גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכירה לשעבר בנתיבי ישראל: "הבנתי שכל מה שעשינו היה לדחוף את הפקקים מהבין-עירוני לערים"

סאלי גליצנשטיין, מנכ"לית חברת התשתיות יפה נוף ולשעבר האחראית על תוכנית החומש בנתיבי ישראל, מספרת על המיעוט הנשי בענף: "יש פחות אפשרויות קידום ונשים גם מבקשות פחות כסף. אני קיבלתי הרבה מבטים קשים בחיי של 'איך את מעזה לבקש שכר כזה?', אבל חשבתי שמגיע לי. ואם מסרבים - צריך לבקש עוד פעם, או לקום וללכת"

 

סאלי גליצנשטיין, מנכ''לית חברת התשתיות החיפאית יפה נוף / צילום: איל יצהר
סאלי גליצנשטיין, מנכ''לית חברת התשתיות החיפאית יפה נוף / צילום: איל יצהר

אישי: בת 39, נשואה לאיתן ואם לשלושה, מתגוררת ברחובות
מקצועי:
מנכ"לית חברת יפה נוף, חברת תשתיות ובינוי במטרופולין חיפה

ילדות ומשפחה: "נולדתי בעיר רחובות. אני הבת הבכורה, יש לי אח שצעיר ממני בשנה ואחות שצעירה ב-14 שנים. אבא שלי היה איש קבע, כך שיצא לי בילדות לעבור לא מעט בתים. בין השאר גרתי באילת ואפילו שנה בהולנד בהיותי בת 10. כל החיים אני עובדת. מכיתה א', אמא שלי שהיא יזמת בנשמה לקחה אותי לחברת משאבי האנוש שלה ונתנה לי למיין קורות חיים תמורת שקל וחצי. בהמשך התחלתי להכין תכשיטים ומכרתי אותם. קיבלתי את זה מסבתא שלי, שידעה להפוך ג'אנק לזהב. סבא היה חקלאי, עם המנגו הכי טעים שהיה במדינת ישראל, ובנה את הארץ - ובמובן מסוים גם אני עושה את זה".

הולנד: "הולנד זכורה לי כשלווה, הכול שם מתנהל על אופניים. כשחזרתי לארץ המשכתי לרכוב ותמיד חיפשתי את השביל הכי נוח ומהיר, אבל הרגשתי איך המרחב הציבורי שלי הולך ומצטמצם. במרחק של 30 שנה, זה מה שאני מנסה לשנות כיום".

אקדמיה: "לאחר שירות צבאי כמש"קית ת"ש של בני ישיבות, עבדתי קצת כמזכירה רפואית ובחברת פלאפון. אחרי תואר ראשון ושני בכלכלה באוניברסיטת בן גוריון, התחלתי מסלול דוקטורט, אבל אז הגיעה הצעת עבודה מנתיבי ישראל, על אף שבכלל לא שלחתי להם קורות חיים. כולם אמרו לי להישאר באקדמיה, אבל רציתי לחוות את העולם האמיתי, להבין מה הקשר בין התיאוריה לתכלס".

נתיבי ישראל: "עבדתי שם תשע שנים, מרצפת הייצור עד אחראית על תוכנית החומש של החברה לשנים 2017־2021, ב־50 מיליארד שקל. הכנו את התוכנית במשך יותר משנה, עם פרויקטים מאוד יפים ומורכבים מבחינת תשתיתית, אבל בסופו של דבר הבנתי שכל מה שעשינו היה לדחוף את הפקקים מהכבישים הבין־עירוניים לערים".

פקקים: "אנחנו לא צריכים לפתור את בעיית הפקקים, אלא לייצר לאנשים אלטרנטיבות. שרכב יהיה אחת האופציות, אבל אתה תדע שאם תבחר בה תיתקע שעתיים בכבישים בדרך לעבודה. כבר למדנו שהוספת נתיבים רק מייצרת עוד פקקים. הפתרון הוא רשת מהירה של תחבורה ציבורית, אבל זה לא אומר רק שינויים באספלט, אלא גם לדאוג לשכר הנהגים ושהתחנות יהיו נוחות".

נתיבי איילון: "כשהתפטרתי מנתיבי ישראל כולם חשבו שאני משוגעת, אבל הרגשתי שאני צריכה משהו אחר. אחרי תקופה של חיפוש עבודה עברתי לנתיבי איילון, שהייתה אז חברה מרוסקת. היה בה סיכון והזדמנות, אבל אני ראיתי רק את ההזדמנות ונכנסתי לעבוד שם כמנהלת אגף תקציבים ופיתוח עסקי. הבאתי פרויקטים, הכנסתי תקציבים ושיקמתי את האמון במשרדי הממשלה".

יפה נוף: "אני כבר שנה וחצי בתפקיד המנכ"לית ביפה נוף, וכל השנה הראשונה הוקדשה לבניית החברה מחדש. משרד התחבורה הוציא מיפה נוף כמעט את כל הפרויקטים, אבל הסתכלתי על המצב כהזדמנות: איך לוקחים חברה שהייתה פעם מצוינת והופכים אותה למצוינת שוב, למען תושבי חיפה".

חיפה: "כמעט כל מה שקשור בתחבורה חדשנית במדינה נמצא בחיפה: רכבל, מטרונית, מרכזית המפרץ, הרמזור החכם הראשון, מנהרות תשתית ועוד. יפה נוף אחראית לחלק גדול מהחדשנות הזו. הכנסנו תחומי פעילות חדשים לחברה שהם לא רק תחבורה - כי עיר היא גם אנרגיה וסביבה, והכל קשור בהכל. לדוגמא אם רוצים להעביר אנשים מרכב מזהם לרכב חשמלי, חייבים לדאוג לעמדות טעינה".

מהנדסות: "כמנהלת עדיין קשה לי לגייס נשים לתפקידי הנדסה. עולם התשתיות מאוד גברי, הוא לא עם תקרת זכוכית, אלא עם תקרה מבטון מזוין. במגזר הציבורי לא אמורים להיות פערי שכר, כי הכל נקבע לפי מדרגות מסודרות. אבל יש פחות אפשרויות קידום. נשים לא נמצאות בצוותי קבלת ההחלטות בגלל שהן צריכות לצאת מוקדם, וכשהן ירצו להתמודד על התפקיד הבא הן עלולות לגלות שלא זוכרים אותן. בכללי, נשים גם מבקשות פחות כסף. אותי חינכו אחרת וקיבלתי הרבה מבטים קשים בחיי של 'איך את מעזה לבקש שכר כזה?', אבל חשבתי שמגיע לי. אם הצד השני מסרב - המסקנה שלי זהה: או לבקש עוד פעם, או לקום וללכת".

איתן: "התחתנו בזמן הלימודים באוניברסיטה, אנחנו מכירים מגיל 20 והוא פשוט איש נפלא, מוכשר וחכם. יש לנו כיום שלושה ילדים: דניאל בת 11, איתמר בן 7 ואביב בן עשרה חודשים".

פנאי: "פעם בשבוע אני משכיבה את הילדים לישון, סוגרת מיילים ויוצאת לרקוד, למשל במועדון סלסה. זה עוזר לי להשתחרר ומלמד אותי לתת למישהו אחר להוביל אותי".

המלצה: "לנסות לצבור חוויות שיישארו איתנו תמיד במקום חפצים שבאים והולכים. אני מאוד משתדלת לא לצרוך ולא קונה בגדים, אלא אם כן זה קריטי. גם את המזון שאני מבשלת אני קונה באותו יום, כדי לא לזרוק. עברתי סוג של גמילה מקניית חולצות או נעליים חדשות. אם זוג נעלי הספורט שלי יתקלקלו אקנה חדשות, אבל אני לא צריכה 20 זוגות בצבעים שונים".

עוד כתבות

על דמי חנוכה: הזדמנות לתת יופי של שיעור לחיים

דמי החנוכה הם הרבה יותר משטר מקופל שמחליק לכף יד קטנה ● מדובר במסורת יהודית בת מאות שנים, שנולדה מתוך חינוך לנדיבות ועזרה לזולת ואף סמלה אמצעי שיקום לנפש הלאומית ● כיום למטבעות החנוכה יש ערך מוסף מפתיע: הזדמנות ראשונה ללמד ילדים על כסף, אחריות וחיסכון 

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

חשד: מנהלים בחברת יזמות הגישו תביעה כוזבת לקרן הפיצויים בסך 40 מיליון שקל

שני המנהלים טענו כי למבנה בת"א נגרמו נזקים בהיקף 40 מיליון שקל כתוצאה מהדף של טיל איראני שנפל באזור - אך מהחקירה עולה חשד כי מאז 2021 המבנה מוכר ע"י העירייה כלא ראוי למגורים ● השניים חשודים בקבלת דבר במרמה, לאחר שקיבלו מהמדינה כ-2 מיליון שקל על בסיס התביעה ● לבקשת החשודים, שמם נאסר בשלב זה לפרסום

מטוס של וויזאייר / צילום: Shutterstock

החל ממרץ: הטיסה הבינלאומית הראשונה שתצא משדה התעופה רמון

לגלובס נודע כי הקו הראשון שחברת הלואו קוסט וויזאייר תפעיל מנמל התעופה רמון יהיה קו בודפשט-אילת ויפעל כבר מחודש מרץ הקרוב ● המהלך הוא חלק מהקמת בסיסי הפעילות של החברה בישראל ומההסכמות שהושגו במו"מ עם משרד התחבורה

הדמיה של הקמפוס / הדמיה: באדיבות אנבידיה

העיירה המנומנמת שתהפוך לאנבידיה-סיטי: עשרת אלפים עובדים בדרך לעיר הווילות של הצפון

ג'נסן הואנג, האיש שעומד מאחורי מהפכת ה־AI, הודיע רשמית כי קריית טבעון תהפוך לבית החדש של 10,000 עובדי אנבידיה ● הקמפוס החדש שיוקם בשטחה של המועצה המנומנמת, עשוי לשנות את הרכב היישוב הקטן בעל 20 אלף איש ● "יהיו כאלה שיעזבו", חוששים התושבים, "אבל מן הצד השני בעלי דירות ירוויחו מעלייה חדה במחירי הנדל"ן"

עגבניות / צילום: עינת לברון

בדיקה שגרתית בנמל אשדוד גילתה: הפיקוח על העגבניות מאזרבייג'ן מזויף

משלוחי עגבניות שהוצגו כמגיעים מאזרבייג'ן לוו בתעודות מזויפות, ולעיתים אף הפנו לאתר אינטרנט מתחזה ● משרד החקלאות והיחידה המרכזית לאכיפה וחקירות בודקים ניסיון שיטתי לעקוף את מנגנוני הפיקוח על יבוא תוצרת חקלאית

ניר וברית בן עמרם, בעלי בלונדי גריל צ'יז / צילום: משה ניסים

"רעדתי מפחד": בית הקפה שממציא את עצמו מחדש אחרי שנים סוערות

ברית וניר בן עמרם נאלצו לסגור את העסקים שלהם בקורונה, ותכננו לפתוח בית קפה בצפון ב-8 באוקטובר 2023 ● מאוחר יותר, כשפתחו בירושלים, החלה המלחמה עם איראן: "חיילים צוחקים איתי שפעם הבאה אשלח להם צו 8 מראש" ● ולמרות הכול, הם מצליחים להגשים את החלום שלהם: "אפשר לקנות אלף מאפים טעימים, אבל אנחנו רוצים לעורר באנשים זיכרונות"

iRobot. חשש ביחס לתפעול האפליקציה / צילום: Reuters, St Petersburg Times

המתחרות, המכסים וחבל ההצלה שנלקח: קריסת שואב האבק שחולל מהפכה בשוק

זה היה סיפור הצלחה קלאסי: שוק חדש, חברה שייסדו חוקרים מ-MIT, הצלחה בנאסד"ק ומכירות של עשרות מיליוני מכשירים בעולם ● אבל iRobot לא הצליחה לעמוד מול השטף מסין ולא התאוששה מביטול הרכישה של אמזון. המכסים המוגדלים שהטילה ארה"ב היו הקש האחרון

אלון שטאובר / צילום: אפרת קופר

"יש תחושה של הזדמנויות בשוק": המנכ"ל שקנה חברת נדל"ן ותיקה בראיון

אלון שטאובר, מנכ"ל ושותף בקבוצת מסד עוז, נכנס לאחרונה גם לתפקיד מנכ"ל משותף בחברת אמריקה ישראל לאחר השלמה של מיזוג בין החברות, וכעת נערך להנפקה בשנתיים הקרובות ● מסד עוז מנהלת כיום פרויקטים בהיקף של 40 מיליארד שקל, ומה שחסר לה זה רק מהנדסים

LEPAS. בהכנות להשקה באירופה / צילום: יח''צ

קמפיין הריכוזיות נושא פירות? קבוצת צ'רי הסינית בוחנת מינוי יבואן שלישי לשני מותגים חדשים שלה

על רקע הצעדים להגבלת הריכוזיות בענף הרכב, צ'רי בוחנת מינוי יבואן שלישי בישראל לשני מותגים חדשים ב־2026, בנוסף לקרסו מוטורס וכלמוביל ● סמארט משיקה בישראל את הקרוס־אובר החשמלי הגדול והיקר ביותר שלה עד כה ● BYD מתכננת להביא לאירופה - ובהמשך גם לישראל - את מכונית הסופר־מיני הראשונה עם הנעת פלאג־אין ● השבוע בענף הרכב

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה ירוקה בוול סטריט: נאסד"'ק עלה ב-1.4%

נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש נובמבר הפתיעו לטובה ועמדו על 2.7%, מה שהוביל לעליות בוול סטריט ● נעילה חיובית באירופה, הדאקס קפץ בכ-1.1% ● מחר צפוי להיות יום תנודתי במיוחד ● חברת הספנות הישראלית צים עומדת למכירה, אך MSC מכחישה שהיא הרוכשת ● הבנק המרכזי של האיחוד האירופי הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ל-3.75%

KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה

היצרנית הקוריאנית חדורת המוטיבציה נכנסת לפלח ההיברידי באמצעות "קיצור דרך": KGM טורס הייבריד כולל מערכת הנעה מוכחת מתוצרת BYD ● העיצוב קשוח, צריכת הדלק נמוכה יחסית ורמת האבזור מכובדת ביחס למחיר, אבל השכנים מקוריאה מציבים תחרות קשה

מייקל ברי. הפך לנביא זעם

זה ייגמר רע: "ביג שורט" מצביע על הנתון המדאיג בוול סטריט

משקי הבית בארה"ב נוהרים לשוק המניות, ומייקל ברי מזהיר שבפעמים האחרונות שכך היה, זה נגמר רע מאוד ● הוא גם טוען כי שוק ה-AI הוא בועה, והימר על ירידות במניות אנבידיה ופלנטיר ● לעומת זאת, הוא מאמין גדול בענקית טכנולוגיה אחרת

מאירה ברנע-גולדברג וכראמל / צילום: ליה יפה

הסופרת שהקימה מפעל של מיליונים: "בתעשייה כועסים, אבל אני לא מתנצלת"

עם יותר מחצי מיליון עותקים, חמש עונות בטלוויזיה, 300 אלף צופים בהצגות ושלל מרצ'נדייז - המותג כראמל הוא לא רק סדרת ספרים, אלא מפעל קמעונאי שהכניס עד כה יותר מ-10 מיליון שקל ● מאירה ברנע-גולדברג, שעומדת מאחורי התופעה, מסבירה: "סופרים מזלזלים במי שעושה מאמצים. אבל אני לא יכולה להיות חולת שחפת בעליית גג, לכתוב ספר ולזכות בפרס נובל"

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ראשת ממשלת יפן סנאה טקאיצ'י בפרלמנט. האישה הראשונה בתפקיד / צילום: ap, Eugene Hoshiko

התיירות הישראלית ליפן קפצה ב־88% מהשנה שעברה. זו הסיבה האמיתית

הציבור המזדקן, התוצר המתכווץ והיחלשות המטבע הכניסו את הכלכלה הרביעית בגודלה לסחרור, וחבילת תמריצים ממשלתית כבר יצאה לדרך ● אבל כשהשמיים מתקדרים מעל ארץ השמש העולה, נדמה שדווקא לישראלים נוצרות הזדמנויות יוצאות דופן - מההייטק והביטחון ועד החופשה שהוזלה

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס? / צילום: Shutterstock

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס?

כמה ערי בירה יש לרפובליקת דרום אפריקה, מה מקור השם שפעת ובאיזו סדרת אנימציה חיית המחמד נקראת Santa's Little Helper? ● הטריוויה השבועית

משקיע מודאג בבורסת ניו־יורק, האם הבועה בדרך? / צילום: Shutterstock

ההשוואות המטרידות בין טירוף הבינה המלאכותית לבין בועת הדוט־קום

אנליסטים שוריים מתכחשים לאפשרות שמתפתחת כיום בועת AI בדומה לבועת הדוט־קום בשנות ה־90 ● הדמיון אכן קיים, ובדיוק כמו אז - משקיעים מקווים כי הטכנולוגיה החדשה תספק צמיחה ורווחים גבוהים מהרגיל ● ובכל זאת, יש גם כמה הבדלים מהותיים

אביגדור וילנץ / צילום: אינטל

זנדסק מגיעה לישראל: רוכשת את אנליש בכ-40-50 מיליון דולר

הרכישה תאפשר לחברת התוכנה האמריקאית לפתוח לראשונה מרכז פיתוח בישראל ● בין המשקיעים המוקדמים בחברת ה-AI הקטנה: קרן TLV Partners, אביגדור וילנץ, בני שניידר ואריק קליינשטיין מקרן גלילות

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שמעריך: מחירי הדירות ימשיכו לרדת, עד לנקודה הזו

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

חתימה על צוואה / אילוסטרציה: Shutterstock

ההורה לא מימש את זכויותיו ונפטר. האם יורש רשאי להגיש תביעה בשמו?

בת הגישה בשם אמה המנוחה תביעה נגד אחיה, בדרישה לבטל עסקת מתנה של מקרקעין שביצע אביהם המנוח ● הבת טענה כי מחצית מהזכויות במקרקעין שייכות לאם מכוח נישואי הוריהם, ולכן האב לא היה רשאי להעניק במתנה זכויות שאינן בבעלותו ● מה קבע ביהמ"ש?