גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הספיקה לנו המקלחת הקרה שחטפנו": צים מפרסמת דוחות חזקים ומתייחסת לסערת המס שנחשפה בגלובס

חברת התובלה הימית מציגה רווח נקי של 1.7 מיליארד דולר ברבעון הראשון, פי 3 מאשר ברבעון המקביל, ומעלה את התחזית השנתית ● המנכ"ל אלי גליקמן על המגעים לשינוי חישוב המס שבו מחויבת צים: "לא מתעסקים עם זה, הספיקה לנו המקלחת הקרה שחטפנו בעקבות הפרסום"

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית
אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

לא מעט שינויים חלו בסביבה המאקרו-כלכלית העולמית מאז עונת הדוחות לסיכום הרבעון הרביעי של 2021 ועד היום, אך בחברת התובלה הימית צים המגמה החיובית נשמרת למרות הטלטלות.

צים  נהנית מגאות חסרת תקדים בעסקיה, עקב הקשיים בשרשרת האספקה העולמית מאז פרץ משבר הקורנה, שהובילו לביקושי שיא ולעליית מחירים חדה בתובלה הימית. היא היכתה את תחזיות האנליסטים לרבעון הראשון של 2022 והעלתה את התחזית השנתית. בעוד שקודם לכן העריכו בצים שההכנסות ב-2022 יהיו דומות להכנסות ב-2021, כעת כבר מדברים על הכנסות גבוהות יותר.

צים, שהפכה בשנה האחרונה לחברה הרווחית בישראל, מציגה זינוק של פי 3 ברווח הנקי הרבעוני, שטיפס מ-590 מיליון דולר ברבעון המקביל ל-1.7 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2022, דומה לרווח שהציגה ברבעון הקודם (הרביעי של 2021).

"אם אני הייתי צריך לתת כותרת, הייתי מדגיש את זה שמאז ההנפקה ועד היום חילקנו דיבידנדים שהם פי 15 מהסכום שגייסנו רק לפני שנה וארבעה חודשים, ושווי החברה עלה פי כמה וכמה", אומר מנכ"ל צים אלי גליקמן. "הדגש הוא הדיבידנד הפנומנלי למשקיעים, אין חברות כאלה גם בעולם. לאחרונה נפגשתי עם מנכ"לית בורסת ניו יורק והיא אמרה לי שאין חברה כמו צים בבורסה".

ההכנסות ברבעון צמחו ב-113% בהשוואה לרבעון המקביל, והגיעו ל-3.7 מיליארד דולר, גבוה מתחזיות השוק ל-3.47 מיליארד דולר. צים הובילה ברבעון 859 אלף מכולות, עלייה של 5% מאשר ברבעון המקביל, והמחיר הממוצע למכולה עלה פי שניים ל-3,848 דולר (ברבעון הקודם המחיר היה כ-3,600 דולר). ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הגיע ל-2.5 מיליארד דולר, זינוק של 209%.

החברה ייצרה תזרים של 1.66 מיליארד דולר מפעילות שוטפת ותזרים חופשי בגובה 1.48 מיליארד דולר, ובסיום הרבעון היו לה יתרות מזומנים נטו של 779 מיליון דולר, שמשמשים אותה כיום בעיקר לתשלומי דיבידנד נדיבים לבעלי המניות. עבור הרבעון הראשון ישולם דיבידנד בסך 2.85 דולרים למניה, המשקף כ-20% מרווחי הרבעון.

 צים, שבעלת המניות הבולטת בה היא חברת קנון של עידן עופר, מעלה כאמור את התחזית ל-2022 וצופה EBITDA שנתי של 7.8-8.2 מיליארד דולר, עלייה מתחזית קודמת של 7.1-7.5 מיליארד דולר, ובהשוואה ל-6.6 מיליארד דולר ב-2021. 

החברה נסחרת בבורסת ניו יורק בשווי של 7.8 מיליארד דולר, תשואה של 333% מאז ההנפקה בינואר שעבר, אך ירידה של 16% מהשיא שנרשם לפני חודשיים.

 

"שברנו את שיא הרווח למרות מס של 23%"

לפני מספר חודשים נחשף בגלובס כי צים פנתה לרשות המסים בישראל וביקשה לבצע שינוי במשטר המס שחל עליה, באופן שיחסוך לה סכומים ניכרים, כאשר הבקשה היא שהמס שיוחל עליה ייגזר מנפח ההובלה ולא מהתוצאות הפיננסיות. כעת אומר גליקמן כי "למרות שהשנה אנחנו משלמים מס מלא של 23%, הצלחנו לשבור את שיא הרווח ברבעון, והתוצאות שלנו השתפרו. זה הישג פנומנלי".

איך מתקדמים המגעים עם רשות המסים?
"בעקבות 'התרומה' של הפרסום בגלובס, הם לא מתקדמים. אנחנו מתחרים עם חברות ספנות שהגדולות ביניהן גדולות פי עשרה מצים. תסבירו לי למה החברה הגדולה בעולם משלמת 400 מיליון דולר מס ואנחנו צריכים לשלם מעל מיליארד דולר בשנה שעברה, והשנה נשלם יותר אם נמשיך ככה?

"אנחנו נסחרים בחו"ל, מתחרים בחברות בינלאומיות, המשקיעים צריכים להחליט איפה להשקיע והם שואלים אותנו 'למה שנשקיע בחברה שמשלמת 23% ולא בחברה שמשלמת 4%?'. בתור ישראלי פטריוט אני גאה לשלם מסים, אבל במקום להקל עלינו, שמים עלינו משקלות".

אז ירדתם מהעניין?
"לא ירדנו מהעניין, אבל לא מתעסקים עם זה, הספיקה לנו המקלחת הקרה שחטפנו בעקבות הפרסום".

"מחירים גבוהים פי שניים לעומת 2021"

עניין נוסף שהקשה על צים ברבעון היה העובדה שבשנחאי, סין, יש הגבלות משמעותיות בשל הקורונה, ולדברי גליקמן "בעוד שתעשיית הספנות לא עלתה בהיקפים לעומת הרבעון המקביל גם בגלל שבשנחאי יש סגר, אנחנו גדלנו בווליום ב-5%. בין חברות התובלה הימית הגדולות ביותר בעולם, צים אחת המובילות בשיעורי הרווחיות שלה".

בעבר אמרת שצים היא המובילה, מי עקף אתכם?
"אנחנו בשורה אחת עם חברות אסייתיות שגדולות מאיתנו ומתמודדים איתן כתף אל כתף. בהשוואה לחברות המערביות הגדולות שפרסמו דוחות, שיעורי הרווחיות שלנו גבוהים יותר".

מה המצב הנוכחי שאתם רואים בהקשר של קשיי שרשרת האספקה העולמית?
"אנחנו רואים התמתנות וירידת מחירים בסחר בין אסיה לאירופה, אבל אנחנו שחקן פחות משמעותי בסחר הזה. אנחנו פועלים בעיקר בין אסיה לארה"ב ושם יש קפיאת מחירים, אין המשך עלייה, ויש קצת ירידה. מה שנותן לנו את הביטחון זה שחתמנו על חוזים ארוכי טווח עם לקוחות אסטרטגיים, שנכנסו לתוקף ב-1 במאי, במחירים גבוהים יותר מפי שניים לעומת 2021".

גליקמן מעריך שהפתיחה של סין והתקופה של טרום החגים בארה"ב יכולים להביא לעודף ביקוש ולהעמיד את צים בפוזיציה טובה. "התחזית שלנו שמרנית, על סמך המחירים שיש בשוק", הוא אומר. "הלא נודע זה מה יהיו מחירי המכולות בהמשך. כרגע אנחנו צופים שיהיו טובים". עם זאת הוא מדגיש שהרבעון השני נחשב לחלש יותר עונתית.

מלבד דיבידנדים, יש עוד שימוש מתוכנן לכסף בקופה?
"אנחנו שומרים את כל האופציות פתוחות. אנחנו מחלקים דיבידנדים כמדיניות מאוד נדיבה, אבל שומרים את האופציה לבצע עסקת רכישה. אנחנו בודקים כל הזמן הזדמנויות, אבל זה שיש לנו כסף מזומן בבנקים לא אומר שיכולים לעשות עסקה, רק כזו שתהיה כדאית לחברה".

על מצב שוקי ההון והכלכלה העולמית הוא אומר: "אנחנו עוקבים כמו כולם אחר הציפיות האינפלציוניות בעולם, יחד עם אבטלה נמוכה בארה"ב. מה שמעניין אותנו זה השוק האמריקאי, ואנחנו מכינים את עצמנו לאי-ודאות. אנחנו לא צריכים לגייס כספים ולכן אין עלינו השפעה של הריביות שעולות, זה מרגיע אותנו ואת המשקיעים".

יו"ר צים, יאיר סרוסי, מוסיף כי "צים היא חברה שמתאימה לתקופה של היום, כי היא מחלקת דיבידנד. משקיעים מחפשים את הסוג הזה של חברות, על חשבון חברות שהיו קודם יותר פופולריות. זו חברה מהסוג שיחסית תציג ביצועים יותר טובים, על רקע השווקים שהם בהתכווצות".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

מתמתנות הירידות באירופה; השקל מתייצב

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על כ-87 דולר ● ירידות קלות בחוזים העתידיים על וול סטריט

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

לעם ישראל יש מסר ברור: התותחים הרועמים לא יעצרו את המרוץ לנדל"ן

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

דיווח: גורם מודיעיני הבהיר שאיראן לא תגיב

דיווחים על תקיפה ישראלית באזור איספהאן באיראן ● מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי