''ל רובינהוד / צילום: ap, Mark Lennihan

"הוא הקים מעין כת": הכירו את הגורו העולה של ההשקעות המסוכנות בוול סטריט

ולאד טנב, שמוביל את פלטפורמת המסחר המקוון אותה ייסד עם שותף לפני 13 שנה, בגיל 25, מקפיד להפוך את מצגות החברה לשואו ואת לקוחותיה לחוד החנית של המסחר האקזוטי ● עם מועדון מעריצים הולך ומתרחב, טנב הבין את הפוטנציאל בסוחרים פעילים ואגרסיביים, בדרך להכניס את האקסטרים להשקעות המיינסטרים

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Reuters

טראמפ חושש מרכישת הענק של נטפליקס. האם הוא יתערב?

בסוף השבוע נטפליקס הכריזה על רכישת חטיבת האולפנים והסטרימינג של וורנר ברדרס, וכעת דונלד טראמפ מביע חששות: "גודלן המשותף יכול להוות בעיה" ● הנשיא האמריקאי אף ציין כי הוא יהיה מעורב באופן אישי בהחלטה אם לאשר את העסקה

פערי שכר / אילוסטרציה: Shutterstock, Ink Drop

ישראל במקום הרביעי מהסוף: פערי השכר בין נשים לגברים לא הצטמצמו בשני העשורים האחרונים

הדוח, שנערך על ידי ד"ר אלינה רוזנפלד, מראה כי בקרב שכירים ושכירות בעלי תואר ראשון בגילאי 64-25 המועסקים במשרה מלאה, הפערים בשכר מגיעים ל-36% ● בעוד מדינות ה-OECD הצליחו לצמצם פערים והגיעו לממוצע של 11.4% בין השכר החציוני לגברים ונשים, ישראל דרכה במקום ונותרה עם פער של 20.8% לפי חישוב הארגון, לנתוני 2022

מושגים לאזרחות מיודעת. סקר כוח אדם / צילום: Shutterstock

אתה גר בדירה בבעלותך? כך השאלה הזאת משפיעה על כל המדינה

מצב שוק העבודה משפיע על קבלת ההחלטות הכלכליות החשובות ביותר • כיצד הוא משתקף בפני קובעי המדיניות? • המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

שיפור בנתוני הגירעון של חודש נובמבר: עמד על כ-4.5% תוצר

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד על כ-4.5% תוצר, המשקף "מינוס" של 93.5 מיליארד שקל

ביה''ס לרפואה באוניברסיטת רייכמן / צילום: רמי סיני

החברה הקטנה שרוצה לממן למנכ"ל לימודים במעל 100 אלף שקל לשנה

אולמד סולושנס מעוניינת לממן למנכ"ל החברה, פרופסור עוז שפירא, לימודי תואר שני באוניברסיטה רייכמן ● עלות שכרו השנתית צפויה להגיע לכ-1.5 מיליון שקל

מחיר ביטוח הרכב / צילום: Shutterstock

לפני הדיון בוועדת הכלכלה: רשות שוק ההון קנסה שתי חברות ביטוח על מחירי ביטוחי הרכב

רשות שוק ההון הטילה קנס של 125 אלף שקל לביטוח ישיר והפניקס בעקבות חוסר בפרטים שביקשה מחברות הביטוח כדי להבין האם הן העלו את פרמיות ביטוחי הרכב יותר מדי ● הרשות ספגה ביקורת על כך שפעלה לאט מדי, כאשר בזמן שפעלה מחירי הביטוח כבר ירדו בשנה האחרונה בכ-10%

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

מקרון לצד נשיא סין שי ג'ינפינג, בביקור בבייג'ינג השבוע / צילום: ap, Adek Berry

"ההלם הסיני": אירופה מתמודדת עם חזית חדשה

המכסים של טראמפ דחפו את סין להסיט סחורה מאמריקה לאירופה, שהפכה לאחד מיעדי היצוא העיקריים שלה ● התוצאה: לחץ הולך ומעמיק על התעשייה האירופית ● בזמן שפריז דורשת מכסים וברלין חוששת מפגיעה ביצוא, סין רושמת לראשונה עודף סחר של יותר מטריליון דולר