גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המרגל־דיפלומט שביידן שולח למשימות הקשות ביותר

מנהל ה־CIA  ויליאם ברנס הוא הבחירה של הבית הלבן ל"אנשים שאתה לא רוצה לדבר איתם"

ראש ה־CIA וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite
ראש ה־CIA וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite

כשראש ה־CIA וויליאם ברנס הגיע לאיחוד האמירויות הערביות במאי עם משלחת מארה"ב לאחר מותו של נשיא איחוד האמירויות הערביות, היה זה לו הביקור השלישי במדינה כמנהל סוכנות הריגול - דבר המשקף לא רק את החשיבות האסטרטגית של המדינה מבחינת וושינגטון אלא גם את כובד משקל תפקידו של ברנס באסטרטגיית הביטחון הלאומי של ארה"ב.

חמישה עשר חודשים לתוך הכהונה של הנשיא ביידן, ברנס, דיפלומט וותיק, תפס מקום ייחודי בכוורת של הנשיא, כך אומרים פקידים אמריקאים כיום ולשעבר. בזמן שניהל את סוכנות הביון המרכזית, הוא גם הפך לסוג של שליח מיוחד בכל נושא המהווה בעיה מורכבת.

באמצע אפריל, פגש את נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן, איתו ביידן רוצה לשפר את היחסים לאחר ששמר ממנו על מרחק בגלל מעורבותו במותו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י. ברנס ביקר בקטאר, עומאן ואיחוד האמירויות הערביות במהלך אותה נסיעה.

באוגוסט האחרון, נסע לקאבול לאחר קריסת הממשלה האפגנית בתמיכת ארה"ב כדי לנהל שיחות בנושא לוחמה בטרור עם מנהיג הטליבאן, יריב וותיק של ארה"ב.

בנובמבר, ברנס, לשעבר שגריר ארה"ב לרוסיה, היה במוסקבה כדי לשוחח דרך טלפון מאובטח עם הנשיא ולדימיר פוטין בניסיון לא מוצלח לשכנע אותו לא לפלוש לאוקראינה. מאז היה גם בקשר עם כמה מיועציו הבכירים של פוטין, אם כי לא עם המנהיג הרוסי בעצמו, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

התוצאות שמביא ברנס "הרבה פחות גלויות"

מנהיג ה־CIA הוא לעתים קרובות האיש שהבית הלבן בוחר למשימות "אנשים שאתה לא רוצה לשוחח איתם אבל חייב", כך אמר פקיד בכיר בממשל לשעבר. יש לו "רקורד ארוך של התנהלות מול כמה מהרודנים הכי מפחידים ומאתגרים שיש לעולם להציע".

הדיפלומטיה עם הניחוח המודיעיני של ברנס היא עוד חץ באשפת החיצים של ביידן. מנהל ה־CIA פועל בתיאום עם מזכיר מחלקת המדינה אנתוני בלינקן ועם עוזרים אחרים של ביידן, כך אומרים פקידים היום ולשעבר.

אבל קביעת מידת ההשפעה של שיחות כאלה, הכוללות שיתוף מודיעין רגיש ותיאום לגבי אתגרי ביטחון גדולים, עשויה להיות קשה למתבוננים מן החוץ. בהשוואה לשיחות שמנהל בלינקן עם מדינות שונות, למשל, התוצאות שמביא ברנס "הרבה פחות גלויות", אמר פקיד בכיר בממשל.

נסיעות זרות היו זמן רב חלק מתפקידו של מנהל ה־CIA. רבי מרגלים נמצאים לעתים קרובות בדרכים כשהם מבקרים בתחנות ובאיזורי מלחמה מרוחקים וכדי להחליף מודיעין עם מקבילים במדינות זרות. מייק פומפאו, כשהיה מנהל ה־CIA, ביקר בסתר בצפון קוריאה על מנת להניח את היסודות לשיחות ישירות בין הנשיא דאז דונלד טראמפ ומנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און. ג'ורג' טנט שיחק תפקיד אינטנסיבי במאמצי ממשל קלינטון להשיג שלום בין ישראל לפלסטינים.

אבל נראה שברנס, בן 66, הולך לשבור שיא. (שלא כמו לגבי נשיאים ומזכירי מחלקת המדינה, אין רישום ציבורי מלא של כל נסיעות מנהלי ה־CIA.) דוברת של הסוכנות אישרה שהוא נסע כבר 16 פעמים מאז שנכנס לתפקיד במרץ 2021. מאז ביקר באירופה, דרום אסיה, המזרח התיכון, דרום קוריאה, אפריקה ואמריקה הלטינית, כך ניתן להבין מדיווחים של פקידים אמריקאים וזרים ומידע הנגיש לציבור.

טנט נסע בערך 30 פעמים בשבע השנים בהן ניהל את ה־CIA, כך אמר אדם המכיר את לוח זמני הנסיעות שלו.

שלא כמו כל אחד מקודמיו במפקדה בלאנגלי, ברנס מביא עמו לתפקיד כמה עשורים של ניסיון דיפלומטי. הוא כיהן 33 שנים במחלקת המדינה, שם עלה לתפקיד סגן מזכיר מחלקת המדינה, והוא היה שותף בהובלת הצוות האמריקאי בשיחות הסודיות שהובילו להסכם הגרעין עם איראן, שארה"ב נטשה מאז.

