גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכאוס בחברה הערבית ממשיך באין מפריע. והשלטון? עוצם עין בכל תחום והיבט

אובדן הריבונות במגזר הערבי מכה שורשים - החל מסכסוכי חמולות במערכת החינוך, דרך תקיפת שוטרים ועד פולגימיה ממוסדת ● כל זה לא מניע את הרשויות לטפל בשורש הבעיה ● מה עוד צריך לקרות כדי להבין שחבית הנפץ לא תתפרק מעצמה? "תחשוב טוב יהיה טוב" היא לא תוכנית עבודה

עימותים במזרח ירושלים / צילום: Associated Press, Mahmoud Illea
עימותים במזרח ירושלים / צילום: Associated Press, Mahmoud Illea

הסיפור הבא הוא לא יאומן כי יסופר, אך אין ברירה אלא לספר אותו. פסק דין שניתן לפני מספר ימים חשף תיבת פנדורה לאירועים ומעשים שקשה להאמין שמתרחשים במדינת ישראל. המדובר בהליך בבית הדין לעבודה שעסק בטענת איש חינוך מן המגזר הבדואי, לפיה מנהל בית ספר בעיר רהט מונה על ידי משרד החינוך בניגוד למינהל התקין.

במסגרת ההליך, התברר שהבעיה הרבה יותר עמוקה ומדאיגה מאשר מינוי ספציפי של מנהל בית ספר. "מכלול הראיות שהובאו לפנינו עולה תמונה עגומה ומדאיגה ביותר", כתבה השופטת רחל גרוס מבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע. "בעת הליך בחירת מנהלים וסגני מנהלים במגזר הבדואי ולענייננו בעיר רהט, נאלץ משרד החינוך להתמודד עם מקרים של איומים על חייהם של המתמודדים והמנהלים שנבחרים או שכבר מכהנים בתפקיד. כל זאת לצד אלימות פיזית ובכלל זה שריפת כיתות, כאשר המנהל שנבחר אינו תואם את ה’נוף הפוליטי/שבטי’ בבית הספר".

המקרה הנוכחי הוא רק קצה הקרחון. הכשל הוא לכל האורך והרוחב: החל מאיחוד משפחות עם נשים פלסטיניות, דרך פוליגמיה ממוסדת, דיני תכנון ובנייה כהמלצה בלבד, הונאה נרחבת באחוזים מבהילים של הביטוח הלאומי וכמובן נשק לא חוקי שמסתובב בערים הערביות ללא כל מפריע.

מלחמת החמולות במערכת החינוך

במסגרת האירוע ברהט, נחשף מכתב של מנהל אגף החינוך בעיר, שכתב לבכירים במשרד החינוך: "הודעתי לראש העיר שהמצב בשכונה 3 בין משפחת אבו גאנם לבין משפחת נסאסרה מתוח ונפיץ מאוד, במיוחד אחרי השריפה האחרונה. בישיבה שלי עם משפחת אבו גאנם גיליתי כעס רב על כך שהולכים למנות את אמיר אלנסאסרה כמנהל בית הספר, בו בזמן שהובטח להם שהמנהל יהיה ממשפחת אבו גאנם. לכן, הם לא יסכימו בשום פנים ואופן למינוי אמיר, יהיה המחיר אשר יהיה. ברצוני להבהיר שכל מינוי ממשפחת נסאסרה או אבו גאנם הוא פוטנציאל לסכסוך אלים ושפיכת דמים בשכונה.

אציין שנשרפו הלילה כליל שש כיתות בבית ספר אבו עוביידה כפי שהזהיר מנהל בית הספר". אנו מדברים על האנשים שאחראיים על חינוך ילדים וילדות, כן?
מנהלת "תחום רווחה ומינוי מנהלים" במשרד החינוך העידה בחשש אודות הליך מינוי מנהלי בתי ספר במגזר הערבי. "אלו דברים שקיימים בכל מקרה גם אם הוא היה נבחר או לא", סיפרה על דוכן העדים. "דברים אלו תמיד מועלים גם בכל מכרז במגזר הערבי הדתי. במגזרים מסוימים, הטענות האלה מועלות כל הזמן, הנושא של חמולות ונקמות ואנחנו משתדלים לא להתייחס לזה, זה לא שיקולים שלנו. השיקולים שלנו מקצועיים".

בחקירתה בבית הדין לעבודה, נשאלה אותה בכירה האם היא מודעת למה שמתרחש ברהט, תוך התייחסות למקרים נקודתיים: "את יודעת שנבחרה מנהלת בית ספר ואיימו לשרוף את בית הספר אם היא תקבל את הניהול, ואז היא נאלצה לפרוש וגם בית הספר לא נפתח?". הבכירה השיבה: "אני זוכרת משהו".

המפקח מטעם משרד החינוך על בית הספר נאלץ להעיד גם הוא במסגרת ההליך. השופטת גרוס ציינה עד כמה עדותו הייתה מהוססת, ועד כמה הוא פחד לפצות את פיו ולספר את האמת אודות המלחמות האלימות סביב מינוי מנהלים בכל המגזר הבדואי. כך למשל, צוין בפסק הדין כי "ניכר היה שהמפקח מתקשה לומר לבית הדין את האמת הידועה לו על סוגיית האלימות והשבטיות העולה לעיתים בעת מינוי מנהלים בעיר רהט". אולם, יש לציין שלבסוף הוא הודה שהתופעה קיימת בכל המגזר הבדואי.

בינתיים, עצימת העין השלטונית ממשיכה

"אנו ערים לקושי העצום עמו מתמודד משרד החינוך", כתבה השופטת גרוס בפסק הדין אודות המקרה ברהט. "המשרד נדרש להתמודד עם מקרים של איומים על חייהם של מתמודדים ומנהלים שנבחרים, או שכבר מכהנים בתפקיד וכן עם אלימות פיזית ובכלל זה שריפת כיתות, ואין צורך להכביר מילים על כך. ואולם, אין לקבל מצב בו האיומים, האלימות וסוגיית השבטיות הפוליטית תהווה חלק משיקולי ועדת היועצים, תוך מסווה כי מדובר בוועדה ששיקוליה הינם מקצועיים בלבד".

אם כך מתמנים אנשי החינוך - אותם האנשים שאמורים לחנך את הדור הצעיר לשמירה על החוק ולחיים נורמטיביים וערכיים - מה הפלא שמדינת ישראל מאבדת את שליטתה על שטחים הולכים ונרחבים לטובת הכאוס? עצימת העין השלטונית ממשיכה בכל תחום ובכל היבט.

לאחרונה פורסם שכרבע מכלל אזרחי ישראל הערבים הלומדים באקדמיה בוחרים לעשות זאת במוסדות להשכלה גבוהה ברשות הפלסטינית. כבר ב-2012 מכון המחקר והמידע של הכנסת מצא כי "כיום לומדים באוניברסיטת חברון מאות סטודנטים ישראלים לתואר ראשון בתחומי החינוך וההוראה. מספרם הכולל של הסטודנטים הישראלים הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה ברשות הפלסטינית בכל תחומי הלימוד - רובם הגדול בשתי האוניברסיטאות שבג’נין ובחברון - נתון בעלייה מתמדת, והוא מוערך כיום ב-1,300 סטודנטים". ב-2019 המספר כבר עמד כ-7,500 סטודנטים. לטענת אבי שליו ב־Ynet, כעת המספר נע בין 9,000 ל-15,000.

קשה לעכל עד כמה המצב מופרע. המחנכים של ילדי ישראל לומדים כיצד לחנך באוניברסיטאות בג’נין ובחברון. אותן אוניברסיטאות שמהן יוצאים פעילי גי’האד בקצב מסחרר ומדמם.

זו דוגמה בלבד לכאוס ששולט במגזר הערבי ובמגזר הבדואי תחת עינו המנמנמת של השלטון הישראלי. הציפייה שהמשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט יצליחו להתמודד עם התופעה - היא "קו בר לב המודרני". גם אם המערכת תצליח להגביר (והיא לא) את האכיפה פי 2-3, וגם אם הענישה תוחמר דרמטית (והיא לא), עדיין מדובר בקצף על פני המים ובטיפול בתסמינים ולא בבעיית השורש. מבצע "שומר החומות" הייתה קריאת השכמה למערכת, אך נראה שבכירי המערכת כיבו את ההתראה וחזרו לישון.

לא אחת אנו מצפים שמערכת אכיפת החוק ומערכת המשפט יעשו "הוקוס פוקוס" ויפתרו את בעיות העומק של מדינת ישראל באמצעות כתב אישום או בחריצת גזר דין. אולם המציאות היא אחרת. עם כל הביקורת, וצריכה להיות לא מעט ביקורת, על המערכת - האתגר גדול עליה בעשרות מונים.

מערכת אכיפת החוק יכולה לטפל, בהצלחה מוגבלת, בעבריינות כאשר היא מהווה חריגה מובהקת מן הנורמה, וכשיש לה לגיטימציה ציבורית רחבה. המדינה יכולה לטפל בעבריין סורר כאשר סביבתו מתנערת ממנו, במיוחד כשמדובר באירוע חריג מאוד. ככל שיש יותר עבריינים וככל שיש לגיטימציה רחבה יותר לפעולות העברייניות, היכולת של המדינה להפסיק את מכת המדינה הולכת ומידלדלת עד כדי אובדן מוחלט של המשילות והריבונות.

מציאות הזויה בדרך לאובדן הריבונות

רוב צורכי האקטואליה כנראה לא שמעו על כך, אך השבוע התרחש אירוע מזרה אימה נוסף ברחובות עיר הבירה של ישראל, זאת על רקע מותו של חשוד ביידוי אבנים על כוחות הביטחון בהר הבית לפני כחודש. מסע הלווייתו כלל התפרעויות קיצוניות וחריגות של המוני ערבים ממזרח ירושלים. ההתפרעויות כללו זריקת בלוקים מגגות, זיקוקים בכינון ישיר, שימוש בסלעים, פלטות וברזלים כיד הדמיון והמתפרעים. המשטרה הצליחה לעצור 11 חשודים מתוך המוני המתפרעים, אולם השופט ציון סהראי מבית המשפט השלום בירושלים שיחרר את כל החשודים - חרף בקשת המשטרה להאריך את מעצרם בשבעה ימים.

השופט סהראי קבע שמדובר בחשדות לביצוע עבירות חמורות ביותר, שאין להקל ראש בהן. עם זאת, הוא קבע: "החומר שצורף לעיוני לא מגבש חשד סביר בעוצמה הנדרשת וזאת לנוכח העובדה שהחשד הסביר מבוסס אך ורק על הימצאותם במקום, הא ותו לא".

סהראי נקלע למציאות הזויה. המשטרה תפסה 11 חשודים מתוך התפרעות מוחלטת ברחובות ירושלים שבנס הסתיימו בפציעות קלות בלבד של השוטרים. אולם למשטרה לא הייתה כל ראיה נגד החשודים מלבד עצם הימצאותם במוקד ההתרחשות. המשטרה חשפה בכך את אוזלת-ידה ואת הכשל הממסדי באובדן הריבונות במזרח ירושלים. לא נראה שאוזלת-היד מרגשת מישהו בצמרת.

בשורה התחתונה, מקרים אלו ממחישים שהאסטרטגיה הישראלית היא לעצום עיניים. זה נכון ברהט וזה נכון במזרח ירושלים וזה נכון גם בגליל. מה שאנחנו לא יודעים - לא יכאב לנו.

עוד כתבות

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

אחד משני כטב''מי נפץ שחדרו מלבנון והתפוצצו באזור בית הלל / צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל