גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פורד מציגה חיית שטח חדשה, רק אל תצפו לחיסכון בדלק

במבט ראשון, הפורד ברונקו החדש מזכיר צעצוע שתפח לממדי ענק ● מאחורי החזות הקשוחה מסתתר רכב מתוחכם שמתאים גם למי שאין ניסיון בנהיגה בשטח

פורד ברונקו / צילום: יח''צ
פורד ברונקו / צילום: יח''צ

פרויקט הפיתוח של פורד ברונקו החדש קיבל "אור ירוק" ממנהלת החברה בשלהי העשור הקודם, במהלך כהונת נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ. הדלק היה אז זול וזמין יותר מהיום, ההתחממות הגלובלית הייתה כביכול "פיקציה" ושוחרי איכות הסביבה היו מיעוט נרדף בארצות הברית. לפיכך, הרעיון להקים לתחייה רכב שטח אייקוני קשוח וענק התקבל בתשואות פטריוטיות.

אולם, כשהרכב יצא לשוק בשנת 2021, הסביבה הפוליטית השתנה מקצה לקצה. ממשל ביידן הקשיח את הדרישות הסביבתיות מתעשיית הרכב, והביקוש לרכב חשמלי גבר ברקע מחירי הדלק המזנקים. בנוסף, כעת היו"ר החדש של פורד, ג’ים פארלי, מנסה לשכנע את משקיעי שוק ההון חובבי החשמליות שהעתיד של פורד הוא "חשמלי וירוק", ובחברה שואפים להיות "יותר טסלה מטסלה".

ענק מרווח על הכביש

גם אם הנהלת פורד תצליח להעלים את הברונקו החדש מהמצגות למשקיעים, היא תתקשה מאוד לעשות זאת על הכביש. לרכב הזה יש ממדי ענק, שמגמדים את רוב כלי הרכב בסביבתו, והם מודגשים על ידי עיצוב "רטרו מודרני", שמחצין ומקצין את הקווים והמשטחים הרבועים והזקופים, ואת המראה הכמעט תעשייתי של הברונקו המקורי.

המראה הנוסטלגי כולל פריטי עדכניים כמו פנסי LED מתוחכמים ומעוצבים, מערכי חיישנים היקפיים ומשטחי גוף הדוקים. לרכב נוספו גם חישוקים עצומים - כמעט צבאיים בעיצובים - עם צמיגי "בלון", שאחד מהם מותקן על הדלת האחורית. כל זאת בנוסף לגג בגובה של משאית חלוקה, מרווח גחון שחזיר בר יכול לעבור מתחתיו בלי מאמץ, וצביעה בשני גוונים. ומה קיבלתם? הלם חזותי, שגורם לסביבה לפעור פה.

הכניסה לתא הנוסעים גבוהה במיוחד, ואף אחת הגבוהות שבהן נתקלנו מאז הקומנדקר הצבאי שלנו. היא דורשת צמד ידיים חסונות וגמישות רגליים - לכן אל תנסו את התרגיל הזה עם חצאית. הגמול על הטיפוס הוא תצפית פנורמית על גגות המכוניות שמסביב, יתרון חיוני לתמרון בטוח של הדינוזאור הזה בחניונים וברחובות עירוניים צרים. עיצוב הפנים שומר על מסר הניאו-רטרו של החוץ ומשלב משטחים יציבים, תעשייתיים למראה ועמידים, שנראים כאילו אפשר לשטוף אותם בצינור השקיה.

 

הרצפה מצופה בשטיחי גומי עבים, המתגים גדולים מצופים בחומר עמיד וכל משטחי הגג הפלסטיים, ואפילו ידיות הדלתות חסונות למראה, ומעניקות תחושה של "חיבור אל הטבע" - ממש כמו בברונקו המקורי. בגרסה הארוכה בה נסענו, תא המטען גם גדול מספיק כדי לאכסן את כל הרכיבים המודולריים הללו אם תחליטו לפרק אותם אחרי היציאה לשטח.

עתיר שימושים

המראה הקשוח ומשטחי הדיפון העמידים בנוסח צבאי מסתירים בתוכם הרבה טכנולוגיית פנאי עדכנית: החל מלוח מחוונים דיגיטלי נאה שלידו מסך מולטימדיה עצום ממדים ועתיר פונקציות, דרך מערכת אקלים מתוחכמת ובורר אלקטרוני עם אין ספור מצבי תכנות לנסיעה בשטח ובאספלט, וכלה במערכת חיישנים ומצלמות היקפית שמשדרגות את הבטיחות בכביש ומאפשרות לצפות בכל מכשול בסביבת הרכב בעת נהיגת שטח.

כל העסק משרה בתא אווירה מאוד מאצ’ואיסטית, שדורשת מהנהג לשים ג’ינס, כובע בייסבול ומשקפי שמש כהים, אפילו אם הוא נוסע באמצע הלילה. איכות הייצור והגימור טובה מאוד, אם כי קשה מאוד לחסום את רעשי הרוח והאספלט בנהיגה מהירה ברכב עם מבנה וגלגלים כאלה.

בהינתן הממדים והעיצוב דמוי התיבה, לא הופתענו לגלות שהתא מרווח מאוד, מרחב הראש בלתי מוגבל אפילו לענקים ומרחב רגליים טוב מלפנים ומאחור. כל המושבים נוחים מאד לישיבה ממושכת וחבל רק שהמושב השלישי באמצע קומפקטי מדי. החלונות גדולים ומאפשרים לצפות היטב בסביבה אם כי הראות לאחור די חסומה.

יציבות על הכביש

המנוע התקני בברונקו בישראל הוא V6 טורבו-בנזין בנפח 2.7 ליטר, שמייצר 330 כ"ס מכובדים ומשודך לתיבה אוטומטית בת 10 מהירויות. זו היא יחידת כוח נמרצת, חלקה ונעימה לאוזן, שמצליחה לרכך את הדימוי הקשוח. היא מאיצה את הרכב מעמידה בקצב נאה, צוברת מהירויות בשיפועים תלולים, ומעבירה הילוכים בצורה חלקה, או לחלופין עם בעיטות ספורטיביות בהתאם למצב התכנות. התנועה בזחילה עירונית מבוקרת ונטולת מאמץ. מי שינצל את הפוטנציאל הטמון במנוע ייראה גם 5 ו-6 ק"מ לליטר על מחשב המנוע.

להבדיל מהרבה רכבי שטח עם מרכז כובד גבוה, הברונקו שומר על יציבות מרשימה בפניות מהירות ויש לו היגוי יחסית מהיר ומדויק, שמשאיר את הנהג בתמונה. אפילו בשיוט למרחקים על הכביש המהיר, שהוא נקודת תורפה ידועה של כלי רכב עם צמיגי שטח מחורצים ומבנה אווירודינמי מגושם, הברונקו שומר על יציבות יחסית עד אזור ה-130 קמ"ש. עם זאת, הוא די רגיש לרוחות צד ודורש לא מעט ריכוז בנהיגה במהירויות כאלה. נוחות הנסיעה טובה ביחס לז’אנר בזכות צמיגי הבלון שמסייעים לסנן היטב זעזועים.

והמחיר? הוגן יחסית

יכולנו לכתוב כאן עוד 800 מילים רק על יכולות השטח של הכלי הזה ועל מפרט השטח הייעודי, אבל נסתפק במינימום. זהו רכב שטח מקצועי, שתוכנן להתמודד עם השטחים המאתגרים ביותר שקיימים. גם אם אין לכם ניסיון בנהיגה בשטח, יש מתחת לרכב מספיק מרווח גחון, סרנים, בולמי זעזועים, נעילות דיפרנציאליים וטריקים אלקטרוניים, שיאפשרו לכם להותיר מאחור גם בוגרי סיירות, שמתגלחים בשטח עם סכין מטבח ואוכלים לוף היישר מהקופסה. אהבנו במיוחד את מערכת "נהיגת שטח עם דוושה אחת", ששולטת אלקטרונית על הבלימה, על הגז ועל ההילוכים, ודורשת מהנהג רק לכוון את ההגה אפילו בעת צליחת מעלה מסולע בנגב, שמיועד לג’יפים.

לזכות פורד, ייאמר, שהיא עמדה בפיתוי ולא תמחרה את הרכב כמו צעצוע יוקרתי למיליונרים. מחיר הדגם הקצר מתחיל בכ-385 אלף שקל, והדגם הארוך הקרבי ביותר - WILDRTAK - עולה כ-450 אלף שקל. אלה מחירים נגישים בהחלט בפלח, שמייצגים תמורה מרשימה לכסף למי שרוצה רכב טיולים רב תכליתי ומתוחכם ופיסה מרשימה של אמריקה. רק אל תספרו לג’ו ביידן.

חלק מהמתחרות

ג'יפ רנגלר סהרה

443 אלף שקל עולה הגרסה המפוארת. זהו רכב ענק עם מרווח גחון גדול שמצויד במערכת הנעה כפולה שמתוכננת לשטח. תא הנוסעים מודרני עם חספוס קרבי. המנוע הוא 2 ליטר טורבו עם 272 כ"ס ותיבה של 8 מהירויות.

ג'יפ רנגלר סהרה / צילום: יח''צ

דיפנדר 110

610 אלף שקלים עולה גרסת הדיזל ההתחלתית של הדיפנדר 5 דלתות החדש. לרכב יש עיצוב רטרו מרשים עם בסיס גלגלים של 3 מ'. הוא יכול לשאת עד 7 נוסעים ויש לו תא מאובזר. המרכב נשען על מתלי אוויר ומנוע דיזל 3 ליטר מייצר 250 כ"ס.

דיפנדר 110 / צילום: יח''צ

טויוטה לנדקרוזר

341 אלף שקל עולה גרסת הבסיס. הרכב קומפקטי יותר מהברונקו, אך מתוכנן לשאת עד 7 נוסעים. הוא כולל שלדה עמידה, עם יכולות שטח מקצועיות ומוניטין אמינות סולידי. מנוע טורבו דיזל בנפח 2.7 ליטר מייצר 204 כ"ס.

טויוטה לנדקרוזר / צילום: יח''צ

עוד כתבות

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע