גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תקווה, השראה, ומשילות: פרופ' יובל אלבשן צריך להוביל את הביטוח הלאומי

על כתפי השר מאיר כהן מוטלת האחריות לקידום הביטחון החברתי, והוא צריך לשמר בידיו גם הסמכות למנות את האדם המתאים

פרופ' יובל אלבשן / צילום: איל יצהר
פרופ' יובל אלבשן / צילום: איל יצהר

הכותב היה מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה וכיום הוא שותף במשרד עורכי הדין אלדד-פרץ

ישנם רגעים בחיי אומה, בהם דרושה לה מנהיגות בעלת מאפיינים מסוימים. יש רגעים אחרים, בהם המדינה נדרשת למנהיגות אחרת. עת מלחמה מול עת שלום, עת של משבר ומצוקה, מול תקופה של שיקום. הדוגמה הידועה ביותר בהיסטוריה היא מבריטניה, שנדרשה למנהיגותו של ווינסטון צ'רצ'יל כדי להובילה דרך האתגרים של מלחמת העולם, מחשרת הסופה ועד לניצחון. עם זאת, רוב הבריטים חשבו שהם זקוקים למנהיגות אחרת, לקראת תקופה הבניה מחדש, אחרי הניצחון ומחירו. מה שנכון למדינות, נכון גם לארגונים ולמוסדות קטנים יותר, ציבוריים ועסקיים.

במוסד רפואי, מקצועי, כגון מרכז רפואי גדול שעובר משבר כספי-כלכלי, נכון לבחור במנהלת בעלת ניסיון מוכח בשדה הפיננסי, שניחנת בגישה לעולמות התקציב וניהולו. במוסד דומה, שסובל מכשלים מתמשכים ומתדמית של רמה מקצועית נמוכה, שפגעה באמון הציבור בו, ההחלטה הנכונה עשויה להביא לתפקיד דווקא רופאה מוערכת, שתכונותיה הבולטות הן במישור המקצועי, הרפואי. גם המנהלת הראשונה, בעלת הרקע הכלכלי, תצטרך, בנוסף לרקע זה, להביא לתפקיד מעמד מקצועי; גם המנהלת השנייה, הרופאה בעלת השם המקצועי, תצטרך להיות בנוסף לכך גם בעלת כישורי ניהול, אך הדגשים בשני המקרים יהיו שונים.

יובל אלבשן הוא הדמות שהביטוח הלאומי של מדינת ישראל צריך בראשו עכשיו, 2022.

הצעדים בביטוח הלאומי בשנים האחרונות טובים וראויים, אך לא די בהם

השאלה שהציבור שואל את עצמו היום, לגבי המוסד לביטוח לאומי, היא האם הגוף הזה אכן עומד לצידנו ברגעים החשובים בחיים, או שמא הוא מהווה את הרשות השניה למסים ולאגרות במדינה. האם המוסד ממלא את ייעודו, להוות את הגוף המרכזי בהתווייתה ובישומה של מדיניות רווחה, להיות נושא הדגל של רעיון הערבות ההדדית, הקטנת הפערים בחברה, צמצום העוני וקיום הביטחון הסוציאלי.

בשנים האחרונות נעשו בביטוח הלאומי צעדים ראויים וטובים לקידום הערכים האלה. עם זאת, לא היה בהם די. הציבור הרחב לא רואה את המוסד לביטוח לאומי בחזית המאבקים למען השכבות החלשות ולא מרגיש כיצד המוסד מנסה לצמצם פערים בחברה. המוסד מהווה את הפלסטר הלאומי, שנועד לכסות על פצעי האדם החלש באמצעות קצבאותיו, אך הוא לא פועל מספיק כדי למנוע מלכתחילה את קריעת החתכים בגוף החי של החברה הישראלית. קולו לא נשמע כשהמדיניות הרחיבה את אי השוויון ופגעה בציבור המוחלש. כשבוצעו צעדים שנויים במחלוקת שמענו דיון בין נבחרי ציבור ועיתונאים, ראינו פעילים חברתיים, כמו יובל אלבשן ושותפיו לעשיה, אך לא נשמע קולה של הרשות שהוקמה ונועדה לכך. מזה זמן, וגם בימים האחרונים שמענו את נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, כשהוא עוסק בענייני החוסן החברתי בישראל וצמצום הפערים החברתיים, יותר מאשר שמענו את הביטוח הלאומי.

המוסד נדרש לאמון הציבור ולהערכתו כדי לבצע את עבודתו, אך קודם לכך - הוא נדרש למצפן ערכי ומוסרי שיכוון את מהות עבודתו, ולא רק את תדמיתה. הובלת הארגון בידי אדם, שכל חייו הוקדשו למאבקים חברתיים, עשויה לקדם את המוסד לכוון הנכון. יובל אלבשן הוא אדם כזה. שמו עולה אצל כל אחת ואחד בין האסוציאציות הראשונות למילה "חברתי" וכמחשבה הראשונה העולה לאחר השמעת הביטוי "משפטן חברתי".

יותר ממנהל, פרופ' אלבשן הוא מנהיג

קורות חייו של פרופ' אלבשן, כתיבתו המקצועית והספרותית, כולם מלמדים על יכולתו ועל רצונו להפוך את הביטוח הלאומי למצפן החברתי של המדינה, ליועץ החברתי לממשלה, לידיד בית המשפט בסוגיות של הזכות לקיום בכבוד ונגזרותיה. פרופ' אלבשן הוא אדם שיוליך את הביטוח הלאומי ממקומו הנוכחי, שבו הוא מחלק דגים לרעבים, למוסד שילמד אנשים לדוג, יחלק חכות ואף יזום אריגה קהילתית של מכמורות.

לפרופ' אלבשן יש ניסיון ניהולי באקדמיה, קבלות המוכיחות הובלה של שינויים חברתיים וקידום אוכלוסיות. הוא לא התמקד בצדדים הכלכליים של ניהול ארגון בסדר גודל כזה, אך הוא היה מעורב בכל גווני הניהול וההובלה. הוא מנהיג, יותר ממנהל, אך זה בדיוק מה שדרוש לארגון הזה כעת, ואת החסרים שיש לכל אדם, אדם חכם כמוהו משלים באמצעות מינוי ההנהלה הבכירה שסביבו, משפחתו המקצועית.

פרופ' אלבשן ניהל רשת של עשרות מרכזי עמותת "ידיד" בכל הארץ, עם מאות עובדים ומתנדבים שסיפקו סיוע משפטי וסוציאלי לעשרות אלפי בתי אב נזקקים. הוא ניהל, כדקאן, את הפקולטה למשפטים באונו שלומדים בה אלפי סטודנטים בחמישה קמפוסים שונים, ותקציבה מעל 100 מיליון שקל. העיסוק העיקרי שלו היה הנגשת האקדמיה לציבורים שנמנעו מלהשתלב בה, כגון החברה החרדית והחברה הערבית. מערכת המשפט והשירות הציבורי כולו כבר נהנים מפירות עבודתו, בוגרים שמתחילים להתקדם לעמדות מפתח וגורמים לכך שנציגותה של המדינה מול בתי המשפט שלה ומול הציבור, מתחילה להיראות יותר ויותר מגוונת.

עבור אנשים פרטיים ועבור קבוצות אוכלוסיה, הצמאים כל כך למעבריות חברתית שתאפשר להם לצאת ממעגלי העוני והמצוקה, מינויו של אלבשן יכול להיות אור של תקווה, בקצה מנהרה של מצוקה, כשנראה שהכלים החברתיים לשינוי חסומים בפניהם. עבור עובדי המוסד לביטוח לאומי, המינוי יהווה השראה ועידוד לערכיים ולראויים שבהם. עבור פעילים חברתיים בכל שכבות וסוגי האוכלוסיה, הדבר ילמד שלעיתים, מאבק שמתחיל בלי הבטחה לדבר, מלבד יזע ודמעות, עשוי להסתיים בהשפעה ובנצחון.

מאז שוועדת האיתור בחרה באלבשן, ובעיקר אחרי שוועדת המינויים של המוסד, המורכבת מנציגיהם של אינטרסים שונים, אישרה את מועמדותו אך דרגה אותו שני, הזירה הציבורית מלאה במסרים של השמצות וביקורת, רובן מבוססות על טענות כוזבות. טענות על זיקה פוליטית הוכחשו ולא נמצאו להן תימוכין כלשהם. ההתנגדות מלמדת בעיקר על המתנגדים, שחלקם צריכים ליטול קורה מבין עיניהם שלהם.

שר הרווחה כבר יודע מי האיש הנכון ביותר למשימה

שר הרווחה, מאיר כהן, יודע שאלבשן הוא האיש הנכון למשימה. כמי שהיה מנהל בית ספר וראש עירייה, חבר כנסת ושר, הוא יודע לאבחן את הבעיות במוסד לביטוח לאומי, שעליו הוא מופקד ויודע מי יוכל להציע פתרונות לבעיות אלה. כמי שגדל במעברה, ובעיירת פיתוח עד שעמד בראשה - הוא יודע כנראה לאבחן את אלבשן כאדם שלא רק מדבר "חברתית" אלא מחויב לערכים אלה מעמקי הווייתו. מי שנבחר על ידי הציבור כדי לקדם את הערכים והעקרונות בהם הוא מאמין, צריך להיות מסוגל לא רק להציג את מועמדותו של האדם המתאים ביותר בעיניו, כזה שיגשים את ערכיו, אלא גם להביא לבחירתו.

המגבלה היחידה שצריכה לחול על המינוי היא שלא יתמנה אדם שבאופן מובהק לא מתקיימים בו תנאי הכשירות לתפקיד. אין עילה משפטית לפסילת מינויו של פרופ' אלבשן. כנראה שלא ימצא אדם מושלם, לאף תפקיד. אין באדם אחד את כל התכונות כולן בשיעור של מאה אחוז כל אחת. סדר העדיפויות וקביעת המשקלות בין התכונות הדרושות, צריך להיות נתון לשר. השר הוא היחיד הנושא באחריות למינוי. לכל הבוחנים והמעירים, המלומדים והצייצנים, האובייקטיבים והאינטרסנטיים, היושבים על הטריבונות בעוד האדם בזירה נאבק, אין אחריות על המוסד או על המינוי. מאיר כהן הוא זה שיתברך בהצלחת הביטוח הלאומי תחת המנהל המוצלח שימנה והוא גם מי שיידרש להסביר מה קרה למוסד לביטוח לאומי בתקופת כהונתו כשר, אם אלבשן יכשל חלילה, והמוסד לא יצליח לעמוד במשימותיו. האחריות על כתפיו של השר, ולכן הסמכות צריכה להיות בידיו. המגבלות על סמכותו למנות את המנהל צריכות להיות רק אלה שנלמדות מהדין, ואין לבלבל בין הסמכות לסנן ולפסול מועמדים לא ראויים, שלא נמצאה עילה משפטית להפעלתה במקרה זה, לבין משימת הדירוג של המתאים ביותר מבין הראויים, שצריכה להישאר בסמכות הממנה.

***גילוי מלא: פרופ' יובל אלבשן כתב עד לאחרונה טור בגלובס.

עוד כתבות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-10%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-18%

בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "כנראה שעליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד