גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דרישות ליברמן מהמורים בתמורה להעלאת השכר: תמרוץ לא רק לפי ותק ושינוי החופש הגדול

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד הודיעה כי מחר יסתיימו הלימודים בכל הארץ בשעה 13:00, ותיערך הפגנה בתל אביב: "פקידי האוצר גוררים רגליים ומונעים חתימת הסכם שכר חדש והוגן" ● שר האוצר: "שכר המורים יעלה, ולכן אנו מופתעים מהקמפיין האגרסיבי בתקשורת ומנקיטת הצעדים"

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת

המשא-ומתן על שכר המורים מתחמם: שר האוצר אביגדור ליברמן נערך לעיצומים בהם מתכוונת לנקוט מחר (ב') מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, והבוקר הוא ערך מסיבת עיתונאים בה הציג את משנתו בנושא. "אין ויכוח לגבי הצורך להעלות את שכר המורים", אמר ליברמן, "שכר המורים יעלה, ולכן אנחנו מופתעים מהקמפיין האגרסיבי בתקשורת ומנקיטת הצעדים".

הסכם השכר של המורים פג ב-2019, ובממשלה מנהלים כיום משא-ומתן על ההסכם החדש, בתקווה לחתום עליו לפני 1 בספטמבר ולמנוע שביתות בתחילת שנת הלימודים. בן דויד הודיעה למורים כי מחר יסתיימו הלימודים בכל הארץ בשעה 13:00, ותיערך הפגנה בתל אביב. "פקידי האוצר גוררים רגליים ומונעים חתימת הסכם שכר חדש והוגן עבורכם", טענה בן דויד בהודעתה למורים.

מנגד, בכיר באוצר אמר היום (א') לגלובס כי "המורים רוצים שקודם יעלו להם את השכר, ורק אז הם יחליטו מה הם מוכנים לתת. זה כמו שתיכנס לחנות והמוכר יגיד לך: 'תביא 100 שקל, ואז אני אראה לך מה אתה יכול לקנות בהם'".

ליברמן הציג מספר נקודות שלדבריו חשוב לכלול בתוך הסכם השכר, לצד העלאת השכר. הנקודה הראשונה היא הפערים בין התנאים של מורה מתחיל למורה ותיק. "בישראל מאוד בולט בהשוואה למדינות מתקדמות הפער בין המורים. הפרמטר היחיד כיום הוא ותק ולא מצוינות. אי-אפשר להמשיך כך, שזה הפרמטר היחיד להעלאת השכר", אמר ליברמן.

עוד כרך שר האוצר את חתימת הסכם השכר בסנכרון החופשים במוסדות החינוך לחופשים של ההורים בכלל המשק. "העלות של חוסר הסנכרון גדולה מדי", אמר ליברמן. "לפי מחקר של הכלכלנית הראשית, העלות היא 150-200 מיליון שקל ביום. המועצה הלאומית לכלכלה אף מדברת על 250 מיליון שקל". 

■ 23 ימים בשנה: הפער בין חופשות הילדים לפתרונות של ההורים

בנוסף התייחס ליברמן לצורך במתן כוח למנהלי בתי הספר: "עלינו לאפשר למנהלים גמישות ניהולית. במצב הנוכחי אין באפשרותו של המנהל להחליף או לפטר מורה, ונדרש לשנות זאת. בכדי שתהיה לנו את היכולת לגייס מורים מתחילים עם נתונים טובים, אנחנו חייבים להציע לאנשים צעירים ואיכותיים שרואים את עצמם משתלבים במערכת החינוך ומלמדים לימודי ליבה תוכניות מיוחדות. התוכניות שקיימות היום לא נותנות מענה לבעיה, ולכן כמו שבצבא יש את תוכנית 'תלפיות', כך צריך להביא למערכת החינוך תוכניות שיסייעו לגייס מורים חדשים". 

"אינטרס של כולנו" 

במסיבת העיתונאים של האוצר לא השתתפו נציגי המורים או משרד החינוך, אבל נכחו בה יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף; ונשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר.

שיף אמר כי "הסכם טוב עבור עובדי ההוראה במערכת החינוך הוא האינטרס של כולנו ובעיקר לילדינו. מערכת החינוך משוועת לקלוט מורים איכותיים שראויים לשכר הגון והוגן. גם המנהלות והמנהלים ראויים לחיזוק מעמדם".

לדבריו, "התאמת ימי החופשה של המורים לימי החופשה של כלל המשק היא צורך חיוני בעיקר לחיזוק התא המשפחתי, אך יש לעשות זאת ללא פגיעה בהיקף ימי החופשה של המורים".

תומר התייחס לנושא התאמת ימי החופשה של המורים וההורים, וציין מנגנון שבו החופש הגדול ביולי-אוגוסט יהפוך לחופשת "אוגוסט-תשרי", כלומר, יסונכרן עם חופשות החגים בתחילת תשנת הלימודים.

לדבריו, "מתווה התאמת ימי החופשה בבתי הספר והגנים לימי החופש בשוק העבודה הוא שינוי מתבקש ומבורך, ששם סוף לשנים של חלם. פריון העבודה בישראל נמוך יחסית לעולם המפותח, ואחת הסיבות לכך היא שלושת חודשי הקיץ בהם העובדים להם ילדים בגיל בתי הספר נאלצים לעבוד חלקית, וגם בשעות העובדה הם טרודים בסידורים לילדים. הדבר פוגע בעיקר בעובדים בפריפריה ובשכבות הנמוכות, וגם לצערי מקשה בעיקר על נשים ומשפחות חד-הוריות".

שר האוצר ליברמן הביע תמיכה עקרונית בדבריו של תומר.

שרת החינוך: בלי שיפור משמעותי לשכר המורים, תקציב המדינה לא יעבור

שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון הגיבה לדברי ליברמן ואמרה : ״אני מכבדת את שר האוצר, אך את מדיניות משרד החינוך קובעת אך ורק השרה העומדת בראשו.

"קודם כל שאגף התקציבים במשרד האוצר יתן למורים את מה שמגיע להם על מה שהם עשו ועושים. רק אחר כך נסכים לדון בדברים הנוספים שהמורים יכולים לתת ואת המשמעות בעבורם.

"באגף התקציבים רגילים לנהל מסע ההתשה ולגרור רגליים עד האחד בספטמבר. התרחיש הקלוקל הזה לא יחזור. כולם צריכים להיות מחוייבים למשא ומתן תכליתי וענייני שיסתיים בתוך זמן קצר. אעמוד על כך שהסכמי השכר של המורים יכללו שיפור משמעותי ותגמול הולם על פי מתווה שיקבע בתיאום מלא עם משרד החינוך, אחרת תקציב המדינה לא יעבור".

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות