גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצצה לאוטופיה: פסח הדגים מה קורה לאוטובוסים כשהנתיבים פנויים

לפי מדד גלובס ו-Moovit, באפריל (ללא חול המועד פסח) שהיה רווי חופשות רק 16% מהאוטובוסים איחרו לתחנה בלמעלה מ-10 דקות, ואילו 11% הקדימו ביותר מ-5 דקות ● חול המועד סיפק מבט למציאות שבה תנועת האוטובוסים זורמת בחופשיות והם כמעט ולא איחרו באופן משמעותי

מדד התחבורה הציבורית / צילום: תמר מצפי
מדד התחבורה הציבורית / צילום: תמר מצפי

 

אם פעם נסעתם באוטובוס שנתקע בפקק וחשבתם איך היו נראים החיים שלכם אם תנועת האוטובוסים הייתה זורמת, יכולתם אולי לטעום מזה במהלך חול המועד פסח בחודש אפריל. מדד גלובס ו-Moovit בדק כיצד הכבישים הריקים יחסית בחול המועד ובמהלך יתר ימי החודש שבהם הילדים עוד היו בחופשות מבתי הספר וחלו מועדים וחגים שונים נוספים השפיעו על התנועה בכבישים - שעליהם נעים גם האוטובוסים.

מדד גלובס ו-Moovit מתפרסם בעיתון מדי חודש וחושף את אמינות התחבורה הציבורית בישראל. כמדי חודש, בניתוח אפריל נבחנו 828 מסלולי נסיעה של 520 קווי אוטובוס עירוניים ב-47 רשויות, בין הימים א’-ה’ ובשעות 09:00-07:00. במסגרת המדד נבדקו הקווים בזמן הגעתם לתחנה האמצעית ולתחנה האחרונה במסלול לעומת לוחות הזמנים של משרד התחבורה, וזאת כדי לשקף בצורה הטובה ביותר את הפערים והשפעתם על הנוסעים. בחודש אפריל שבו חל חול המועד פסח, הפרדנו את התקופה הזו מיתר ימי החודש שכן מועסקים רבים במשק שהו בחופשה יחד עם התלמידים במערכת החינוך. ואולם, כפי שתוכלו לראות, חופשת התלמידים שחרגה מעבר לימי חול המועד ומועדים וחגים נוספים שחלו בחודש זה השפיעו על תנועת האוטובוסים בערים.

ירידה באיחורים, עלייה בהקדמות 

אם בוחנים את ימי חודש אפריל ללא שבוע חול המועד, ניכרת ירידה קטנה בכמות האיחורים ועלייה קטנה בכמות ההקדמות והסיכוי לפספס את הנסיעה בשל כך. 37% מבין האוטובוסים הגיעו בזמן לתחנה האמצעית בקו, 16% הקדימו עד 5 דקות, 11% הקדימו יותר מ-5 דקות. מבחינת האיחורים לתחנת האמצע הרי ש20% מהאוטובוסים איחרו 5-10 דקות. 15% מהאוטובוסים איחרו ב-10-20 דקות ורק 1% איחרו יותר מ-20 דקות.

 

לשם השוואה, במהלך חודש מרץ 34% מהאוטובוסים הגיעו בזמן, וגם אז 20% מהאוטובוסים איחרו 5-10 דקות, 17% איחרו לתחנת האמצע 10-20 דקות ו-3% איחרו מעל 20 דקות.

אם בוחנים את התחנה הסופית, הנתונים קצת פחות טובים ביחס לתחנה האמצעית גם בחודש זה ובעיקר באיחורים ובהקדמות הקיצוניים. 25% מהאוטובוסים הקדימו ביותר מ-5 דקות, 11% איחרו מעל 20 דקות. כלומר ביותר משליש מהנסיעות חלו חריגות חמורות מלוחות הזמנים בתחנה הסופית. אומנם מדד זה משפיע על מיעוט מקרב הנוסעים אך ההשפעה ניכרת במיוחד על מי שנדרש למשל לעלות באחת התחנות שמאמצע הקו ועד לסופו כדי להגיע ליעד שלו או כדי לבצע החלפה והוא למעשה "סופג" את מרבית השיבושים.

טעימה ממציאות אלטרנטיבית

ומה קרה בחול המועד, אז חלק גדול מהמועסקים במשק היה בחופשת פסח? תפעול התחבורה הציבורית השתפר מהותית: בתחנת האמצע של הקווים 39% מהאוטובוסים הגיעו בזמן (ועד 5 דקות איחור) ו-30% הקדימו עד 5 דקות. כלומר, 69% מהאוטובוסים הגיעו לתחנה בזמן או בהקדמה או איחור של עד 5 דקות (לעומת 53% ביתר ימי חודש אפריל ו-49% בחודש מרץ).

עיקר הבעיה כשהכבישים פנויים יותר היא בהקדמות משמעותיות של התחבורה הציבורית - 24% מהאוטובוסים הקדימו ביותר מ-5 דקות - נתון שגורם לבלבול מערכת הזמנים כולה: כשמדובר בקווים שאינם תדירים (קרי יותר מתדירות של כל 15 דקות) פספוס של האוטובוס שהקדים משמעותית יגרום להמתנה ארוכה מאוד, כשהקווים תדירים במיוחד ויוצאים בכל כמה דקות, כל הקדמה נחשבת למהותית במיוחד שכן היא גוררת זמן המתנה לאוטובוס כשלאחר מכן מופיעים שני אוטובוסים יחד.

בכל אופן, במהלך ימי חול המועד האוטובוסים כמעט ולא איחרו באופן משמעותי. רק 6% מהאוטובוסים איחרו 5-10 דקות לתחנה האמצעית. רק 1% מהם איחרו 10-20 דקות לתחנה ופחות מאחוז אחד מהאוטובוסים איחרו מעל ל-20 דקות לתחנת האמצע.

למעשה, ימי חול המועד יכולים להמחיש, גם אם באופן חלקי, כיצד הייתה נראית תנועת האוטובוסים אם הם היו נוסעים על רשת של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית: המהירות הייתה משתפרת באופן כה מהותי עד שהייתה מחייבת את שינוי לוחות הזמנים במשרד התחבורה כדי למנוע הקדמות כה חריגות. ועדיין התמונה לא מלאה שכן הנתיבים בימי חול המועד לא שימשו רק את תנועת האוטובוסים וגם אם תנועת המכוניות הייתה דלילה יחסית היא לא נעלמה לחלוטין.

על כל פנים, ימי חול המועד יכולים אולי לשקף אוטופיה ביחס למציאות שבה התחבורה הציבורית פועלת בימים אלו. המחסור החמור בנהגי האוטובוסים מונע מחלק מהחברות לעמוד בתנאי המכרז ואוטובוסים לעיתים לא יוצאים כלל מתחנת המוצא, אחרים מדלגים באופן ניכר על תחנות. היעדר נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית גורר עיכובים רבים שמצטרפים לאותו מחסור בנהגים ומשפיעים על צאתם של האוטובוסים הבאים בסידור העבודה של הנהגים והלופ חוזר על עצמו. אומנם נדרש טיפול שורש בבעיות התחבורה הציבורית, אך כפי שהוכיחה תקופת חול המועד - הקמתם המהירה של נתיבי העדפה יכולה להקל באופן מיידי על כשלי תחבורת האוטובוסים בישראל.

מקרה מבחן: קו 54 במרכז גוש דן

היעדר נתיבי העדפה בר"ג וגבעתיים מקפיץ את האיחור

את השינויים שחודש אפריל, ובמיוחד חול המועד פסח, השית על התחבורה הציבורית ניתן לראות בקלות באמצעות בחינה של ממוצע הנסיעות בקו 54 בגוש דן. הקו החשוב עובר ממסוף כרמלית בדרום-מערב העיר תל אביב בסמוך לשוק הכרמל דרך כיכר השעון ביפו, דרום תל אביב, שוק התקווה, שכונות מזרח תל אביב, גבעתיים, רמת גן, קניון איילון, רמת החייל ומסתיים במסוף עתידים. במהלך חודש אפריל (ללא שבוע חול המועד) כבר אחרי 10 תחנות היה הבדל של כמעט 10 דקות בין תכנון הקו לבין הממוצע החציוני של הנסיעות בקו.

 

באזור שוק התקווה מבוצעות עבודות להקמת הרכבת הקלה בגוש דן מבלי להקצות נתיבי העדפה ובפקקים הרבים שנוצרו שם עומדים גם אוטובוסים - וכשהאוטובוס מגיע לרחוב יגאל אלון כבר חלפו 31 דקות, לעומת 19 דקות מתוכננות. בנחלת יצחק הפער גדל ל-15 דקות, בקניון איילון הפער קופץ ל-27 דקות לאחר נסיעה בגבעתיים וברמת גן שבהן כמעט ולא קיימים נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית. הנסיעה מסתיימת לאחר 82 דקות במקום 52 דקות - פער של חצי שעה בין התכנון לממוצע החציוני של הביצוע, לאחר "הנחת" חודש אפריל.

זאת משום שבמרץ למשל, המצב היה גרוע בהרבה והפער גדל ל-40 דקות. 92 דקות נסיעה במקום 52 דקות נסיעה - כמעט פי שניים. בחול המועד, לעומת זאת, הפער עמד על 20 דקות "בלבד".

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא התחתית" ו-"שנת הסטארט-אפ": באינטל רוצים ש-2024 כבר תסתיים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?