גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנער שלא אהב לקרוא לקח אתר קטן למכירת ספרים - והפך אותו להצלחה

גיא בן נון שעומד בראש אתר "עברית", משוכנע שספרים דיגיטליים הם הדרך להנגיש את הספרות הישראלית לקהל רחב ● "אנחנו מדברים לאנשים שאין להם סבלנות או זמן", הוא אומר בראיון לרגל חודש הספר העברי, "המתחרים שלי הם נטפליקס ופודקאסטים"

גיא בן נון, מנכ''ל עברית / צילום: איל יצהר
גיא בן נון, מנכ''ל עברית / צילום: איל יצהר

אישי: בן 48, נשוי לשריתה ואב ל-3, גר בתל אביב
מקצועי:
מנכ"ל אתר הספרים עברית (e-vrit) 

אני: "הראש לא מפסיק לעבוד, הלב לא מפסיק לדרוש והכל בגובה העיניים".

ילדות ומשפחה: "אני בן למשפחה של נישואים שניים. יש לי אח בכור ואחות מהצד של אבא, ואח נוסף מצד אמא. אני הילד המקשר. גרנו בגבעתיים כמשפחה מלוכדת. אמא שלי הייתה עקרת בית וגידלה אותנו, אבא שלי היה מנהל חשבונות, שעבד באותו מקום במשך 36 שנים. הייתה לי ילדות טובה, אני מאלה שאין להם צלקות או תלונות על ההורים. היו לי הרבה השפעות מוזיקליות מהאחים הגדולים, אבל ספרים - דווקא פחות. עד גיל 18 קראתי ממש מעט, אבל אז המחסום השתחרר ומאז אני לא מפסיק לקרוא".

בית הספר: "הייתי תלמיד ממוצע בכיתה הגיאוגרפית, שנחשבה לכיתה הפחות לימודית. הרבה שנים סחבתי תחושת סקנד-בסט, רק בשנים האחרונות אני מקבל פידבקים מהסביבה שמה שאני עושה בסדר. לקח לי הרבה שנים להבין שיש לי מה לתרום לעולם".

צבא: שירתתי כחובש קרבי בגבעתי, תפסנו קו בעזה באינתיפאדה הראשונה, והיה לי מאוד קשה מבחינה מנטלית. הייתי קצת לא מחובר, אולי אפילו מפונק, ובאיזשהו שלב ראיתי קב"ן בקטע של לצאת. אבל מיד אחרי זה שמעתי הרצאה של האלוף גיורא איילנד על החווה הסינית, שבה הוא לחם, וזה נגע לי. סיימתי מסלול, הייתי בלבנון ועברתי להדרכה של הכשרת רופאים בענף מפקדים בבה"ד 10".

השכלה: "אחרי השירות למדתי ארכיטקטורה כמעט חמש שנים. אבל יום אחד קמתי ועזבתי, כי קלטתי שלא אהיה מספיק טוב. למדתי קצת פילוסופיה והיסטוריה לתואר שני באוניברסיטת תל אביב, אבל כשהתחלתי לעבוד בעבודות רציניות נטשתי גם. אני אחד כזה שפורש באמצע בכל מה שנוגע ללימודים".

שריתה: "נפגשנו דרך חברה משותפת ואנחנו חוגגים 20 שנות נישואים. בכל שנה אנחנו נוסעים עם שלושת הילדים לחודש בחו"ל. אני חוקר את היעד, שם על אקסל את המסלולים ועושה לילדים ערב בסגנון המדינה, למשל פיש אנד צ'יפס אם טסים לאנגליה".

תחילת הקריירה: "העבודה הגדולה הראשונה שלי הייתה בקראט, היבואנית של קנון בישראל, שנרכשה בהמשך על ידי ניופאן. עבדתי שם שמונה שנים, בהתחלה כמנהל מוצר ואחר כך כמנהל השיווק. יום אחד, ב-2011, הרגשתי שנמאס לי. התפקיד הבא שלי היה סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בטלאול, חברה העוסקת בקול־סנטרס. עבדתי שם שלוש שנים וחצי - ומשם עברתי לעברית בינואר 2015".

עברית: "בת דודה של אשתי, מירב אתרוג בר, הקימה ב־2010 את האתר כחנות לספרים דיגיטליים. אחרי 5 שנים, היא הציעה לי להיכנס במקומה. המכירות שעשינו בחודש בתקופה שהגעתי, הן מה שאנחנו עושים כיום ביום אחד. האתר גדל בקצב של 30%־40% בשנה, ובקורונה זינקנו בכ-200%. מהפכת הספרות הדיגיטלית היא לא ביום אחד. המורכבות היא לשכנע אוהבי ספר לעבור לדיגיטל, להבין את הנגישות והנוחות בכך שכל הספרייה שלך בכיס. חינוך שוק הוא מושג מורכב עד בלתי אפשרי, ולכן זו לא מהפכה מיידית".

קריאה: "יש לנו כ-600 אלף לקוחות רשומים, כשנשים מהוות 60% מתוכם. מבחינת הרגלי הקריאה - ישראלי ממוצע קורא ארבעה ספרים בשנה - בעוד שבערך שליש מהאוכלוסייה בארץ בכלל לא פותחת ספר. אצלנו דווקא יש קהל מיטיב קרוא, ש-30% ממנו קוראים יותר מספר בשבוע. העולם הרומנטי מאוד חזק כיום, יוצאים בז'אנר הזה כ-40 ספרים בחודש. הקהל שלו הן בעיקר נשים, שקוראות כמעט שני ספרים בשבוע בממוצע. במקום השני ממוקמים ספרי המתח".

פרינט: "ב-2018 התחלנו גם משלוחים של ספרים מודפסים. היו לבטים כבדים, אבל הבנו שהדרישה עדיין קיימת, והחשיבה הייתה לייצר בית אחד שייתן מענה לקריאה בפלטפורמות שונות".

אודיו: "הספרים המוקלטים נכנסו לתחום לאחרונה. על הנייר זו חידה גדולה והשקעה שלא עושה שכל, אבל למדתי שבחיים קורים דברים בלתי צפויים. מעבר לכך, אני מאמין שהספרים הדיגיטליים יכניסו לתחום הרבה אנשים שלא קוראים, כי אין להם סבלנות או זמן. יש לנו כיום כ-1,000 כותרים של ספרים קוליים, ספר ממוצע זה בערך 10 שעות האזנה. המתחרים האמיתיים שלי הם נטפליקס ופודקאסטים".

רב מכר: "בזמנו בסט סלר בישראל היה חייב למכור לפחות 30 אלף עותקים. היום מוציאים יותר ספרים לפחות מדי קוראים, כך שהצלחה עומדת על כמה אלפים, כשקשה אפילו לעבור את רף האלף. בכל שבוע עולים כ־50 ספרים בעברית, כשאף אחד כבר לא מחפש להתעשר. להיפך: ההוצאות מוציאות ספרים ממומנים, שעולים למחברים עד 70 אלף שקל - ואנשים עומדים בתור, כדי שיופיע ברזומה שהם כתבו ספר".

המלצה: "אני מאוד אוהב את נועה ידלין, שיודעת ללכוד את הטבע האנושי במערומיו. הספר שהכי אהבתי אי פעם הוא "נוטות החסד" של ג'ונתן ליטל, ואני אוהב גם את הספרים של שי אספריל, שגיליתי די במקרה, הוא כותב קולח ומרתק".

בעתיד: "בגיל 40 היו לי חרדות פרנסה, כי החברה הישראלית אכזרית בכל נושא הגילנות. הייתה תקופה שהייתי בבית 8 חודשים וזה צילק אותי. אתה יוצא ממקום, חושב שכולם חברים שלך ובסוף מתמודד לבד. כיום בעברית מאוד טוב לי. אני רוצה לשנות את עולם הספרים, להביא אנשים חדשים לספרים דיגיטליים וקוליים".

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות