גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הניסיון של ב.מ.וו לחדור לטריטוריה של טסלה

ה-I4 החשמלי הוא הניסיון האגרסיבי ביותר של ב.מ.וו לפלוש לטריטוריית טסלה ● העיצוב יוקרתי ואיכותי והביצועים מסחררים ● הבונוס: המצפון הסביבתי שקט

ב.מ.וו I4 M50 / צילום: יח''צ
ב.מ.וו I4 M50 / צילום: יח''צ

שוק הרכב החשמלי הישראלי הספיק להתקדם תוך שנים ספורות ממצב של "חשדנות צרכנית" קיצונית להיסטריה של הזמנות המוניות. אלא שכעת הוא נכנס לשלב "מבחן הבגרות". קשיי האספקה הגלובליים הופכים את הבחירה ברכב חשמלי לפרויקט לטווח ארוך - המחירים של טסלה עלו, והציבור מתחיל להבין שהמדינה לא תמשיך לחלק מתנות לרוכשי רכב חשמלי, ולא תוותר על ההכנסות ממיסוי דלק.

קשה לדעת כרגע מה יהיה השלב הבא, אך סביר להניח שלפחות בעתיד הנראה לעין חלק לא מבוטל מהמכירות יגיעו מלקוחות שוק הפרמיום - שדורשים יותר "ביצועים מרגשים" וקיימות לפני הנימוק העממי "איך לחסוך על הוצאות הדלק". עבור הקהל הזה מייעדת ב.מ.וו את ה-I4, שהיא הניסיון האגרסיבי ביותר של החברה עד כה לפלוש לטריטוריה של טסלה.

 

מיועד גם לטכנופובים

העיצוב של פרויקט ה-I4 מזכיר את סדרת 4 גראן-קופה מהדור האחרון - מכונית ספורט סדאן עם פרופיל אגרסיבי-מעודן ושימושיות של דלת אחורית מתרוממת. זהו עיצוב שקט יחסית שחביב על לקוחות טסלה, בתוספת של סמל יוקרתי בחרטום וגריל ענקי. לדגם יש חישוקים ייחודיים, פגוש קדמי בעיצוב שונה מגרסת הבנזין וכמובן פגוש אחורי נטול מפלטים. ממבט ראשון, קשה לזהות שמדובר במכונית חשמלית, ולא מעט נהגים ברחוב שאלו אותנו "מה נפח המנוע שלה?".

מערך הפיקוד של הרכב שונה מאוד מהמערך של סדרה 4 הרגילה ולוקח את הנוסעים למסע קצר ומזורז לעתיד. הוא כולל מסך אופקי ענק, חד ומהיר שנמתח בקימור עדין מדלת הנהג ועד מושב הנוסע. תפריטי התפעול של המערכת נשלטים גם על ידי מתג רוטרי שמשפר את הריכוז של הנהג בנהיגה בהשוואה לממשק של תפריטי מגע בלבד.

כגיבוי למסך יש גם סייען קולי מהיר ואפקטיבי וגם כמות סבירה של מתגי תפעול פיזיים. עם זאת, מערכת האקלים מתופעלת רק באופן קולי או דרך המסך. את ידית ההילוכים המסורתית מחליף ברכב מוט פיקוד קצר עם תנועה קפיצית, ובסך הכל מאחורי המראה העתידני מסתתרת הנדסת אנוש קלאסית ומתוכננת היטב של ב.מ.וו, שלא מקשה יותר מדי על נהגים מאותגרים דיגיטלית.

החלק הפנימי ברכב מקביל לזה של סדרה 4, עם מושבי ספורט נאים למראה שתומכים היטב בגוף בפניות מהירות. תנוחת הנהיגה קרובה יותר לכביש מרוב המתחרות בפלח, כולל טסלה 3, ומרחב הרגליים והכתפיים מאחור מתאים לשני מבוגרים. אולם, הנוסע במרכז מתמודד עם בליטה ברצפה. גם מרחב הראש מאחור עלול להגביל נוסעים גבוהים, אך זה חלק מהמחיר של נסיעה ברכב ספורטיבי.

את הצרכים המשפחתיים ממלא תא מטען ענק ונוח מאוד, המכיל יותר נפח מרוב המתחרות הישירות. איכות הייצור משדרת יוקרה: החל מבחירת חומרי הדיפון ועד לגימור ובידוד הרעשים. בהחלט משהו שיכול לגרום התקף קנאה לבעלי טסלה.

האוויר מהריאות נסחט

ב.מ.וו אולי "השאילה" את העיצוב ותא הנוסעים מסדרה קיימת, אך בכל הנוגע להנדסה חשמלית לא בוצעו שום קיצורי דרך. הגרסה הבכירה בה נסענו, M50, מצוידת בשני מנועים שמניעים את כל ארבעת הגלגלים ומייצרים בשגרה הספק של 476 כ"ס ומומנט של 74 קג"מ. אלו הם נתונים מכובדים לפי כל קנה מידה, אך עבור מי שרוצה מעבר אליהם, ב.מ.וו שומרת עוד מצב תכנות ("בוסט") שבחירה בו מקפיצה את ההספק רגעית ל-544 כ"ס ואת המומנט אל מעבר ל-81 קג"מ.

גם בלי "הטריק" האלקטרוני הזה, מדובר במכונית מהירה בצורה מגוחכת. היא מאיצה בקצב שסוחט את האוויר מהריאות - לא משנה באיזה שיפוע, והמספרים על מד המהירות הדיגיטלי מתחלפים בקצב של מכונת הימורים בקזינו. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש היא בליגה של פורשה 911, ולכן מומלץ להפגין בגרות ואחריות - או לבחור בגרסת ה-40 של הרכב, שרגועה יותר יחסית.

ה-I4 מצוידת בסוללה של 80 קילוואט-שעה, שמתהדרת בטווח מירבי של עד 503 ק"מ בדגם ה-M50. מטבע הדברים, מדובר בנתון "סינתטי" כשהטווח בפועל משתנה בהתאם לסגנון הנהיגה, הפעלת המזגן וכדומה. מנגד, ב.מ.וו לא מאמינה בייצור רכב חשמלי בשיטת "גזור והדבק" והיא טרחה לפתח עבור הספורט-סדאן מערכת ניהול ייחודית ואפילו סוללה. אם מוסיפים לכך מערכת מחזור אנרגיית בלימה רצינית, שבמצב הקיצוני שלה בולמת את הרכב עד כדי עצירה, מקבלים יעילות אנרגטית מרשימה מאוד עם טווח ריאלי של מעל 400 ק"מ בנהיגה אגרסיבית עם מזגן. כבונוס, הרכב תומך גם בהטענה מהירה במיוחד שיכולה להוסיף טווח של למעלה מ-130 ק"מ בתוך דקות.

מספורט סאלון של ב.מ.וו אנחנו מצפים כמעט אוטומטית להתנהגות מושחזת ומלוטשת, אך דווקא בסעיף הזה יש מה לשפר. למכונית יש אמנם בולמים נשלטים אלקטרונית, מתלה אוויר אחורי וכיול מבית מחלקת הספורט של ב.מ.וו, אבל עם משקל של 2.34 טון - תוספת של 350 קילו ביחס לגרסת הבנזין - אי אפשר להעלים והמכונית מרגישה קצת רכה מדי. ההיגוי חד ומדויק, אך נטיית הגוף בפניות הדוקות בולטת ושלל מערכות אלקטרוניות מגבילות את פוטנציאל השעשועים לרוחב האספלט, אפילו במצבי התכנות האגרסיביים.

הישג הנדסי מרשים

הב.מ.וו I4 M50 החשמלית מרגישה כמו "קרוזר" בוגר ומעודן, שמאלחש את הנהג. הבונוס הוא נוחות נסיעה טובה על רוב שיבושי האספלט המצויים בישראל ויציבות כיוונית מצוינת על הכביש המהיר.

בהתחשב בביצועים ובייחוס, המחיר של ה-I4 בישראל נגיש באופן מפתיע. דגם הבסיס 40, שמצויד במנוע בודד והנעה אחורית עם הספק של 340 כ"ס "בלבד" וטווח של עד 561 ק"מ, עולה החל מ-340 אלף שקל, ונכנס לטריטוריית המחירים של טסלה 3 פרפורמנס. דגם ה-M50 עם הביצועים ההזויים ורמת אבזור רצינית מאוד, עולה 539 אלף שקל. לשם השוואה, ה-M3 בנזין בעלת הביצועים המקבילים עולה 760 אלף שקל. בשורה התחתונה, בתור ניסיון ראשון של החברה בפלח הספורט-סדאן החשמלי, המכונית הזו היא הישג הנדסי מרשים עם פוטנציאל לנהיגה מהירה, לצד מצפון סביבתי רגוע.

חלק מהמתחרות

טסלה 3 פרפורמנס

במחיר בסיס של כ־281 אלף שקל, הפרופורנס היא עדיין אמת מידה בפלח. יש לה שני מנועים בהספק משולב של 562 כ"ס שמאיצים את הרכב מאפס ל־100 ב־3.3 שניות, וסוללה של 75 קילוואט־שעה שמספקת טווח של עד 547 ק"מ.

טסלה 3 פרפורמנס / צילום: יח''צ

מרצדס EQE 350

גרסת הבסיס 350, שתגיע בקרוב לארץ, עולה בגרמניה כמו I4 M50. יש לה מנוע בודד עם הנעה אחורית בהספק 292 כ"ס וסוללה של 90 קילוואט, המספקת לה טווח של עד 660 ק"מ. התאוצה ל־100 קמ־ש אורכת 6.4 שניות ותא הנוסעים מפואר.

מרצדס EQE 350 / צילום: יח''צ

BYD SEAL

המתמודדת הסינית מפלח הספורט־סדאן החשמליות נמתחת לאורך 4.8 מ' וניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.92 מ'. לגרסה הבכירה יש שני מנועים בהספק משולב של 523 כ"ס, סוללה של 80 קילוואט וטווח של עד 650 ק"מ. מחירה בסין כ־44 אלף דולר.

BYD SEAL / צילום: יח''צ

עוד כתבות

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; דיסני צוללת בכ-10% לאחר הדוחות

הנאסד"ק עולה ב-0.2% ● מדד פוטסי הבריטי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב