גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות ניירות ערך איבדה את ההרתעה מול מי שמוכרים לציבור סחורה בעייתית

הרשות בחרה לא להעמיד לדין פלילי את ראשי קרן הגשמה, אלא רק לקנוס אותם במסגרת הליך מינהלי - דבר שפוגע במשקיע הקטן

יו''ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה / צילום: שלומי מזרחי
יו''ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה / צילום: שלומי מזרחי

הכותב הוא יו"ר משותף של עמותת "צדק פיננסי" הפועלת לשיפור ההוגנות והתחרותיות במערכת הפיננסית

מה העונש על הסתרת מידע מהותי תוך כדי גיוס ענק מהציבור (כ-3 מיליארד שקל לפי תביעה שהוגשה)? ובכן, מסתבר כי על-פי רשות ניירות ערך, קנס סמלי למגייסים בגובה 2 מיליון שקל, קנס "מינהלי" כהגדרתו ובעיקר כמעט ולא מורגש, הוא עונש מידתי והולם. מה נאמר, מחיר מבצע, מבצע גדול למגייסי כסף גדול מהמשקיע הקטן.

ולפרטים בהרחבה: בימים האחרונים נודע כי רשות ניירות ערך הגיעה להסדר מינהלי בתום חקירה פלילית של מנהלי קרן הגשמה, שהפרו באופן גס ובוטה את חובת הגילוי למשקיעים. בקרן הגשמה לא חשפו בזמן אמת בפני המשקיעים הסתבכות משפטית של היזם השותף, גארי דרגול, שהואשם על-ידי רשות ניירות ערך בארה"ב בהונאת משקיעים.

זאת החוליה האחרונה בשרשרת של מעשים ומחדלים של הרשות, אשר משדרים את המסר למי שרוצה לגייס כסף מהציבור - הכסף של המשקיע הבודד הוא הפקר, אין פה באמת רגולטור שדואג להרתעה מפני פגיעה בציבור המשקיעים.

סכנה של מניפולציות

רשות ניירות ערך הוקמה מתוך הבנה והכרה בפערי הידע, התחכום והמשאבים בין אלה הרוצים לגייס כסף מהציבור, ופועלים בכסף שגויס מממנו - תאגידים חזקים, בעלי שליטה, מוסדות פיננסיים המצוידים בצבאות של יועצים, של עורכי דין ושל רואי חשבון, שאת ההוצאות של כולם ניתן לנכות מההכנסות, קרי מהקופה הציבורית - לבין המשקיע הבודד, "הקטן", מהציבור. האחרון חשוף לסכנה של מניפולציות בידי מגייסי הכסף, החל משלב הגיוס, עבור בהתנהלות התאגיד בכספי הציבור לאחר שגייס (מינויים, עסקאות בעלי עניין, תגמול ועוד) וכלה בהצעות מכר.

חוק החברות בישראל, שאמור להסדיר את הממשל התאגידי בחברות ציבוריות, הוא סטרילי - לא מכיל כל סנקציות פליליות, ומותיר את האכיפה לבעלי המניות. הסנקציות על עבירות פליליות מצויות לכאורה בחוק העונשין, אולם הן שמורות למצבי קיצון ומופעלות לעתים רחוקות בלבד.

חוק ניירות ערך מצדו נותן בידי הגוף הממונה על אכיפתו, רשות ניירות ערך, כלים מעשיים. החוק מסדיר את חובות גילוי המידע של מגייסי כסף, כגון איסור על פרט מטעה, איסורים על מניפולציות במסחר בניירות ערך ועוד מגוון עבירות, שניתן להעמיד לדין פלילי בגינן את מי שהפר אותן.

רשות ניירות ערך, על שפע עובדיה ותקציבה הנדיב (כולל רזרבות של יותר מ-300 מיליון שקל שנגבו כאגרות מהמשתמשים בשירותיה), אמורה לקיים אכיפה שוטפת נמרצת, בעיקר לטובת המשקיע הבודד. אבל בשנים האחרונות אנחנו עדים משום מה לכך שהרשות בוחרת שלא לטפל באכיפת הוראות החוק במישור הפלילי, ואף ממעטת להתערב בכלים נוספים שיש לה - דרישת מידע והבהרות - בסוגיות ממשל תאגידי.

לעומת זאת, הרשות בוחרת להשתמש באופן תדיר בכלי האכיפה המינהלי שהוענק לה, ומרבה בהסדרים עם המפרים, תוך זניחת ההליך הפלילי, על אף תפקידו ההרתעתי החשוב, הקריטי, אל מול שוק ההון והשחקנים הפועלים בו. חשוב להזכיר כי כלי האכיפה המינהלי נועד בעיקרו למקרים בהם האכיפה הפלילית בעייתית - לא לשמש לה חלופה נוחה ואטרקטיבית במקרים בהם נכון וראוי להעמיד לדין פלילי.

המקרה של קרן הגשמה מסמל את אחד השיאים של התפרקות רשות ניירות ערך מסמכותה ומאחריותה כלפי הציבור. מדובר בתיק מובהק של אי-גילוי יזום של פרט משמעותי, שיכול היה להקרין על גיוס הכסף על-ידי מנהלי הקרן. בדיוק למעשים כאלה נועדו סנקציות פליליות בחוק ניירות ערך, ולשם כך קיימת ברשות מחלקת חקירות עם סמכויות מעצר, חיפוש, חקירה והעמדה לדין.

חייבת להישאל שאלה במקרה זה במיוחד (אבל לא רק בו) - מדוע רשות ניירות ערך בחרה להמיר את ההליך הפלילי בהליך מינהלי בתיק כה מובהק? לאילו מקרים בדיוק, אם בכלל, שומרת הרשות את הסנקציות הפליליות?

רפיסות רגולטורית

אין זאת אלא רפיסות רגולטורית שפוגעת קשות בציבור. העובדה שגם קיימת אכיפה אזרחית בצורת תביעה ייצוגית העומדת ותלויה, איננה פוטרת את רשות ניירות ערך מחובתה לנקוט יד קשה נגד אנשים שהונו את המשקיעים והודו בכך, ולהרחיקם מהשוק לתקופה ארוכה או לצמיתות.

המקרה של קרן הגשמה הוא בדיוק המקרה שבו הייתה צריכה הרשות לנקוט את גישת "למען יראו וייראו". במקום זאת בחרה בהליך רכרוכי, שבאופן מעשי לא פוגע באופן משמעותי במנהלים הסורחים של הקרן, ובוודאי לא מרחיק אותם מהשוק מעבר לתקופה קצרה.

מן הראוי שהרשות והעומדת בראשה יערכו חשבון נפש ובדק בית, ויסבירו לציבור את התנהלותם. היא ובכיריה חייבים לשאול את עצמם את מי הם משרתים בפועל - האם את הציבור הרחב או שמא בעיקר את בעלי הכוח והכסף, היודעים לגייס כספים מהציבור במגוון דרכים "יצירתיות" כמו אלה שנקטו בהן מנהלי הגשמה, ואז להותיר אחריהם שוקת שבורה.

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים