גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המסר הכפול של בירת ישראל: קידום תחבורה ציבורית בין מחלפים לרכב הפרטי

בניגוד למקובל ברבות מערי העולם המערבי, ירושלים מקדמת את הרכבת הקלה ושבילי אופניים, לצד חניונים ומחלפים • לדברי בכירי העירייה, לא מדובר בטעות אלא במדיניות מפוכחת, אבל מומחי תכנון חוששים שמדובר בבכייה לדורות

צומת פת. “לחצות ‘אמזונס’ של רכבים כדי להגיע לעמק הצבאים” / צילום: רפי קוץ
צומת פת. “לחצות ‘אמזונס’ של רכבים כדי להגיע לעמק הצבאים” / צילום: רפי קוץ

בכניסה לעיר ירושלים יש מרכז תחבורתי מפואר: מול תחנת יצחק נבון של רכבת ישראל נמצאת התחנה המרכזית של העיר ובאמצע עוברת הרכבת הקלה. בהמשך לקו האדום הקיים שעוד יוארך, יתווסף הקו הירוק ולאחריו הקו הכחול וקווים נוספים. במקום גם חולפים אוטובוסים על נת"צים שהעירייה החלה לאכוף את הנסיעה בהם במרץ.

למרות הנגישות הגבוהה לתחבורה הציבורית באזור, הוחלט לחפור במקום חניון ענק שיתווסף לאלו שעוד יוקמו במגדלי המשרדים המתוכננים בסמוך, והוא יהיה אחד מ-13 חניוני חנה וסע שייבנו בעיר.

נוסף לכך, לאורך תוואי הרכבות הקלות הוקמו ועוד יוקמו בעתיד שפע של מחלפים שמטרתם המוצהרת היא אמנם לתת העדפה לרכבות הקלות - אולם הם יסייעו מאוד לתנועת כלי הרכב הפרטיים.

כך, ירושלים מקדמת ביד אחת תחבורה ציבורית וביד השנייה תשתיות לרכב פרטי, ולדברי קברניטיה מדובר במהלך מתוכנן. לטענת מומחים ופעילים חברתיים, המהלך הזה ימשיך לפקוק את העיר ואף ימנע את המעבר לתחבורה הציבורית.

 

"ירדת מהרכבת הקלה? תחכה ברמזור"

הפעיל החברתי יוסי סעידוב, מייסד ארגון 15 דקות וארגון הולכי הרגל "ברחובות שלנו", מסביר כי המדיניות הזמנית של העירייה להעניק תשתיות לרכב הפרטי עד שתהיה תחבורה ציבורית יעילה היא כמו "להגיד לחולה לב: עד שתעבור ניתוח מעקפים, תמשיך לאכול המבורגר נוטף שומן".

לדבריו, התשתיות החדשות ימשיכו לגרום להעדפה של הרכב הפרטי על פני תחבורה ציבורית. "הרכבת הקלה בפועל היא פרויקט שממשיך לתת עדיפות לרכב הפרטי. כך למשל ברחובות מסחריים היא עוברת באמצע הכביש. כך, אם ירדת מהרק"ל בפסגת זאב ואתה רוצה להגיע לחנות ליד, תחכה קודם 2 דקות ברמזור.

"בצומת פת עשו הפרדה מפלסית, שבעצם מאפשרת לרכב הפרטי לעבור במהירות במנהרה מתחת, ולמעשה הכפילו את כמות הנתיבים במקום. זה לכאורה פרויקט של רכבת קלה אבל הביאו איתו תשתית עצומה לרכב הפרטי.

"מול הצומת הזו נמצא עמק הצבאים, אתר הטבע העירוני הגדול בישראל, אבל כדי שילד מהקטמונים יגיע לשם הוא צריך לחצות אמזונס של מכוניות. גם בצומת אורה מתוכננת הפרדה מפלסית שהיא למעשה הפיכת כביש של שני נתיבים היום לאוטוסטרדה של ארבעה נתיבים לכיוון.

הפרדה מפלסית בצומת פת. ''הכפילו את כמות הנתיבים במקום'' / צילום: ארנון בוסאני

סעידוב מציין כי המקום היחיד שבו הרכבת הקלה ניצחה הוא ברחוב יפו, מפאת רוחבו הצר של הרחוב ולנוכח האומץ של ראש העיר ירושלים דאז אהוד אולמרט. לדבריו, "שום ראש עיר מאז לא מוכן להתעמת עם אינפלציית הרכב הפרטי ובמיוחד לא משה ליאון שמקדם חניונים ברחבי העיר וכולל בעיר העתיקה.

"בכיכר ספרא באזור של בניין העירייה מוסיפים עכשיו ל־800 מקומות החניה - 500 מקומות חניה נוספים, כשיש שם תחנה של הרכבת הקלה. פשוט מורידים את כלכלת העיר לטמיון כי מקומות החניה לא יבוטלו. כביש 16 יחד עם חניוני הענק והמחלפים שנבנים משדרים לכל אדם עם רכב פרטי: בוא לירושלים עם הרכב ואת המחיר ישלמו התושבים שלא יכולים לזוז לא בכבישים ולא במדרכות".

ללא יד מכוונת ברורה לאורך השנים

בירושלים יש כאמור דוגמאות טובות לקידום תחבורה ציבורית. רשת הרכבות הקלות שנבנות בעיר תהיה המתקדמת ביותר בארץ ואופן ביצוע בנייתה הועתק גם לגוש דן; העירייה החלה לאכוף נסיעה בנתיבי העדפה לאוטובוסים והיא סוללת שבילי אופניים. כמו כן, העירייה חיברה תוכנית אב לתחבורה הכוללת תוכניות לסלילת שבילי אופניים ולהליכתיות עם אלמנטים להתגברות על המבנה הטופוגרפי של העיר - כמו דרגנועים ומעליות.

ואולם נראה שבמשך שנים לא הייתה בה יד מכוונת ברורה. העיר התפרסה לכל כיוון ונוצרו בה הרבה שכונות לוויין שקשה לספק להן תחבורה בצורה מיטבית. כך למשל הרכבת הקלה תגיע לפסגת זאב, אבל היא תכסה רק 20% משטח השכונה.

חניוני "חנה וסע", שבעולם נהוגים בחלק מהמקרים בשולי העיר, הוכנסו בירושלים לתוך העיר. הבעיה עם חניונים היא שמתקיימת בהם תופעה של "ביקוש מושרה" כמו גם בכבישים ובמחלפים. לפי תיאוריה זו, הגדלת התשתית מגדילה גם את השימוש בהן. בעיה נוספת היא שבגלל שחלק מהחניונים כבר ממוקמים בתוך העיר, נהגים רבים יעדיפו להשלים את הנסיעה שלהם בתוך העיר עם הרכב.

יוסי סעידוב, מייסד 15 דקות / צילום: תמונה פרטית

חניות הרחוב בתפוסה מלאה, החניונים ריקים

מדיניות ה"גם וגם", אומר מנכ"ל העירייה איציק לארי, היא מכוונת. לארי מסביר כי המדיניות של העירייה היא ליצור גם תשתית לתחבורה ציבורית וגם תשתית לרכב הפרטי עד שמערכות התחבורה הציבורית יבישלו וגם לאחר מכן. הוא משוכנע ש"ירושלים תהיה העיר הראשונה שתצא מהפקקים".

"אנחנו מובילים בארץ בנושא של תחבורה ירוקה ותוך שנתיים־שלוש נעמוד בשורה אחת עם ערים מובילות בעולם כתוצאה ממדיניות ראש העירייה משה לאון. אנחנו מגויסים לקידום הרכבת הקלה ונמצאים בעיצומה של מהפכה תחבורתית שכוללת גם חניוני חנה וסע, סלילת 200 ק"מ של שבילי אופניים ומסלולי הליכה".

לצד הפעולות המבורכות האלה אתם מקימים הפרדות מפלסיות, חניונים, סוללים את כביש 16 מסביב לעיר. איך אני כהולך רגל יכול לחצות מחלף ענק כדי להגיע לרכבת הקלה?
"הכול מתוכנן והכול מנוהל. כמעט בכל כביש בונים שבילי הליכה ושבילי אופניים. עדיין יש לירושלים פריפריה שלא נגישה לרכבת הקלה אבל מי שיגיע ברכב לכביש 16 יוכל לחנות בחניון חנה וסע של 2,200 מקומות, ישים את הרכב וינוע בתחבורה ציבורית. עד שנת 2028 ייבנו בעיר 10 חניונים. זו הצלחה".

לדבריו של לארי, עשרות אלפי בני אדם נכנסים לבירה מדי יום והחניונים יספקו בסופו של דבר מענה ל־11 אלף מהם.

ההצלחה היא חרב פיפיות כי יש ביקוש מושרה למקומות החניה בחניון וזה תמיד יעודד לנסוע ברכב פרטי.
"אתה טועה. החניון בחינם מעודד אותך לשים את הרכב ומשם לנוע בתחבורה ציבורית. זה עובד מצוין".

רחוב יפו. "המקום היחיד בעיר שבו הרכבת הקלה ניצחה" / צילום: Shutterstock

"נשמע כמו הפרעת קשב, אבל זו תקופת מעבר"

שירה תלמי בבאי, מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, מסכימה. "זה אולי נשמע כמו הפרעת קשב, אבל לא מדובר בתקלה. אנחנו בתקופת מעבר ואנחנו פועלים וחולמים למען תחבורה ציבורית, אבל בינתיים יש לנו חצי קו של רכבת קלה והכל בעבודות. אנחנו בתקופה שאי אפשר שאנשים לא יחיו וינועו ממקום למקום ועוד אין באמת אלטרנטיבה. אבל כל הפתרונות שלנו חותרים למגדלור של תחבורה ציבורית. כביש 16 אולי לא שייך לגישה הזו, אבל למען הפרופורציות כדאי לזכור שביחס ל-OECD ישראל במחסור חמור בשטחי אספלט".

מדובר בכביש טבעתי, כשהיום המגמה היא לתכנן דרכים ותשתיות לתחבורה ציבורית בתוך הערים והנה אן הידלגו בפריז מפקיעה נתיבים כאלו.
"יש להם מראש יותר אספלט לנפש מאשר בישראל ולירושלים אין כביש טבעת, יש רק את בגין שקורס ואני לא משוגעת על הכביש הזה. אבל אנחנו צריכים גם עוד כבישים כי יש גידול אוכלוסייה וירושלים תגדל בעוד 400 אלף איש בתוך 20 שנה וגם אם יהיו 50% מהם בתח"צ - יש לנו עדיין הובלות, אמבולנסים, רכבי חירום ואוטובוסים שיצטרכו כבישים".

תלמי בבאי אומרת שהטענה לפיה ההפרדות המפלסיות משפרות את מהירות הרכב הפרטי היא לא פחות מ"עלילת דם". לדבריה, מטרתן של 12 ההפרדות המפלסיות המתוכננות הן לדאוג לרכבת הקלה שתעבור בתדירות מהירה וללא רמזור, ואולם גם בערים רבות בעולם תנועה זו באה פשוט על חשבון הרכב הפרטי. "המספרים נבדקו במיקרו סימולציות. נכון שהרכב הפרטי ייהנה מזה כי הרכבת משחררת את הצומת אבל זה לא הנושא. בצומת אורה למשל, הצומת לא תשתחרר בזמן ורכבות יתקעו וגם אמבולנסים ולכן חייבים את ההפרדה המפלסית".

שירה תלמי באבאי, מתכננת מחוז ירושלם במינהל התכנון / צילום: אלידור חדד

ועדיין, זה לא נעים להיות הולך רגל שצריך לחצות מחלף כזה בתוך העיר.
"נכון, ציפוף עירוני זה דבר סופר קשה לעשות. בנוסף לזה, החניונים נועדו לתת שירות ליישובי גב ההר ולאזורים הרחוקים. אנחנו לא מדינה טוטליטרית ואם אדם רוצה לקחת רכב ולהיות שעתיים על הכביש ולשלם דלק וחניה הוא כנראה ימשיך לעשות את זה. אני פשוט לא מוכנה שיסתום את העיר ולכן החניונים האלה מוקמים".

איך זה שבתל אביב שבה עדיין אין רק"ל והיא במצב גרוע משל ירושלים, העירייה כמעט ולא מקדמת תשתיות לרכב הפרטי?
"אני לא מספיק מכירה את המדיניות בתל אביב אבל גם שם יש את חניון שפירים, וגם בירושלים יהיו כמה כאלה".

חניון בכניסה לעיר ליד כל מערכות התחבורה הציבורית הוא לא בדיוק מחוץ לעיר.
"הוא נועד בעיקר כדי לספק מענה למיליון וחצי מטר תעסוקה בתקן מאוד נמוך של חניה ל־280 מ"ר. וגם המגדלים הסמוכים יקבלו תקן מאוד נמוך ואנחנו מקפידים שאף יזם לא ינסה לבצע תעלול בעניין הזה".

פרופ' גלית כהן בלנקשטיין, ראש ב"ס פדרמן למדיניות ציבורית וממשל ומהמחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטה העברית, אומרת כי "מבחינה היסטורית ואמפירית אנחנו רואים שככל שמוסיפים יותר תשתית למכוניות יש יותר מכוניות, ואי אפשר לפתור את בעיית העומס על ידי תוספת תשתית, גם כי היא לא תסייע וגם כי אנחנו לא רוצים לחיות בין מחלפים וחניונים. אמנם גם במקומות מוטי תחבורה ציבורית משפרים תשתיות גם לרכב פרטי, אבל השאלה היא המינון וברור שהמשקל חייב להיות לטובת התחבורה הציבורית. בירושלים רואים תמהיל שהוא פשוט לא הגיוני".

"מנסים לרקוד על שתי החתונות"

לדבריה של פרופ' כהן בלנקשטיין יש לכך כמה סיבות: חלק מהעבודות המבוצעות היום הן תוצר של תוכניות ישנות, עלייה בשימוש ברכב פרטי בקרב האוכלוסייה בעיר שנשענה על התחבורה הציבורית, מעורבות של גופים שלא מכירים את צרכי העיר וממנים חלק מהפרויקטים כמו רמ"י למשל שבונה מחלפים כדי לייצר תוכניות דיור, וחשש וחוסר באומץ ציבורי להפקיע תשתיות המשמשות את הרכב הפרטי.

פרופ’ גלית כהן בלנקשטיין / צילום: ברונו שביט

"במסע הבחירות של משה לאון הוא הבטיח - ולצערי גם קיים - חניה חינם בשעה הראשונה לכל תושבי העיר. זה בניגוד לכל היגיון כלכלי: כשיש לך מוצר במחסור אתה לא מוריד את המחיר שלו, אתה אמור לעלות אותו. יש כל הזמן לחץ שאין לו שובע למקומות חניה והלחץ הוא עצום.

"בעצם מנסים לרקוד על שתי החתונות ונותנים גזרים לכולם ואף אחד לא נותן גם מקלות כמו ניהול החניה למשל. וכך אין קוהרנטיות של העיר ויש השקעה מכופלת בתשתיות".

לדבריה, מערכת התחבורה הציבורית של ירושלים תהיה בתוך כמה שנים מערכת מפותחת מאוד שתאפשר ויתור על הרכב הפרטי לנסיעות רבות, אך העיר צריכה לעבוד על הממשקים להולכי הרגל.

"ירושלים היא בירתנו וסלע קיומנו אבל זו גם עיר של מיליון בני אדם ואנחנו לא מספיק דנים בשאלה עד כמה היא משרתת אותם", מסכמת כהן בלנקשטיין.

עוד כתבות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35