גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היזם שמוכר כרטיסי אוטובוס בקצה העולם: "אנחנו נהיה בוקינג.קום של התחבורה"

כשנועם טויסטר בילה בירח דבש בפיליפינים וחיפש להגיע לאי יפה במיוחד - התברר לו שכדי להזמין כרטיס אוטובוס הוא צריך לנסוע במונית שעתיים לכל כיוון ● את התסכול הוא הפך לסטארט-אפ Bookaway - פלטפורמה המנגישה תחבורה ציבורית בכל קצוות תבל: "גיליתי עולם מטורף - שוק של 150 מיליארד דולר שרובו נמכר בתחנות האוטובוסים, רכבות, מעבורות והסעות פרטיות"

נועם טויסטר / צילום: איל יצהר
נועם טויסטר / צילום: איל יצהר

אישי: בן 40, נשוי לשולי ואב לשניים, גר בתל אביב
מקצועי: מייסד משותף ומנכ"ל הסטארט-אפ Bookaway

אני: "יזם שלומד וקם בחזרה מהר על הרגליים".

משפחה וילדות: "ההורים שלי חיו במשך שנים בקיבוץ יזרעאל, אבל קצת לפני שנולדתי החליטו שקשה להם עם אורח החיים הזה ועברו למבשרת ציון. שם נולדתי וגדלתי. אני בא ממשפחה של עובדי מדינה: אמא מורה, ואבא שהיה מורה ועבר לעבוד במשרד ממשלתי. יש לי שני אחים גדולים ממני. גדלתי בבית לא יזמי בעליל. לא הכרתי את התחום ובכלל ולא ידעתי איך זה עובד. כילד לא היו בי שום ניצוצות יזמיים, אף אחד לא היה יכול לנחש שזה מה שיקרה איתי".

לימודים: "בצבא הייתי חובש קרבי בחיל התותחנים. יצאתי משם בתחושה שאני רוצה לעסוק במקצוע טיפולי והלכתי ללמוד תואר ראשון בפסיכולוגיה בשילוב עם מינהל עסקים, באוניברסיטת בן גוריון. במהלך הלימודים הרגשתי שפסיכולוגיה היא לא מקצוע לעסוק בו ביום יום. במקביל, התקבלתי לתוכנית מצטיינים לתואר שני במנהל עסקים".

יזמות: "בקורס ליזמות באוניברסיטה היה לי מרצה מצוין, שהחליט שנקים חברה כחלק מהלימודים. שם הבנתי לראשונה שאפשר לבוא עם רעיון, לגייס לו כסף ולפתח אותו. אחרי התואר לקחנו את התוכנית העסקית שבנינו, הכנו לה מצגת והשתתפנו בתחרות סטארט־אפים על פרס בשווי 100 אלף דולר. הגענו מקום שלישי ולא קיבלנו את הכסף, אבל משקיעים רבים באו ואמרו לנו: בואו נדבר".

אכזבה: "ב-2012 הקמתי את ורדטה, סטארט־אפ שפיתח טכנולוגיה לפרסום מבוסס מיקום. החברה עבדה במשך ארבע שנים, העסיקה 10 עובדים בשיאה, הכניסה כסף, אבל לא הפכה להיות אחד מהסטארט־אפים המטורפים שנמכרים במיליארד דולר ומשנים את העולם. היא הייתה פשוט עסק שניהלתי וסיפק פתרון לכל מיני חברות. באיזשהו שלב זה פשוט הפסיק לעניין אותי וסגרתי".

מנהל בלי מקצוע: "ב-2014, אחרי סגירת ורדטה, לא היה לי כל כך מה לעשות. לימדתי את עצמי לתכנת והתראיינתי לכל מיני תפקידים בהייטק: מנהל מוצר, מנהל מכירות, מנהל פיתוח עסקי. הבעיה עם מנהלים לשעבר של סטארט־אפים, שאין להם באמת מקצוע ולרוב החברות מן הסתם כבר יש מנהל. לא קיבלתי שום תפקיד".

תפנית: "ב-2016 התחתנתי עם שולי, אשתי היקרה, וטסנו לירח דבש בפיליפינים. הכרנו דרך חברים, היא מנהלת מוצר בחברה טכנולוגית. כשרצינו להגיע ליעד תיירות סופר פופולרי בפיליפינים, טרסות אורז מדהימות מצפון למנילה, התברר לנו שאין דרך להזמין כרטיס אוטובוס חוץ מלנסוע במונית לתחנת האוטובוס, לקנות ולחזור שוב במונית. זה שעתיים לכל כיוון ופקקים אדירים, פשוט הולך לך יום על קניית כרטיס אוטובוס".

גילוי: "כשחזרתי לארץ יצרתי קשר עם סוכן נסיעות בפיליפינים, ביקשתי ממנו לקנות כרטיסים בתחנת האוטובוס ולצלם לי, כדי שאמכור באינטרנט. זה עבד. מכרנו במאות דולרים כבר בשבוע הראשון. הרחבתי את הניסיון לעשרה יעדים שונים, גם בתאילנד - והכל נמכר. זיהיתי צורך והשאלה הייתה רק עד כמה הוא גדול. חקרתי וגיליתי עולם מטורף - שוק של 150 מיליארד דולר שרובו נמכר בתחנות האוטובוסים, רכבות, מעבורות והסעות פרטיות".

אתגר: "95%-90% מענף התחבורה היבשתי לא מקוון, חוץ מבארה"ב, שם 80% מהשוק באונליין. האתגר של להביא את החברות האלו לאינטרנט לא פשוט. בניגוד לעולם התעופה, בתחבורה אין סטנדרט. לכל חברה יש מערכות אחרות וצריך להתחבר לכל אחת מהן בנפרד. זה לא סתם שלבוקינג, שנתקלת באותן בעיות בעולם האירוח, יש עשרת אלפים מפתחים".

Bookaway: "אצלנו מקבלים תמונות, ביקורות של תיירים ומידע חיוני שעוזר לך להבין איך לבנות את מסלול הנסיעה. אנחנו רוצים להיות הבוקינג.קום של עולם התחבורה, ויודעים שאפשר לבנות בעולם הזה חברה של 10 מיליארד דולר. גייסנו עד היום כ-81 מיליון דולר ואנחנו על המסלול להנפקה. את סבב הגיוס האחרון, שעליו הודענו במאי השנה, הובילה Red Dot Capital והשתתפו בו מנורה מבטחים ו-Tenere Capital. שום דבר לא בא לנו בקלות, קיבלנו המון דחיות ממשקיעים שאמרו לנו שאנחנו משוגעים להתחיל לעבוד עם חברות אוטובוסים בתאילנד. כיום אנחנו 270 עובדים, מהם 70 בישראל, 100 בדרום אמריקה, 30 באירופה והשאר באסיה".

מתחרים: "יש כיום 2-3 חברות גלובליות שמתחרות מולנו על ההובלה של השוק. ויש גם כמה חברות אזוריות, שממוקדות במדינה או אזור מסוים".

לקוחות: "50% מהלקוחות שלנו אירופיים וכ-20% אמריקאים. אנחנו מוכרים מאות אלפי כרטיסים ביום, ועדיין יש לקוחות שמשיגים את המספר שלי, מתקשרים ומתלוננים שהאוטובוס מאחר בחמש דקות".

קורונה: "המגפה פגעה בנו הכי קשה שאפשר, המכירות צנחו ב-99% ונאלצנו לפטר אנשים מוקדם. ידענו שאם לא נעשה משהו קיצוני, לא נהיה יותר. גייסנו כסף וקנינו ארבע חברות מתחרות דווקא בעיצומו של המשבר. שכנענו מתחרים, שפעלו באזורים שונים של העולם, ליצור יחד חברה יותר גדולה, כדי להוביל את השוק אחרי הקורונה. כיום אנחנו עובדים עם יותר מ-6,000 חברות תחבורה ברחבי העולם. עכשיו כבר הכל חוזר והחברה נכנסת למאני-טיים".

המלצה: "לטייל בקזבגי בגאורגיה - יש שם נופים מדהימים והמון מסלולי הליכה. התשתית התיירותית שם מפותחת אבל עדיין לא מדי, כך שההרגשה אותנטית. כדאי גם לנפוש באל נידו והאיים הסמוכים בפליפינים - המקום שמצלמים בו את "הישרדות". יש שם חופים יפהפיים שעדיין לא מפותחים כמו בתאילנד".

עוד כתבות

המייסדים: יונתן פסס, נדב שץ, יהלי סער, תום להט וגל שלזינגר / צילום: MNG

הם פרשו מהלימודים והקימו אתר שביקש לחולל מהפכה. זה הפך אותם למכונת מזומנים

טיילור ברנדס סיפקה לעסקים קטנים פתרונות מיתוג, וחלקה את השוק עם ענקיות כמו וויקס ופייבר ● שינוי כיוון כשברקע מהפכת ה-AI הביא אותה לתחום ביורוקרטי בארה"ב - שמייצר לה בשנה 100 מיליון דולר בהכנסות ו-40% צמיחה במכירות ● המנכ"ל יהלי סער: "הצלנו את העצמאים משעמום"

אילן ספריאל, בעלים משותף של יצרנית הטופו משק ויילר / צילום: משק ויילר

העסקה עם שטראוס הסתיימה בקנס. הרכישה החדשה תשנה בעיניו את פני השוק: "זה מתבקש"

"נסעתי בחולצת כפתורים למשרד היפה בתל אביב, אבל המשכורת לא הספיקה, אז קניתי קו חלב. כשכל החלבנים עבדו עם עיפרון מאחורי האוזן, אני אפיינתי תוכנת חלוקה" ● שיחה קצרה עם אילן ספריאל, בעלים משותף של יצרנית הטופו משק ויילר

תכנון פרישה / צילום: Shutterstock

המומחה לתכנון פרישה ואשתו תכננו את הפנסיה המושלמת. ואז היא חלתה

יותר משלושה עשורים עיתונאי הוול סטריט ג'ורנל גלן רופאנאך כתב וערך מאמרים על פרישה ותכנון לקראתה, ואפילו כתב על זה ספר - ואז הקלפים נטרפו ● בטור אישי הוא חושף מהם הלקחים הקשים, הדברים שהיה רוצה לעשות אחרת, ובמיוחד מה הוא מצטער שדחה

עדי קיסר. גם בשירה וגם בספרות ילדים, אי אפשר לרמות את קהל / צילום: גנדי שקולניק

גלעד כהנא בשלושה סיפורים בועטים ועדי קיסר משכיבה לישון: המלצות קריאה לסופ"ש

ארבעה ספרים עבריים חדשים מביטים על הפצע הישראלי מזוויות שונות ● רון דהן המתמודד עם טראומה צבאית ב"אחרי הנעורים" ● גיבורת "סיום מדומה" של נועה סוזנה מורג - רווקה המחפשת משמעות בעולם של סרטונים מוזרים ● גלעד כהנא, סולן הג'ירפות, מציג שלושה סיפורים פרועים ובהם שחזור שיחה עם אביו רגע לפני מותו ● עדי קיסר חותמת בספר ילדים עדין על שיחה אינטימית בין אם לבתה רגע לפני השינה

ארסוף. חסידות גור מחזיקה קרקעות באזורים אטרקטיביים במיוחד / צילום: איל יצהר

"אנא, תהיו כאיש אחד בלב אחד": כששר אוצר ניסה למנוע את ביטול מס רכוש

הניסיונות להחזיר לחיינו את מס רכוש על קרקעות פנויות, מזכירים את קריאתו של יעקב נאמן לתקן את העיוות ● אלא שבמקום מס שפוגע בקבוצות לחץ ברורות, בממשלה מעדיפים גזרות על כולם

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המניות בת"א שזינקו ביותר מ-100% – ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

בבורסה בת"א מעריכים כי לאחר שנת שיא בשוק המניות המקומי, משקיעים עשויים לנצל את דצמבר למימוש רווחים ● הכלכלנית שממליצה להגדיל החזקות מעבר לים ● מבט על גוגל ואנבידיה מגלה דינמיקה חדשה בשוק ● והאם בשנה ששום דבר בה לא התנהג כרגיל, "ראלי סנטה קלאוס" ייחגג כהלכתו?

אתי אלישקוב מנכלית ליברה / צילום: אבי מועלם

מנכ"לית חברת הביטוח: "אחיינית שלי רצתה לקנות את האוטו הזה. אמרתי לה 'בשום פנים ואופן לא'"

כשמניית הביטוח ליברה צנחה בכמעט 90% מהשיא, מספרת המנכ"לית ומייסדת החברה אתי אלישקוב: "לקחתי הלוואות וקניתי עוד מניות" ● היום החזקותיה בחברה שוות כ־370 מיליון שקל ● בפודקאסט כוחות השוק של גלובס, אלישקוב מדברת על מחירי הביטוח הגבוהים ועל התוכניות להיכנס לשוק הפנסיה

המונים במחאה בכיכר הבימה שבתל אביב / צילום: יאיר פלטי

כעת בהבימה. נלחמים על החטוף האחרון

בתל אביב ובירושלים: המונים בהפגנות בקריאה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי 7 באוקטובר ● יורשו של אבו שבאב רסאן א-דהיני נכנס לפיקוד על המיליציה שפועלת ברפיח נגד חמאס הצוות הישראלי שיתף את המתווכות במידע שנוגע למקום הימצאו של החלל החטוף האחרון רן גואילי ● טראמפ מתכנן להודיע על הקמת גוף שלטוני חדש בעזה ● בכיר אמריקאי: נכריז עד חג המולד, המשוואה: צה"ל יוצא מעזה, חמאס יוצא מהשלטון למרות הפסקת האש: המדינה מונעת כניסת כתבים זרים לעזה ● עדכונים שוטפים 

שועל אדום בעיר / צילום: Shutterstock

כמו חזירי הבר והצבועים: החיות שגילו את היתרונות של העיר - ובייתו את עצמן

ביות עצמי הוא תהליך שבו חיית בר לומדת לנצל את הסביבה האנושית לטובתה ● הדביבונים של צפון אמריקה והשועלים האדומים באנגליה הציגו שלל שינויים, פיזיים והתנהגותיים, נוכח החיים בעיר, מהקטנת מבנה גופם כי המזון תמיד זמין ועד ירידה באגרסיביות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

תל אביב ננעלה בעליות; מדד הביטוח קפץ בכ-2.5%, ארית תעשיות זינקה

מדד ת"א 35 עלה בכ-1% ● ארית תעשיות זינקה לאחר שהודיעה על השהיית ההנפקה של חברת הבת שלה, רשף טכנולוגיות ● אלביט מערכות מציגה רצף של עסקאות גדולות ● המשקיעים בעולם דרוכים לקראת החלטת הריבית בארה"ב, והצפי הוא להורדת ריבית שלישית ברציפות ● וגם: בבנק אוף אמריקה מאמינים שאמזון בדרך לעלייה של מעל 35%

מודעת גיוס בסנט פטרסבורג / צילום: ap, Dmitri Lovetsky

נשים ברוסיה מתחתנות עם גברים שהן בקושי מכירות. מה עומד מאחורי הטרנד?

במאמץ לגייס לוחמים מבטיחה רוסיה מענק של 200 אלף דולר למשפחות נופלים ● אלא שיש מי שרקמו מזה משימה זדונית במיוחד: נשים שנישאות להם - במטרה להרוויח ממותם ● ברשתות קמו עשרות קבוצות שמסייעות להן בחיפוש אחר גברים משרתים, והרשויות מדווחות על מעורבות של כנופיות פשע

רכישת הענק של נטפליקס (בעיגול: טד סרנדוס, מנכ''ל נטפליקס) / צילום: Reuters, USA TODAY Network

רכישת הענק של נטפליקס: החשש בשוק, המתחרה הגדולה ואיך זה יעבוד

נטפליקס הודיעה על כוונתה לרכוש את אולפני וורנר ברדרס תמורת 72 מיליארד דולר ● בדרך היא תיקח על עצמה חוב של כמעט 11 מיליארד דולר, תצטרך לשכנע את הרגולטור, ולהחליט כיצד יעבוד השירות המשולב

מגדל / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה בישראל: מגדל גייסה 100 מיליון דולר לאג"ח כהגנה מפני רעידות אדמה

בעקבות חשש מרעידת אדמה בישראל בשנים הקרובות, חברת הביטוח "מגדל" ביצעה מהלך יוצא דופן כשהנפיקה בבורסת ברמודה בחו"ל אג"ח לא סחירות, כהגנה מפני מקרי קטסטרופה ● זהו הגיוס הראשון מסוגו על ידי חברת ביטוח ישראלית, שמוסיף שכבת הגנה נוספת מעבר לביטוחי המשנה המסורתיים

מה משמעות שם הסדרה Pluribus? / צילום: צילום מסך

מה משמעות שם הסדרה Pluribus?

באיזה מדינה מלבד גרמניה נבחר פוליטיקאי בשם אדולף היטלר, באיזו סדרת ספרים נוהגים ללכת אל "פונדק שלושת המטאטאים" ואיזה נהר מפריד בין מקסיקו לארצות הברית? ● הטריוויה השבועית

הציור ''החלום (מיטה'') של פרידה קאלו מוצג בסותבי'ס, ניו יורק. נכס לאומי / צילום: Reuters, Lev Radin

על פער המחיר בין אומן לאומנית, בין פרידה קאלו לגוסטב קלימט

על אף השיא המרשים ששברה פרידה קאלו עם מכירת הציור היקר ביותר של אומנית אי־פעם, שוק האומנות רחוק מלהעניק לנשים מקום שוויוני ● דוחות מצביעים על עלייה במספר האומניות הפעילות, אך הן עדיין מהוות רק כרבע מהשוק, בעוד שהמכירות הגבוהות ביותר נותרות ברובן נחלתם של גברים ● ד"ר רות מרקוס מסבירה: "זהו לא פער של כישרון, אלא תוצאה של הדרה מערכתית רבת שנים"

כמה שווה התחזקות של מטבע / איור: גיל ג'יבלי

מאות מיליונים נמחקו: אלה המפסידים הגדולים של התחזקות השקל, ולא כולם יצואנים

התחזקות השקל ביותר מ־10% מול הדולר בשנה האחרונה, הסבה פגיעה לשורה ארוכה של חברות נסחרות - החל מענקית המזון שטראוס, דרך אל על ועד חברות תעשייה כמו מיטרוניקס ופלרם ● בזמן שבחברות מנסים למתן את עוצמת הפגיעה באמצעות עסקאות גידור, ויש מי שכבר מאיימים: "אם זה יימשך עוד ועוד חברות יעבירו פעילויות לחו"ל"

מגדל דה וינצ'י הצפוני. ''פגיעה בשלד'' / צילום: Reuters, Anadolu

המדינה משלמת 70 אלף שקל לחודש על דיור חלופי לפנטהאוז בבניין שנפגע במלחמה עם איראן

עברו כחמישה חודשים מאז נפגע מגדל דה וינצ'י בתל אביב מטיל איראני, אך עבודות השיקום של המגדל הצפוני טרם החלו ● בינתיים משלמת המדינה כחצי מיליון שקל בחודש על דיור חלופי לדיירי המגדל

האם הפרויקט השאפתני והאופטימי של ישראל וירדן יצא לפועל?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: המיזם המשותף של ישראל וירדן מתקדם, טלגרף סוקרים את החרמות איתם ישראל נאלצת להתמודד, הריגתו בעזה של מנהיג המילציות שעבד עם ישראל מאותת על גורל אכזר למי שילך בדרכו ● כותרות העיתונים בעולם

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם בני סבטי / צילום: INSS

"בתוך שמונה חודשים צפויה עוד מערכה מול איראן, והיא תתמקד במשטר"

שיחה עם בני סבטי, מומחה לאיראן ב-INSS ● על התחזית להתפרקות משטר האייתוללות בתוך כשנתיים, מדוע אסטרטגיית טבעת האש לא צפויה להשתנות ומה יקרה בחזית מול חיזבאללה ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה שנייה בסדרה

ג'וני סרוג'י / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דיווח: ג'וני סרוג'י, הישראלי הבכיר באפל, הודיע שבכוונתו לעזוב

הישראלי הבכיר בחברה, ג'וני סרוג'י, שמנהל את פיתוח השבבים בענקית האלקטרוניקה, הודיע לקוק כי הוא שוקל ברצינות לעזוב את החברה בעתיד הקרוב, כך על פי דיווח בבלומברג ● עזיבה אפשרית של סרוג'י, עלולה להוות מכה למרכז הפיתוח הישראלי של החברה, שהוקם בזכותו ותחת הנהגתו