גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עקב המשבר עם הטייסים: ביטולי הטיסות באל על חוזרים, וזו רק ההתחלה

טיסות אל על לציריך, לדובאי, למינכן, לוורשה ולבודפשט שתוכננו להיום בוטלו, וכך גם מספר דומה של טיסות שהיו אמורות להמריא אמש ● ביטולי הטיסות מתרחשים בתזמון אומלל לקראת הקיץ, וזאת לאור הקרע החוזר ביחסי ההנהלה עם הטייסים

מטוס אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוס אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

טיסות אל על לציריך, לדובאי, למינכן לוורשה ולבודפשט שתוכננו להיום (ה') - בוטלו. מספר דומה של טיסות שהיו אמורות להמריא אמש, לא יצאו כמתוכנן. הנוסעים מאבדים אמון, ובצדק. אל על תידרש לשלם להם פיצויים ולפעול כדי לרכוש מחדש את אמונם, אבל השאלה היא כיצד ייראה לוח הטיסות של החברה בהמשך.

ביטולי הטיסות שהולכים ומתרבים, מתרחשים בתזמון אומלל לקראת הקיץ ובסימן ההתאוששות של ענף התיירות לצד גידול דרמטי במכירות של אל על, וזאת לאור הקרע (החוזר) ביחסים של ההנהלה עם הטייסים.

ברקע נזכיר כי במסגרת צמצום כוח-האדם בחברה בתקופת הקורונה, נפרדה אל על משליש מעובדיה, כ-2,000 איש ואישה. מצבת הטייסים צומצמה בשיעור מופחת לכ-500 טייסים, והם שילמו את מחיר ההתייעלות דרך קיצוץ של 31% (לפחות) בשכרם.

עד הקורונה פעלו הטייסים על-פי הסכם עבודה שנחתם ב-2018 במסגרת תקנות הטיס שנכנסו בשעתו לתוקף. הסכם זה מפרט את רמת השתכרותם, לרבות תגמול על שעות נוספות (המהווה חלק ניכר משכרם). 

מסונדלים בהסכם מתקופת הקורונה 

בשיא הקורונה התבקשו הטייסים לחתום על הסכם עבודה חדש, שלפיו הקיצוץ בשכר - בשונה מהדרג הניהולי בחברה למשל - לא יהיה זמני לתקופת הקורונה. הטייסים, שמאוגדים יחד עם שאר עובדי החברה בהסתדרות, סירבו לחתום על הסכם שיקבע את התנאים האמורים עד לשנת 2026. המחלוקת הגיע לבית הדין לעבודה, שגיבה את ההסתדרות ואת ההנהלה שחתמו על ההסכם "מעל" הטייסים.

אלא שכעת הקורונה "מתאדה", ומנגד ההתאוששות, שמקורה בביקוש הרב לחופשות, ניכרת גם בדוחות אל על. החברה דיווחה כי קצב ההזמנות בחודש מאי השנה אף גבוה ב-10% מזה של 2019 (לפני המגפה) ומגיע לכ-267 מיליון דולר.

מבחינת טייסי אל על, ההתאוששות מצביעה על כך שהחברה התייצבה, והיא מסוגלת להשיב להם את שכרם לרמתו של לפני המגפה. הם מסונדלים בהסכם האמור, אבל הם גם יודעים שאפשר לשנות גם הסכמים חתומים - הכול עניין של משא-ומתן בין שני צדדים שכרגע פעורה ביניהם תהום.

דרישה נוספת של הטייסים היא להפריד אותם כיחידת מיקוח עצמאית בייצוג עובדים - בדומה למתרחש ברוב חברות התעופה בעולם. מאז שנות ה-80 הוחלט כי עובדי אל על ייוצגו כיחידה אחת בהסתדרות. הטייסים חשים שהם מקופחים באופן הזה, וידרשו שההנהלה תאפשר להם להיפרד לנציגות נפרדת כיחידת מיקוח. בלי אישור של ההנהלה, הדבר לא יתאפשר. למותר לציין כי בהסתדרות מתנגדים למהלך כזה. 

מנכ"לית חדשה 

מול הטייסים יושבת מנכ"לית חדשה - דינה בן טל-גננסיה. היא ותיקה בחברה ומכירה היטב את הניואנסים שמולה, אלא שנדמה כי בהנהלה לא מבינים את חומרת המצב. עם פרסום דוחות אל על, סיפרה המנכ"לית בהתלהבות כי בכוונתה להגיל את צי מטוסיה מ-37 פעילים כיום ל-46, כולל שדרוג צי ה-777 שכיום עומד על הקרקע. בשביל כל מטוס נדרש צוות של כ-15 טייסים שלאל על כרגע אין. מעבר לכך, בן טל-גננסיה סיפרה על הכוונה להגדיל את נתיבי התעופה. כל התוכניות הללו לא יוכלו להתקיים אם לא יהיה מי שייקח את ההגה.

בתגובה לשאלת גלובס על ביטולי הטיסות אמרה בן טל-גננסיה כי ביטולי טיסות הם נחלת חברות תעופה רבות ברחבי העולם בימים אלה בעקבות מצוקת כוח-האדם העולמית, אלא שגם היא יודעת שבאל על הסיפור מורכב בהרבה. אין מי שיאייש טיסות מנסיבות אחרות, והן לא פשוט ממריאות. הנוסעים מקבלים הודעה שעות ספורות לפני טיסתם שהיא מבוטלת, והם, יש להניח, לא יחזרו לטוס באל על בקרוב. 

דינה בן טל-גננסיה, מנכ''לית אל על / צילום: רונן דבש

בן טל-גננסיה אמרה כי מתנהל שיח שמטרתו לגשר על הפערים, "כחלק מייצוב החברה". למעשה, באל על אומרים שאף הוקם צוות מיוחד לשם משא-ומתן עם הטייסים. אלא שבפועל הצוות והטייסים עוד לא הפשילו שרוולים למשא-ומתן המתבקש שחייב להתחיל היום. בינתיים הטיסות מתבטלות, והנוסעים משלמים את המחיר. 

בעקבות הדרמות באל על הפנתה בן טל-גננסיה מכתב לחברי ועד הטייסים בבקשה לנהל שיח. השיח שברצונה לנהל נוגע להשמשת צי מטוסי ה-777 והשיבושים בלוח הטיסות.

החברה מכרה עשרות אלפי כרטיסים לטיסות שאמורות להתקיים במטוסי ה-777 (למשל ללרנקה) שכיום אינם פעילים. "למרות האכזבה והתדהמה, כל הטיסות שתוכננו להליכי ההכשרה עד עתה לא יצאו אל הפועל נוכח ירידה מפעילות ואי התייצבות של אצ"א (אנשי צוות אוויר)... בימים האחרונים ניסינו להיכנס אתכם למו"מ... בנוסף לצעד בונה אמון בנושא האש"ל שנעשה ביוזמתי", כתבה בן טל-גננסיה. נציין כי עם הקיצוץ בשכר הטייסים קוצצו גם דמי ההוצאות שלהם בעת השהות בחו"ל.

"למרבה האכזבה דחיתם את היד המושטת והתניתם כל שיח ומו"מ עימכם בהכרה באצ"א כיחידת מיקוח עצמאית...". המסר לטייסים היא ש"השעה היא שעת הכרעה", כך המנכ"לית שגם שולחת מסר כי אם לא יוחזרו מטוסי ה-777 לפעילות, ההשלכות לכך - כלומר ביטול טיסתם של עשרות אלפי נוסעים - "ברורות גם לכם". לצד הציפייה כי יחל משא-ומתן, מצפה ההנהלה כי "לוח הטיסות יתקיים באופן מלא".

כבר לא קהל שבוי

אל על חייבת להביא בחשבון שמזמן תמו הימים שבהם הנוסעים הם קהל שבוי, של אף חברה. האופציות רבות, לכל יעד כמעט, וככל שהנוסעים לא יבטחו בחברה שהיא תוכל למלא את חובתה - הם יעבור לחברה אחרת, עם הכעס והתסכול שצברו בינתיים. לזכותם נזכיר כי חוק התעופה מחייב את החברה במקרים כאלה להשיב לנוסעים את כספם ולפצותם על ביטול הטיסה.

תגובות

מאל על נמסר: "אנו מצרים על אי-הנוחות שנגרמה לנוסענו בשל שיבושים לא צפויים בהפעלת הטיסות. צוותי אל על עושים הכול על-מנת למצוא פתרונות חלופיים באמצעות טיסות אחרות של אל על ובאמצעות טיסות של חברות אחרות". 

מוועד טייסי אל על נמסר בתגובה: "עם חזרת פעילות התעופה במלוא העוצמה, טייסי אל על פועלים בהתאם להסכמי העבודה ובמלוא המרץ להטסת הפעילות במציאות החדשה שנוצרה לאחר המגפה".

בהמשך למכתב שהוציאה ההנהלה, מסרו הטייסים כי "עוד במאי 2021 פנה ועד הטייסים להנהלת החברה בבקשה להיערך להפעלת מטוסי ה 777 על פי הסכם העבודה. אך זו היא זו שדחתה את הפעלת המטוסים והכשרת הטייסים, כמו גם את הצורך להיכנס למשא ומתן ענייני ומקדם. בפועל, כבר למעלה משנה מפרה החברה ברגל גסה את ההסכם אותו כפתה יחד עם ההסתדרות על הטייסים בעוד הטייסים מקיימים אותו בקפדנות.

"ביטולי הטיסות בימים האחרונים נובעים מתכנון שאפתני יתר על המידה של החברה, שאינו לוקח בחשבון את מגבלות חוקי הטייס והבטיחות, כמו השלכות מגפת הקורונה.
גם בשעות אלו, הטייסים עושים מעל ומעבר על מנת להוציא את לוח הטיסות שתוכנן ברשלנות על-מנת למנוע פגיעה נוספת בקהל לקוחות החברה. אין בכוונתם להפוך כעת לשק חבטות של בעלי שליטה כוחניים, או של תרבות הסתדרותית המגינה על עובדי קרקע אלימים.

"עוד במאי 2021 פנה ועד הטייסים להנהלת החברה בבקשה להיערך להפעלת מטוסי ה 777 על פי הסכם העבודה. אך זו היא זו שדחתה את הפעלת המטוסים והכשרת הטייסים, כמו גם את הצורך להיכנס למשא ומתן ענייני ומקדם. בפועל, כבר למעלה משנה מפרה החברה ברגל גסה את ההסכם אותו כפתה יחד עם ההסתדרות על הטייסים בעוד הטייסים מקיימים אותו בקפדנות. ביטולי הטיסות בימים האחרונים נובעים מתכנון שאפתני יתר על המידה של החברה, שאינו לוקח בחשבון את מגבלות חוקי הטייס והבטיחות, כמו השלכות מגפת הקורונה. גם בשעות אלו, הטייסים עושים מעל ומעבר על מנת להוציא את לוח הטיסות שתוכנן ברשלנות על-מנת למנוע פגיעה נוספת בקהל לקוחות החברה. אין בכוונתם להפוך כעת לשק חבטות של בעלי שליטה כוחניים, או של תרבות הסתדרותית המגינה על עובדי קרקע אלימים".

עוד כתבות

מטבעות קריפטו / אילוסטרציה: Shutterstock, Dan Eady

בורסת הקריפטו שנאלצת להנפיק מטבעות בשווי 47 מיליון דולר כדי לחלץ לקוח

בורסת המטבעות הקריפטוגרפיים CoinFlex הודיעה כי תנפיק עד 47 מיליון דולר במטבעות "יציבים", במקביל לכוונותיה לחדש משיכות מחשבונות ● פעילות החשבונות תחודש לאחר שנעצרה לא מכבר על ידי CoinFlex, בעקבות קשיים אליהם נקלע אחד מהחשבונות הגדולים

בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

המשקיע שחזה את משבר 2008 מזהיר שהפד עשוי לשנות מסלול

המשקיע ומנהל קרנות הגידור האמריקאי, מייקל ברי, שידוע בתור נביא המשבר של 2008, מעריך כי שינויים בביקושי קצה במגזר הקמעונאי עשויים להוביל לכך שהפדרל ריזרב ישנה את מדיניות העלאות הריבית שלו

טעינת מכוניות חשמליות / צילום: Shutterstock, Scharfsinn

שרי הסביבה של האיחוד האירופי אישרו: סוף למכוניות מונעות בדלק בשנת 2035

החל מ-2035 תיאסר בכל רחבי האיחוד האירופי מכירת כלי רכב חדשים המונעים בדלקי מאובנים כלשהם ● הצורך לקבוע את האיסור לשנת 2035 נובע מהצורך להגיע לאפס פליטות פחמן עד 2050, מטרה שהאיחוד האירופי שב והתחייב אליה בשנים האחרונות

חיסון לקורונה / צילום: Associated Press, Darko Vojinovic

ה-FDA אישר כי בוסטר הקורונה הבא יהיה חיסון מותאם אומיקרון - אבל זו רק התחלת הדיון

חברות החיסונים צפויות להוציא לאור במהלך הסתיו את החיסונים המעודכנים שלהן לקורונה ● רוב המומחים מבקשים לכלול בחיסון תשובה ייעודית לווריאנטים BA.4 ו-BA.5, ומוכנים לשם כך להתפשר על אורך הניסויים

גיליין מקסוול / צילום: Reuters, PA Images

גיליין מקסוול נשפטה ל-20 שנות מאסר על סחר בקטינות

מקסוול, בת 60, הורשעה בדצמבר על כך שגייסה וסחרה 4 נערות עבור אפשטיין, שהיה אז בן זוגה ● השופטת, בעת שהכריזה על העונש, קראה לפשעיה של מקסוול "אכזריים"

איסטנבול / צילום: Shutterstock

אזהרת המסע לאיסטנבול חוזרת לדרגה 3. ההזמנות לאנטליה מזנקות

האגף ללוחמה בטרור במל"ל החליט להחזיר את רמת אזהרת המסע לאיסטנבול בחזרה לרמה 3 (איום בינוני) ● ההמלצות לנוסעים לטורקיה הן להימנע מפרסום פרטי הנסיעה ברשתות חברתיות, לשמור על ערנות ולא להחצין סממנים ישראליים ● אורן כהן מגורי, סמנכ"ל השטיח המעופף: "המוקד שלנו מוצף בפניות של ישראלים שביטלו חופשתם כשאזהרת המסע הייתה תקפה וכעת הם מבקשים להחזיר את הזמנתם"

מרב מיכאלי ויאיר לפיד, בהצבעה על פיזור הכנסת / צילום: יוסי זמיר

בורות ופופוליזם בדרך לפיזור: כך נראים הימים האחרונים של הכנסת ה-24

רגע לפני פיזור הכנסת הקואליציה מנסה לקדם חוק להסדרת עתיד המיזם התחבורתי הגדול בתולדות המדינה ● האופוזיציה מתנגדת ללא נימוק ענייני, בעיקר כדי למנוע מהממשלה את ההישג ● שרת התחבורה מאיימת שבלי החוק הפרויקט ייתקע, למרות שבשלב זה ניתן לקדם את המטרו גם בלעדיו ● ואיפה האינטרס הציבורי? גלובס עושה סדר בסערה סביב המיזם שנועד לחלץ אותנו מהפקק

שרת הפנים איילת שקד / צילום: מארק ישראל סלם - הארץ

הטבות המס נתקעו: אלפי דירות תמ"א 38 עלולות להתעכב

ההטבות שניתנו במסגרת חוק ההסדרים פקעו כבר לפני חצי שנה, אך בממשלה לא טרחו לחדש אותן עד היום ● בכיר באוצר: "דחו את הנושא, וכעת לא ברור מה יהיה איתו"

רה''מ בנט ורה''מ החליפי לפיד / צילום: יוסי זמיר

כך צפויה להיראות היממה האחרונה של הכנסת ה-24

החוק לפיזור הכנסת יעלה עד חצות להצבעה במליאה בקריאה שנייה ושלישית, ולאחר אישורו ימונה יאיר לפיד לראש ממשלת ישראל ● עד אז, חברי הכנסת נמצאים במרתון לחקיקת חוקים כמו חוק המכר, פיצוי לאומיקרון, חלופת שקד לתמ"א 38 ואחרים ● חוק המטרו וחוק הכניסה לישראל עדיין נמצאים תחת סימן שאלה

חיים כצמן / צילום: עינת לברון

חיים כצמן: "בת"א אפשר לייצר היצע של עוד חצי מיליון דירות, פשוט"

מייסד ומנכ"ל חברת הנדל"ן המניב ג'י סיטי דיבר בוועידה הכלכלית השנתית של איגוד החברות הציבוריות ואמר כי "הממשלה צריכה להחליט אם היא רוצה מדיניות או רוצה לספסר בנדל"ן ● לדבריו, עליות המחירים הן כלל עולמיות, אך הוא צופה התאוששות מהירה בביקושים

אנדרו ביילי, כריסטין לגארד, ג'רום פאוול, יי גאנג / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana, Geert Vanden Wijngaert, Patrick Semansky, Tolga Akmen

בנקים מרכזיים צריכים להעלות ריבית בחדות או להסתכן בתקופת אינפלציה גבוהה

כך עולה מדוח חדש של הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים (BIS) שמוכר כ"בנק המרכזי של הבנקים המרכזיים" ● חוקרי הבנק מזהירים כי הצעדים הנחוצים לבלימת האינפלציה עלולים לגרום לעוד העלאות מחירים גלובליי

ג'וני סרוג'י, סגן נשיא לפיתוח שבבים באפל, ובשאר אל מסרי, מייסד רוואבי / צילום: אפל

אפל חושפת: מפעילה מרכז מחקר ופיתוח ברשות הפלסטינית

במפגש של ג'וני סרוג'י, הישראלי הבכיר באפל, ונשיא המדינה יצחק הרצוג נחשף כי מאז שנת 2018 מפעילה ענקית המחשוב מרכז מחקר ופיתוח בעיר הפלסטינית רוואבי שבשומרון ● במרכז עובדים בשיתוף עם מרכזי הפיתוח בהרצליה ובחיפה על פרויקטי חומרה גלובליים ● אפל מתכוונת להרחיב את פעילותה ברשות הפלסטינית בשנים הקרובות

קארין אלהרר, יש עתיד / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

האם בזכות ההסכם שנחתם לאחרונה ישראל תייצא לראשונה גז לאירופה?

אם רק עכשיו נחתם הסכם רשמי, איך זה שגז ישראלי כבר הגיע לאירופה בעבר? ● המשרוקית של גלובס

מוצרי חלב / צילום: גלובס

מחירי מוצרי החלב שבפיקוח יעלו ב-4.9%

לפי ההסכמות בין משרדי החקלאות והאוצר ונציגי ענף החלב, מחירי מוצרי החלב שבפיקוח יעלו ב-4.9%. לפי ההסכם, מחיר זה לא ישתנה במשך כשנה לפחות ● עוד הוסכם כי על גבינות קשות, כמו מוצרלה, חלומי וגורגונזלה יבוטל המכס באופן מיידי

ד''ר דייבי דישטניק, לירון עזריאלנט, יורם סירקיס / צילום: כדיה לוי

כיצד לנהל את תיק ההשקעות בימים סוערים?

השווקים הגלובליים רועדים, הריביות בעולם עולות והפיקדונות הסולידיים עושים קאמבק ● למה עדיף לעקוב אחרי מדדים ולא אחרי מניות ספציפיות, האם זה זמן טוב להשקיע בסטארטאפים או שאולי בכלל כדאי לפנות לתחום הנדל"ן?

הנפקת פלייטיקה בנאסד''ק, ינואר 2021 / צילום: יח''צ

דיווח רשמי על עסקת פלייטיקה; המניה מאבדת גובה בוול סטריט

אחד הגופים מהתאגיד הסיני ששולט בחברת הגיימינג הישראלית פלייטיקה פרסם דיווח ב-SEC שלפיו ימכור 25.7% ממניותיה ב-2.2 מיליארד דולר ● מניות חברת הגיימינג הישראלית ימשיכו להיסחר בוול סטריט

מבנה בנק ישראל / צילום: Shutterstock, Alon Adika

בבנק ישראל ובאוצר מסכימים: ישראל בדרך להאטה

מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל התייחס בוועידה השנתית של איגוד החברות הציבוריות לעדכון תחזית הצמיחה בשבוע הבא: "לא תהיה רחוקה מהקודמות" ● במקביל, מנכ"ל האוצר רמז שבנק ישראל החל באיחור את העלאות הריבית וטען: "ריבית גבוהה לא בהכרח תוביל למיתון"

מליאת הכנסת / צילום: יוסי זמיר

שיא שלא היה כמותו: חברי הכנסת דאגו לעצמם להגדלה נוספת של מימון המפלגות

המימון צפוי לגדול בבחירות הקרובות בכ־20%, שהם כ־30־35 מיליון שקל לכל המפלגות יחד ● כל מפלגה מתוקצבת הדרגתית לפי המדד, ובהתאם לתוצאות הבחירות

פיתוח חיסונים במעבדה של פייזר / צילום: Reuters, EyePress

חברות התרופות לא עומדות בקצב הווריאנטים: לאן נעלם החיסון נגד האומיקרון

במשך שנה וחצי חברות החיסונים מנסות לפתח חיסון ייעודי אפקטיבי ללא הצלחה ● מדוע הן מתקשות להשיק חיסונים רלוונטיים, איזה שוק בכלל מחכה לחיסונים האלה והאם הפרסום הצפוי של הנחיות מינהל המזון והתרופות האמריקאי לגבי הפיתוח שלהם יוציא את החברות מהקיפאון

מליאת הכנסת, 25.5 / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הקלות לשחקנים חדשים שירצו לפעול בשוק התקשורת

אושר תיקון לחוק התקשורת שמאפשר לשחקנים קטנים להיכנס לשוק בדרך של קבלת היתרים במקום רישיונות