"בעוד שהוא שם לב לא לחצות את הקו המפריד בין מדיניות ומודיעין, יש לו פרספקטיבה ייחודית של מישהו שהייתה לו קריירה ארוכה של עיסוק אישי עם שועי עולם, ביניהם ולדימיר פוטין", אמר חבר בית הנבחרים אדם שיף (דמוקרט מקליפורניה), יושב הראש של וועדת המודיעין של בית הנבחרים.

שואף להחליף את בלינקן?

תפקידו של ברנס במשברים בינלאומיים בפרופיל גבוה גרם להשערות אצל אנשי סוד בוושינגטון אם אולי הוא שואף להתמנות למזכיר מחלקת המדינה יום אחד.

פקידים בממשל כיום ובעבר תיארו את היחסים בין בלינקן וברנס כטובים ואומרים שהשניים מכירים ועבדו יחד כבר שנים. שני האנשים מדברים בטלפון בערך אחת לשבוע, ומשימות מנהל ה־CIA זוכות לתמיכה מלאה של מזכיר מחלקת המדינה, כך אמר פקיד בכיר בממשל.

"התחושה שלי היא... שיש הבנה בשני הצדדים", אמר מארק לוונטל, היסטוריון של מודיעין ולשעבר פקיד במחלקת המדינה וב־CIA. "ברנס הוא שחקן פנים", אמר. "זו הדרך בה ממשל ביידן החליט להפעיל אותו".

תוכניות לשלוח את ברנס למשימות מסוימות מתחילות לעתים בפגישות בין משרדים שונים בוושינגטון לדיון על משברים עולמיים, כך אמר הפקיד הבכיר.

המשימות החשאיות של ברנס - כמו הנסיעה באוגוסט 2021 לקאבול למודת הקרב - מתאימות יותר לרב מרגלים מאשר למזכיר מחלקת מדינה, שנוסע עם משלחת עיתונאים ופוגש קיר מצלמות ומיקרופונים בכל מקום אליו הוא מגיע, אמרו הפקידים. מנהלי CIA לא מלווים על ידי התקשורת, והסוכנות לא דנה בפרטים של הנסיעות של ברנס. מידע על נסיעותיו התקבל מדיווחי ממשלות זרות שאירחו אותו ומדיווחים בתקשורת.

בנסיעה שלו מאפריל למפרץ, ברנס השמיע לאוזני מנהיגים באמירויות ובערב הסעודית חששות אמריקאיים לגבי שיתופי הפעולה ההולכים ומתהווים של מדינות אלה עם סין, כך אמרו אנשים המכירים את הנסיעות. בעומאן, שיחותיו עם השליט סולטן היית'ם בן טארק אאל סעיד כללו חששות של ארה"ב לגבי הברחת נשק של איראן דרך עומאן לבני הברית החותים של איראן בתימן, אמר אדם אחד.

ישנן מדינות המעדיפות להתנהל מול פקידי מודיעין אמריקאיים בכירים, אמר לארי פייפר, שהיה מנהל הסגל של מנהל ה־CIA לשעבר מייקל היידן. "הם יתייחסו אליהם יותר ברצינות מאשר לדיפלומטים", אמר.

בוושינגטון, ברנס זוכה לשבחים מצד מחוקקים משתי המפלגות לגבי הדרך בה הוא מנהל את ה־CIA. הוא זוכה לכבוד גם בקרב עובדי הסוכנות, כך אומרים פקידים לשעבר ב־CIA העומדים בקשר עם עמיתים שעדיין נמצאים בה.

בפגישות ממושכות ומתוחות של הבית הלבן בהן נידונים משברים בינלאומיים, אומרים עמיתים שנוכחותו של ברנס מייצבת ומרגיעה. "הוא לרוב האדם שיספר בדיחה ממש אפלה, או ידבר על הפיל בחדר כשאחרים ירגישו שהם לא יכולים", אמר הפקיד לשעבר.

כשהוא בדרכים, שומר ברנס על קשר קרוב עם סגנו דיוויד כהן ועם פקידים בכירים אחרים. כשהממשלה האפגנית בתמיכת ארה"ב קרסה באוגוסט האחרון, הוא היה בעיצומה של נסיעה בין מדינות המזרח התיכון והצטרף לפגישה של עוזריו הבכירים ביותר של ביידן לגבי ביטחון לאומי דרך קישור ווידאו. כשהוא חוזר מנסיעות כאלה, הוא מתדרך מרכזי משימה רלוונטיים של ה־CIA על הפגישות שלו.

ברנס כתב בספר זיכרונותיו שלמד בשלב מוקדם את החשיבות של נסיעות ודיפלומטיה פנים אל פנים ממזכיר מחלקת המדינה ג'ורג' שולץ, שקרא לזה "טיפול בגינה". כותרת ספר הזיכרונות של ברנס, מ־2019, היא "הערוץ האחורי".

עוד כתבות

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עולה ב-6%, אלוני חץ יורדת ב-4.5%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.1% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו