גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עמוד הבית  בארץ

שותפות אפרודיטה מקדמות פיתוח המאגר בטרם הושגה הסכמה עם ישראל

מאגר אפרודיטה נמצא במחלוקת כבר עשר שנים בין מדינת ישראל וקפריסין ● ישראל מתנגדת ליצוא של עוד גז, אך השותפות במאגר - וכן ממשלת קפריסין - רוצות להפעיל בו אסדת קידוח כבר ב-2023 ● לגלובס נודע כי בשבוע שעבר נפגשו בעלי הזכויות במאגר עם שרת האנרגיה, קארין אלהרר, בפעם הראשונה

מאגר גז לחופי קפריסין / צילום: Reuters, Cyprus Public Information Office
מאגר גז לחופי קפריסין / צילום: Reuters, Cyprus Public Information Office

אתמול (ב') חברת ניו מד אנרג'י (לשעבר דלק קידוחים) פירסמה את הדוחות שלה, וסעיף אחד תפס את העין במיוחד. מדובר בסעיף 11.3.7 שכותרתו: תוכנית לפיתוח מאגר אפרודיטה. בסעיף נכתב "נכון למועד אישור הדוח, פועלים השותפים במאגר אפרודיטה מול ממשלת קפריסין לעדכון תוכנית הפיתוח וההפקה למאגר, באופן בו ישולב פיתוח המאגר עם מתקנים קיימים ו/או תוכניות פיתוח של נכסים סמוכים. במסגרת זו, קיבלו השותפים החלטה בדבר התקשרות עם אוניית קידוח לצורך ביצוע קידוח אפרודיטה A-3. בשטח בלוק 12 ,אשר ישמש בהמשך כקידוח הפקה , ובכלל זה פועלים לעדכון מועד ביצועו".

קידוחים למיצוי שדות הגז הטבעי במזרח הים התיכון, כמקור האנרגיה המוביל למעבר למתחדשות, הם דבר חיובי, ועל הצמא האירופי לגז הזה והצורך בהפקתו כבר כתבנו. היכן הבעיה?

מאגר אפרודיטה נמצא במחלוקת כבר עשר שנים בין מדינת ישראל וקפריסין, שכן חלקו הקטן שוכן במים הכלכליים של המדינה ושמו בישראל "שדה ישי" . לאחר ששתי הקבוצות המחזיקות בזיכיונות בשני הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמה, בחודש פברואר השנה החליטה שרת האנרגיה קרין אלהרר להחזיר את המחלוקת למישור הבין מדינתי.

היא הודיעה לחברות המחזיקות בחלקו הקפריסאי של מאגר הגז אפרודיטה-ישי, בהן דלק, של ושברון, ולחברות המחזיקות בישי (צדו הישראלי של המאגר), בהן החברות "הזדמנות ישראלית" ונאממאקס, כי היא מקציבה עוד חודש בלבד להגעה להסכם על תשלום פיצוי לצד הישראלי במאגר כנגד ויתור מלא על זכויותיו ונכסיו.

"מדינת ישראל לא ויתרה על זכויותיה במאגר אפרודיטה"

המו"מ לא צלח והמשמעות הדברים היא חזרה לשולחן המו"מ בין המדינות, לרבות יוניטיזציה (איחוד) של המאגר המשותף, עליה כבר הוסכם עקרונית באמנה שנחתמה בין המדינות בשנת 2010. במכתב ששלחה השרה אלהרר נאמר כי "מדינת ישראל לא ויתרה על זכויותיה במאגר אפרודיטה, לרבות הדרישה שהמאגר לא יפותח חד צדדית [ע"י קפריסין]". בשותפות ישי הביעו שביעות רצון רבה מעמדתה זו של השרה ומציינים כי הדבר נעשה בניגוד לקודמה בתפקיד השר יובל שטייניץ.

מאגר הגז אפרודיטה-ישי ממוקם על גבול המים הכלכליים שבין ישראל וקפריסין, כשרובו נמצא בתחום המים הכלכליים של קפריסין. כמות הגז בחלקו הישראלי של המאגר, המכונה מוערכת ע"י משרד האנרגיה ב-10 עד 12 BCM, בעוד כמות הגז בחלקו הקפריסאי של המאגר, נאמדת בכ-120 BCM. מאחר שהגז שבחזקת ישי מהווה חלק אינטגרלי גיאולוגי ממאגר אחד החוצה את הגבול בין קפריסין וישראל, הרי שפיתוחו והפקתו תלויה בהסכמות בין שתי המדינות.

לגלובס נודע כי בשבוע שעבר נפגשו בעלי הזכויות במאגר ישי עם שרת האנרגיה, קארין אלהרר, בפעם הראשונה. בפגישה השתתפו גם מנכ"ל המשרד, ליאור שילת, הממונה על הנפט, גיא סמט, ואנשי מקצוע נוספים במשרד. לפי המשתתפים הפגישה התקיימה באווירה טובה מאד ובמהלכה חזרה השרה על מחויבות המדינה לשמירת כלל זכויותיה במאגר ישי לרבות זכויותיהם של בעלי החזקה. הצדדים חזרו והצהירו על מחוייבותם לתהליך שקוף המבוסס על שיתוף פעולה מלא מתוך מטרה למצות את זכויות המדינה במאגר, אם במסגרת מתווה לפיצוי הולם עבור חלקה של המדינה במאגר או במסגרת פיתוח משותף.

בניו מד אנרג'י מנסים ללחוץ על ישראל ומודיעים שיפעילו את אסדה במאגר ב-2023

שטייניץ ניסה להוביל יחד עם שרת האנרגיה הקפריסאית נטשה פילידס פיתרון שנטה למתווה הפיצוי ולא לפיתוח משותף. בחברות הישראליות התנגדו וראו בכך ויתור מראש של המדינה על משאב לאומי. משרד האנרגיה דחה אז (מאי 2021) את הטענות והזכיר כי יש חשש שהחברות המחזיקות באפרודיטה יחלו בפיתוח ללא הסכמה ישראלית וכי חלקו מהמאגר המשותף קטנה למדי. הנסיון העולמי לימד כי במצבים דומים רוב הפתרונות היו של פיצוי ולא אחזקה משותפת ויוניטיזציה.

העמדה הזו נראה כי מתממשת כעת עם הודעת ניו מד אנרג'י. החברה מתכוונת להעביר אסדת קידוח ממאגר לוויתן אל אפרודיטה ולגלובס נודע כי תאריך היעד להפעלתה הוא במחצית הראשונה של 2023. ההחלטה של שותפות אפרודיטה להניע את המהלך הוא בעקבות הידברות ולחצים מצד ממשלת קפריסין המבקשת לצאת מהפלונטר ואולי בדרך זו ללחוץ על ישראל ולהביא לפתרון שכן זהו המאגר המוכח הגדול של קפריסין ואמור לספק לה הכנסות וכמובן מקור אנרגיה לעשרות השנים הבאות, עד למעבר לאנרגיות מתחדשות. לפי גורמים המעורים בנושא המחלוקת אינה גדולה במיוחד והצורך הגיאופוליטי והכלכלי של כל הצדדים הוא להביא במהירה להפקת גז מאפרודיטה גם כדי לענות על הצורך האירופי הדחוף בגז לשנים הקרובות במקום הגז הרוסי.

בגלובס כתבנו כי האיחוד האירופי וישראל מנהלים מגעים מתקדמים לקידום האפשרות של יצוא גז ממזרח הים התיכון לאירופה, כשברקע שני מכשולים, האחד היכולת השינוע המוגבלת בינתיים, כשהפתרון המהיר הוא הרחבת והוספת צנרת אל מתריים משם הנזלתו והעברתו לאירופה, או הבאה של אסדת הנזלה לחופי ישראל, או צינור מהמאגרים ישירות למתקני ההנזלה שבמצרים. המכשול השני הוא התנגדות בישראל ליצוא עוד גז. לפי עבודה שהכינה מומחית הגז ג'ינה כהן לאיחוד האירופי ולישראל, ישראל וקפריסין יחדיו יכולות לספק 15 BCM גז בשנה לאירופה, לאחר שיפתחו את השדות הקיימים וחדשים ובכך יספקו גם את צרכיהן וצרכי האיזור, זאת למשך 25 שנה. אלא שכל זה תלוי גם בפיתוח הקפריסאי והמהלך של ניו מד אנרג'י, עשוי להביא גם אם באמצעות הפעלת לחץ, לשחרור הפקק.

אלא שהשותפות הישראליות יתנגדו לכך כמובן. תגובת השותפות שנמסרה לנו: "אנחנו נמצאים בקשר רציף עם משרד האנרגיה ועם שרת האנרגיה אשר הבהירה לכל הצדדים המעורבים כי ישראל מתנגדת לפיתוח חד צדדי של המאגר וכי מדינת ישראל תפעל בכל המישורים על מנת לשמור על זכויותיה במאגר לרבות אלה של בעלי חזקת ישי. אנו בטוחים כי משרד האנרגיה והעומדת בראשו, יעשו כל שנדרש על מנת להבטיח את זכויותינו וזכויותיה של מדינת ישראל במאגר וידאגו לכך שהמאגר לא יפותח באופן חד צדדי טרם הגעה להבנות עם קפריסין".

התגובה של משרד האנרגיה וממשלת ישראל תלויה גם בתוצאות המגעים עם אירופה ועם מצרים בהיבטים הרחבים האסטרטגיים של העניין.

ממשרד האנרגיה נמסר כי "עמדת ממשלת ישראל היא שלא יבוצעו פעולות פיתוח המאגר המשותף באופן חד צדדי טרם הסדרת הנושא. עמדה זו הובהרה מספר פעמים לממשלת קפריסין. איננו מכירים את ההודעה שפורסמה והנושא ייבדק במהלך המפגש הקרוב עם הצוות המקצועי הקפריסאי".

עוד כתבות

נתב''ג / צילום: Shutterstock

מיליוני ישראלים ינשמו לרווחה: כ-20 מטוסים אמריקאיים יפונו מנתב"ג

לאחר שבועות של חשש ממחסור במקומות חניה למטוסים וביטולי טיסות, כ-20 מטוסים של חיל האוויר האמריקאי יעזבו את נתב”ג בימים הקרובים ● בהמשך מתוכנן פינוי נוסף לקראת עומסי אוגוסט

נודי בחמאת פרמז'ן ב''לנטו'' / צילום: גליה אבירם

בקיבוץ בשרון מסתתרת המסעדה האיטלקית הטובה בארץ

האיש מאחורי "לה רפובליקה" החליט לקחת את הדברים לאט - ולעשות ב"Lento" בשפיים אוכל איטלקי כמו שיודע לעשות רק מי שמתעסק איתו 30 שנה

ספינות במצר הורמוז / צילום: ap, Capture One Macintosh

דיווח: משמרות המהפכה תקפו ספינת מטען ליד מצר הורמוז

ואנס חושף: קצינים אמריקאים ייפגשו עם משמרות המהפכה● באיראן ממשיכים להתעקש: נסיגה ישראלית מלבנון - תנאי להסכם סופי עם ארה"ב ● רס"ר (במיל') באסל סויד נפל בתאונה מבצעית בדרום לבנון ● מפקד כוח קודס מאיים על ישראל: "אם היא לא תיסוג מרצונה מדרום לבנון היום, היא תיאלץ לצאת משם מחר כשהיא מובסת" ● חוסל מפקד במערך הייצור של ארגון הטרור גא"פ ברצועת עזה ● עדכונים שוטפים

יוטב קוסטיקה / צילום: דוברות מור קרנות נאמנות

מנהל ההשקעות שעשה את המעבר המדובר של השנה: "בשוק עולה מחפשים סיפורים, בשוק יורד חוזרים למכפילים"

בגיל 42 בלבד, עם רזומה של 13 שנה בתפקידים בכירים בבית ההשקעות מור, יוטב קוסטיקה עשה השנה את המעבר המדובר ביותר בתעשייה ● הוא הקים פמילי אופיס שמנהל את כספי אקזיט המיליארדים של ארבעת מייסדי Wiz, שאחד מהם הוא אחיו הגדול ● בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, הוא מנתח את התפוגגות האופטימיות בבורסה ומסביר מה מניע את המשקיעים הצעירים

שדרות / צילום: Shutterstock

כ־10 שקלים למ"ר: מגרש למסחר ותעסוקה בשדרות שווק במחיר חריג

מגרש בשדרות נמכר ב־55 אלף שקל בלבד במסגרת מכרז ללא מגבלת מחיר מינימום ● בית החולים הדסה עין כרם מקדם הרחבה שתכלול מנחת מסוקים חדש ותוספת של 770 מיטות ● כפר סבא מובילה בביקושים ל"דירה בהנחה" ● ומון אקטיב תשכור 11 קומות במגדל ביונד בגבעתיים ● חדשות השבוע בנדל"ן 

צילום: Shutterstock

אלפי משקיעים שרצו לעשות סיבוב נתקעו עם הדירות ונאלצים לקחת משכנתאות ענק

נתון שהסתתר בדוח בנק ישראל מצביע על זינוק במשכנתא הממוצעת של משקיעים לשיא כל הזמנים ● אלא שהסיפור רחב יותר: משקיעים שקיוו לעשות סיבוב מהיר במבצעי 20/80, מצאו עצמם עם משכנתא מכבידה וכנראה עם נכס שלא רצו להחזיק

משרדי מיקרון בסין / צילום: ap, Steve Helber

וול סטריט חיכתה לבשורה. מיקרון סיפקה את הסחורה, ובגדול

יצרנית שבבי הזיכרון מיקרון ניפצה את התחזיות כמעט בכל פרמטר, סיפקה תחזית חזקה במיוחד לרבעון הבא וחתמה על חוזים ארוכי-טווח בהיקף של 22 מיליארד דולר ● הדוחות מחזקים את ההערכה שטירוף ההשקעות בתשתיות הבינה המלאכותית עדיין רחוק מסיום

נסיונות הדחה הדדיים. אבי ונד ג'ונסון / אילוסטרציה: Reuters, Sipa USA, Brian Snyder

המאבק בין אב לבתו שטלטל אימפריית השקעות של 18 טריליון דולר

עוד לפני רצף ההצלחות שלה בפידליטי, אבי ג'ונסון נאלצה להדוף את הספקות מצד יריביה ומצד אביה

צילומים: AP, reuters

במשקל 5,000 טון: הנשק החדש של קים ג'ונג און נחשף

סקר חדש בארה"ב חושף חוסר שביעות רצון מהמלחמה באיראן ● ארגון הטרור טליבאן הגיע לפגישה רשמית בבריסל - ועורר סערה ● וענקית המסחר הסינית עליבאבא תובעת את הפנטגון ● זום גלובלי

התקנת גג סולארי ביתי / צילום: Shutterstock

בעלי גגות סולאריים? דרישת התשלום של חברת החשמל נחתכה דרמטית

בעקבות חשיפת גלובס כי חברת החשמל מתכננת לגבות אלפי שקלים בדיעבד מבעלי גגות סולאריים, רשות החשמל הודיעה כי הגבייה תהיה על תקופה של עד חצי שנה ● חברת החשמל תספוג עלות של 22 מיליון שקל, והשאר יושת על הציבור

צוואה / צילום: Shutterstock

ניסו להסתיר את הירושה מנושים שתבעו מיליונים - ונותרו בידיים ריקות

אח ואחות שנתבעו ע"י בנק בחו"ל ניסו למנוע מנושיהם לשים יד על ירושת אמם, ודאגו שהכלה תירש את העיזבון במקומם ● אלא שהזוג הסתכסך, והכלה סירבה להעביר להם את הכסף בו זכתה מן ההפקר ● בית המשפט דחה את טענותיהם וחייב אותם בהוצאות של כ-600 אלף שקל

צילומים: Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בין פחד גבהים לרווח מדהים: השבוע הסוער של מניות השבבים, והצפי להמשך

לאחר שזינקו לשיאים חדשים בתחילת השבוע, מניות השבבים איבדו גובה, על רקע חששות המשקיעים מהשפעות מאקרו ורמות המחירים הגבוהות ● ואז הגיעו הדוחות המצוינים של מיקרון והפכו את התמונה ● וגם: התחזיות האופטימיות של האנליסטים לסקטור השבבים

וול סטריט / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניית אפל נפלה, מיקרון זינקה

נאסד"ק ירד ב-0.4%, דאו ג'ונס עלה ב-0.1% ● מדד ה-PCE הציג במאי אינפלציה שנתית של 4.1%, הגבוהה ביותר מאז סוף 2023 ● בגלל המחסור בשבבי זיכרון - אפל הודיעה על העלאת מחירים במחשבי המק ובטאבלטי האייפד ● מניית וונדי'ס זינקה אחרי שהפכה למניית מם ● מחירי הנפט עלו בכ-2% לאחר שאיראן תקפה אוניית של סינגפור במצר הורמוז

מטוס של אל על / צילום: עידו וכטל

"בשל ההתפתחויות בין רוסיה לאוקראינה": אל על משהה טיסות למוסקבה

בשל ההסלמה בלחימה והאירועים התעופתיים האחרונים באזור, אל על הודיעה על השהיית הטיסות למוסקבה בימים הקרובים ● החברה תבחן מחדש את המצב בשבוע הבא, ובינתיים תציע לנוסעים חלופות ● זו הפעם השלישית שאל על עוצרת את פעילות הקו בגלל מלחמת רוסיה-אוקראינה, מה שמרמז על צפי להחמרה משמעותית

קרן קוזלוב / צילום: רוני כנעני

הצעירה שעד גיל 35 תגיע למיליון שקל משוק ההון

קרן קוזלוב עובדת כבר מגיל 17, אבל רק בגיל 25 בעקבות תאונה הגיעה להכרה שהפקדה לפנסיה וגמל זה לא מספיק, והיא "חייבת להתחיל להשקיע, ועכשיו" ● מרשה לעצמה ליטול סיכונים "של צעירים" אבל לא למשוך כספים מהתיק ● המשקיעים החדשים, מדור חדש 

גבי ויסמן, נשיא ומנכ''ל נובה / צילום: גלעד קוולרציק

"דרישות הלקוחות על גבול המדע בדיוני": מנכ"ל חברת השבבים הלוהטת מדבר לראשונה

כשלוש שנים לאחר שנכנס לתפקיד מנכ"ל נובה, מספר גבי ויסמן על הרנסאנס שחווה תעשיית השבבים שבה פועלת החברה, ועל הפיכתה לתשתית קריטית: "שליטה על המשאב הזה חיונית לעתידן של מדינות רבות" ● וגם על נסיקת המניה במאות אחוזים, האתגרים של עמידה בחזית הטכנולוגיה ודרישות הלקוחות "שהן על גבול המדע הבדיוני"

המרוויחות והמפסידות של גל ההנפקות בת''א עד כה / אילוסטרציה: Shutterstock

למעלה תוספים, למטה מאפים: המרוויחות והמפסידות של גל ההנפקות בת"א עד כה

אחרי חודש שיא בשוק ההנפקות, הניבה מניית גלעם של קרן פימי, כמו גם חברות הנדל"ן בסט ועלמדב, תשואות דו ספרתיות למשקיעים ● המאכזבות: "הנפקת השנה" תדהר, שבה איבדו המשקיעים עד כה כ-10%, ורוסטיק בייקרי שצנחה בלא פחות מ-23% מאז החלה להיסחר בת"א

שקל - דולר / צילום: Shutterstock

הדולר ימשיך להתחזק מול השקל? לבנק אוף אמריקה יש תשובה

במזכר שנשלח ללקוחות והגיע לידי גלובס, ממליצים בבנק אוף אמריקה לפתוח "פוזיציית לונג" על שער הדולר-שקל ● בין הסיבות: הצפי להעלאות ריבית בארה"ב ותמחור יתר של המטבע המקומי ● מה יקרה לשער החליפין? זו להערכתם הנקודה הבאה

צביקה הדר / צילום: רונן אקרמן

הערוץ החדש של רם לנדס מודיע על גיוס שני טאלנטים, ויש תאריך עלייה לאוויר

ערוץ 16 הודיע על הצטרפותם של צביקה הדר ומאור זגורי, שיהיו אמונים על פיתוח תכנים בתחום הבידור והפקות המקור ואף יגישו תוכניות בערוץ החדש ● עוד פורסם בימים האחרונים כי יעקב אילון יגיש את מהדורת החדשות המרכזית בערוץ ● תקופת ההשקה של הערוץ תיפתח רשמית ביום ראשון הקרוב

אמיר אבולעפיה / צילום: באדיבות המצולם

עוד אלוף במיל׳ מצטרף לבורסת השמות לניהול הסניף הישראלי של ענקית הדיפנס

האלוף במיל' אמיר אבולעפיה מצטרף לעמיקם נורקין ולמועמדים נוספים שייפגשו בשבוע הבא עם מייסד אנדוריל לאקי פאלמר והמנכ”ל בריאן שימפף, במסגרת המירוץ לתפקיד ניהול פעילות החברה בישראל ● בינתיים, ענקית הדיפנס־טק ממשיכה לקדם שיתופי פעולה עם התעשיות הביטחוניות המקומיות