גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצצה לאוטופיה: פסח הדגים מה קורה לאוטובוסים כשהנתיבים פנויים

לפי מדד גלובס ו-Moovit, באפריל (ללא חול המועד פסח) שהיה רווי חופשות רק 16% מהאוטובוסים איחרו לתחנה בלמעלה מ-10 דקות, ואילו 11% הקדימו ביותר מ-5 דקות ● חול המועד סיפק מבט למציאות שבה תנועת האוטובוסים זורמת בחופשיות והם כמעט ולא איחרו באופן משמעותי

מדד התחבורה הציבורית / צילום: תמר מצפי
מדד התחבורה הציבורית / צילום: תמר מצפי

 

אם פעם נסעתם באוטובוס שנתקע בפקק וחשבתם איך היו נראים החיים שלכם אם תנועת האוטובוסים הייתה זורמת, יכולתם אולי לטעום מזה במהלך חול המועד פסח בחודש אפריל. מדד גלובס ו-Moovit בדק כיצד הכבישים הריקים יחסית בחול המועד ובמהלך יתר ימי החודש שבהם הילדים עוד היו בחופשות מבתי הספר וחלו מועדים וחגים שונים נוספים השפיעו על התנועה בכבישים - שעליהם נעים גם האוטובוסים.

מדד גלובס ו-Moovit מתפרסם בעיתון מדי חודש וחושף את אמינות התחבורה הציבורית בישראל. כמדי חודש, בניתוח אפריל נבחנו 828 מסלולי נסיעה של 520 קווי אוטובוס עירוניים ב-47 רשויות, בין הימים א’-ה’ ובשעות 09:00-07:00. במסגרת המדד נבדקו הקווים בזמן הגעתם לתחנה האמצעית ולתחנה האחרונה במסלול לעומת לוחות הזמנים של משרד התחבורה, וזאת כדי לשקף בצורה הטובה ביותר את הפערים והשפעתם על הנוסעים. בחודש אפריל שבו חל חול המועד פסח, הפרדנו את התקופה הזו מיתר ימי החודש שכן מועסקים רבים במשק שהו בחופשה יחד עם התלמידים במערכת החינוך. ואולם, כפי שתוכלו לראות, חופשת התלמידים שחרגה מעבר לימי חול המועד ומועדים וחגים נוספים שחלו בחודש זה השפיעו על תנועת האוטובוסים בערים.

ירידה באיחורים, עלייה בהקדמות 

אם בוחנים את ימי חודש אפריל ללא שבוע חול המועד, ניכרת ירידה קטנה בכמות האיחורים ועלייה קטנה בכמות ההקדמות והסיכוי לפספס את הנסיעה בשל כך. 37% מבין האוטובוסים הגיעו בזמן לתחנה האמצעית בקו, 16% הקדימו עד 5 דקות, 11% הקדימו יותר מ-5 דקות. מבחינת האיחורים לתחנת האמצע הרי ש20% מהאוטובוסים איחרו 5-10 דקות. 15% מהאוטובוסים איחרו ב-10-20 דקות ורק 1% איחרו יותר מ-20 דקות.

 

לשם השוואה, במהלך חודש מרץ 34% מהאוטובוסים הגיעו בזמן, וגם אז 20% מהאוטובוסים איחרו 5-10 דקות, 17% איחרו לתחנת האמצע 10-20 דקות ו-3% איחרו מעל 20 דקות.

אם בוחנים את התחנה הסופית, הנתונים קצת פחות טובים ביחס לתחנה האמצעית גם בחודש זה ובעיקר באיחורים ובהקדמות הקיצוניים. 25% מהאוטובוסים הקדימו ביותר מ-5 דקות, 11% איחרו מעל 20 דקות. כלומר ביותר משליש מהנסיעות חלו חריגות חמורות מלוחות הזמנים בתחנה הסופית. אומנם מדד זה משפיע על מיעוט מקרב הנוסעים אך ההשפעה ניכרת במיוחד על מי שנדרש למשל לעלות באחת התחנות שמאמצע הקו ועד לסופו כדי להגיע ליעד שלו או כדי לבצע החלפה והוא למעשה "סופג" את מרבית השיבושים.

טעימה ממציאות אלטרנטיבית

ומה קרה בחול המועד, אז חלק גדול מהמועסקים במשק היה בחופשת פסח? תפעול התחבורה הציבורית השתפר מהותית: בתחנת האמצע של הקווים 39% מהאוטובוסים הגיעו בזמן (ועד 5 דקות איחור) ו-30% הקדימו עד 5 דקות. כלומר, 69% מהאוטובוסים הגיעו לתחנה בזמן או בהקדמה או איחור של עד 5 דקות (לעומת 53% ביתר ימי חודש אפריל ו-49% בחודש מרץ).

עיקר הבעיה כשהכבישים פנויים יותר היא בהקדמות משמעותיות של התחבורה הציבורית - 24% מהאוטובוסים הקדימו ביותר מ-5 דקות - נתון שגורם לבלבול מערכת הזמנים כולה: כשמדובר בקווים שאינם תדירים (קרי יותר מתדירות של כל 15 דקות) פספוס של האוטובוס שהקדים משמעותית יגרום להמתנה ארוכה מאוד, כשהקווים תדירים במיוחד ויוצאים בכל כמה דקות, כל הקדמה נחשבת למהותית במיוחד שכן היא גוררת זמן המתנה לאוטובוס כשלאחר מכן מופיעים שני אוטובוסים יחד.

בכל אופן, במהלך ימי חול המועד האוטובוסים כמעט ולא איחרו באופן משמעותי. רק 6% מהאוטובוסים איחרו 5-10 דקות לתחנה האמצעית. רק 1% מהם איחרו 10-20 דקות לתחנה ופחות מאחוז אחד מהאוטובוסים איחרו מעל ל-20 דקות לתחנת האמצע.

למעשה, ימי חול המועד יכולים להמחיש, גם אם באופן חלקי, כיצד הייתה נראית תנועת האוטובוסים אם הם היו נוסעים על רשת של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית: המהירות הייתה משתפרת באופן כה מהותי עד שהייתה מחייבת את שינוי לוחות הזמנים במשרד התחבורה כדי למנוע הקדמות כה חריגות. ועדיין התמונה לא מלאה שכן הנתיבים בימי חול המועד לא שימשו רק את תנועת האוטובוסים וגם אם תנועת המכוניות הייתה דלילה יחסית היא לא נעלמה לחלוטין.

על כל פנים, ימי חול המועד יכולים אולי לשקף אוטופיה ביחס למציאות שבה התחבורה הציבורית פועלת בימים אלו. המחסור החמור בנהגי האוטובוסים מונע מחלק מהחברות לעמוד בתנאי המכרז ואוטובוסים לעיתים לא יוצאים כלל מתחנת המוצא, אחרים מדלגים באופן ניכר על תחנות. היעדר נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית גורר עיכובים רבים שמצטרפים לאותו מחסור בנהגים ומשפיעים על צאתם של האוטובוסים הבאים בסידור העבודה של הנהגים והלופ חוזר על עצמו. אומנם נדרש טיפול שורש בבעיות התחבורה הציבורית, אך כפי שהוכיחה תקופת חול המועד - הקמתם המהירה של נתיבי העדפה יכולה להקל באופן מיידי על כשלי תחבורת האוטובוסים בישראל.

מקרה מבחן: קו 54 במרכז גוש דן

היעדר נתיבי העדפה בר"ג וגבעתיים מקפיץ את האיחור

את השינויים שחודש אפריל, ובמיוחד חול המועד פסח, השית על התחבורה הציבורית ניתן לראות בקלות באמצעות בחינה של ממוצע הנסיעות בקו 54 בגוש דן. הקו החשוב עובר ממסוף כרמלית בדרום-מערב העיר תל אביב בסמוך לשוק הכרמל דרך כיכר השעון ביפו, דרום תל אביב, שוק התקווה, שכונות מזרח תל אביב, גבעתיים, רמת גן, קניון איילון, רמת החייל ומסתיים במסוף עתידים. במהלך חודש אפריל (ללא שבוע חול המועד) כבר אחרי 10 תחנות היה הבדל של כמעט 10 דקות בין תכנון הקו לבין הממוצע החציוני של הנסיעות בקו.

 

באזור שוק התקווה מבוצעות עבודות להקמת הרכבת הקלה בגוש דן מבלי להקצות נתיבי העדפה ובפקקים הרבים שנוצרו שם עומדים גם אוטובוסים - וכשהאוטובוס מגיע לרחוב יגאל אלון כבר חלפו 31 דקות, לעומת 19 דקות מתוכננות. בנחלת יצחק הפער גדל ל-15 דקות, בקניון איילון הפער קופץ ל-27 דקות לאחר נסיעה בגבעתיים וברמת גן שבהן כמעט ולא קיימים נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית. הנסיעה מסתיימת לאחר 82 דקות במקום 52 דקות - פער של חצי שעה בין התכנון לממוצע החציוני של הביצוע, לאחר "הנחת" חודש אפריל.

זאת משום שבמרץ למשל, המצב היה גרוע בהרבה והפער גדל ל-40 דקות. 92 דקות נסיעה במקום 52 דקות נסיעה - כמעט פי שניים. בחול המועד, לעומת זאת, הפער עמד על 20 דקות "בלבד".

עוד כתבות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?