גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכירה לשעבר בנתיבי ישראל: "הבנתי שכל מה שעשינו היה לדחוף את הפקקים מהבין-עירוני לערים"

סאלי גליצנשטיין, מנכ"לית חברת התשתיות יפה נוף ולשעבר האחראית על תוכנית החומש בנתיבי ישראל, מספרת על המיעוט הנשי בענף: "יש פחות אפשרויות קידום ונשים גם מבקשות פחות כסף. אני קיבלתי הרבה מבטים קשים בחיי של 'איך את מעזה לבקש שכר כזה?', אבל חשבתי שמגיע לי. ואם מסרבים - צריך לבקש עוד פעם, או לקום וללכת"

 

סאלי גליצנשטיין, מנכ''לית חברת התשתיות החיפאית יפה נוף / צילום: איל יצהר
סאלי גליצנשטיין, מנכ''לית חברת התשתיות החיפאית יפה נוף / צילום: איל יצהר

אישי: בת 39, נשואה לאיתן ואם לשלושה, מתגוררת ברחובות
מקצועי:
מנכ"לית חברת יפה נוף, חברת תשתיות ובינוי במטרופולין חיפה

ילדות ומשפחה: "נולדתי בעיר רחובות. אני הבת הבכורה, יש לי אח שצעיר ממני בשנה ואחות שצעירה ב-14 שנים. אבא שלי היה איש קבע, כך שיצא לי בילדות לעבור לא מעט בתים. בין השאר גרתי באילת ואפילו שנה בהולנד בהיותי בת 10. כל החיים אני עובדת. מכיתה א', אמא שלי שהיא יזמת בנשמה לקחה אותי לחברת משאבי האנוש שלה ונתנה לי למיין קורות חיים תמורת שקל וחצי. בהמשך התחלתי להכין תכשיטים ומכרתי אותם. קיבלתי את זה מסבתא שלי, שידעה להפוך ג'אנק לזהב. סבא היה חקלאי, עם המנגו הכי טעים שהיה במדינת ישראל, ובנה את הארץ - ובמובן מסוים גם אני עושה את זה".

הולנד: "הולנד זכורה לי כשלווה, הכול שם מתנהל על אופניים. כשחזרתי לארץ המשכתי לרכוב ותמיד חיפשתי את השביל הכי נוח ומהיר, אבל הרגשתי איך המרחב הציבורי שלי הולך ומצטמצם. במרחק של 30 שנה, זה מה שאני מנסה לשנות כיום".

אקדמיה: "לאחר שירות צבאי כמש"קית ת"ש של בני ישיבות, עבדתי קצת כמזכירה רפואית ובחברת פלאפון. אחרי תואר ראשון ושני בכלכלה באוניברסיטת בן גוריון, התחלתי מסלול דוקטורט, אבל אז הגיעה הצעת עבודה מנתיבי ישראל, על אף שבכלל לא שלחתי להם קורות חיים. כולם אמרו לי להישאר באקדמיה, אבל רציתי לחוות את העולם האמיתי, להבין מה הקשר בין התיאוריה לתכלס".

נתיבי ישראל: "עבדתי שם תשע שנים, מרצפת הייצור עד אחראית על תוכנית החומש של החברה לשנים 2017־2021, ב־50 מיליארד שקל. הכנו את התוכנית במשך יותר משנה, עם פרויקטים מאוד יפים ומורכבים מבחינת תשתיתית, אבל בסופו של דבר הבנתי שכל מה שעשינו היה לדחוף את הפקקים מהכבישים הבין־עירוניים לערים".

פקקים: "אנחנו לא צריכים לפתור את בעיית הפקקים, אלא לייצר לאנשים אלטרנטיבות. שרכב יהיה אחת האופציות, אבל אתה תדע שאם תבחר בה תיתקע שעתיים בכבישים בדרך לעבודה. כבר למדנו שהוספת נתיבים רק מייצרת עוד פקקים. הפתרון הוא רשת מהירה של תחבורה ציבורית, אבל זה לא אומר רק שינויים באספלט, אלא גם לדאוג לשכר הנהגים ושהתחנות יהיו נוחות".

נתיבי איילון: "כשהתפטרתי מנתיבי ישראל כולם חשבו שאני משוגעת, אבל הרגשתי שאני צריכה משהו אחר. אחרי תקופה של חיפוש עבודה עברתי לנתיבי איילון, שהייתה אז חברה מרוסקת. היה בה סיכון והזדמנות, אבל אני ראיתי רק את ההזדמנות ונכנסתי לעבוד שם כמנהלת אגף תקציבים ופיתוח עסקי. הבאתי פרויקטים, הכנסתי תקציבים ושיקמתי את האמון במשרדי הממשלה".

יפה נוף: "אני כבר שנה וחצי בתפקיד המנכ"לית ביפה נוף, וכל השנה הראשונה הוקדשה לבניית החברה מחדש. משרד התחבורה הוציא מיפה נוף כמעט את כל הפרויקטים, אבל הסתכלתי על המצב כהזדמנות: איך לוקחים חברה שהייתה פעם מצוינת והופכים אותה למצוינת שוב, למען תושבי חיפה".

חיפה: "כמעט כל מה שקשור בתחבורה חדשנית במדינה נמצא בחיפה: רכבל, מטרונית, מרכזית המפרץ, הרמזור החכם הראשון, מנהרות תשתית ועוד. יפה נוף אחראית לחלק גדול מהחדשנות הזו. הכנסנו תחומי פעילות חדשים לחברה שהם לא רק תחבורה - כי עיר היא גם אנרגיה וסביבה, והכל קשור בהכל. לדוגמא אם רוצים להעביר אנשים מרכב מזהם לרכב חשמלי, חייבים לדאוג לעמדות טעינה".

מהנדסות: "כמנהלת עדיין קשה לי לגייס נשים לתפקידי הנדסה. עולם התשתיות מאוד גברי, הוא לא עם תקרת זכוכית, אלא עם תקרה מבטון מזוין. במגזר הציבורי לא אמורים להיות פערי שכר, כי הכל נקבע לפי מדרגות מסודרות. אבל יש פחות אפשרויות קידום. נשים לא נמצאות בצוותי קבלת ההחלטות בגלל שהן צריכות לצאת מוקדם, וכשהן ירצו להתמודד על התפקיד הבא הן עלולות לגלות שלא זוכרים אותן. בכללי, נשים גם מבקשות פחות כסף. אותי חינכו אחרת וקיבלתי הרבה מבטים קשים בחיי של 'איך את מעזה לבקש שכר כזה?', אבל חשבתי שמגיע לי. אם הצד השני מסרב - המסקנה שלי זהה: או לבקש עוד פעם, או לקום וללכת".

איתן: "התחתנו בזמן הלימודים באוניברסיטה, אנחנו מכירים מגיל 20 והוא פשוט איש נפלא, מוכשר וחכם. יש לנו כיום שלושה ילדים: דניאל בת 11, איתמר בן 7 ואביב בן עשרה חודשים".

פנאי: "פעם בשבוע אני משכיבה את הילדים לישון, סוגרת מיילים ויוצאת לרקוד, למשל במועדון סלסה. זה עוזר לי להשתחרר ומלמד אותי לתת למישהו אחר להוביל אותי".

המלצה: "לנסות לצבור חוויות שיישארו איתנו תמיד במקום חפצים שבאים והולכים. אני מאוד משתדלת לא לצרוך ולא קונה בגדים, אלא אם כן זה קריטי. גם את המזון שאני מבשלת אני קונה באותו יום, כדי לא לזרוק. עברתי סוג של גמילה מקניית חולצות או נעליים חדשות. אם זוג נעלי הספורט שלי יתקלקלו אקנה חדשות, אבל אני לא צריכה 20 זוגות בצבעים שונים".

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

מה קבע בית משפט כששבעה ילדים ורעייה נשארו מחוץ לצוואה של האבא

בית המשפט דחה תביעת עו"ד לפיצויים בעקבות הפסקת ייצוג ● העליון קבע כי ניתן להותיר בידי המדינה כספים שנתפסו מנאשם בשוחד לצורכי חילוט עתידי ● צוואה שנישלה רעיה ושאר ילדים בוטלה בשל מעורבות והשפעה בלתי הוגנת של היורש ● 3 פסקי דין בשבוע 

ראשת ממשלת יפן סנאה טקאיצ'י בפרלמנט. האישה הראשונה בתפקיד / צילום: ap, Eugene Hoshiko

התיירות הישראלית ליפן קפצה ב־88% מהשנה שעברה. זו הסיבה האמיתית

הציבור המזדקן, התוצר המתכווץ והיחלשות המטבע הכניסו את הכלכלה הרביעית בגודלה לסחרור, וחבילת תמריצים ממשלתית כבר יצאה לדרך ● אבל כשהשמיים מתקדרים מעל ארץ השמש העולה, נדמה שדווקא לישראלים נוצרות הזדמנויות יוצאות דופן - מההייטק והביטחון ועד החופשה שהוזלה

צפוי להיסגר בסוף השנה: הפגנה מחוץ למפעל פולקסווגן / צילום: Reuters, Sebastian Kahnert

בלחץ גרמניה ותעשיית הרכב: אירופה לקחה צעד אחורה במהפכה הירוקה

שלוש שנים וחצי אחרי ההחלטה הדרמטית לאסור מכירת כלי רכב בעלי מנוע בעירה פנימית מ־2035, הנציבות האירופית נסוגה - בעיקר בשל לחצים מצד גרמניה והביקוש הנמוך לכלי רכב חשמליים ● המהלך מסמן שינוי סדרי עדיפויות וניסיון לאזן בין יעדי האקלים ליציבות כלכלית

מאירה ברנע-גולדברג וכראמל / צילום: ליה יפה

הסופרת שהקימה מפעל של מיליונים: "בתעשייה כועסים, אבל אני לא מתנצלת"

עם יותר מחצי מיליון עותקים, חמש עונות בטלוויזיה, 300 אלף צופים בהצגות ושלל מרצ'נדייז - המותג כראמל הוא לא רק סדרת ספרים, אלא מפעל קמעונאי שהכניס עד כה יותר מ-10 מיליון שקל ● מאירה ברנע-גולדברג, שעומדת מאחורי התופעה, מסבירה: "סופרים מזלזלים במי שעושה מאמצים. אבל אני לא יכולה להיות חולת שחפת בעליית גג, לכתוב ספר ולזכות בפרס נובל"

בחזית המדע. FOFO / צילום: Shutterstock

לא מסתכלים על תוצאות בדיקות? החוקר שמגלה מתי אנחנו נמנעים ממידע

אחרי ה־FOMO, הכירו את ה־FOFO, תופעה שמתארת את הפחד לדעת (Fear of finding out) ● פרופ' יניב שני חוקר בשנים האחרונות מה גורם לנו להימנע ממידע חשוב כמו תוצאות בדיקות או מבחנים, אבל גם מה מביא אותנו לחפש מידע חסר תועלת ● בראיון לגלובס הוא טוען: "אנחנו לא מחפשים מידע כדי לקבל החלטות, אלא לשם ויסות רגשי"

מצב השווקים השבוע / צילום: Shutterstock

המשקיעים הזרים נוהרים לבורסה, ואלו המניות האהובות עליהם – ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

הביטקוין רחוק בעשרות אחוזים מהשיא, אך זה קרה כבר 7 פעמים בעשור האחרון ● גופי ההשקעות הזרים הזרימו מתחילת השנה מעל 2.3 מיליארד דולר לשוק המניות בת"א ● 2025 מסתמנת בתור השנה של חברות הביטוח ● רוב מומחי ההשקעות בוול סטריט צופים ש-2026 תהיה חיובית ● וגם: מה יעשה בנק ישראל לאור התחזקות השקל?

תבשילים בלחם בית / צילום: דוד ששון

העסק שהתחיל על תלת־אופן לפני 40 שנה הוא היום ממלכה קולינרית נדירה

סמבוסק חומוס ממולא בסביח, בוריקה בתוך לחם, קבב עיראקי בלאפה וסופגניות שהן אגדה ● שבע תחנות אוכל באור יהודה, שגרמו לנו להכתיר אותה כמלכה קולינרית בלתי מעורערת

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

"בשביל מה לקנות דירה ולקבל 2.5% אם אפשר לקבל 4% רק על דיבידנדים בבורסה?"

תשכחו מהמרוץ לדירה: בצל הצפי להמשך ירידת מחירים וריבית, משקיעים רבים נוטשים את שוק הנדל"ן ורבים מהם מצאו מפלט בשוק ההון, שהציג השנה תשואות חסרות תקדים ● בשוק מסבירים: "מי שהשקיע במניות עשה תשואה של עשרות אחוזים השנה, בזמן שמי שרכש דירה רואה כבר 8 חודשים ברצף ירידות מחירים"

הדמיה של הקמפוס / הדמיה: באדיבות אנבידיה

העיירה המנומנמת שתהפוך לאנבידיה-סיטי: עשרת אלפים עובדים בדרך לעיר הווילות של הצפון

ג'נסן הואנג, האיש שעומד מאחורי מהפכת ה־AI, הודיע רשמית כי קריית טבעון תהפוך לבית החדש של 10,000 עובדי אנבידיה ● הקמפוס החדש שיוקם בשטחה של המועצה המנומנמת, עשוי לשנות את הרכב היישוב הקטן בעל 20 אלף איש ● "יהיו כאלה שיעזבו", חוששים התושבים, "אבל מן הצד השני בעלי דירות ירוויחו מעלייה חדה במחירי הנדל"ן"

מייקל ברי. הפך לנביא זעם

זה ייגמר רע: "ביג שורט" מצביע על הנתון המדאיג בוול סטריט

משקי הבית בארה"ב נוהרים לשוק המניות, ומייקל ברי מזהיר שבפעמים האחרונות שכך היה, זה נגמר רע מאוד ● הוא גם טוען כי שוק ה-AI הוא בועה, והימר על ירידות במניות אנבידיה ופלנטיר ● לעומת זאת, הוא מאמין גדול בענקית טכנולוגיה אחרת

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס? / צילום: Shutterstock

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס?

כמה ערי בירה יש לרפובליקת דרום אפריקה, מה מקור השם שפעת ובאיזו סדרת אנימציה חיית המחמד נקראת Santa's Little Helper? ● הטריוויה השבועית

שלט של חנות שקונה זהב וכסף בניו יורק / צילום: Reuters, Anthony Behar

איך להשקיע וממה להיזהר: הזהב והכסף הם המנצחים הגדולים של 2025

התשואה השנתית על הזהב ועל הכסף מותירה הרחק מאחור את נאסד"ק, S&P500, האג"ח הממשלתיות והביטקוין ● איך נראית ההשקעה בהם ומתי הם פגיעים? ● כתבה ראשונה בסדרה

על דמי חנוכה: הזדמנות לתת יופי של שיעור לחיים

דמי החנוכה הם הרבה יותר משטר מקופל שמחליק לכף יד קטנה ● מדובר במסורת יהודית בת מאות שנים, שנולדה מתוך חינוך לנדיבות ועזרה לזולת ואף סמלה אמצעי שיקום לנפש הלאומית ● כיום למטבעות החנוכה יש ערך מוסף מפתיע: הזדמנות ראשונה ללמד ילדים על כסף, אחריות וחיסכון 

דוגמאות להונאות פיננסים ברשתות / צילום: צילומי מסך

ההונאות העדכניות ברשת: איך לא ליפול בפח

בחודשים האחרונים עולים בישראל יותר ויותר קמפיינים אגרסיביים עם המלצות על מניות, שנראים אמינים בין היתר הודות לשימוש בדמויות פיננסיות מוכרות ו–AI ● הכירו את הסכנות החדשות והמשוכללות, ואת הכלים להתגוננות

ניר וברית בן עמרם, בעלי בלונדי גריל צ'יז / צילום: משה ניסים

"רעדתי מפחד": בית הקפה שממציא את עצמו מחדש אחרי שנים סוערות

ברית וניר בן עמרם נאלצו לסגור את העסקים שלהם בקורונה, ותכננו לפתוח בית קפה בצפון ב-8 באוקטובר 2023 ● מאוחר יותר, כשפתחו בירושלים, החלה המלחמה עם איראן: "חיילים צוחקים איתי שפעם הבאה אשלח להם צו 8 מראש" ● ולמרות הכול, הם מצליחים להגשים את החלום שלהם: "אפשר לקנות אלף מאפים טעימים, אבל אנחנו רוצים לעורר באנשים זיכרונות"

תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן

משחק הכיסאות בשוק החשמל: דוראד חוזרת למרוץ ולוחצת את המתחרות לפינה

לאחר שנים של סכסוכים יצריים, משיכת התביעות של אדלטק סוללת את הדרך להקמת תחנת הכוח "דוראד 2" ● מול מגבלות הרגולציה ולוח הזמנים הצפוף של רשות החשמל, חזרת התחנה למגרש מגבירה את הלחץ על המתחרות — ועשויה להכריע מי מהן תישאר מחוץ לרשת

משקיע מודאג בבורסת ניו־יורק, האם הבועה בדרך? / צילום: Shutterstock

ההשוואות המטרידות בין טירוף הבינה המלאכותית לבין בועת הדוט־קום

אנליסטים שוריים מתכחשים לאפשרות שמתפתחת כיום בועת AI בדומה לבועת הדוט־קום בשנות ה־90 ● הדמיון אכן קיים, ובדיוק כמו אז - משקיעים מקווים כי הטכנולוגיה החדשה תספק צמיחה ורווחים גבוהים מהרגיל ● ובכל זאת, יש גם כמה הבדלים מהותיים

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה? / צילום: ap, Mark Baker

הנתונים חושפים: עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה?

הפיגוע הקטלני בסידני היכה את העולם בהלם, אבל האם הכתובת הייתה על הקיר? ● התמונה העולה מהנתונים היא חד משמעית: האנטישמיות באוסטרליה מזנקת, ומגיעה לרמות שהמדינה לא ידעה כמותן ● וגם: איך מושפעות מזה הקהילות היהודיות?

גיל שי / צילום: עומר הכהן

בגיל 14 הוא כבר כתב קוד. היום הוא אחרי שני אקזיטים ומנהל מאות מיליוני דולרים

"בכיתה ד' עברנו לברוקלין. אבא חשב שיהיה שם טוב יותר כלכלית, אבל נאבק לשרוד במכירת מקלטי רדיו בדוכנים. גרנו בשכונה לא טובה. גנבו ממני כסף באיומי סכין וקראו לי 'יהודי מלוכלך' בבית הספר" ● שיחה קצרה עם גיל שי, שותף-מנהל בקרן מירון קפיטל