גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עקב המשבר עם הטייסים: ביטולי הטיסות באל על חוזרים, וזו רק ההתחלה

טיסות אל על לציריך, לדובאי, למינכן, לוורשה ולבודפשט שתוכננו להיום בוטלו, וכך גם מספר דומה של טיסות שהיו אמורות להמריא אמש ● ביטולי הטיסות מתרחשים בתזמון אומלל לקראת הקיץ, וזאת לאור הקרע החוזר ביחסי ההנהלה עם הטייסים

מטוס אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוס אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

טיסות אל על לציריך, לדובאי, למינכן לוורשה ולבודפשט שתוכננו להיום (ה') - בוטלו. מספר דומה של טיסות שהיו אמורות להמריא אמש, לא יצאו כמתוכנן. הנוסעים מאבדים אמון, ובצדק. אל על תידרש לשלם להם פיצויים ולפעול כדי לרכוש מחדש את אמונם, אבל השאלה היא כיצד ייראה לוח הטיסות של החברה בהמשך.

ביטולי הטיסות שהולכים ומתרבים, מתרחשים בתזמון אומלל לקראת הקיץ ובסימן ההתאוששות של ענף התיירות לצד גידול דרמטי במכירות של אל על, וזאת לאור הקרע (החוזר) ביחסים של ההנהלה עם הטייסים.

ברקע נזכיר כי במסגרת צמצום כוח-האדם בחברה בתקופת הקורונה, נפרדה אל על משליש מעובדיה, כ-2,000 איש ואישה. מצבת הטייסים צומצמה בשיעור מופחת לכ-500 טייסים, והם שילמו את מחיר ההתייעלות דרך קיצוץ של 31% (לפחות) בשכרם.

עד הקורונה פעלו הטייסים על-פי הסכם עבודה שנחתם ב-2018 במסגרת תקנות הטיס שנכנסו בשעתו לתוקף. הסכם זה מפרט את רמת השתכרותם, לרבות תגמול על שעות נוספות (המהווה חלק ניכר משכרם). 

מסונדלים בהסכם מתקופת הקורונה 

בשיא הקורונה התבקשו הטייסים לחתום על הסכם עבודה חדש, שלפיו הקיצוץ בשכר - בשונה מהדרג הניהולי בחברה למשל - לא יהיה זמני לתקופת הקורונה. הטייסים, שמאוגדים יחד עם שאר עובדי החברה בהסתדרות, סירבו לחתום על הסכם שיקבע את התנאים האמורים עד לשנת 2026. המחלוקת הגיע לבית הדין לעבודה, שגיבה את ההסתדרות ואת ההנהלה שחתמו על ההסכם "מעל" הטייסים.

אלא שכעת הקורונה "מתאדה", ומנגד ההתאוששות, שמקורה בביקוש הרב לחופשות, ניכרת גם בדוחות אל על. החברה דיווחה כי קצב ההזמנות בחודש מאי השנה אף גבוה ב-10% מזה של 2019 (לפני המגפה) ומגיע לכ-267 מיליון דולר.

מבחינת טייסי אל על, ההתאוששות מצביעה על כך שהחברה התייצבה, והיא מסוגלת להשיב להם את שכרם לרמתו של לפני המגפה. הם מסונדלים בהסכם האמור, אבל הם גם יודעים שאפשר לשנות גם הסכמים חתומים - הכול עניין של משא-ומתן בין שני צדדים שכרגע פעורה ביניהם תהום.

דרישה נוספת של הטייסים היא להפריד אותם כיחידת מיקוח עצמאית בייצוג עובדים - בדומה למתרחש ברוב חברות התעופה בעולם. מאז שנות ה-80 הוחלט כי עובדי אל על ייוצגו כיחידה אחת בהסתדרות. הטייסים חשים שהם מקופחים באופן הזה, וידרשו שההנהלה תאפשר להם להיפרד לנציגות נפרדת כיחידת מיקוח. בלי אישור של ההנהלה, הדבר לא יתאפשר. למותר לציין כי בהסתדרות מתנגדים למהלך כזה. 

מנכ"לית חדשה 

מול הטייסים יושבת מנכ"לית חדשה - דינה בן טל-גננסיה. היא ותיקה בחברה ומכירה היטב את הניואנסים שמולה, אלא שנדמה כי בהנהלה לא מבינים את חומרת המצב. עם פרסום דוחות אל על, סיפרה המנכ"לית בהתלהבות כי בכוונתה להגיל את צי מטוסיה מ-37 פעילים כיום ל-46, כולל שדרוג צי ה-777 שכיום עומד על הקרקע. בשביל כל מטוס נדרש צוות של כ-15 טייסים שלאל על כרגע אין. מעבר לכך, בן טל-גננסיה סיפרה על הכוונה להגדיל את נתיבי התעופה. כל התוכניות הללו לא יוכלו להתקיים אם לא יהיה מי שייקח את ההגה.

בתגובה לשאלת גלובס על ביטולי הטיסות אמרה בן טל-גננסיה כי ביטולי טיסות הם נחלת חברות תעופה רבות ברחבי העולם בימים אלה בעקבות מצוקת כוח-האדם העולמית, אלא שגם היא יודעת שבאל על הסיפור מורכב בהרבה. אין מי שיאייש טיסות מנסיבות אחרות, והן לא פשוט ממריאות. הנוסעים מקבלים הודעה שעות ספורות לפני טיסתם שהיא מבוטלת, והם, יש להניח, לא יחזרו לטוס באל על בקרוב. 

דינה בן טל-גננסיה, מנכ''לית אל על / צילום: רונן דבש

בן טל-גננסיה אמרה כי מתנהל שיח שמטרתו לגשר על הפערים, "כחלק מייצוב החברה". למעשה, באל על אומרים שאף הוקם צוות מיוחד לשם משא-ומתן עם הטייסים. אלא שבפועל הצוות והטייסים עוד לא הפשילו שרוולים למשא-ומתן המתבקש שחייב להתחיל היום. בינתיים הטיסות מתבטלות, והנוסעים משלמים את המחיר. 

בעקבות הדרמות באל על הפנתה בן טל-גננסיה מכתב לחברי ועד הטייסים בבקשה לנהל שיח. השיח שברצונה לנהל נוגע להשמשת צי מטוסי ה-777 והשיבושים בלוח הטיסות.

החברה מכרה עשרות אלפי כרטיסים לטיסות שאמורות להתקיים במטוסי ה-777 (למשל ללרנקה) שכיום אינם פעילים. "למרות האכזבה והתדהמה, כל הטיסות שתוכננו להליכי ההכשרה עד עתה לא יצאו אל הפועל נוכח ירידה מפעילות ואי התייצבות של אצ"א (אנשי צוות אוויר)... בימים האחרונים ניסינו להיכנס אתכם למו"מ... בנוסף לצעד בונה אמון בנושא האש"ל שנעשה ביוזמתי", כתבה בן טל-גננסיה. נציין כי עם הקיצוץ בשכר הטייסים קוצצו גם דמי ההוצאות שלהם בעת השהות בחו"ל.

"למרבה האכזבה דחיתם את היד המושטת והתניתם כל שיח ומו"מ עימכם בהכרה באצ"א כיחידת מיקוח עצמאית...". המסר לטייסים היא ש"השעה היא שעת הכרעה", כך המנכ"לית שגם שולחת מסר כי אם לא יוחזרו מטוסי ה-777 לפעילות, ההשלכות לכך - כלומר ביטול טיסתם של עשרות אלפי נוסעים - "ברורות גם לכם". לצד הציפייה כי יחל משא-ומתן, מצפה ההנהלה כי "לוח הטיסות יתקיים באופן מלא".

כבר לא קהל שבוי

אל על חייבת להביא בחשבון שמזמן תמו הימים שבהם הנוסעים הם קהל שבוי, של אף חברה. האופציות רבות, לכל יעד כמעט, וככל שהנוסעים לא יבטחו בחברה שהיא תוכל למלא את חובתה - הם יעבור לחברה אחרת, עם הכעס והתסכול שצברו בינתיים. לזכותם נזכיר כי חוק התעופה מחייב את החברה במקרים כאלה להשיב לנוסעים את כספם ולפצותם על ביטול הטיסה.

תגובות

מאל על נמסר: "אנו מצרים על אי-הנוחות שנגרמה לנוסענו בשל שיבושים לא צפויים בהפעלת הטיסות. צוותי אל על עושים הכול על-מנת למצוא פתרונות חלופיים באמצעות טיסות אחרות של אל על ובאמצעות טיסות של חברות אחרות". 

מוועד טייסי אל על נמסר בתגובה: "עם חזרת פעילות התעופה במלוא העוצמה, טייסי אל על פועלים בהתאם להסכמי העבודה ובמלוא המרץ להטסת הפעילות במציאות החדשה שנוצרה לאחר המגפה".

בהמשך למכתב שהוציאה ההנהלה, מסרו הטייסים כי "עוד במאי 2021 פנה ועד הטייסים להנהלת החברה בבקשה להיערך להפעלת מטוסי ה 777 על פי הסכם העבודה. אך זו היא זו שדחתה את הפעלת המטוסים והכשרת הטייסים, כמו גם את הצורך להיכנס למשא ומתן ענייני ומקדם. בפועל, כבר למעלה משנה מפרה החברה ברגל גסה את ההסכם אותו כפתה יחד עם ההסתדרות על הטייסים בעוד הטייסים מקיימים אותו בקפדנות.

"ביטולי הטיסות בימים האחרונים נובעים מתכנון שאפתני יתר על המידה של החברה, שאינו לוקח בחשבון את מגבלות חוקי הטייס והבטיחות, כמו השלכות מגפת הקורונה.
גם בשעות אלו, הטייסים עושים מעל ומעבר על מנת להוציא את לוח הטיסות שתוכנן ברשלנות על-מנת למנוע פגיעה נוספת בקהל לקוחות החברה. אין בכוונתם להפוך כעת לשק חבטות של בעלי שליטה כוחניים, או של תרבות הסתדרותית המגינה על עובדי קרקע אלימים.

"עוד במאי 2021 פנה ועד הטייסים להנהלת החברה בבקשה להיערך להפעלת מטוסי ה 777 על פי הסכם העבודה. אך זו היא זו שדחתה את הפעלת המטוסים והכשרת הטייסים, כמו גם את הצורך להיכנס למשא ומתן ענייני ומקדם. בפועל, כבר למעלה משנה מפרה החברה ברגל גסה את ההסכם אותו כפתה יחד עם ההסתדרות על הטייסים בעוד הטייסים מקיימים אותו בקפדנות. ביטולי הטיסות בימים האחרונים נובעים מתכנון שאפתני יתר על המידה של החברה, שאינו לוקח בחשבון את מגבלות חוקי הטייס והבטיחות, כמו השלכות מגפת הקורונה. גם בשעות אלו, הטייסים עושים מעל ומעבר על מנת להוציא את לוח הטיסות שתוכנן ברשלנות על-מנת למנוע פגיעה נוספת בקהל לקוחות החברה. אין בכוונתם להפוך כעת לשק חבטות של בעלי שליטה כוחניים, או של תרבות הסתדרותית המגינה על עובדי קרקע אלימים".

עוד כתבות

העיריות מקבלות שוב הזדמנות לייקר את הארנונה / אילוסטרציה: Shutterstock, Rita Kapitulski

העיריות מקבלות שוב הזדמנות לייקר את הארנונה. איפה היא צפויה לעלות?

כפי שנחשף בגלובס באוקטובר, הממשלה מאפשרת לרשויות להגיש בקשות להעלאת ארנונה גם ב־2026 ● מדובר על עלייה של כמעט 9% בהיקף הארנונה שנגבית, בתוך שלוש שנים בלבד ● גלובס עושה סדר

איראן ממשיכה את המרוץ לגרעין בעזרת "רשתות סודיות"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: המרוץ האיראני לגרעין לא הופסק, בצרפת מתלוננים שישראל פוגעת בחופש העיתונות, והשתתפות ישראל באירוויזיון עלולה להיות בסכנה ● כותרות העיתונים בעולם

מפעלי ים המלח / צילום: Shutterstock

השטח יצטמצם והכללים יוקשחו: כללי הזיכיון החדשים של האוצר לים המלח

באוצר מגדירים את המכרז החדש לים המלח כ"הזדמנות היסטורית" לשינוי התנאים ומענה לביקורת כלפיו ● בנוסף לגידול ברווח המדינה והקמת מנהלת ייעודית, שטח הזיכיון יקטן, ייגבה היטל מים מהזכיין שיממן גם את קציר המלח

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

המסחר בבורסה ננעל בעליות שערים; ת"א 35 בשיא חדש, דוראל זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.9%, מדד ת"א 125 הוסיף לערכו כ-1.7% ● מניית דוראל הוסיפה 8% לערכה ● מדד הפחד המקומי עלה ב-2% והשלים עלייה של 9% בחודש החולף ● מניות הנדל"ן בלטו היום לרעה ● מחזור המסחר הסתכם בכ-3.7 מיליארד שקל ● וגם: התחרות ב-AI הולכת וגוברת - ואלפאבית וברודקום עשויות להתגלות כמובילות של השוק

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה שלילית בבורסת ת"א; מניית ICL צנחה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.8% ● מניית ICL ירדה לאחר החלטת בג"ץ שמחייבת את החברה לשלם על שאיבה מים המלח ● ב-UBS צופים כי ימשיך להיחלש בעולם ושומרים את הדירוג האטרקטיבי למטבעות אחרים ● וגם: ביוליוס בר צופים שהכסף יכפיל את מחירו השנה

חוות השרתים של אמזון בתנובות / צילום: ט. ג. הפקות

דוחות חדשים חושפים: אלה העובדים המבוקשים בעידן ה־AI באמריקה - ובישראל

לפי נתוני חברת המחקר Synergy Research Group, חוות השרתים הפכו לאחד ממוקדי התעסוקה הצומחים ביותר כיום ● כתוצאה מכך, הביקוש לעובדים טכניים מתרחב - מחשמלאים ועד רתכים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית בוול סטריט; מיקרוסופט מאבדת גובה

הנאסד"ק עולה בכ-0.1%, הדאו ג'ונס מוסיף לערכו כ-0.7% ● דוח התעסוקה של ADP העיד על האטה מפתיעה, עם ירידה של 32 אלף במספר המועסקים בנובמבר ● יום המסחר באירופה ננעל במגמה מעורבת, הדאקס נסחר ביציבות ● הניקיי טיפס בכ-1.1% ● וול סטריט התאוששה אתמול, לאחר שפתחה את חודש דצמבר באדום ● מניית חברת השבבים מארוול זינקה בכ-10% במסחר המאוחר, לאחר פרסום הדוחות ● הביטקוין קופץ בכ-7% ונסחר סביב 93 אלף דולר ● בהמשך היום, יפורסם מדד התעסוקה של ADP, שישפוך אור על מצבו של שוק העבודה האמריקאי

שר המשפטים, יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

בג"ץ פסל את המינוי, לוין תקף: "מיירטים בזה אחר זה את השופטים"

בית המשפט העליון פסל היום (ד') את החלטת שר המשפטים להטיל על השופט בדימוס יוסף בן-חמו את הפיקוח על חקירת הדלפת הסרטון משדה תימן ● לשיטתם, בן-חמו אינו עונה על הגדרת "עובד מדינה בכיר" ● מה אמר לוין ולאן ממשיכים מכאן?

אפליקציית יד2 / צילום: Shutterstock, shutterstock

העסקה הגדולה בתולדות אתרי האינטרנט בארץ: האם יד2 שווה מיליארדים?

קרן אייפקס העולמית רוכשת את אתר היד שנייה תמורת 3.1 מיליארד שקל - פי ארבעה מהשווי שבו נמכר לפני עשור ● בשוק מביעים ספק לגבי היכולת של הקרן להשביח את אתר יד2 באופן דרמטי כמו רוכשיו הקודמים ● וגם: איך הכול התחיל, ומתי הייתה הפריצה הגדולה?

שלט אזהרת מצלמה לנהגים בנתיבי איילון / צילום: שלומי יוסף

מירי רגב מקדמת קנס של 10 אלף שקל על שימוש בטלפון בנהיגה. מה הסיכוי שזה יתממש?

בזמן שבעולם נהוג קנס של 100-300 דולר, שרת התחבורה בוחרת בקנס גבוה של 10 אלף שקל, "במקום להציג תוכנית רב־שנתית", כפי שאומרים בעמותת אור ירוק ● רשת פאפא ג'ונס פותחת עוד ארבעה סניפים ומשיקה תת־רשת חדשה, והמיזוג החדש של משרד עורכי הדין עמית פולק מטלון ● אירועים ומינויים

משרד הפנים בירושלים / צילום: Shutterstock, shutterstock

חברות שיתמודדו במכרזי הרשויות המקומיות יחויבו להצהיר על עבר פלילי

משרד הפנים מבטיח מנגנון שיחסום התמודדות של חברות תחת חקירה במכרזים עירוניים, לאחר שנים שבהן הרשויות המקומיות נמנעו מבדיקת עבר פלילי – בניגוד לנעשה בשירות המדינה ● זאת על רקע מספר פרשיות שחיתות ובעקבות לחץ ציבורי

יוסי לוי, מנכ''ל משותף במור בית השקעות / צילום: יח''צ

כאב ראש של עשירים: זינוק של 275% במניית מור פגע ברווחי החברה ברבעון

בית ההשקעות נאלץ להפריש 18 מיליון שקל לעדכון התגמול ההוני לעובדים, עקב העלייה המשמעותית במחיר המניה ● מאידך נאלצו שלושת בכירי מור להחזיר 1.67 מיליון שקל לקופת החברה, בשל התנגדות רשות ני"ע ל"פריסת" התגמול ההוני שאושר להם אשתקד

פעילות במחנה קיץ של סימד / צילום: מצגת החברה

מחנה קיץ בארה"ב ב־10,000 דולר: המגייסת החדשה בבורסת ת"א

סימד הולדינגס השלימה גיוס אג"ח של 610 מיליון שקל, שישמשו בעיקר לרכישת נכסים מידי בעליה ולפירעון הלוואות ● החברה מפעילה מחנות קיץ לנוער, בעיקר יהודי

עו''ד אלדד כורש / צילום: איל יצהר

אלדד כורש בדרך להקים משרד חדש עם 50 עורכי דין

לגלובס נודע כי עו"ד אלדד כורש ניהל מגעים עם מספר משרדים גדולים, אך בסופו של דבר הוא צפוי לפנות לדרך עצמאית ● חברת הנדל"ן תדהר, הלקוחה המרכזית של כורש, תעבור איתו למשרד החדש, שצפוי להתמקם במגדל ביונד בגבעתיים ● כורש אישר את הפרטים

הקרנות הכספיות גייסו הכי הרבה כסף גם השנה / אילוסטרציה: Shutterstock

זינוק של 100% בשלוש שנים: תעשיית קרנות הנאמנות בשיא כל הזמנים

ב-11 החודשים הראשונים של השנה גייסו הקרנות המסורתיות, המנוהלות על ידי בתי השקעות סכום של 23 מיליארד שקל ● זוהי הפעם הראשונה מאז 2021 שהן יעקפו את הקרנות המחקות וקרנות הסל, שגייסו באותה תקופת זמן כ-18.6 מיליארד שקל

שר הכלכלה ניר ברקת פגוש את העיתונות, קשת 12, 22.11.25 / צילום: איל יצהר

ברקת אכן מממן לעצמו את כרטיסי הטיסה, אבל זה לא הכול

שר הכלכלה חוזר ואומר שהוא משלם על שלל טיסותיו לחו"ל • אבל העלויות לא מתמצות במושב במטוס • המשרוקית של גלובס 

רה''מ בנימין נתניהו ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: Reuters, Chip Somodevilla

ישראל וארה"ב לקראת סגירת הסכם סחר: המכסים יופחתו, אבל לא באופן אחיד

לגלובס נודע כי הצוותים קרובים לחתימה על הסכם מכסים: השיעור יהיה נמוך מ־15%, אך עדיין לא ברור מה גובהו והוא ישתנה בין ענף לענף ● הסנונית הראשונה הגיעה השבוע עם חתימת הסכם סחר בתחום החקלאות, במסגרתו תעניק ישראל פטור ממכס לכ־300 פריטי מזון אמריקאי, תוך החרגת 28 מוצרים ● וגם: עסקת המטוסים של אל על ובואינג בסכנה, ויש לזה קשר למכסים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; הביטקוין עלה ביותר מ-5%

לאחר הירידות אתמול: הממדים המרכזיים בוול סטריט ננעלו בעליות ● אירופה ננעלה במגמה מעורבת ● חברת התרופות הגרמנית באייר זינקה לאחר שממשלת ארה"ב קראה להגביל את התביעות נגדה ● חברת התוכנה האמריקאית מונגו די.בי זינקה ב-22%

יוני חנציס, מנכ''ל דוראל / צילום: תמר מצפי

בחצי מיליארד שקל: מה עומד מאחורי הנפקת המניות הסגורה של דוראל?

דוראל הנפיקה אמש מניות ב-500 מיליון שקל בהנפקה סגורה למוסדיים, שככל הנראה מבקשים לבסס את אחיזתם בחברה לקראת הנפקה אפשרית בארה"ב ● במקביל, החברה מדווחת על התקדמות משמעותית בפרויקטים בארה"ב ועל הרחבת החשיפה לשוק האנרגיה האמריקאי ● דוראל זינקה בכ-20% בשבוע האחרון, בעקבות פרסום הדוח שלה למשקיעים לרבעון השלישי של 2025

קבלת ארונות חטופים-חללים על ידי כוח צה''ל / אילוסטרציה: דובר צה''ל

החל הליך הזיהוי של החטוף החלל במכון לרפואה משפטית

היתקלות ברפיח: ארבעה לוחמים נפצעו, אחד מהם במצב קשה ● הג'יהאד האיסלאמי הודיע שאיתר חלל חטוף בצפון הרצועה ● ארונו של החטוף החלל המלווה כעת בידי כוח צה"ל - חצה לפני זמן קצר את הגבול לשטח ישראל ועושה את דרכו למרכז הלאומי לרפואה משפטית, שם יבוצע הליך הזיהוי ● מעבר רפיח ייפתח בימים הקרובים ליציאת תושבים בלבד מרצועת עזה למצרים ● העצרת הכללית של האו"ם אישרה החלטה הקוראת לישראל לסגת מרמת הגולן ● עדכונים שוטפים