גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היזם שמוכר כרטיסי אוטובוס בקצה העולם: "אנחנו נהיה בוקינג.קום של התחבורה"

כשנועם טויסטר בילה בירח דבש בפיליפינים וחיפש להגיע לאי יפה במיוחד - התברר לו שכדי להזמין כרטיס אוטובוס הוא צריך לנסוע במונית שעתיים לכל כיוון ● את התסכול הוא הפך לסטארט-אפ Bookaway - פלטפורמה המנגישה תחבורה ציבורית בכל קצוות תבל: "גיליתי עולם מטורף - שוק של 150 מיליארד דולר שרובו נמכר בתחנות האוטובוסים, רכבות, מעבורות והסעות פרטיות"

נועם טויסטר / צילום: איל יצהר
נועם טויסטר / צילום: איל יצהר

אישי: בן 40, נשוי לשולי ואב לשניים, גר בתל אביב
מקצועי: מייסד משותף ומנכ"ל הסטארט-אפ Bookaway

אני: "יזם שלומד וקם בחזרה מהר על הרגליים".

משפחה וילדות: "ההורים שלי חיו במשך שנים בקיבוץ יזרעאל, אבל קצת לפני שנולדתי החליטו שקשה להם עם אורח החיים הזה ועברו למבשרת ציון. שם נולדתי וגדלתי. אני בא ממשפחה של עובדי מדינה: אמא מורה, ואבא שהיה מורה ועבר לעבוד במשרד ממשלתי. יש לי שני אחים גדולים ממני. גדלתי בבית לא יזמי בעליל. לא הכרתי את התחום ובכלל ולא ידעתי איך זה עובד. כילד לא היו בי שום ניצוצות יזמיים, אף אחד לא היה יכול לנחש שזה מה שיקרה איתי".

לימודים: "בצבא הייתי חובש קרבי בחיל התותחנים. יצאתי משם בתחושה שאני רוצה לעסוק במקצוע טיפולי והלכתי ללמוד תואר ראשון בפסיכולוגיה בשילוב עם מינהל עסקים, באוניברסיטת בן גוריון. במהלך הלימודים הרגשתי שפסיכולוגיה היא לא מקצוע לעסוק בו ביום יום. במקביל, התקבלתי לתוכנית מצטיינים לתואר שני במנהל עסקים".

יזמות: "בקורס ליזמות באוניברסיטה היה לי מרצה מצוין, שהחליט שנקים חברה כחלק מהלימודים. שם הבנתי לראשונה שאפשר לבוא עם רעיון, לגייס לו כסף ולפתח אותו. אחרי התואר לקחנו את התוכנית העסקית שבנינו, הכנו לה מצגת והשתתפנו בתחרות סטארט־אפים על פרס בשווי 100 אלף דולר. הגענו מקום שלישי ולא קיבלנו את הכסף, אבל משקיעים רבים באו ואמרו לנו: בואו נדבר".

אכזבה: "ב-2012 הקמתי את ורדטה, סטארט־אפ שפיתח טכנולוגיה לפרסום מבוסס מיקום. החברה עבדה במשך ארבע שנים, העסיקה 10 עובדים בשיאה, הכניסה כסף, אבל לא הפכה להיות אחד מהסטארט־אפים המטורפים שנמכרים במיליארד דולר ומשנים את העולם. היא הייתה פשוט עסק שניהלתי וסיפק פתרון לכל מיני חברות. באיזשהו שלב זה פשוט הפסיק לעניין אותי וסגרתי".

מנהל בלי מקצוע: "ב-2014, אחרי סגירת ורדטה, לא היה לי כל כך מה לעשות. לימדתי את עצמי לתכנת והתראיינתי לכל מיני תפקידים בהייטק: מנהל מוצר, מנהל מכירות, מנהל פיתוח עסקי. הבעיה עם מנהלים לשעבר של סטארט־אפים, שאין להם באמת מקצוע ולרוב החברות מן הסתם כבר יש מנהל. לא קיבלתי שום תפקיד".

תפנית: "ב-2016 התחתנתי עם שולי, אשתי היקרה, וטסנו לירח דבש בפיליפינים. הכרנו דרך חברים, היא מנהלת מוצר בחברה טכנולוגית. כשרצינו להגיע ליעד תיירות סופר פופולרי בפיליפינים, טרסות אורז מדהימות מצפון למנילה, התברר לנו שאין דרך להזמין כרטיס אוטובוס חוץ מלנסוע במונית לתחנת האוטובוס, לקנות ולחזור שוב במונית. זה שעתיים לכל כיוון ופקקים אדירים, פשוט הולך לך יום על קניית כרטיס אוטובוס".

גילוי: "כשחזרתי לארץ יצרתי קשר עם סוכן נסיעות בפיליפינים, ביקשתי ממנו לקנות כרטיסים בתחנת האוטובוס ולצלם לי, כדי שאמכור באינטרנט. זה עבד. מכרנו במאות דולרים כבר בשבוע הראשון. הרחבתי את הניסיון לעשרה יעדים שונים, גם בתאילנד - והכל נמכר. זיהיתי צורך והשאלה הייתה רק עד כמה הוא גדול. חקרתי וגיליתי עולם מטורף - שוק של 150 מיליארד דולר שרובו נמכר בתחנות האוטובוסים, רכבות, מעבורות והסעות פרטיות".

אתגר: "95%-90% מענף התחבורה היבשתי לא מקוון, חוץ מבארה"ב, שם 80% מהשוק באונליין. האתגר של להביא את החברות האלו לאינטרנט לא פשוט. בניגוד לעולם התעופה, בתחבורה אין סטנדרט. לכל חברה יש מערכות אחרות וצריך להתחבר לכל אחת מהן בנפרד. זה לא סתם שלבוקינג, שנתקלת באותן בעיות בעולם האירוח, יש עשרת אלפים מפתחים".

Bookaway: "אצלנו מקבלים תמונות, ביקורות של תיירים ומידע חיוני שעוזר לך להבין איך לבנות את מסלול הנסיעה. אנחנו רוצים להיות הבוקינג.קום של עולם התחבורה, ויודעים שאפשר לבנות בעולם הזה חברה של 10 מיליארד דולר. גייסנו עד היום כ-81 מיליון דולר ואנחנו על המסלול להנפקה. את סבב הגיוס האחרון, שעליו הודענו במאי השנה, הובילה Red Dot Capital והשתתפו בו מנורה מבטחים ו-Tenere Capital. שום דבר לא בא לנו בקלות, קיבלנו המון דחיות ממשקיעים שאמרו לנו שאנחנו משוגעים להתחיל לעבוד עם חברות אוטובוסים בתאילנד. כיום אנחנו 270 עובדים, מהם 70 בישראל, 100 בדרום אמריקה, 30 באירופה והשאר באסיה".

מתחרים: "יש כיום 2-3 חברות גלובליות שמתחרות מולנו על ההובלה של השוק. ויש גם כמה חברות אזוריות, שממוקדות במדינה או אזור מסוים".

לקוחות: "50% מהלקוחות שלנו אירופיים וכ-20% אמריקאים. אנחנו מוכרים מאות אלפי כרטיסים ביום, ועדיין יש לקוחות שמשיגים את המספר שלי, מתקשרים ומתלוננים שהאוטובוס מאחר בחמש דקות".

קורונה: "המגפה פגעה בנו הכי קשה שאפשר, המכירות צנחו ב-99% ונאלצנו לפטר אנשים מוקדם. ידענו שאם לא נעשה משהו קיצוני, לא נהיה יותר. גייסנו כסף וקנינו ארבע חברות מתחרות דווקא בעיצומו של המשבר. שכנענו מתחרים, שפעלו באזורים שונים של העולם, ליצור יחד חברה יותר גדולה, כדי להוביל את השוק אחרי הקורונה. כיום אנחנו עובדים עם יותר מ-6,000 חברות תחבורה ברחבי העולם. עכשיו כבר הכל חוזר והחברה נכנסת למאני-טיים".

המלצה: "לטייל בקזבגי בגאורגיה - יש שם נופים מדהימים והמון מסלולי הליכה. התשתית התיירותית שם מפותחת אבל עדיין לא מדי, כך שההרגשה אותנטית. כדאי גם לנפוש באל נידו והאיים הסמוכים בפליפינים - המקום שמצלמים בו את "הישרדות". יש שם חופים יפהפיים שעדיין לא מפותחים כמו בתאילנד".

עוד כתבות

חגי אלון / צילום: צילום מסך יוטיוב

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום פי 56

מניית SMX, הנסחרת בנאסד"ק, זינקה בתוך שבוע משווי של פחות מ-6 דולר, והגיעה לשווי שוק של כ־349 מיליון דולר ● למרות זאת, החברה עדיין לא מייצרת הכנסות ומציגה הפסדים משמעותיים

אסף נגר / צילום: ניר שמיר

"להמליץ על מניות ביטחוניות ובנקים נשמע מוזר. אבל אנחנו אוהבים 3 חברות"

אסף נגר, מנהל תיק בנוסטרו של איילון ביטוח ופיננסים, רואה בשוק הישראלי תמונה חריגה: "בשנה הבאה לא יהיה משק בעולם המערבי שיתקרב אלינו בצמיחה" ● אבל התרחיש האופטימי הזה מייצר גם סיבות לדאגה: "אני מפחד נורא מהתחזקות השקל" ● וגם: המניות המומלצות

ביה''ס לרפואה באוניברסיטת רייכמן / צילום: רמי סיני

החברה הקטנה שרוצה לממן למנכ"ל לימודים במעל 100 אלף שקל לשנה

אולמד סולושנס מעוניינת לממן למנכ"ל החברה, פרופסור עוז שפירא, לימודי תואר שני באוניברסיטה רייכמן ● עלות שכרו השנתית צפויה להגיע לכ-1.5 מיליון שקל

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

עמוס לוזון / צילום: יוסי כהן

"מחיר המניה ברח להם, אז מצאנו פשרה": עמוס לוזון מגלה איך נראו מאחורי הקלעים של המו"מ עם מנורה מבטחים

עמוס לוזון הפך השקעה של 10 מיליון שקל למיליארד וכעת חברת הביטוח הפכה לבעלת עניין בקבוצת הנדל"ן שלו ● "לא רציתי להכניס משקיעים לפני שהחברה שווה 1.5 מיליארד שקל. איך שהגיע השווי הזה קיבלתי טלפון. מחיר המניה 'ברח' להם, אז עשינו פשרה"

פיוניר / צילום: Shutterstock, Primakov

חברת פיוניר מפטרת כ-4% מהעובדים בישראל

מספר העובדים בישראל עומד על כאלף איש, והפיטורים יכללו עשרות עובדים ● המהלך מתרחש במקביל לשינוי ארגוני רחב שמעביר את החברה לעבר מבנה עבודה "רזה" בסגנון סטארט-אפ

הנפקת איטורו בוול סטריט מוקדם יותר השנה / צילום: Reuters, Brendan McDermid

"זה לא כי היזם רוצה יאכטה": למה חברות הייטק רצות להימכר במקום לקדם הנפקה

לצד עסקאות ענק שייצר השנה ההייטק הישראלי, ובראשן מכירת וויז וסייברארק, רק 3 הנפקות הגיעו מכאן לוול סטריט ● בשוק מעריכים כי הקושי הגובר להנפיק, ידחוף עוד ועוד חברות טכנולוגיה למסלול של מכירה ● ברקליס: "הבנצ'מרק ליציאה לשוק הציבורי עלה משמעותית"

האחים שלומי (מימין) ויוסי אמיר, בעלי שופרסל / צילום: יונתן בלום

שופרסל עושה מתיחת פנים לזרוע הנדל"ן וממתגת אותה מחדש

שופרסל מאחדת את נכסי הנדל”ן תחת המותג LARO, ומבססת את הזרוע כמרכיב צמיחה מרכזי עם נכסים בשווי כ־5 מיליארד שקל ● במהלך זה החברה האריכה בעשור את חוזה השכירות עם סיסקו, ומקדמת שורה של פרויקטים ברחבי הארץ, זאת במקום מהלך הפיצול וההנפקה שבוטל

באירופה מעריכים: המועד שבו ישראל תתקוף באיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: מקורות דיפלומטיים באירופה מעריכים שישראל תתקוף במהלך שנה הבאה באיראן, הכותרות בגרמניה עסקו בביקור הקנצלר בישראל, ולבנון מנסים לתכנן את היום אחרי סיום המנדט של יוניפי"ל ● כותרות העיתונים בעולם

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

בפה אחד: ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של החברה הישראלית

ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של V-Wave הישראלית, שרק לפני כשנה עשתה אקזיט ● רק לפני כחודש מונה ראש תחום תרופות ב-FDA אך הוא סיים את תפקידו לאחר חילוקי דעות עם בכירים בארגון ● החברה הישראלית שפיתחה מערכת לשיקום ממשיכה בגל הרכישות ● הפיתוח שיאפשר לנטר באופן לא פולשני צהבת יילודים ● וזו הזוכה בתחרות איתור טכנולוגיות להתמודדות עם סרטן השד ● השבוע בביומד

תקיפת צה''ל בלבנון (ארכיון) / צילום: דובר צה''ל

גל תקיפות בלבנון: חיל האוויר תקף יעדים של חיזבאללה

מקורות בחמאס: מתקיימות שיחות רציניות לסלילת הדרך למו"מ על השלב השני ● חיל האוויר תקף במרכז הרצועה מחבל שתכנן פיגוע מיידי נגד כוחות צה"ל ● לפי הצעת חוק שעליה יצביע הקונגרס השבוע, ארה"ב תבחן את השעיית הסיוע הצבאי ללבנון ● עדכונים שוטפים

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

תל אביב ננעלה בעליות קלות; מדד הביטוח זינק בכ-3.5%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.2% ● השקל התחזק מול הדולר ● מנורה הופכת לבעלת עניין בקבוצת לוזון ● שתי מניות החלו להיסחר היום בבורסה: אוריון זינקה בכ-17% ביום המסחר הראשון שלה, סוגת עלתה בכ-2% ● מיטב: חוץ מישראל - כמעט בכל המדינות שהורידו ריבית, תשואות האג"ח זינקו ● לראשונה מזה עשור, אין מתאם בין שוק המניות לביטקוין ● בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

שעון החול לחתימה על הסיוע האמריקאי התהפך. היעד: בחירות האמצע לקונגרס

הקונגרס עומד לבחור מחדש את חבריו, וההחלטות על הסיוע עלולות להשתנות בהתאם ● במקביל, סעיף ההמרות, המאפשר להמיר חלק מהכסף לשקלים ולתמוך בתעשייה המקומית, מצטמצם במהירות ● בישראל מציעים פתרונות: לראות את ההסכם כ"שיתוף פעולה" ולא כ"סיוע"

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו

השקל מתחזק מול הדולר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

השקל מתחזק היום בחדות מול הדולר. אלו הסיבות

השקל נסחר קרוב לשפל של 3.5 שנים ומתחילת החודש הוא המטבע החזק ביותר בעולם ● הורדת הריבית הצפויה בארה"ב מול היציבות היחסית פה מגדילה את פער הריביות לטובת ישראל ● גורם נוסף הוא נתון הגירעון הממשלתי, שהפתיע לטובה ומהווה אינדיקציה לאיתנות המשק ● האם התחזקות נוספת תביא את בנק ישראל להתערבות בשוק המטבע?

ניתוח חברה | אל על / צילום: יח''צ

אל תתנו לאחוזים לבלבל אתכם - השווי של אל על משקף תמחור נמוך מאי פעם

המשקיעים חוששים שסיום המלחמה יוביל לתחרות שתפגע בתוצאות של חברת התעופה, אך ספק אם זו תגיע בקרוב ● השווי בבורסה אמנם גבוה היסטורית, אלא שבשקלול קופת המזומנים הגדולה ושווי הנכסים, מדובר בתמחור הפעילות הנמוך בתולדות אל על ● האם הוא מוצדק? ● מדור חדש

גיא ברנשטיין, מנכ''ל מג'יק ופורמולה; ומוטי גוטמן, מנכ''ל מטריקס / צילום: יח''צ, עידן גרוסמן

מאז הודעת המיזוג: מניות מטריקס ומג'יק השאירו אבק למדד ת"א 125

בעלי המניות יצביעו השבוע על המיזוג שייצר חברת ענק בשווי 3.5 מיליארד דולר ● לידר: "השווי המצרפי ממקם את השתיים במקום השמיני בין חברות ה־IT הציבוריות בארה"ב, ובמקום השלישי באירופה"

מקרון לצד נשיא סין שי ג'ינפינג, בביקור בבייג'ינג השבוע / צילום: ap, Adek Berry

"ההלם הסיני": אירופה מתמודדת עם חזית חדשה

המכסים של טראמפ דחפו את סין להסיט סחורה מאמריקה לאירופה, שהפכה לאחד מיעדי היצוא העיקריים שלה ● התוצאה: לחץ הולך ומעמיק על התעשייה האירופית ● בזמן שפריז דורשת מכסים וברלין חוששת מפגיעה ביצוא, סין רושמת לראשונה עודף סחר של יותר מטריליון דולר

מושגים לאזרחות מיודעת. סקר כוח אדם / צילום: Shutterstock

אתה גר בדירה בבעלותך? כך השאלה הזאת משפיעה על כל המדינה

מצב שוק העבודה משפיע על קבלת ההחלטות הכלכליות החשובות ביותר • כיצד הוא משתקף בפני קובעי המדיניות? • המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים