גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפסד של 150 מיליון דולר בשנה: משחק הגיימינג האייקוני עוזב את פיפ"א

חודשים של דיונים הסתיימו ללא הסכם, ו-EA Sports תמשיך לשווק את המשחק הפופולרי ללא פיפ"א ● התאחדות הכדורגל העולמית תפסיד 20% מהמחזור השנתי, בעוד שחברת הגיימינג תוותר על המונדיאל בפלטפורמת המשחק ● ברקע, עולם הגיימינג מתרחב, וגופי הספורט גוזרים קופון

FIFA / אילוסטרציה: Shutterstock
FIFA / אילוסטרציה: Shutterstock

זהו, אחרי 30 שנה משחק הגיימינג האייקוני FIFA מבית EA Sports מסיים את דרכו. גרסת "פיפ"א 23" שתצא לקראת סוף השנה תהיה האחרונה. מה יעשו הילדים, בני הנוער ובעצם כולם? הכל יימשך כרגיל, רק שענקית המשחקים EA Sports תעשה את זה ללא החיבור להתאחדות הכדורגל העולמית, אחרי חודשים ארוכים של דיונים שבהם לא הצליחו הצדדים להגיע לעמק השווה על חידוש ההסכם.

ב-1993, כאשר החליטו ב-EA לצאת עם משחק כדורגל לקראת המונדיאל בארה"ב, הם לא שיערו שהסיפור הזה יהפוך למכונת מזומנים כל כך משמעותית. פחות משלושה עשורים אחר כך, המכונה הזו הביאה את החברה למחזור שנתי של 5.6 מיליארד דולר.
הרצון להיכנס לשוק הכדורגל אילץ את EA לקבל רישיון מהתאחדות הכדורגל העולמית, פיפ"א, במסגרתה הנבחרות משחקות בגביע העולם, והשחקנים שלהן יוכלו להיות דמויות וירטואליות אמיתיות במשחק מחשב. ככל שעברו השנים הטכנולוגיה השתפרה, יותר ויותר משפחות הכניסו הביתה קונסולות סוני פלייסטיישן או Xbox, וההכנסות ממשחק הפיפ"א זינקו. ב-23 השנים האחרונות הכניסה EA ממשחק המחשב פיפ"א, על הגרסאות השונות שלו, סכום המוערך ב-20 מיליארד דולר.

20% מהמחזור השנתי של פיפ"א

גופי הספורט שהכניסו כמה דולרים מהזיכיון בהתחלה, הבינו שנפל להם לידיהם אפיק הכנסה חדש עם פוטנציאל אינסופי. בכל פעם ש-EA ביקשה לחדש את הזיכיון עם פיפ"א, הנתחים של פיפ"א הלכו וגדלו. לפי "הניו יורק טיימס", ההסכם האחרון בין הצדדים, שנחתם במאי 2013, הבטיח לפיפ"א הכנסה שנתית של 150 מיליון דולר עבור הענקת הרישיון ל-EA. אם לוקחים שנה רגילה של פיפ"א, ללא מונדיאל, הרי שהרישיון עם חברת הגיימינג שווה ל-20% מהמחזור השנתי.

כל הליגות הגדולות וארגוני השחקנים שראו את ההצלחה של פיפ"א החלו לדרוש מ-EA ומחברות גיימינג אחרות רישיונות על שימוש בדמויות של השחקנים, באצטדיונים ובמפעלים השונים. חברת הגיימינג רוצה לאפשר ללקוחות שלה משחקים וירטואליים של ליגת האלופות? אופ"א שמפעילה את ליגת האלופות דורשת כסף עבור רשיון. לפי פרסומים בתקשורת, ההסכם עם פיפ"א הוא רק אחד מעשרות הסכמים של EA עם גופי כדורגל שונים.

כך נחתמו הסכמים עם הפרמיירליג האנגלית, הבונדסליגה, ולמעשה עם כל ליגה גדולה אחרת בעולם. לצד זה, גם ארגוני שחקנים טענו כי "הפנים" של השחקנים לא שייכים לאף ליגה אלא לשחקנים עצמם.

מה הוביל לפיצוץ ההסכם עם פיפ"א? בחודשים האחרונים היא ניסתה לשפר את התנאים של ההסכם הקיים, ולפי דיווחים בתקשורת לא הסתפקה ב-150 מיליון דולר בשנה ודרשה להכפיל את הסכום. EA, שמחויבת לעשרות הסכמים, כבר לא ראתה בפיפ"א גורם מספיק אטרקטיבי. המונדיאל, שהוא העניין העיקרי של פיפ"א, כבר לא מאוד חשוב לקהילת הגיימינג שנולדה לתוך הפופולריות של ליגת האלופות, ומעדיפה אותה על פני טורניר הנבחרות שמשוחק אחת ל-4 שנים.

המשמעות העיקרית של ביטול ההסכם עבור הגיימרים היא שבפלטפורמה הבאה של המשחק יהיה אולי הכל, אבל לא משחקי נבחרות מטורניר גביע העולם. כאמור, כמעט חסר משמעות - כמה פעמים ראיתם את מסי במדי הנבחרת בשנים האחרונות וכמה במדים של ברצלונה או פריז?

עולם הגיימינג הולך ומתרחב

הכניסה של חברות גיימינג יצרה הזדמנות כלכלית עבור גופי ספורט. זה לא רק ההצלחה של פיפ"א - ליגת הפוטבול האמריקאית (NFL) חתומה כבר שנים ארוכות עם EA Sports על זיכיון למשחק הפוטבול שלה, Madden NFL. ההסכם האחרון שנחתם בין הצדדים ב-2020 הוא לחמש שנים ומבטיח ל-NFL סכום של 1.5 מיליארד דולר, שמחולקים בין הליגה (מיליארד דולר) וארגון השחקנים (500 מיליון דולר). ליגת ה-NBA חתומה על הסכם עם חברת הגיימינג 2K להפצת המשחק NBA 2K, ובתמורה לרישיון מקבלת הליגה 1.1 מיליארד דולר ל-7 שנים.

 

באופן מוזר החוזים עם חברות הגיימינג עברו כבר מזמן את החוזים העצומים שנחתמו עם חברות החסות. למשל, המגה-חוזה של ה-NBA עם נייקי עומד על מיליארד דולר ל-8 שנים ונחשב להסכם חסות עצום ממדים, אחרי ששודרג בכמעט 250% בהשוואה להסכם הקודם עם אדידס.

בשונה מהסכמי חסות או מהסכמי טלוויזיה, שתלויים בעיקר במצב השוק ובמתחרים המעוניינים להיכנס אליו, ההבדל העיקרי בהסכמים עם חברות הגיימינג הוא הפוטנציאל. ילדים ובני נוער לא יישבו פחות מול מסכים בעידן הקרוב, והמשחקים הללו בהרבה מקרים יותר נצפים ומושכים מאשר הצפייה בדבר האמיתי.

זה כבר לא נגמר במשחק עצמו שנרכש על ידי המשתמשים. ככל שעובר הזמן EA מייצרת הכנסות גדולות יותר מממשחקים נלווים בתוך המשחק עצמו - ב-2009 גילתה החברה את הרעב של נערים להיות יותר פעילים גם בהרכבת קבוצות והוציאה לדרך את משחק ה"אולטימייט" (Ultimate Team), שמאפשר רכישה של חבילות קלפים וירטואליות שמגדילות את הסיכוי להשיג שחקנים טובים יותר. ה"אולטימייט", שהוא משחק בתוך משחק הפיפ"א או ה-NFL, כבר אחראי להכנסה שנתית של 1.62 מיליארד דולר ב-2021 ומהווה למעלה משליש מכלל ההכנסות של EA.


פיפ"א מנסה להילחם על המותג

מה יקרה הלאה? המו"מ האחרון מראה שגופי הספורט מבינים את התלות של חברות הגיימינג ברישיון, וליגות איכותיות כמו ליגת האלופות של אופ"א, הליגה האנגלית או הספרדית מחזיקות ביד קלף מנצח. כמה שווה הקלף הזה? אם פיפ"א הצליחה לסחוט מ-EA סכום של 150 מיליון דולר בעונה עבור שימוש במונדיאל שמשוחק אחת לארבע שנים, אופ"א יכולה לקחת הרבה יותר על ליגת האלופות.

גם ארגוני השחקנים, שמעוניינים לדאוג ללקוחות שלהם, הפכו להיות צד עקשן מאוד בעניין. כאמור, ב-NFL על כל שני דולר שלקחה הליגה עבור הזיכיון לקחו השחקנים דולר אחד.

מבחינת EA העתיד תלוי במיתוג מחדש. הגרסה הבאה של המשחק תצא תחת המותג EA Sports FC החל משנת 2023, אבל ההיערכות כבר החלה מזמן, כשהסתמן שהמו"מ עם פיפ"א הולך ומתפוצץ. כעת היא מבטיחה ש"המשחק הבא יכלול יותר מ-300 רישיונות, ייתן גישה ל-19,000 שחקנים, 700 קבוצות, 100 אצטדיונים ו-30 ליגות".

ג'יאני אינפנטינו, נשיא פיפ''א / צילום: חיים צח-לע''מ

פיפ"א שאיבדה בין לילה ג’קפוט של 150 מיליון דולר בשנה מתכוונת להילחם כמובן, לפחות הצהרתית. הנשיא ג’יאני אינפנטינו אמר לאחר ההודעה על ביטול ההסכם עם EA שהמותג הגדול הוא פיפ"א ולא EA ולכן, "יהיה פיפ"א 24 ופיפ"א 25". ללא שום רשיונות וכשכל הליגות חסומות בפניו לשנים קדימה, זה נראה יציאה לשדה הקרב ללא נשק.

עוד כתבות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים