גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היזם שמוכר כרטיסי אוטובוס בקצה העולם: "אנחנו נהיה בוקינג.קום של התחבורה"

כשנועם טויסטר בילה בירח דבש בפיליפינים וחיפש להגיע לאי יפה במיוחד - התברר לו שכדי להזמין כרטיס אוטובוס הוא צריך לנסוע במונית שעתיים לכל כיוון ● את התסכול הוא הפך לסטארט-אפ Bookaway - פלטפורמה המנגישה תחבורה ציבורית בכל קצוות תבל: "גיליתי עולם מטורף - שוק של 150 מיליארד דולר שרובו נמכר בתחנות האוטובוסים, רכבות, מעבורות והסעות פרטיות"

נועם טויסטר / צילום: איל יצהר
נועם טויסטר / צילום: איל יצהר

אישי: בן 40, נשוי לשולי ואב לשניים, גר בתל אביב
מקצועי: מייסד משותף ומנכ"ל הסטארט-אפ Bookaway

אני: "יזם שלומד וקם בחזרה מהר על הרגליים".

משפחה וילדות: "ההורים שלי חיו במשך שנים בקיבוץ יזרעאל, אבל קצת לפני שנולדתי החליטו שקשה להם עם אורח החיים הזה ועברו למבשרת ציון. שם נולדתי וגדלתי. אני בא ממשפחה של עובדי מדינה: אמא מורה, ואבא שהיה מורה ועבר לעבוד במשרד ממשלתי. יש לי שני אחים גדולים ממני. גדלתי בבית לא יזמי בעליל. לא הכרתי את התחום ובכלל ולא ידעתי איך זה עובד. כילד לא היו בי שום ניצוצות יזמיים, אף אחד לא היה יכול לנחש שזה מה שיקרה איתי".

לימודים: "בצבא הייתי חובש קרבי בחיל התותחנים. יצאתי משם בתחושה שאני רוצה לעסוק במקצוע טיפולי והלכתי ללמוד תואר ראשון בפסיכולוגיה בשילוב עם מינהל עסקים, באוניברסיטת בן גוריון. במהלך הלימודים הרגשתי שפסיכולוגיה היא לא מקצוע לעסוק בו ביום יום. במקביל, התקבלתי לתוכנית מצטיינים לתואר שני במנהל עסקים".

יזמות: "בקורס ליזמות באוניברסיטה היה לי מרצה מצוין, שהחליט שנקים חברה כחלק מהלימודים. שם הבנתי לראשונה שאפשר לבוא עם רעיון, לגייס לו כסף ולפתח אותו. אחרי התואר לקחנו את התוכנית העסקית שבנינו, הכנו לה מצגת והשתתפנו בתחרות סטארט־אפים על פרס בשווי 100 אלף דולר. הגענו מקום שלישי ולא קיבלנו את הכסף, אבל משקיעים רבים באו ואמרו לנו: בואו נדבר".

אכזבה: "ב-2012 הקמתי את ורדטה, סטארט־אפ שפיתח טכנולוגיה לפרסום מבוסס מיקום. החברה עבדה במשך ארבע שנים, העסיקה 10 עובדים בשיאה, הכניסה כסף, אבל לא הפכה להיות אחד מהסטארט־אפים המטורפים שנמכרים במיליארד דולר ומשנים את העולם. היא הייתה פשוט עסק שניהלתי וסיפק פתרון לכל מיני חברות. באיזשהו שלב זה פשוט הפסיק לעניין אותי וסגרתי".

מנהל בלי מקצוע: "ב-2014, אחרי סגירת ורדטה, לא היה לי כל כך מה לעשות. לימדתי את עצמי לתכנת והתראיינתי לכל מיני תפקידים בהייטק: מנהל מוצר, מנהל מכירות, מנהל פיתוח עסקי. הבעיה עם מנהלים לשעבר של סטארט־אפים, שאין להם באמת מקצוע ולרוב החברות מן הסתם כבר יש מנהל. לא קיבלתי שום תפקיד".

תפנית: "ב-2016 התחתנתי עם שולי, אשתי היקרה, וטסנו לירח דבש בפיליפינים. הכרנו דרך חברים, היא מנהלת מוצר בחברה טכנולוגית. כשרצינו להגיע ליעד תיירות סופר פופולרי בפיליפינים, טרסות אורז מדהימות מצפון למנילה, התברר לנו שאין דרך להזמין כרטיס אוטובוס חוץ מלנסוע במונית לתחנת האוטובוס, לקנות ולחזור שוב במונית. זה שעתיים לכל כיוון ופקקים אדירים, פשוט הולך לך יום על קניית כרטיס אוטובוס".

גילוי: "כשחזרתי לארץ יצרתי קשר עם סוכן נסיעות בפיליפינים, ביקשתי ממנו לקנות כרטיסים בתחנת האוטובוס ולצלם לי, כדי שאמכור באינטרנט. זה עבד. מכרנו במאות דולרים כבר בשבוע הראשון. הרחבתי את הניסיון לעשרה יעדים שונים, גם בתאילנד - והכל נמכר. זיהיתי צורך והשאלה הייתה רק עד כמה הוא גדול. חקרתי וגיליתי עולם מטורף - שוק של 150 מיליארד דולר שרובו נמכר בתחנות האוטובוסים, רכבות, מעבורות והסעות פרטיות".

אתגר: "95%-90% מענף התחבורה היבשתי לא מקוון, חוץ מבארה"ב, שם 80% מהשוק באונליין. האתגר של להביא את החברות האלו לאינטרנט לא פשוט. בניגוד לעולם התעופה, בתחבורה אין סטנדרט. לכל חברה יש מערכות אחרות וצריך להתחבר לכל אחת מהן בנפרד. זה לא סתם שלבוקינג, שנתקלת באותן בעיות בעולם האירוח, יש עשרת אלפים מפתחים".

Bookaway: "אצלנו מקבלים תמונות, ביקורות של תיירים ומידע חיוני שעוזר לך להבין איך לבנות את מסלול הנסיעה. אנחנו רוצים להיות הבוקינג.קום של עולם התחבורה, ויודעים שאפשר לבנות בעולם הזה חברה של 10 מיליארד דולר. גייסנו עד היום כ-81 מיליון דולר ואנחנו על המסלול להנפקה. את סבב הגיוס האחרון, שעליו הודענו במאי השנה, הובילה Red Dot Capital והשתתפו בו מנורה מבטחים ו-Tenere Capital. שום דבר לא בא לנו בקלות, קיבלנו המון דחיות ממשקיעים שאמרו לנו שאנחנו משוגעים להתחיל לעבוד עם חברות אוטובוסים בתאילנד. כיום אנחנו 270 עובדים, מהם 70 בישראל, 100 בדרום אמריקה, 30 באירופה והשאר באסיה".

מתחרים: "יש כיום 2-3 חברות גלובליות שמתחרות מולנו על ההובלה של השוק. ויש גם כמה חברות אזוריות, שממוקדות במדינה או אזור מסוים".

לקוחות: "50% מהלקוחות שלנו אירופיים וכ-20% אמריקאים. אנחנו מוכרים מאות אלפי כרטיסים ביום, ועדיין יש לקוחות שמשיגים את המספר שלי, מתקשרים ומתלוננים שהאוטובוס מאחר בחמש דקות".

קורונה: "המגפה פגעה בנו הכי קשה שאפשר, המכירות צנחו ב-99% ונאלצנו לפטר אנשים מוקדם. ידענו שאם לא נעשה משהו קיצוני, לא נהיה יותר. גייסנו כסף וקנינו ארבע חברות מתחרות דווקא בעיצומו של המשבר. שכנענו מתחרים, שפעלו באזורים שונים של העולם, ליצור יחד חברה יותר גדולה, כדי להוביל את השוק אחרי הקורונה. כיום אנחנו עובדים עם יותר מ-6,000 חברות תחבורה ברחבי העולם. עכשיו כבר הכל חוזר והחברה נכנסת למאני-טיים".

המלצה: "לטייל בקזבגי בגאורגיה - יש שם נופים מדהימים והמון מסלולי הליכה. התשתית התיירותית שם מפותחת אבל עדיין לא מדי, כך שההרגשה אותנטית. כדאי גם לנפוש באל נידו והאיים הסמוכים בפליפינים - המקום שמצלמים בו את "הישרדות". יש שם חופים יפהפיים שעדיין לא מפותחים כמו בתאילנד".

עוד כתבות

ראש המל''ל לשעבר, צחי הנגבי / צילום: חיים צח / לשכת העיתונות הממשלתית

מבקר המדינה: למרות האיומים, המל"ל לא השלים את בחינת המיגון במתקנים חיוניים

מדוח מבקר המדינה עולה כי המל"ל טרם השלים את בחינת הצורך במיגון מתקנים חיוניים ותשתיות אסטרטגיות - אף שבמהלך מלחמת "חרבות ברזל" ניכר עד כמה אלה הפכו ליעדי תקיפה מרכזיים ● עוד ב-2020 פרסם המבקר דוח ביקורת בנושא ההיערכות להגנה על מתקנים חיוניים מפני טילים, אך אף ליקוי לא תוקן

קבלת ארונות חטופים-חללים על ידי כוח צה''ל / אילוסטרציה: דובר צה''ל

הג'יהאד האיסלאמי: מצאנו גופת חלל חטוף

הג'יהאד האיסלאמי הודיע רשמית שאיתר חלל חטוף בצפון הרצועה, בישראל נערכים שוב למסירה מעזה ● מעבר רפיח ייפתח בימים הקרובים ליציאת תושבים בלבד מרצועת עזה למצרים ● העצרת הכללית של האו"ם אישרה החלטה הקוראת לישראל לסגת מרמת הגולן ● השב"כ בהודעה מיוחדת לתושבי בת ים: "האיראנים הגיעו - וזו לא בדיחה" ● עדכונים שוטפים

ניו יורק / צילום: Shutterstock

לראשונה בעולם: ניו יורק מחייבת קמעונאים לדווח מתי AI קובעת מחירים

חוק חדש בניו יורק מחייב קמעונאים לדווח כאשר מחירי מוצרים נקבעים ע"י AI על בסיס מידע שנאסף על הלקוחות ● המהלך מעורר זעם בקרב ארגוני הצרכנים, שרוצים ללכת רחוק יותר ודורשים איסור מוחלט על תמחור פרסונלי

הקרנות הכספיות גייסו הכי הרבה כסף גם השנה / אילוסטרציה: Shutterstock

זינוק של 100% בשלוש שנים: תעשיית קרנות הנאמנות בשיא כל הזמנים

ב-11 החודשים הראשונים של השנה גייסו הקרנות המסורתיות, המנוהלות על ידי בתי השקעות סכום של 23 מיליארד שקל ● זוהי הפעם הראשונה מאז 2021 שהן יעקפו את הקרנות המחקות וקרנות הסל, שגייסו באותה תקופת זמן כ-18.6 מיליארד שקל

מאיה לור, משפיענית ה-AI של סופר פארם / צילום: צילום מסך מאינסטגרם

סופר-פארם השקיעה 2 מיליון שקל בבניית משפיענית AI

מאיה לור היא משפיענית AI שרשת סופר‏-פארם יצרה לפני חודש ובנתה לה חשבון אינסטגרם הכולל כ-9,500 עוקבים ● "האפיון הזה נבחר כי בעולם הדור הצעיר עוקב אחרי משפיעניות וירטואליות, הוא פתוח ל-AI ומכיר את זה", אומרים ברשת

פעילות במחנה קיץ של סימד / צילום: מצגת החברה

מחנה קיץ בארה"ב ב־10,000 דולר: המגייסת החדשה בבורסת ת"א

סימד הולדינגס השלימה גיוס אג"ח של 610 מיליון שקל, שישמשו בעיקר לרכישת נכסים מידי בעליה ולפירעון הלוואות ● החברה מפעילה מחנות קיץ לנוער, בעיקר יהודי

שלט אזהרת מצלמה לנהגים בנתיבי איילון / צילום: שלומי יוסף

מירי רגב מקדמת קנס של 10 אלף שקל על שימוש בטלפון בנהיגה. מה הסיכוי שזה יתממש?

בזמן שבעולם נהוג קנס של 100-300 דולר, שרת התחבורה בוחרת בקנס גבוה של 10 אלף שקל, "במקום להציג תוכנית רב־שנתית", כפי שאומרים בעמותת אור ירוק ● רשת פאפא ג'ונס פותחת עוד ארבעה סניפים ומשיקה תת־רשת חדשה, והמיזוג החדש של משרד עורכי הדין עמית פולק מטלון ● אירועים ומינויים

בניין משרד האוצר / צילום: רפי קוץ

ה־OECD בצפי אופטימי: הצמיחה החזקה בישראל לאחר המלחמה לא תסתכם בריבאונד חד־פעמי

תחזית הארגון לצמיחה בשנה הקרובה נמצאת באמצע בין צפי בנק ישראל למשרד האוצר ועומדת על 4.9% ● בניגוד להערכת האוצר כי צפויה שנת ריבאונד חד־פעמי, ב-OECD צופים כי קצב הצמיחה החזק יימשך גם ב־2027 לצד ירידה באינפלציה, הורדות ריבית ופריחה ביצוא ● עוד צוין כי "הפסקת האש אמורה להסיר מקור של היסוס לעשות עסקים עם ישראל"

תל אביב. כבר לא עיר ללא תחליף / צילום: Shutterstock

תל אביב עדיין הכי יקרה בישראל, אבל מה קורה למחירי הדירות אצל השכנות?

ברבעון השלישי של 2025, הפער בין המחיר הממוצע של דירות בתל אביב לעיר השנייה בדירוג, גבעתיים, עמד על 5% בלבד ● בתקופה המקבילה ב־2022 הפער בינה לבין העיר השנייה בדירוג אז, רמת השרון, עמד על שליש ● גלובס בודק מה קרה למחירי הדירות ב־25 ערים מרכזיות בארץ

סם אלטמן, מייסד ומנכ''ל Open AI / צילום: ap, Markus Schreiber

"רגע קריטי": סם אלטמן בהודעה חריגה לעובדי OpenAI

על רקע התחזקות התחרות מצד גוגל, מנכ"ל OpenAI סם אלטמן הכריז על "קוד אדום" והגדיר את התקופה הנוכחית כקריטית עבור ChatGPT ● כעת ירכזו עובדי החברה משאבים ושכבות ניהול סביב שיפור מיידי של הצ'אטבוט, במהלך שידחוק הצידה פרויקטים אחרים

אפליקציית יד2 / צילום: Shutterstock, shutterstock

העסקה הגדולה בתולדות אתרי האינטרנט בארץ: האם יד2 שווה מיליארדים?

קרן אייפקס העולמית רוכשת את אתר היד שנייה תמורת 3.1 מיליארד שקל - פי ארבעה מהשווי שבו נמכר לפני עשור ● בשוק מביעים ספק לגבי היכולת של הקרן להשביח את אתר יד2 באופן דרמטי כמו רוכשיו הקודמים ● וגם: איך הכול התחיל, ומתי הייתה הפריצה הגדולה?

לשכת גיוס תל השומר / צילום: מיטב ודובר צה''ל

באוצר משרטטים את המחיר הכלכלי הכבד של הצעת חוק הגיוס

באגף התקציבים במשרד האוצר פרסמו ניתוח כלכלי מקיף להצעת החוק שהציג יו"ר ועדת חוץ וביטחון, בועז ביסמוט, והציפו שורת כשלים מהותיים ● ממנגנון "גיל הפטור" שמרחיק את הצעירים החרדים משוק העבודה, דרך החורים בסנקציות ועד להשבת ההטבות שנלקחו ● וגם: איך שינוי אחד יכול להזניק את הכלכלה

כלי רכב חדשים בנמל אשדוד / צילום: Shutterstock

השיא של הסינים וההצלחה של "אפס ק"מ": מסירות הרכב מתחילת השנה

מנתוני המסירות הרשמיים עולה כי בחודש נובמבר נרשמה עלייה של 22.5% במסירת רכבים לעומת נובמבר אשתקד ● בנוסף, בענף מעריכים כי סך רכבי "אפס קילומטר" שנרשמו השנה נע סביב 50-40 אלף רכבים

צילום: ap, Francisco Seco

סוכני AI ולוחמי לוויינים: צה"ל מקים שתי חטיבות ומסמן את פני העימות הבא

כחלק מלקחי המלחמה, הצבא מודיע על הקמת חטיבת הבינה המלאכותית, שתשתלב בוטים בלחימה ותספק תמונת מצב לכוחות בשטח ● בנוסף, הצבא מקים חטיבה שתתמחה בתחום החלל

פלורנטין פינת מטלון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עיריית ת"א שלחה צווים, והעליון יכריע: האם מותר לדרוש מבעלי דירות לשפץ את חזיתות הבתים

תושבים עולים לבית המשפט העליון כדי לעצור את דרישת העירייה לאחידות בחזיתות הבניינים ● לטענתם, העלות גבוהה ומדובר בהרחבה שגויה של חוק העזר העירוני: "מה עם הקשישים והחד־הוריות?" ● עיריית ת"א: עומדים על הזכות לשמור על מראה אחיד, נספק סיוע כלכלי

הפגנה בירושלים נגד גיוס חרדים לצה''ל / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich

"השלכות כלכליות הרסניות": אגף התקציבים באוצר נגד מתווה חוק הגיוס

טיוטת החוק לפטור מגיוס, שהוגשה בשבוע שעבר, מעוררת התנגדות גם באגף התקציבים: "מתווה זה לא יביא להגדלת היקף המתגייסים" ● לפי האוצר, החוק יביא להפסד של עשרות מיליארדי שקלים למשק ולהכבדת הנטל על משרתי המילואים

אוטובוס של אגד

בלי מקור תקציבי: מחירי התחבורה הציבורית לא יעלו בינואר הקרוב

נציג האוצר אמר הבוקר בוועדת הכלכלה שעליית מחיר התחבורה הציבורית ל-9 שקלים, שהייתה מתוכננת לינואר, תידחה ● באוצר יעדכנו בימים הקרובים לגבי המקור התקציבי לכך

שדה התעופה רמון / צילום: Shutterstock

דוח המבקר: מערכות התחבורה לא מוכנות כראוי לשעת חירום

כשלים במענה רפואי, היעדר מסגרות עבודה סדורות ותיאום לקוי: דוח מבקר המדינה שפורסם היום מצביע על פערים מרכזיים במוכנות מערכות התחבורה המרכזיות בישראל להתמודדות עם תרחישי חירום ● מה יקרה בשדה התעופה רמון במקרה של אירוע רב־נפגעים, ולמה ירדה כשירות המאבטחים בקו האדום?

"הנכס הכי מתקדם שלה": המדינה שרכשה מערכת הגנה ישראלית

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: תאילנד רכשה את מערכת BARAK MX של התעשייה האווירית, בקשת החנינה של נתניהו מזכירה מהליכים של נשיא ארה"ב טראמפ, וסקר חדש מצא כי האוונגליסטים הצעירים בארה"ב פונים נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סנטה קלאוס מבקר ברצפת המסחר של הבורסה בניו יורק / צילום: ap, Richard Drew

ראלי סנטה יגיע השנה? אנליסטים מאמינים שזה תלוי בנתון אחד

בשבוע החולף, שבו חל חג ההודיה, מדדי המניות האמריקאיים המובילים הציגו התאוששות שבין 3%־5%, אבל אולי היה זה רק "הנגאובר" ● לאחר פתיחה שלילית לדצמבר אנליסטים מנסים להעריך אם בשנה ששום דבר בה לא התנהג כרגיל, "ראלי סנטה קלאוס" ייחגג כהלכתו