גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסדר טיעון עם נוני מוזס בתיק 2000 עוד לא ירד לגמרי מהפרק

מוזס הסכים בעבר למתווה לפיו יודה בהצעת שוחד לנתניהו, ובתמורה הפרקליטות תבהיר כי לא התכוון לממש את אותה • חשיפת המו"מ שניהלה הפרקליטות עם נתניהו טרפדה את ההסדר של מו"ל קבוצת "ידיעות אחרונות" • האם העסקה תעלה פעם נוספת?

ארנון (נוני) מוזס בבית המשפט / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS
ארנון (נוני) מוזס בבית המשפט / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS

הפרקליטות ומו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס ניהלו משא-ומתן מתקדם לחתימה על הסדר טיעון במסגרת פרשת 2000 (שיחות נתניהו-מוזס), שלפיו מוזס יודה בעבירת הצעת שוחד והבטחת שוחד לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

מלכתחילה הציעו הסנגוריות של מוזס, עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג, כי הוא יודה בעבירת סיוע להפרת אמונים - כך חשף גידי וייץ בעיתון "הארץ". לאחר שהנושא עמד על שולחן היועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט במשך תקופה ארוכה ללא תשובה, הוחלט לדחות את ההצעה.

סמוך לפרישת מנדלבליט, העלתה הפרקליטות הצעה שבמסגרתה מוזס יודה בעבירת הצעת שוחד והבטחת שוחד, כפי שהוא מואשם כיום, אולם עובדות כתב האישום יתוקנו וישונו משמעותית - כך שמו"ל "ידיעות אחרונות" אומנם יודה בעבירה זו, אך יובהר כי לא התכוון לממש את המשא-ומתן עם נתניהו ולהגיע להסכם. 

אחרי עדות פילבר, תיק 4000 ספג מכה אנושה בליבו של כתב האישום

מו"ל "ידיעות אחרונות" טען משלב מוקדם כי לא ייתכן שעל אותם מעשים שביצעו נתניהו ומוזס, הראשון יואשם בעבירת הפרת אמונים בלבד, ואילו מוזס בעבירת הצעת שוחד. לטענתו, גם הוא לא התכוון לממש את המשא-ומתן, כך שאם הפרקליטות מקבלת את הטענה ביחס לנתניהו - כל שכן שעליה לקבל זאת ביחס למוזס.

בהמשך, מוזס, על-פי המידע שהגיע לגלובס, הסכים עקרונית למתווה שהציעה הפרקליטות, כאשר במסגרתו התיק הפלילי נגד העיתון "ידיעות אחרונות" אמור היה להיסגר. לבסוף ההסכם לא קרם עור וגידים אך לא נזנח, ולמעשה הוא ממתין לשעת הכושר. נראה כי העובדה שהגורמים שניהלו משא-ומתן עם מוזס לא היו מודעים למשא-ומתן שמתנהל במקביל עם נתניהו, ולהסדר שהתגבש לפיו סעיף האישום נגד נתניהו בפרשת 2000 יימחק - גרמה לכך שהצדדים לא חתמו על הסכם טיעון.

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה: "איננו מתייחסים לשיחות עם סנגורים, בין שאלה מתקיימות ובין שלא, ואין בכך כדי לאשר או להכחיש את הנטען בפנייה".

"נוני מוזס ימשיך להילחם על חפותו בבית המשפט"

עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג, המייצגות את נוני מוזס, מסרו: "ככלל, אנו נמנעות מלהתייחס לפרסומים אודות שיח עם הפרקליטות בעניינם של לקוחותינו, אך בעניין זה עלינו להבהיר: האמור בידיעה אינו נכון. נוני מוזס לא הציע שוחד לנתניהו, והוא ימשיך להילחם על חפותו בבית המשפט. אין בדעתנו להיגרר להתייחסות מעבר לכך".

כזכור, היועמ"ש אישר לפתוח בחקירה פלילית בפרשה ביוני 2016, ומו"ל "ידיעות אחרונות" נחקר בינואר 2017. בנובמבר 2019 החליט מנדלבליט על הגשת כתב אישום בפרשת 2000, שתמציתה עוסקת בסדרת פגישות בין ראש הממשלה דאז נתניהו לבין מו"ל "ידיעות אחרונות" מוזס לפני הבחירות לכנסת ה-20.

לפי כתב האישום, בפגישה שהתקיימה ב-4 בדצמבר 2014, מוזס הציע לנתניהו שוחד. זאת, בכך שיביא לשינוי לטובה באופן הסיקור של נתניהו ובני משפחתו בכלי התקשורת מקבוצת "ידיעות אחרונות" ולשינוי לרעה באופן הסיקור של יריביו הפוליטיים - עד כדי "רעידת אדמה" ו"סיבוב הספינה", כאמור בשיחתם. מוזס הציע כי יעשה כן באופן שיבטיח את המשך כהונת נתניהו כראש הממשלה לאורך זמן, ובתמורה לכך נתניהו ינצל את השפעתו כראש הממשלה במטרה לקדם חקיקה שתטיל מגבלות על "ישראל היום" ותביא להטבות כלכליות למוזס ולעסקיו.

ראש הממשלה דאז לא סירב להצעת השוחד. אף שלא התכוון לקדם את הצעת החוק, המשיך לנהל עם מוזס שיחה על מרכיבי ההצעה והציג בפניו מצג שלפיו יש אפשרות שישתמש בכוחו על-מנת לקדם חקיקה המיטיבה עם מוזס. נתניהו פעל, כאמור, כדי להמשיך את השיח ובכך לגרום למוזס להשפיע לטובה על אופן סיקורו בכלי התקשורת מקבוצת "ידיעות אחרונות".

שש שנים מפתיחת החקירה, והמשפט לא נראה באופק

ממועד פתיחת החקירה חלפו שש שנים, ותחילת המשפט בפועל לא נראית באופק. על כן, להתמשכות ההליכים ולעינוי הדין שנגרם למוזס יש משמעות לא מבוטלת מבחינת יכולת הפרקליטות להגיע לענישה משמעותית נגדו.

לאור החלטת מנדלבליט על חיבור פרשות 1000, 2000 ו-4000 לכתב אישום אחד, ממתינה פרשת 2000 ליומה בבית המשפט, חרף העובדה שכתב האישום הוגש כבר בינואר 2020. הערכה זהירה למדי גורסת כי אם התיק לא יסתיים בהסדר לפני כן, אזי הליך ההוכחות בפרשת 2000 יחל ב-2024, כשלפניה עוד צריכות להישמע פרשות 4000 ו-1000.

יש לציין כי למרות הזמן הרב שחלף ממועד פתיחת החקירה וממועד הגשת כתב האישום, הפרקליטות טרם החליטה אם להגיש כתב אישום נגד התאגיד "ידיעות אחרונות" בגין המעשים המיוחסים למו"ל והעורך האחראי מוזס. ההחלטה הסופית בעניין צריכה להתקבל על-ידי היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, ופרקליט המדינה, עו"ד עמית איסמן.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.

עוד כתבות

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

יפספסו את הריבאונד: מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

5 דברים לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה מעורבת ויושפע מההתפתחויות הבטחוניות ● השקל התחזק מול הדולר, 3.71 שקלים ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

הותר לפרסום: שני חיילים נהרגו מפגיעת כטב"ם במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות