גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התגלה מקרה ראשון בישראל של אבעבועות הקוף. זה מה שידוע על המחלה

מקרה של אבעבועות הקוף התגלה בישראל ● איך נדבקים, איך נמנעים והאם צריך לדאוג?

אבעבועות הקוף / צילום: Associated Press, Cynthia S. Goldsmith, Russell Regner/CDC
אבעבועות הקוף / צילום: Associated Press, Cynthia S. Goldsmith, Russell Regner/CDC

יממה לאחר שמשרד הבריאות הוציא אזהרה נגדה, התגלה בישראל מקרה של אבעבועות הקופים. מדובר על גבר ישראלי שחזר מטיול ממערב אירופה. הגבר הגיע לבית החולים איכילוב ושם הוא אובחן ומאושפז במצב קל.

■ היכן התגלתה מחלת אבעבועות הקוף ומה ניתן לעשות נגדה | גלי וינרב

מחלת אבעבועות הקוף היא מחלה ויראלית העלולה לעבור ממכרסמים וקופים וכן לעבור במגע קרוב בין בני אדם. המחלה מתבטאת בחום ובפריחות שלפוחיתיות וכן בהגדלה של קשרי לימפה. "בימים האחרונים דווחו כ־50 מקרים בעולם במספר מדינות, ומקרים נוספים נמצאים בבדיקה", נכתב בהודעה של משרד הבריאות בחמישי. מטעם המשרד הבהירו שהוא עוקב אחר המידע ו"נמצא בקשר עם רשויות הבריאות במדינות השונות". המשרד קורא לכל מי שחוזר מחו"ל עם סימפוטמים של חום ופריחה שלפוחיתית לפנות לעזרה רפואית.

בימים רגילים אולי התקשורת הישראלית והעולמית לא הייתה מתעניינת במיוחד בכמה עשרות מקרים שהתגלו, אך לאחר שנתיים של מגפת הקורונה, נראה כי ארגוני הבריאות המקומיים והבינלאומיים לא לוקחים שום סיכון.

אבעבועות הקופים מצויות בעיקר במערב ובמרכז אפריקה, אך בשנים האחרונות נראו מקרים נוספים באירופה, כולל בריטניה, ובחלקים אחרים בעולם. מקרים אלה צצו בדרך כלל לאחר נסיעות בינלאומיות או בהקשר לבעלי חיים מיובאים שנדבקו באבעבועות.

ביום חמישי התגלו בספרד שבעה מקרים של אבעבועות קוף במדריד והיא חוקרת עוד 22 מקרים; גם איטליה אישרה כי התגלה אצלה מקרה הראשון ובקנדה נבחנים כעת כ־20 מקרים במונטריאול.

בנוסף בבריטניה התגלו כמה מקרים של אבעבועות הקוף בקרב אנשים, שלא טיילו מחוץ למדינה או לדבריהם היו בקשר עם אנשים שהיו בעצמם בחו"ל, למיטב ידיעתם.

מהם התסמינים הראשוניים של אבעבועות הקוף?

על פי ארגון הבריאות של ארה"ב (CDC) לאבעבועות הקוף ישנה תקופת דגירה של כשבעה עד 14 ימים. התסמינים הראשוניים הם בדרך כלל דמויי שפעת - חום, צמרמורות, תשישות, כאבי ראש וחולשת שרירים. לאחר מכן מתפתחת נפיחות בבלוטות הלימפה, המסייעות לגוף להילחם בזיהומים ומחלות.

ההתנפחות של בלוטות הלימפה היא אחד הסימפטומים שמבדילים בין אבעבועות הקוף לבין אבעבועות שחורות.

לאחר מכן מגיעה פריחה נרחבת בפנים ובגוף, כולל בתוך הפה ובכפות הידיים וכפות הרגליים. האבעבועות הן בדרך כלל נפוחות, כואבות, מציקות ומלאות נוזלים בצבע לבן ולרוב מוקפות בעיגולים אדומים. לאחר תקופה של שבועיים-שלושה, הנגעים מתגלדים וחולפים.

כיצד אבעבועות הקוף מתפשטת?

כדי שהאבעבועות יתפשטו בין אנשים נדרש מגע עם אדם נגוע. זיהום יכול להתפתח ממגע פיזי באזור נגוע של אדם חולה, נוזלי גוף נגועים, נתז נשימתי (דיבור, עיטוש, שיעול וכו) או אפילו מגע בבדים ומצעים מזוהמים. לדברי ד"ר מייקל סקינר מהפקולטה לרפואה במחלקה למחלות זיהומיות באימפריאל קולג' בלונדון, גם "כשהנגעים נרפאים, הגלדים (שעשויים לשאת וירוס מדבק) שעלול להיות מועבר הלאה".

ב-CDC אומרים כי העברת המחלה בין אנשים מתרחשת בעיקר באמצעות נשימה טיפתית בין שני אנשים שעומדים זה ליד זה במרחק של עד כמה מטרים.

"אבעבועות הקופים עלולה להיות זיהום רציני, כאשר שיעורי התמותה של נגיף זה היו בסביבות 1% בהתפרצויות קודמות. אך בדרך כלל בקרב אוכלוסייה בעלת הכנסה נמוכה וגישה מוגבלת לטיפול רפואי", אמר ל­- CNN מייקל הד, עמית מחקר בכיר בבריאות עולמית באוניברסיטת סאות'המפטון בבריטניה. אך לדבריו, "בעולם המפותח זה יהיה מאוד יוצא דופן לראות יותר מקומץ מקרים בכל התפרצות". הד מעריך כי לא צפויה הדבקה מסיבית כפי שראינו בשנתיים האחרונות במגפת הקורונה.

ב-CDC אומרים שאפילו חומרי החיטוי הביתיים הרגילים שנמצא למצוא בכל בית יכולים לחסל את נגיף אבעבועות הקופים.

מאיפה נוצרה אבעבועות הקופים?

אבעבועות הקופים קיבלה את שמה בשנת 1958 כאשר שתי התפרצויות של מחלה דמוית אבעבועות התרחשו במושבות של קופים שנשמרו למחקר. יחד עם זאת, ב-CDC אומרים כי לא ידוע מי הם הנשאים העיקריים של המחלה כיום, אך על פי החשד למכרסמים אפריקאים יש חלק בהעברה.

המקרה הראשון הידוע של אבעבועות קופים באנשים "תועד ב־1970 ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו במהלך ניסיון מוגבר לחסל את האבעבועות השחורות שפשטו במדינה", נמסר מה-CDC.

ואולם בכל זאת, בשנת 2003 התרחשה התפרצות בארה"ב לאחר ש־47 אנשים בשש מדינות - אילינוי, אינדיאנה, קנזס, מיזורי, אוהיו וויסקונסין - חלו עקב מגע עם כלבי מחמד שלהם. לאחר בירור התברר כי חיות המחמד נדבקו מיונקים קטנים שהגיעו מגאנה. זו הייתה הפעם הראשונה שדווח על אבעבועות קופים אנושיות מחוץ לאפריקה.

בשנת 2017 צצו כמה מקרים חדשים בניגריה. יותר מ־172 נדבקו כאשר 75% מהם היו גברים בין הגילאים 21 ל־40. מאז, דווחו יותר מ-450 מקרים במדינה וכשמונה מקרים אחרים ברחבי העולם.

עד כמה זה מסוכן?

רוב המקרים של הנגיף הם קלים ובדרך כלל דומים לאבעבועות רוח, ונעלמים מעצמם תוך מספר שבועות. יחד עם זאת אבעבועות הקופים עלולה גם להתפתח למחלה חמורה ובעבר היא גם גרמה למוות במדינות עניות במערב אפריקה.

האם יש תרופה לאבעבועות הקופים?

אין חיסון מיוחד לאבעבועות אלה, אך הוכח כי חיסון נגד אבעבועות שחורות יעיל ב-85% במניעת אבעבועות קוף. כמו כן, גם תרופות אנטי-ויראליות רגילות עשויות לעזור.

עוד כתבות

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

פתיחה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1% ות"א 90 עולה ב-0.5% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה חושפים: החוב מגיע ליותר ממיליארד שקל

עורכי הדין שמייצגים את נושי חברת הנדל"ן רום כנרת ביקשו מבית המשפט לדחות את הצעת הרכישה שהוגשה, בטענה כי היא "חסרת ערך" מול ההיקף העצום של תביעות החוב, שעומד על פי 5 מההערכות הקודמות ● "ההצעה תוריד לטמיון את המאמצים להצלת הפרויקטים ותזיק פי כמה וכמה למעורבים"

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, והרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ● מדור חדש

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית