גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דרך ישנה להילחם באינפלציה זוכה לתמיכה מחודשת בארה"ב

האם הגיע הזמן לכך שממשלת ארה"ב תאכוף בקרה על מחירים? ההיסטוריה מראה שניסיונות העבר לרסן אינפלציה דוהרת בצעדים כאלה הצליחו לפרקים – בעיקר כשהיה רצון לאומי לגרום להם להצליח

אינפלציה / צילום: Manu Fernandez/AP / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אינפלציה / צילום: Manu Fernandez/AP / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

במלחמה נגד האינפלציה, נשקל כעת שימוש בנשק ישן. יוקר המחייה עלה ביותר מ־8% בשנה האחרונה בארה"ב והוא מזנק גם במקומות אחרים בעולם.

לממשלות שלוש דרכים עיקריות להילחם באינפלציה: מדיניות מוניטרית, מדיניות פיסקלית ובקרה על המחירים. צמצום הכסף הזמין, בעיקר על ידי העלאת שיעור הריבית, פועל לעתים באיטיות מתסכלת. משמעת פיסקלית מצריכה תסריט לא סביר שבו פוליטיקאים יסכימו פתאום להדק חגורות גם בעצמם. כך שאולי זה לא מפתיע שבקרה על מחירים - מגבלות שמטילה הממשלה על הסכומים שיצרנים וספקים יכולים לדרוש תמורת סחורות ושירותים- חזרה לאופנה.

●  הדקו חגורות, אנו מאיצים לנחיתה: המאבק באינפלציה בארה"ב עולה מדרגה
● תתעלמו מהתחזיות: הכי טוב לא לגעת בתיק ההשקעות | המדריך להשקעה בזמן משבר

התובנה הידועה לפיה בקרה על מחירים תמיד נכשלת היא מיתוס. ההיסטוריה מראה שלעתים קרובות צעדים כאלה היו מאוד יעילים כצעדים זמניים במשברים דחופים - כמו מלחמת העולם הראשונה ומלחמת העולם השנייה.

אבל בזמני שלום בקרה על מחירים עבדה לעתים רחוקות' כנראה בגלל שדרוש מצב חירום כמו מלחמה על מנת לזמן מספיק תמיכה ציבורית, החלטיות פוליטית ותחכום אדמיניסטרטיבי שיגרמו לתקרות המחיר להחזיק מעמד.

כפייה לעתים רחוקות תצליח למגר את האינפלציה. אפילו בזמן מלחמה, כשפנייה לסנטימנט הפטריוטי היא בעלת המשקל הרב ביותר, דרישות או איומים מצד פוליטיקאים לעתים רחוקות הרתיעו חברות ועסקים מייקור המוצרים והשירותים.

גם לרומאים זה לא הצליח

בטור אורח שפרסם בוול סטריט ג'ורנל ב־30 במאי, כתב נשיא ארה"ב ג'ו ביידן: "הפכתי את הטיפול באינפלציה לעדיפות הכלכלית הגבוהה ביותר".

בינתיים לפחות, נראה שמבקש הממשל לפסול תוכנית רשמית של בקרה על המחירים. אבל דמוקרטים בשני בתי הקונגרס, בהובלת הסנאטורית אליזבת ווארן (אילינוי), תמי בלדווין (וויסקונסין) וחבר בית הנבחרים יאן ש'ובסקי (אילינוי) הציגו בחודש שעבר הצעת חוק למניעת מה שנותני החסות הגדירו כ"הקפצת מחירים".

לפי הצעת החוק, ייקור של סחורות ושירותים "לרמת מחיר בלתי מתקבלת על הדעת בעת זעזוע יוצא דופן לשוק" יהיה לא חוקי.

השפה בה מנוסחת ההצעה מזכירה באופן בולט את אחד הניסיונות המוקדמים ביותר לשלוט על מחירים במקום שהפך מאז לארה"ב. כשהגיעו ב־1623 המתיישבים ומלחמתם נגד האינדיאנים גרמה למחירים "לעלות לרמה מוגזמת ובלתי מתקבלת על הדעת", מושל ווירג'יניה פרנסי וויאט הטיל בקרת מחירים על יותר מתריסר סחורות חיוניות, כולל "beere" (בירה) ו"sider" (שיכר תפוחים). למרות שאין עדויות אם בקרת המחירים הצליחה או לא, מאוחר יותר היא נזנחה.

לא קשה למצוא דוגמאות שלא הצליחו.

בשנת 301 לאחר שהאימפריה הרומית כילתה עשורים רבים בדילול המטבע שלה וניפוח הדרג הבירוקרטי, האינפלציה הגיעה לרמה של כ־35% או יותר בשנה.

באותה שנה, הקיסר דיוקלטיאנוס חתם על צו שקבע תקרות למחירים של יותר מ־1,200 סחורות ושירותים - הכל מעץ לבנייה וטקסטיל ועד אריות, יין, ו"כבדי חזירים שאכלו תאנים". מי שהפרו את ההוראות ועסקו ב"ייקור חסר בושה" היו מוענשים בעונש מוות.

היסטוריונים מאמינים שהקיסר קבע את התקרות מתחת למחירי שוק מהעת האחרונה, ולכן המוכרים כנראה פשוט הוציאו את המוצרים מהשוק. הצו התמסמס; והאינפלציה המשיכה להשתולל.

בקרות המחיר שקבע נשיא ארה"ב ריצ'רד ניקסון ב־1971 גם הן לא הצליחו למגר את האינפלציה, בעיקר בגלל שהפדרל ריזרב לא הגביל את אספקת הכסף.

דוגמאות כאלה מראות שבקרות מחירים נוטות להיכשל כשלממשלות אין את הרצון או המשאבים לאכוף את הכללים, כשלא מספיק סוגי סחורה כלולים בהגבלה על המחירים, או כשהמדיניות הפיסקלית והמוניטרית נותרות קלות.

בקרה על מחירים יכולה להיות דרך לפרק את ציפיית הציבור מכך שעלות החיים תמשיך לטפס

בתנאים כאלה, צרכנים שיש להם הרבה מזומנים קונים את כל המוצרים שאין עליהם בקרת מחירים, וצצים שווקים שחורים שיוצרים היצע נוסף למוצרים שיש עליהם בקרת מחיר אבל קשה להשיג אותם.

בקרות מחיר עבדו הכי טוב "כששימשו להרגיע 'פניקה על מחירים'", אמר יו רוקוף, היסטוריון כלכלי באוניברסיטת ראטגרס ומחבר הספר "צעדים דרסטיים: היסטוריה של השכר ובקרה על מחירים בארה"ב".

מקרי פניקה כאלה קורים כשאנשים מצפים שהאינפלציה תמשיך להתלהט. זה יכול להפוך לנבואה המגשימה את עצמה כשצרכנים ממהרים לקנות מה שהם יכולים כמה שיותר מהר והספקים מעלים מחירים על מנת לעמוד בעלייה בביקוש וכדי לכסות את העלויות המתייקרות עבורם.

במלחמת העולם הראשונה, בקרת מחירים עזרה להוריד אינפלציה של מחירים סיטונאיים ל־7.1% בשנה מ־32.4%, לפי הערכותיו של רוקוף; במלחמת העולם השנייה, בקרת מחירים עזרה להוריד את האינפלציה השנתית ל־1.6% לעומת 11.9%.

בקרה על מחירים, בייחוד של סחורות חיוניות כמו דלק ומזון, יכולה להיות דרך לפרק את ציפיית הציבור - והפחד שלו - מכך שעלות החיים תמשיך לטפס.

זה אחת הסיבות לכך שכלכלנים יותר ויותר קוראים לבקרת מחירים סלקטיבית. "כשמחירי דברים חיוניים כמו דלק ומזון מתחילים להפוך לעניין לא רק עבור צרכנים אלא גם לחברות, יכול להיות שיש תיאום אינטרסים זמני לייצוב המחירים האלו", אמרה איזבלה וובר, כלכלנית באוניברסיטת מסצ'וסטס אמהרסט ומחברת הספר "איך סין התחמקה מטיפול בהלם: הדיון על רפורמות השוק".

זה יצריך שיתוף פעולה, אמרה וובר, בין ממשלת ארה"ב לממשלות אירופאיות.

האינפלציה זינקה גם בגלל שמחיר הנפט עלה מהקיץ הקודם כמעט פי שניים; והפלישה הרוסית לאוקראינה וחזרת הקורונה לסין הפריעו למשלוחי חומרים וסחורות בכל רחבי העולם.

אבל לפחות בינתיים, ציפיות האינפלציה לא מטפסות באופן חד; בין אם מדובר בציפייה נכונה או שגויה, צרכנים צופים שעלות החיים תעלה בשנה הקרובה בין 5% ל־6%.

עוד מכשול: הכללים הנרחבים שנחוצים בשביל בקרה מוצלחת על מחירים יכולים לתת תחושה של חליפת משוגעים.

בזמן מלחמות העולם הראשונה והשנייה, סוכנויות ממשלה העסיקו אלפי מתנדבים מקומיים על מנת לבדוק את האוכלוסייה ולחקור את המחירים ואת התנהגות הצרכנים.

ב־1943, נאסר לנהוג ב"נסיעות למטרת עונג", והמשטרה עצרה אלפי נהגים בצידי הדרכים; הנהגים היו צריכים להסביר למשרד הפדרלי של מנהל המחירים למה הנסיעה שהם נוסעים היא חיונית.

לא מפתיע לפיכך שהמנהיג המבריק והכריזמטי של המשרד למנהל המחירים, לאון הנדרסון, הפך למאוד לא פופולרי.

ביוני 1941, מאמר המערכת של הוול סטריט ג'ורנל הזהיר מכך שהנדרסון נוטה לכיוון של "דיקטטורה תעשייתית", ובשנת 1942 כתב המשורר הסטירי אוגדן נאש:

"הנה בא לאון
זוהר כמו נאון
הוא קבל פגישה
אצל מישהו במשחה".

הדוגמאות האלה רומזות על הסיבות בגללן בקרת מחירים כמעט תמיד כשלה בעתות שלום. בזמן של מצבי חירום לאומיים, אנשים יסבלו את אי האפשרות להתמקח, ימתינו בתור כדי לקבל שבריר ממה שהם רוצים ואפילו יהיו מוכנים להעיד בפני דירקטוריון של פקידים בירוקרטיים חטטניים.

בזמנים אלה, התחושה היא שמדובר בחובה פטריוטית. אבל בזמני שלום, הצעדים האלה יהוו מעמסה.

עוד כתבות

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

התוכנית שמסייעת למפונים לחזור לשוק העבודה בלי לאבד קצבאות

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

ארה"ב וסעודיה מתקרבות לברית הגנה, והנגמ"ש האמריקאי עם מערכת של אלביט

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; לפידות קפיטל מזנקת בכ-5%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"