גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשקיעים והיזמים הישראלים חגגו, אך אתר הרכב המשומש איבד כבר 98% מהשיא

כמו סטארט-אפים רבים בשנים האחרונות, גם ורום - שנולד על ציר ישראל-ארה"ב - התמקד על צמיחה בהכנסות וזנח את ההשקעה בלוגיסטיקה ושירות ● התוצאה: אחרי שזינקה לשווי של מעל 7 מיליארד דולר, מניית ורום איבדה 98% מערכה

רכבים משומשים / צילום: Shutterstock, Fedorovekb
רכבים משומשים / צילום: Shutterstock, Fedorovekb

בימים אלו של ירידות חדות בנאסד"ק, מניות טכנולוגיה רבות מגרדות את התחתית, אבל מניית ורום (Vroom), המפעילה אתר לקנייה ומכירה של רכב משומש בארה"ב, בולטת גם בתוך חבורה זו לרעה. ורום הונפקה ביוני 2020 לפי שווי 2.5 מיליארד דולר ובימי ההתלהבות מכל מה שדיגיטלי זינקה עד לשווי של מעל 7 מיליארד דולר. אלא שמאז השיא כבר איבדה ורום 98% מערכה וירדה לשווי של 187 מיליון דולר בלבד.

ורום בעלת שורשים ישראלים עמוקים. היא הוקמה על ידי היזמים הישראלים אלי וורטמן ואלון בלוך יחד עם שני יזמים אמריקאים. בלוך כיהן כמנכ"ל ורום עד 2016 ואז עזב כדי להקים את חד קרן הבריאות הדיגיטלית K health. וורטמן כיהן כיו"ר עד אותה שנה וכדירקטור עד לפני ההנפקה. שניהם מימשו את החזקותיהם (וורטמן השקיע דרך קרן פיקו ונצ'רס) בחברה לפני הנפילה. עד ל-2016 החזיקה ורום אפילו במרכז פיתוח בנס ציונה עם 30 עובדים.

לוורום היו גם משקיעים ישראלים כמו מנכ"ל וויקס אבישי אברהמי וקרן פאונדרס גרופ של מייסדי ,NSO שלו חוליו ועמרי לביא, שהשקיעה כמה מיליוני דולרים בחברה. אחרי ההנפקה שווקה ורום כהצלחה אדירה על ידי היזמים והמשקיעים הישראלים. "מייסדי ורום השכילו לייצר פלטפורמה שהקפיצה תחום מסורתי אל העתיד", התלהב לביא בהודעה לעיתונות שהוציאה פאונדרס גרופ בימים הם. "הממדים של ההצלחה של ורום הם מעבר לכל מה שדמיינתי. היו לי הצלחות גם בעבר, אבל ממדים כאלה עדיין לא ראיתי", העיד וורטמן בראיון אחרי ההפקה.

אלא שלאור מצבה הנוכחי הלא מזהיר של ורום, מעניין לבדוק מה השתבש ביישום החזון המקורי להפוך אותה לאמזון לתחום רכב. מצבה הנוכחי של ורום הוא גם דוגמה מצוינת לסיכונים הגלומים בחתירה לצמיחה אגרסיבית בכל מחיר, אסטרטגיה שאפיינה את הסטארט-אפים בשנים האחרונות ואשר תוצאותיה הולכות ונחשפות עכשיו.

להציל לקוחות מביקור בסוכנות

בראיונות לאורך השנים סיפר וורטמן כי הקים את ורום כדי להציל לקוחות אמריקאים מהחוויה הטראומטית של התמקחות על מחיר הרכב המשומש בסוכנות. "אני זוכר שתחקרתי חבר בארה"ב והוא סיפר שאתה מגיע לסוכנות רכב עם אוכל בצידנית כמי שיוצא למלחמה", סיפר וורטמן בעבר. לעומת זאת, ורום מציעה מחיר שקוף וקבוע לצד אפשרות לקנות רכב בלי לצאת מהבית ולקבל אותו עד לדלת.

ורום לא הייתה הראשונה למכור רכבים דרך האינטרנט. שנה לפני הקמתה ב-2013, התחיל לפעול אתר קארוואנה (carvana) למכירת מכוניות משומשות. אך ורום הלכה צעד קדימה והבטיחה לא רק למכור, אלא גם לקנות רכבים מלקוחות דרך הרשת, בלי לראות אותם פיזית.

לפני שנעסוק בבעיות הספציפיות של ורום, ויש לא מעט כאלה, לזכותה של החברה יאמר כי חלק מהסיבות לנפילת מנייתה קשורות לגורמים מקרו-כלכליים רחבים. המחסור העולמי בשבבים וזמני האספקה הארוכים לרכב חדש, הזניקו לשיא את מחירי הרכבים משומשים, מה שנגס ברווחיות של ורום. גם עליית מחירי החלפים לרכב, כתוצאה מבעיות האספקה הגלובליות, פגעה בשורה התחתונה של ורום, שמשפצת את הרכב לפני שהיא מוכרת אותו הלאה. כל אלו בתוספת אינפלציה ומחירי דלק מטפסים מקשים על האלגוריתם של חברות כמו ורום לתמחר מכוניות שהיא קונה ומוכרת בצורה נכונה.

לראייה גם מניה מתחרתה קארוואנה סובלת מאוד לאחרונה ואיבדה 85% מערכה מאז תחילת השנה. החודש הודיעה קארוונה על פיטורי 2,500 עובדים. ועדיין קארוונה שווה 6.5 מיליארד דולר, יותר מפי שלושים מוורום.

ורום נולדה כדי לפתור את הטראומה של ביקור בסוכנויות רכב משומש, אך כרגע חוויית הקנייה אצלה גם היא רחוקה מלהיות טובה ובאמצעי התקשורת המקומיים בארה"ב אפשר למצוא שפע כתבות ביקורתיות על החברה. אחרי שקיבלו כ-4,000 תלונות בשנה האחרונה, הגישו במשרד התובע הכללי של טקסס בחודש שעבר תביעה נגד ורום. התלונה הנפוצה נגד החברה, שעומדת במרכז התביעה, היא כי ורום מכרה רכבים עוד לפני שהסדירה את נושאי העברות הבעלות שלהם, וכך קרה שלקוחות אמנם קיבלו מכונית הביתה, אבל לא יכלו לנהוג בה במשך ימים ושבועות בשל היעדר מסמכים חוקיים מתאימים. לקוחות התלוננו גם כי תיעוד היסטוריית התאונות והמצב המכני של הרכב באתר ורום רחוקים מלהיות מדויקים.

התביעה בטקסס אבחנה את הבעיות של ורום כנובעות מצמיחה מהירה מידי של החברה, שמכרה כ-75 אלף רכבים אונליין ב-2021 לעומת 10,000 בלבד שלוש שנים קודם. הצמיחה הזאת, לפי התביעה בטקסס, לא גובתה בבניית המערכות הלוגיסטיות הנדרשות. "הנאשמים לא ניהלו את הצמיחה בצורה אפקטיבית ואפשרו למערכות ונהלים לא מתאימים להפוך להפרות של כללי המסחר הוגן", נכתב בתביעה.

רוצים למכור פחות

גם המנכ"ל הנכנס של ורום, טום שורט, שמונה החודש כדי לנסות לחלץ אותה מהמשבר, הודה כי המיקוד של ורום בצמיחה דורש שינוי. "קודם דחפנו כדי להגיע לצמיחה תלת-ספרתית מכיוון שזה היה הסנטימנט בשווקים. בחודשים האחרונים עשינו כמה שינויים דרמטיים באיך אנחנו חושבים על Unit Economics (כלכלת היחידה: הרווחיות של מכירה ללקוח בודד - א"ד)", אמר שורט בשיחת המשקיעים האחרונה.

ורום אמנם מוכרת הרבה יותר רכבים אונליין, אבל הרווח הגולמי שלה פר רכב נשחק מאוד כתוצאה בין השאר מלוגיסטיקה כושלת של שינוע הרכבים. בעוד ב-2018 הרווח הגולמי פר רכב עמד על 1,666 דולר, ברבעון הראשון של השנה הוא ירד ל-595 דולר בלבד. ביטוי נוסף לחוסר היעילות התפעולי של ורום הוא עלייה במספר הימים שעוברים מהרגע שהיא קונה את הרכב ועד שהיא מוכרת אותו. מספר זה עמד על 59 בלבד ב-2018 וברבעון האחרון עלה כבר ל-91. ככל שרכב עומד במלאי,

גרוע לא פחות, כדי לעלות ב-117% במכירות הרכב שלה אונליין ב-2021, הוציאה ורום 123% יותר על שיווק ומכירות בשנה שעברה - עוד ביטוי למודל עסקי בעייתי מאוד.

כדי להחזיר את אמון המשקיעים, מוביל המנכ"ל החדש שורט תוכנית ארגון מחדש בחברה שכוללת פיטורי 270 עובדים, 14% מכוח האדם. צעד חריג יותר של ורום הוא החלטתה להוריד משמעותית את היעד למכירת רכבים השנה, כדי להתמקד בשיפור זמני האספקה. ורום תשקיע עכשיו יותר בשיווק באזורים ספציפיים, בהם יש לה מרכזי תפעול ותיקונים לרכב וקל לה יותר לספק שם מכוניות, ולא בשיווק בכל ארה"ב.

צעד משמעותי נוסף של ורום הוא רכישת חברת ביטוחי רכב, אותה השלימה ברבעון הראשון, כדי לשפר את המכירה של שירותים ומוצרים נלווים לצד הרכב, משהו שהיה חלק מהתוכנית המקורית של החברה אך היא לא הצליחה בו מספיק עד היום.

האם כל זה יצליח? רוב המשקיעים כך נראה סקפטיים מאוד כלפי היכולת להציל את המודל העסקי של ורום ומתמחרים את החברה כרגע פחות או יותר כטוטאל לוסט.

עוד כתבות

איסטנבול / צילום: Shutterstock

אזהרת המסע לאיסטנבול חוזרת לדרגה 3. ההזמנות לאנטליה מזנקות

האגף ללוחמה בטרור במל"ל החליט להחזיר את רמת אזהרת המסע לאיסטנבול בחזרה לרמה 3 (איום בינוני) ● ההמלצות לנוסעים לטורקיה הן להימנע מפרסום פרטי הנסיעה ברשתות חברתיות, לשמור על ערנות ולא להחצין סממנים ישראליים ● אורן כהן מגורי, סמנכ"ל השטיח המעופף: "המוקד שלנו מוצף בפניות של ישראלים שביטלו חופשתם כשאזהרת המסע הייתה תקפה וכעת הם מבקשים להחזיר את הזמנתם"

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

הסכם עם טורקיה סולל את הדרך להצטרפות פינלנד ושבדיה לנאט"ו

לפי הדיווחים, שרי החוץ של טורקיה, פינלנד ושבדיה חתמו הערב על מזכר הבנות שמנטרל את ההתנגדות של אנקרה למהלך

שרת הפנים איילת שקד / צילום: מארק ישראל סלם - הארץ

הטבות המס נתקעו: אלפי דירות תמ"א 38 עלולות להתעכב

ההטבות שניתנו במסגרת חוק ההסדרים פקעו כבר לפני חצי שנה, אך בממשלה לא טרחו לחדש אותן עד היום ● בכיר באוצר: "דחו את הנושא, וכעת לא ברור מה יהיה איתו"

אמיל וינשל (מימין) וניצן צעיר־הרים, מייסדי ווישור / צילום: איל יצהר

מסתמן: ווישור והנאמן באיילון הגיעו להסכמות הכוללות הפחתה קלה במחיר העסקה

יום לפני המועד האחרון להשלמת העסקה בה תרכוש ווישור 67% מאיילון, הגיעו הצדדים להבנות סביב הנושאים האחרונים שעוד נותרו לסגור ● איילון קיבלה השבוע את האישור האחרון לקיפול שכבה וכך גם המגבלות הרגולטוריות הוסרו

אנדרו ביילי, כריסטין לגארד, ג'רום פאוול, יי גאנג / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana, Geert Vanden Wijngaert, Patrick Semansky, Tolga Akmen

בנקים מרכזיים צריכים להעלות ריבית בחדות או להסתכן בתקופת אינפלציה גבוהה

כך עולה מדוח חדש של הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים (BIS) שמוכר כ"בנק המרכזי של הבנקים המרכזיים" ● חוקרי הבנק מזהירים כי הצעדים הנחוצים לבלימת האינפלציה עלולים לגרום לעוד העלאות מחירים גלובליי

רה''מ בנט ורה''מ החליפי לפיד / צילום: יוסי זמיר

כך צפויה להיראות היממה האחרונה של הכנסת ה-24

החוק לפיזור הכנסת יעלה עד חצות להצבעה במליאה בקריאה שנייה ושלישית, ולאחר אישורו ימונה יאיר לפיד לראש ממשלת ישראל ● עד אז, חברי הכנסת נמצאים במרתון לחקיקת חוקים כמו חוק המכר, פיצוי לאומיקרון, חלופת שקד לתמ"א 38 ואחרים ● חוק המטרו וחוק הכניסה לישראל עדיין נמצאים תחת סימן שאלה

מימין: דקל פרסי, ד''ר שירה ברזיס, חיים זילברשץ, גיא וולטש, ד''ר גיא נבון, נפתלי גיא, גיא ימין, עו''ד רז טפר, סא''ל מיל. זיוה שבתאי / צילום: נוי דקל

בוגרי מערך המבצעים המיוחדים של צה"ל משיקים מועדון יזמות ועסקים

מועדון היזמות והעסקים של בוגרי מערך המבצעים המיוחדים (מ"מ), מהיחידות המסווגות ביותר בצה"ל, הושק. בין החברים בו: מייסדי חברות הייטק, מנכ"לים ומשקיעים בקרנות הון סיכון ● וגם: עו"ד ארז קמיניץ, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עשוי לחזור בקרוב לתפקיד ציבורי ● אירועים ומינויים

דב בהרב / צילום: חברת החשמל

מנהלת רשות החברות לדב בהרב: לא תוכל לכהן כדירקטור בחברה ממשלתית

דוח הבודק בנוגע למינויים בחברת חשמל יופץ בקרוב למעורבים ● כפי שנחשף בגלובס, הדוח הודף טענות שהעלה היו"ר הפורש בנוגע להליך מינוי המנכ"ל ● בצעד חריג הודיעה מיכל רוזנבוים לבהרב כי הרשות לא תתמוך בו יותר לתפקיד דירקטור בחברות ממשלתיות

טעינת מכוניות חשמליות / צילום: Shutterstock, Scharfsinn

שרי הסביבה של האיחוד האירופי אישרו: סוף למכוניות מונעות בדלק בשנת 2035

החל מ-2035 תיאסר בכל רחבי האיחוד האירופי מכירת כלי רכב חדשים המונעים בדלקי מאובנים כלשהם ● הצורך לקבוע את האיסור לשנת 2035 נובע מהצורך להגיע לאפס פליטות פחמן עד 2050, מטרה שהאיחוד האירופי שב והתחייב אליה בשנים האחרונות

עימותים בכנסת. לא יותר מרעש וצלצולים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

פארסת המטרו היא רק סימפטום. הבעיה האמיתית היא הפוליטיקאים

נפילת חוק המטרו היא רק דוגמה הממחישה את גודל הכישלון של השיטה הפרלמנטרית בישראל ● במקום למשול, הפוליטיקאים - כל הפוליטיקאים, מעדיפים לצאת בהכרזות חסרות תכלית ולגלגל את הצרות שלהם ל"קורבן הבא"

הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות: ת"א 35 עלה 1.2%, מדד נפט וגז קפץ 3.2%

מדד ת"א 90 התחזק 0.9% ומדד ת"א 125 הוסיף 1.1% ● הדולר קפץ 1.1% ושערו היציג נקבע על 3.43 שקלים, אך לאחר מכן נחלש

מליאת הכנסת, 25.5 / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הקלות לשחקנים חדשים שירצו לפעול בשוק התקשורת

אושר תיקון לחוק התקשורת שמאפשר לשחקנים קטנים להיכנס לשוק בדרך של קבלת היתרים במקום רישיונות

תחנת דלק / צילום: איל יצהר

מחיר הדלק עבר את ה-8 שקלים: יעלה מחר בחצות ב-36 אגורות

המשמעות של העלייה במחיר הדלק היא התייקרות של כ-15 שקל נוספים בכל תדלוק בממוצע ● באוצר מקדמים את הארכת ההפחתה במס הבלו, אך לא בטוח אם היוזמה תצא לפועל על רקע היציאה לבחירות

אימון של חיילי נאט''ו במקדוניה, בחודש שעבר / צילום: Associated Press, Boris Grdanoski

השינוי הגדול ביותר מאז המלחמה הקרה: נאט"ו תציב 300 אלף חיילים להגנת מזרח אירופה

בכך יכפיל הארגון את מספר חייליו במזרח אירופה ובמדינות הבלטיות פי 7.5 ממספרם כיום ● זאת בתגובה לפלישה הרוסית לאוקראינה ולהתגברות האיומים כלפי המדינות הבלטיות ופולין

מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסות אירופה; דריכות לקראת פרסום נתוני מאקרו

בספרד פורסם היום (נתון ראשוני) כי קצב האינפלציה השנתי ביוני הגיע ל-10.2%, לעומת 8.7% במאי וצפי כלכלנים לרמה של 9% ● ה-GDP בארה"ב צפוי לרדת ב-1.5% ברבעון הראשון ורכיב האינפלציה (PCE) שבתוך הנתונים צפוי לרשום עלייה שנתית של 8.1%

חממה לגידול קנאביס / אילוסטרציה: Shutterstock

הוגה מיזם קנאביס נושל מהפרויקט. מה קבע בית המשפט?

יזם פעל להקמת פרויקט לגידול קנאביס ברמת הגולן, שותפו, בעל הקרקע החקלאית ביקש להוציאו מהמיזם בטענה כי השניים לא חתמו על הסכם שותפות ולא הסדירו בכתב את חלוקת הזכויות ● בית המשפט קבע כי הצדדים הסכימו מתחילת השיתוף ביניהם על חלוקה שווה

מרב מיכאלי ויאיר לפיד, בהצבעה על פיזור הכנסת / צילום: יוסי זמיר

בורות ופופוליזם בדרך לפיזור: כך נראים הימים האחרונים של הכנסת ה-24

רגע לפני פיזור הכנסת הקואליציה מנסה לקדם חוק להסדרת עתיד המיזם התחבורתי הגדול בתולדות המדינה ● האופוזיציה מתנגדת ללא נימוק ענייני, בעיקר כדי למנוע מהממשלה את ההישג ● שרת התחבורה מאיימת שבלי החוק הפרויקט ייתקע, למרות שבשלב זה ניתן לקדם את המטרו גם בלעדיו ● ואיפה האינטרס הציבורי? גלובס עושה סדר בסערה סביב המיזם שנועד לחלץ אותנו מהפקק

שר האוצר, אביגדור ליברמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוזלה נוספת מתעכבת, ומחיר הדלק צפוי לעלות לכ-8 שקלים השבוע

שר האוצר ליברמן הכריז לפני שבוע על הורדה נוספת של מס הבלו על הדלק שתימשך עד סוף אוקטובר, אך ספק אם יצליח להוציא לפועל את המהלך ● משרד האנרגיה צפוי לפרסם מחר את המחיר המעודכן לליטר בנזין. לפי ההערכות, התעריף יטפס לכ-8 שקלים לליטר

קארין אלהרר, יש עתיד / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

האם בזכות ההסכם שנחתם לאחרונה ישראל תייצא לראשונה גז לאירופה?

אם רק עכשיו נחתם הסכם רשמי, איך זה שגז ישראלי כבר הגיע לאירופה בעבר? ● המשרוקית של גלובס

גלעד מאירסון / צילום: יח''צ איתקה

האיש של תשובה בים הצפוני לא מאמין שאפשר לכבות את אספקת הנפט: "לא מציאותי ולא אחראי"

לקראת הנפקה מתוכננת בלונדון, מספר גלעד מאירסון, יו"ר איתקה, על ההתרחבות המהירה בפעילותה ("צמיחה שמאפיינת חברת טכנולוגיה"), השגשוג בעסקי הנפט והגז ("התחום היחידי שהניב השנה תשואה חיובית") והתרומה של רכישת נכסי שברון בים הצפוני, שבעבר איימה על יציבות קבוצת דלק ("הפכה אותנו לאחת מחברות האנרגיה המובילות בבריטניה")