גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עמוד הבית  בארץ

שותפות אפרודיטה מקדמות פיתוח המאגר בטרם הושגה הסכמה עם ישראל

מאגר אפרודיטה נמצא במחלוקת כבר עשר שנים בין מדינת ישראל וקפריסין ● ישראל מתנגדת ליצוא של עוד גז, אך השותפות במאגר - וכן ממשלת קפריסין - רוצות להפעיל בו אסדת קידוח כבר ב-2023 ● לגלובס נודע כי בשבוע שעבר נפגשו בעלי הזכויות במאגר עם שרת האנרגיה, קארין אלהרר, בפעם הראשונה

מאגר גז לחופי קפריסין / צילום: Reuters, Cyprus Public Information Office
מאגר גז לחופי קפריסין / צילום: Reuters, Cyprus Public Information Office

אתמול (ב') חברת ניו מד אנרג'י (לשעבר דלק קידוחים) פירסמה את הדוחות שלה, וסעיף אחד תפס את העין במיוחד. מדובר בסעיף 11.3.7 שכותרתו: תוכנית לפיתוח מאגר אפרודיטה. בסעיף נכתב "נכון למועד אישור הדוח, פועלים השותפים במאגר אפרודיטה מול ממשלת קפריסין לעדכון תוכנית הפיתוח וההפקה למאגר, באופן בו ישולב פיתוח המאגר עם מתקנים קיימים ו/או תוכניות פיתוח של נכסים סמוכים. במסגרת זו, קיבלו השותפים החלטה בדבר התקשרות עם אוניית קידוח לצורך ביצוע קידוח אפרודיטה A-3. בשטח בלוק 12 ,אשר ישמש בהמשך כקידוח הפקה , ובכלל זה פועלים לעדכון מועד ביצועו".

קידוחים למיצוי שדות הגז הטבעי במזרח הים התיכון, כמקור האנרגיה המוביל למעבר למתחדשות, הם דבר חיובי, ועל הצמא האירופי לגז הזה והצורך בהפקתו כבר כתבנו. היכן הבעיה?

מאגר אפרודיטה נמצא במחלוקת כבר עשר שנים בין מדינת ישראל וקפריסין, שכן חלקו הקטן שוכן במים הכלכליים של המדינה ושמו בישראל "שדה ישי" . לאחר ששתי הקבוצות המחזיקות בזיכיונות בשני הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמה, בחודש פברואר השנה החליטה שרת האנרגיה קרין אלהרר להחזיר את המחלוקת למישור הבין מדינתי.

היא הודיעה לחברות המחזיקות בחלקו הקפריסאי של מאגר הגז אפרודיטה-ישי, בהן דלק, של ושברון, ולחברות המחזיקות בישי (צדו הישראלי של המאגר), בהן החברות "הזדמנות ישראלית" ונאממאקס, כי היא מקציבה עוד חודש בלבד להגעה להסכם על תשלום פיצוי לצד הישראלי במאגר כנגד ויתור מלא על זכויותיו ונכסיו.

"מדינת ישראל לא ויתרה על זכויותיה במאגר אפרודיטה"

המו"מ לא צלח והמשמעות הדברים היא חזרה לשולחן המו"מ בין המדינות, לרבות יוניטיזציה (איחוד) של המאגר המשותף, עליה כבר הוסכם עקרונית באמנה שנחתמה בין המדינות בשנת 2010. במכתב ששלחה השרה אלהרר נאמר כי "מדינת ישראל לא ויתרה על זכויותיה במאגר אפרודיטה, לרבות הדרישה שהמאגר לא יפותח חד צדדית [ע"י קפריסין]". בשותפות ישי הביעו שביעות רצון רבה מעמדתה זו של השרה ומציינים כי הדבר נעשה בניגוד לקודמה בתפקיד השר יובל שטייניץ.

מאגר הגז אפרודיטה-ישי ממוקם על גבול המים הכלכליים שבין ישראל וקפריסין, כשרובו נמצא בתחום המים הכלכליים של קפריסין. כמות הגז בחלקו הישראלי של המאגר, המכונה מוערכת ע"י משרד האנרגיה ב-10 עד 12 BCM, בעוד כמות הגז בחלקו הקפריסאי של המאגר, נאמדת בכ-120 BCM. מאחר שהגז שבחזקת ישי מהווה חלק אינטגרלי גיאולוגי ממאגר אחד החוצה את הגבול בין קפריסין וישראל, הרי שפיתוחו והפקתו תלויה בהסכמות בין שתי המדינות.

לגלובס נודע כי בשבוע שעבר נפגשו בעלי הזכויות במאגר ישי עם שרת האנרגיה, קארין אלהרר, בפעם הראשונה. בפגישה השתתפו גם מנכ"ל המשרד, ליאור שילת, הממונה על הנפט, גיא סמט, ואנשי מקצוע נוספים במשרד. לפי המשתתפים הפגישה התקיימה באווירה טובה מאד ובמהלכה חזרה השרה על מחויבות המדינה לשמירת כלל זכויותיה במאגר ישי לרבות זכויותיהם של בעלי החזקה. הצדדים חזרו והצהירו על מחוייבותם לתהליך שקוף המבוסס על שיתוף פעולה מלא מתוך מטרה למצות את זכויות המדינה במאגר, אם במסגרת מתווה לפיצוי הולם עבור חלקה של המדינה במאגר או במסגרת פיתוח משותף.

בניו מד אנרג'י מנסים ללחוץ על ישראל ומודיעים שיפעילו את אסדה במאגר ב-2023

שטייניץ ניסה להוביל יחד עם שרת האנרגיה הקפריסאית נטשה פילידס פיתרון שנטה למתווה הפיצוי ולא לפיתוח משותף. בחברות הישראליות התנגדו וראו בכך ויתור מראש של המדינה על משאב לאומי. משרד האנרגיה דחה אז (מאי 2021) את הטענות והזכיר כי יש חשש שהחברות המחזיקות באפרודיטה יחלו בפיתוח ללא הסכמה ישראלית וכי חלקו מהמאגר המשותף קטנה למדי. הנסיון העולמי לימד כי במצבים דומים רוב הפתרונות היו של פיצוי ולא אחזקה משותפת ויוניטיזציה.

העמדה הזו נראה כי מתממשת כעת עם הודעת ניו מד אנרג'י. החברה מתכוונת להעביר אסדת קידוח ממאגר לוויתן אל אפרודיטה ולגלובס נודע כי תאריך היעד להפעלתה הוא במחצית הראשונה של 2023. ההחלטה של שותפות אפרודיטה להניע את המהלך הוא בעקבות הידברות ולחצים מצד ממשלת קפריסין המבקשת לצאת מהפלונטר ואולי בדרך זו ללחוץ על ישראל ולהביא לפתרון שכן זהו המאגר המוכח הגדול של קפריסין ואמור לספק לה הכנסות וכמובן מקור אנרגיה לעשרות השנים הבאות, עד למעבר לאנרגיות מתחדשות. לפי גורמים המעורים בנושא המחלוקת אינה גדולה במיוחד והצורך הגיאופוליטי והכלכלי של כל הצדדים הוא להביא במהירה להפקת גז מאפרודיטה גם כדי לענות על הצורך האירופי הדחוף בגז לשנים הקרובות במקום הגז הרוסי.

בגלובס כתבנו כי האיחוד האירופי וישראל מנהלים מגעים מתקדמים לקידום האפשרות של יצוא גז ממזרח הים התיכון לאירופה, כשברקע שני מכשולים, האחד היכולת השינוע המוגבלת בינתיים, כשהפתרון המהיר הוא הרחבת והוספת צנרת אל מתריים משם הנזלתו והעברתו לאירופה, או הבאה של אסדת הנזלה לחופי ישראל, או צינור מהמאגרים ישירות למתקני ההנזלה שבמצרים. המכשול השני הוא התנגדות בישראל ליצוא עוד גז. לפי עבודה שהכינה מומחית הגז ג'ינה כהן לאיחוד האירופי ולישראל, ישראל וקפריסין יחדיו יכולות לספק 15 BCM גז בשנה לאירופה, לאחר שיפתחו את השדות הקיימים וחדשים ובכך יספקו גם את צרכיהן וצרכי האיזור, זאת למשך 25 שנה. אלא שכל זה תלוי גם בפיתוח הקפריסאי והמהלך של ניו מד אנרג'י, עשוי להביא גם אם באמצעות הפעלת לחץ, לשחרור הפקק.

אלא שהשותפות הישראליות יתנגדו לכך כמובן. תגובת השותפות שנמסרה לנו: "אנחנו נמצאים בקשר רציף עם משרד האנרגיה ועם שרת האנרגיה אשר הבהירה לכל הצדדים המעורבים כי ישראל מתנגדת לפיתוח חד צדדי של המאגר וכי מדינת ישראל תפעל בכל המישורים על מנת לשמור על זכויותיה במאגר לרבות אלה של בעלי חזקת ישי. אנו בטוחים כי משרד האנרגיה והעומדת בראשו, יעשו כל שנדרש על מנת להבטיח את זכויותינו וזכויותיה של מדינת ישראל במאגר וידאגו לכך שהמאגר לא יפותח באופן חד צדדי טרם הגעה להבנות עם קפריסין".

התגובה של משרד האנרגיה וממשלת ישראל תלויה גם בתוצאות המגעים עם אירופה ועם מצרים בהיבטים הרחבים האסטרטגיים של העניין.

ממשרד האנרגיה נמסר כי "עמדת ממשלת ישראל היא שלא יבוצעו פעולות פיתוח המאגר המשותף באופן חד צדדי טרם הסדרת הנושא. עמדה זו הובהרה מספר פעמים לממשלת קפריסין. איננו מכירים את ההודעה שפורסמה והנושא ייבדק במהלך המפגש הקרוב עם הצוות המקצועי הקפריסאי".

עוד כתבות

פעילות במחנה קיץ של סימד / צילום: מצגת החברה

בניסיון להציל את מחנות הקיץ: ההצעה שתזרים 67 מיליון דולר לקופת סימד

מחזיקי האג"ח הישראלים של החברה הקורסת יתבקשו לאשר העמדת אשראי חירום בריבית של כ-11%, רובו מקרן כלירמרק, כדי לנסות ולפתוח את פעילות מחנות הקיץ שלה בארה"ב בסוף החודש

רוני אורן, יו''ר רפק תקשורת / צילום: באדיבות החברה

חברת אנרגיה נוספת בדרך לבורסה: רפק אנרג'י רוצה להנפיק לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל

חברת האנרגיה שבשליטת קבוצת רפק הציבורית צפויה לגייס כ-450 מיליון שקל, במסגרת הנפקה ראשונית של מניותיה ● המהלך צפוי להוות הצפת ערך עבור חברת האם שנסחרת לפי שווי של 1.25 מיליארד שקל

דונלד טראמפ, נשיא ארה''ב, ומוג'תבא חמינאי, המנהיג העליון של איראן / צילום: AP

ארה"ב הסירה את הסנקציות על נפט איראני ל-60 יום

עפ"י מסמך של המשרד לבקרה על נכסים זרים, ארה"ב מאפשרת כבר כעת הקלה משמעותית ומסירה את הסנקציות על הנפט האיראני עד 21 באוגוסט - זאת בהמשך למזכר ההבנות שנחתם בין ארה"ב לאיראן ובהמשך למו"מ שמתנהל בשווייץ

יוסי שריאל / איור: גיל ג'יבלי

יוסי שריאל מפקד 8200 לשעבר הקים סטארט-אפ חדש, ובונה על חוזים ממשלתיים

גלובס חושף כי מפקד יחידת העילית בזמן טבח 7 באוקטובר הקים לאחרונה חברה חדשה בתחום הנגשת ה–AI בשם עלמא לאבס, ומשווק את מוצריו לגורמים ממשלתיים

ד''ר זינגר במעבדה בטכניון / צילום: רמי שלוש, דוברות הטכניון

אייס קפה עם אינסולין וחיסונים בבליעה: החוקר שמהנדס את העתיד בהשראת הגוף האנושי

מפגש מקרי במספרה שלח את ד"ר אסף זינגר להנדס ננו־חלקיקים בהשראת גוף האדם וחלב אם ● עם מיקרוסקופ במיליון אירו ומעבדה בטכניון שבה לדבריו "עושים קסמים, לא משוואות", הוא מפתח מנגנונים חדשניים להובלת תרופות דרך המעי או בהסנפה ישירות למוח - ומקווה להביא לפריצת דרך בטיפול בדלקות, בסרטן ובנזקים מוחיים קשים

תרחיש האימים של ההייטק הישראלי / איור: גיל ג'יבלי

"פיטורים המוניים בהייטק יפגעו גם ברואי החשבון, עורכי הדין וקרנות ההשקעה"

חברות הטכנולוגיה חוות "סערה מושלמת" שהגיעה גם לישראל, עם צלילת שער הדולר, מהפכת ה־AI שמשנה את הכללים והצורך המיידי בהתייעלות ● בתוך חודש בלבד נפרדו החברות מאלפי עובדים - ואם הקצב יימשך, בתרחיש האימים, המספר יגיע ל־40 אלף עד סוף השנה ● מומחים מעריכים: עשרות אלפים בסכנת פיטורים

צילום: שלומי יוסף

ועדת הכלכלה אישרה שיטת ניקוד חדשה בעבירות תנועה. אלה השינויים

ועדת הכלכלה אישרה את התקנות המחילות את שיטת הניקוד גם על הפרות תעבורה מינהליות ● התקנות מאפשרות הקלה מסוימת אך גם החמרה ● המהלך מגיע לאחר שהחל מפברואר האחרון לא ניתנו נקודות בשורה של עבירות תנועה שהקנס בגינן עומד על 500 שקל, וזאת בשל עניין טכני

אמיר זיו / צילום: גל חרמוני

הטלטלה בכלכליסט: סגני העורכת פורשים

גולן פרידנפלד ואמיר זיו הודיעו לעובדים כי הם עוזבים את העיתון הכלכלי מבית ידיעות אחרונות ● עזיבתם של השניים, שהיו חלק מצוות ההקמה של העיתון ומלווים אותו מהיום הראשון, מעמיקה את הטלטלה ומסמנת את סוף עידן המייסדים במערכת כלכליסט

מרעומי פגזים שמייצרת ארית תעשיות / צילום: חזי שטרנליכט

מנכ"ל ארית: "אני אומר לעולם זה תקן של צה"ל - זה לבד מוכר"

מנכ"ל החברה הביטחונית חיים שטפלר אמר בשיחה למשקיעים כי הוא רוצה להגיע ל-15% מהשוק בארה"ב ובאירופה ● בהודו ארית כבר אחראית ל-80% מהשוק ● החברה הגדילה את יכולת ייצור המרעומים שלה פי 11

אילוסטרציה: Shutterstock, Rita Kapitulski

מעל 450 שקל ליום: דמי ההבראה שלכם מטפסים

יו"ר ההסתדרות ויו"ר נשיאות המגזר העסקי חתמו על הסכם להעלאת דמי ההבראה במגזר הפרטי והציבורי ● מדובר בתוספת של מאות שקלים בשנה, כשלפי ההערכות בין 2-3 מיליון עובדים במשק עשויים ליהנות מההעלאה ● במגזר הפרטי יעודכן התעריף ל-451.5 שקל ליום, ובמגזר הציבורי ל-511.6 שקל ליום

הפגיעה במפעל אירוסול בפ''ת. בעיגול: רועי ברגיל, מנכ''ל חברת האם, ולוריקס / צילום: AP- Zwigenberg Ohad, התעשייה האווירית

שלושה חודשים אחרי פגיעת הטיל האיראני: כמה פיצוי קיבלה החברה?

חברת הרחפנים אירוסול, שמפעלה ניזוק במהלך מבצע "שאגת הארי", דיווחה כי קיבלה פיצוי כספי בהיקף של 7 מיליון שקל ● בינתיים השלימה החברה מעבר למפעלים חדשים ופעילות הייצור חודשה

אלוף (מיל') עמיקם נורקין, לשעבר מפקד חיל האוויר ופאלמר לאקי, מייסד אנדוריל / צילום: חיים הורנשטיין

התוכנית של ענקית הביטחון נחשפת: אנדוריל מתכננת להקים מפעל בישראל ומחזרת אחר מפקד חיל האוויר לשעבר

לגלובס נודע כי מייסד חברת הדיפנס-טק הצומחת בעולם אנדוריל מעוניין להקים מפעל בישראל ולגייס את אלוף (מיל') עמיקם נורקין, שותף־מנהל בקרן אייס קפיטל, כמנהל הפעילות בארץ ● כניסתה לישראל של החברה, שהשלימה בחודש שעבר סבב גיוס לפי שווי של 61 מיליארד דולר, צפויה לתת דחיפה לשוק התעשיות הביטחוניות המקומי

ביג פאשן גלילות / צילום: גלית חתן

העתירה נמחקה: ביג גלילות יישאר פתוח בשבת

ביהמ"ש החליט למחוק את העתירה נגד פתיחתו של מרכז הקניות ביג פאשן גלילות בימי שבת ● נקבע כי "בשלב זה העתירה מיצתה את עצמה", וזאת כיוון שעיריית רמת השרון גיבשה מדיניות אכיפה בנוגע לפעילות עסקים בימי המנוחה ● במסמך שהגישה ביג לאחרונה לביהמ"ש, היא הזהירה כי לסגירת המתחם בשבת יהיו "השלכות בסכומי עתק"

קרנות הגידור בנאמנות מסכמות שלוש שנים / אילוסטרציה: Shutterstock

קרנות גידור עממיות: מה עשה מוצר ההשקעה שהושק לפני 3 שנים והפך ללהיט

קרנות הגידור בנאמנות צומחות בקצב מהיר מאז השקתן ב-2023, חולשות על כ-6 מיליארד שקל ומציגות תשואות גבוהות, גם אם הן גובות דמי ניהול יקרים ומתקשות להכות את מדדי השוק ● המנהל בקרן המצטיינת של הראל: "החזקנו המון מניות ביטוח, ביטחון ושבבים והשוק היה לוהט, אבל הורדנו חשיפה" ● וגם: סימן שאלה לגבי עתיד הקרנות

אלן גרינספן / צילום: ap, J. Scott Applewhite

"המאסטרו של וול סטריט": אלן גרינספן נפטר בגיל 100

האיש שניווט את הכלכלה הגלובלית במשך שני עשורים, טבע את המונח "אופטימיות בלתי מרוסנת" והותיר מורשת מפוארת אך שנויה במחלוקת - הלך לעולמו בביתו כתוצאה מסיבוכים של מחלת הפרקינסון

מרדכי אלגרבלי / צילום: תמר מצפי

בגיל 82: המנכ"ל שנפרד מניהול חברת התרופות שייסד

מרדכי אלגרבלי פורש מתפקיד מנכ"ל רקח "מסיבות אישיות", לאחר שהוביל אותה במשך שלושה עשורים ● מניית החברה שבה שותפה גם קרן פימי צנחה ב-70% מאז השיא ב-2018

פאלמר לאקי / צילום: Reuters, Jonathan Alcorn

מה מחפש ילד הפלא של תעשיית הביטחון בישראל?

לגלובס נודע, כי אנדוריל, הסטארט-אפ הבולט ביותר בתחום הביטחון בארה"ב, מבצע בימים אלה ראיונות עם מספר בכירים בישראל להקמת פעילות מקומית שתעסוק במכירות למערכת הביטחון הישראלית ובמו"פ עבור מוצריה הגלובליים

נעמי הררי בקמפיין וולט / צילום: צילום מסך יוטיוב

המאבק על ארוחת הצהריים שלכם עולה מדרגה

וולט עולה בקמפיין חדש הפונה למעסיקים ולעובדים ● סוגיית הבינה המלאכותית כיכבה בכנס איגוד השיווק השנתי ● וקרן תמורה, המבססת את פעילותה על אופציות שתורמות חברות הייטק, מציינת את האקזיט ה-200 בפורטפוליו שלה ● אירועים ומינויים

מנכ''ל אפל היוצא, טים קוק / צילום: ap, Richard Shotwell

רגע לפני הפרישה, טים קוק מזהיר מגל התייקרויות. וזה לא ייגמר באייפון

מנכ"ל אפל היוצא, אמר לוול סטריט ג'ורנל כי עליית מחירים של מוצרי החברה הפכה לבלתי נמנעת ● הסיבות: מחסור בשבבים קריטיים ושיבושי אספקה ● מיקרוסופט כבר מדווחת על משבר חומרה ב-Xbox, וכעת העיניים נשואות להשקת האייפון הבא

בג''ץ דן בעתירות נגד שינוי הוועדה לבחירת שופטים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

נשיא העליון יצחק עמית: "אנחנו בשינוי משטרי"

בג"ץ דן היום במשך 9.5 שעות בעתירות נגד שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ● נשיא העליון יצחק עמית: "הד.נ.א השיפוטי עלול להשתנות, וזאת הסכנה העיקרית. כבר היום לא מקדמים שופטים בגלל שיקולים פוליטיים; כשהתיקון ייכנס לתוקף, זה יקרה פי ארבעה" ● לפי התיקון לחוק, חברי לשכת עוה"ד יוצאו מהוועדה לבחירת שופטים, ובמקומם ייכנסו משפטנים שייבחרו בידי פוליטיקאים