גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות המסים: אחת מכל שלוש חשבוניות פיקטיביות ב־2021 היא מענף הבנייה

32% מכלל השומות הפיקטיביות אשתקד הגיעו מענף הבנייה, כשהמקור העיקרי להון השחור בענף הוא מהעסקת שוהים בלתי חוקיים ● בימים אלה ברשות המסים מקדמים תיקון תקנות מע"מ למאבק בתופעה ולצמצומה ● גם לנוכח המצב הפוליטי, ברשות אופטימיים ביחס לקידום המהלך

פועלי בניין בישראל / צילום: Shutterstock
פועלי בניין בישראל / צילום: Shutterstock

תופעת השימוש בחשבוניות הפיקטיביות בענף הבנייה אינה חדשה, וברשות המסים מגדירים אותה כרחבת היקף ושכיחה מאוד. בימים אלה, וכחלק מהמאבק בתופעה, הרשות מקדמת תיקון לתקנות ערך מוסף, שבמסגרתו יתבצע "היפוך החבות במע"מ" בכמה ענפים - בהם ענף הבנייה.

היפוך החבות במס קובע שתשלום המע"מ יחול על מקבל השירות, ולא על נותן השירות כפי שנהוג במצב הרגיל. זאת משום שכיום, כך על־פי טיוטת התקנות, רבים מהעובדים בענף מועסקים שלא כדין, דבר אשר גורר אחריו הפקת חשבוניות פיקטיביות לצרכים שונים - למשל לצורך דיווח על הוצאות שכר שכביכול שולמו. במסגרת היפוך החבות, מקבל השירות מפיק חשבונית עצמית (חשבונית המדווחת על ההוצאה שהוא עצמו הוציא), והמע"מ "נשאר" אצלו. כך נותן השירות, שכבר לא מקבל לידיו את המע"מ, לא יכול להתקזז באמצעותו על תשלומים שכביכול ביצע. מקבל השירות נהנה במקרים כאלה גם מיתרון נוסף, זמני כמובן, שכן הוא מחזיק בסכום המע"מ אצלו עד לתשלום למס ההכנסה.

"בישראל קיימת תופעה רחבת היקף של הפצת חשבוניות מס שהוצאו שלא כדין, וניכוי מס תשומות בהסתמך עליהן", נכתב בטיוטת התקנות. "תופעה זו גורמת להפחתה משמעותית של הכנסות המדינה. כדי לצמצם את התופעה ולפעול לסיכול של הוצאת חשבוניות מס שלא כדין, מוצע לתקן את תקנות מס ערך מוסף ולקבוע כי בעסקאות שעניינן מתן שירותי כוח אדם, לרבות ניקיון, שמירה ואבטחה, ובשירותי עבודות בנייה, החבות בתשלום המע"מ תחול על מקבל השירות".

בטיוטת התקנות מצוין עוד ששיטה זו פועלת כבר בישראל, בתחום הסחר בזהב - שם הוחל הצעד בשנת 2017, גם כן במטרה להיאבק בהון השחור. עוד נכתב בטיוטה שמדובר ב"צעד נהוג באיחוד האירופי, כאמצעי למאבק בתופעה של הוצאת חשבוניות שלא כדין".

ענף הבנייה בראש טבלת החשבוניות הפיקטיביות

חשבוניות פיקטיביות הן "חשבוניות שלא מייצגות עסקאות אמיתיות, או שאין מאחוריהן עסקה כלל, וכל תכליתן היא להקטין את החבות המס", להגדרת רשות המסים. "החשבוניות הפיקטיביות מאותרות בדרך כלל במסגרת ביקורת עוסקים שמבצעים אנשי יחידות הביקורת של הרשות, או דרך ניתוח הדיווחים התקופתיים המוגשים למע"מ".

אך מה הוא היקף החשבוניות הפיקטיביות המופקות בענף הבנייה, ועד כמה התופעה באמת רחבה? מנתוני הרשות, בשנת 2021 יצאו בסך-הכול 365 שומות עם חשד לקיזוז חשבוניות פיקטיביות במשק כולו, בסכום כולל של יותר מ-1.1 מיליארד שקל. מתוך כל אלה, 116 שומות יצאו בענף הבנייה, בסכום כולל של כמעט 229 מיליון שקל - 32% מסך כל השומות שהוצאו עם חשד לקיזוז חשבוניות פיקטיביות בשנת 2021.

תחת הגדרת ענף הבנייה ברשות המסים נכללים הענפים הבאים: יזמות בנייה, קבלנות בנייה, שיפוץ מבנים ועבודות בניין, הכנת אתרים לבנייה ועבודות בנייה בלבנים ואבן. יש לציין שהענף השני שנמצא על הכוונת של רשות המסים הוא ענף כוח האדם, שמעניק כמובן שירותים רבים גם לענף הבנייה - כך שייתכן שהיקף ההון השחור שמקורו בענף הבנייה אף גדול הרבה יותר מזה שנחשף.

תופעת השב"חים כזרז לתופעת ההון השחור

על־פי הרשות, מרבית ההון השחור המתגלגל בענף כיום מקורו בעבודה לא חוקית - כלומר, העסקת שוהים בלתי חוקיים באתרי הבנייה. עובדים אלה מקבלים את שכרם, לרוב, במזומן, וכך למעשה מפסידה המדינה את המס שאמור היה להיות משולם על משכורתם. אותם עובדים, כמובן, גם לא זוכים לתנאים סוציאליים המגיעים לעובדים כחוק, כגון פנסיה, ימי חופש ועוד.

כידוע, נושא העסקת השב"חים במשק הישראלי עלה לאחרונה לכותרות בעקבות הפיגועים הקשים שאירעו בישראל, בין היתר על־ידי פלסטינים שחדרו משטחי הרשות הפלסטינית ושהו בישראל ללא היתר. בענף הנדל"ן, על־פי ההערכות, מועסקים כמה עשרות אלפי פועלים ללא היתרי שהייה, נוסף על אלה המועסקים כאן באופן חוקי.

חלק מהמאבק בפשיעה בחברה הערבית

המהלך המקודם כעת על־ידי רשות המסים הוא חלק מתוכנית גדולה יותר, תוכנית "מסלול בטוח" שהגתה הממשלה במטרה להיאבק בממדיה העצומים של הפשיעה בחברה הערבית. ברשות מקווים שהעובדה שתיקון התקנות מובא בהקשר זה, תעלה משמעותית את הסיכוי לאישור התקנות החדשות, גם במציאות הפוליטית הרגישה כיום.

התיקון מהווה חקיקת משנה, כך שאינו דורש הליך חקיקה מלא: התקנות יובאו לאישור בפני ועדת הכספים של הכנסת, ואם זו תאשר אותן - בהנחה שלא יקומו התנגדויות במליאת הכנסת - הן ייכנסו לתוקף באופן רשמי.

מרשות המסים נמסר: "במסגרת הפעילות הממשלתית 'מסלול בטוח' למאבק באלימות ובפשיעה בחברה הערבית, שאותה מוביל סגן השר לביטחון הפנים יואב סגלוביץ, ומלבד הפעילות האופרטיבית של רשויות האכיפה, הוקמו כמה צוותי עבודה שעוסקים בשינוי תהליכים ממשלתיים וחוקיים, במטרה לפגוע במנגנונים כלכליים אשר מזינים את את הפשיעה.

"אחד הצוותים הוא צוות 'שוק שחור' שמוביל מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב, ומנהל רשות המסים, ערן יעקב, שהוא חבר בצוות. במסגרת זו מגובש המהלך שנועד לסייע בהתמודדות עם תופעת הפצת החשבוניות הפיקטיביות".

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה