גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האינפלציה כאן כדי להישאר: אלה האסטרטגיות שחברות צריכות לאמץ כדי לשרוד

האינפלציה כאן כדי להישאר, וארגונים צריכים לשנות את סדרי העדיפויות שלהם כדי לשרוד ● מניתוח שרשרת האספקה שלהם ועד מניעת תחלופה גבוהה של עובדים, אלה 7 האסטרטגיות שכדאי למעסיקים לאמץ

בלי קיצוצים / צילום: Unsplash, olia gozha
בלי קיצוצים / צילום: Unsplash, olia gozha

 

 

בעוד שצרכנים בדרך כלל אינם אוהבים אינפלציה כיוון שהיא שוחקת את כוח הקנייה של הכנסתם, עסקים דווקא רוצים רמה קבועה של אינפלציה, כיוון שהשקעות שנעשו במחירים של היום מניבות רווחים ותשואות גבוהים יותר בעתיד. גם ממשלות אוהבות אינפלציה נמוכה ויציבה. עם האינפלציה, הלוואות לטווח ארוך של הממשלה מוחזרות בעלות ריאלית נמוכה יותר, וההכנסה הריאלית של המדינה גדלה כל עוד רמות התעסוקה הן גבוהות והשיפור בפריון העובדים עולה על השיפור בשכר שלהם. מחירי נכסים כמו בתים ומניות ממשיכים לעלות ומושכים משקיעים למשק. הרעיון הוא שהכלכלה ממשיכה לצמוח וכולם מרוויחים. אז למה צרכנים, עסקים, ממשלות ומשקיעים מודאגים במיוחד מחדשות האינפלציה האחרונות?

ראשית,  הביקוש לסחורות ולשירותים הגיע אמנם לרמות שהיו לפני המגפה, אבל ההיצע לא הדביק את הפער: שיבושים בשרשרת האספקה, הקשורים במגפה, עדיין נמשכים וסחורות רבות נותרו תקועות באוניות או בנמלים; תעריפי המשלוח, ההובלה והביטוח זינקו; מדיניות "אפס הדבקה" של סין פירושה סגירה של מוקדי הייצור והשילוח החשובים בעולם. מפעלים רבים נותרו סגורים או לא חזרו לפעול; השכר ממשיך לעלות, וחברות עדיין נאבקות על הטאלנטים; מחסור נרחב בנהגי משאיות משפיע על שרשראות הייצור.

אל כל הגורמים האלה מצטרפת ההתקפה של רוסיה על אוקראינה והסנקציות שהפעילו מדינות המערב בעקבותיה על סחורות וסחר רוסיים. להתפתחויות האלה יש השפעות ישירות ועקיפות שמזינות את האינפלציה. רוסיה היא עדיין ספקית חשובה של נפט, גז ופחם למפעלים באירופה. אוקראינה ורוסיה יחד הן היצואניות הגדולות בעולם של דגנים, גידולי מזון לבהמות ודשנים לגידול יבולים. עצירה או אפילו צמצום משמעותי של אספקת סחורות אלו מקשה על מערכת שרשרת האספקה ​​הגלובלית לתפקד היטב. גם אם המלחמה תסתיים מחר, ההתרה של סנקציות ואמברגו על סחר עלולה להימשך שנים, אם לא עשרות שנים.

 

אחת התוצאות הסבירות של התפתחויות אלה היא שמדינות עלולות להפוך לפרוטקציוניסטיות וכך לסגת מהתקדמות של עשרות שנים בתהליך הסחר הגלובלי וההתמחות. לדוגמה, ב-40 השנים האחרונות לערך התרחק חלק נרחק מהייצור מארה"ב. בינתיים, עמק הסיליקון הפך למוביל העולמי ברעיונות עסקיים דיגיטליים חדשים, טייוואן הפכה לספקית העולמית של מוליכים למחצה ואזור שנזן בסין יצר מערכת סביבתית לייצור מוצרים אלקטרוניים. ברזיל הפכה ליצואנית הגדולה ביותר של בשר בקר, סין של פלדה, קנדה של אלומיניום, גרמניה של מכוניות וארה"ב של מכשירי רדיו, טלוויזיות ונפט מזוקק.

במילים אחרות, כל אזור התחיל להתמחות בייצור סחורות שבהן יש לו יתרון יחסי או יתרון גודל. סחורות חצו את העולם בשלבי ייצור שונים לפני שהגיעו ללקוחות. התמחות וסחר אלה הורידו את מחירי הסחורות והשירותים והגבירו את החדשנות.

כעת קיימת סכנה ממשית שלפחות חלק מההתקדמות הזאת עלולה ללכת לאיבוד לנצח. מדינות עשויות לחזור למדיניות פרוטקציוניסטית יותר ולנסות להפוך לבלתי תלויות באחרות. בנוסף, מדינות רבות יוציאו יותר על הגנה, מה שאומר פחות כספים לפיתוח אמיתי. כל זה ייקר את הסחורות והשירותים.

אנחנו לא חושבים שהאינפלציה תרד בקרוב, אפילו שהבנק המרכזי בארה"ב מתכנן להקטין את המאזן שלו בשנה זו ביותר מטריליון דולר (כלומר, לגבות טריליון דולר בחזרה מהכלכלה, בתקווה שהביקוש ייעשה מותאם יותר להיצע).

לאור ההתפתחויות ברוסיה ובאוקראינה, השיבושים בשרשרת האספקה ​​והבעיות האינפלציוניות הפכו עמוקות וממושכות הרבה יותר מבעבר. לפניכם שבע אסטרטגיות שיסייעו לחברות להתמודד עם האינפלציה לאורך זמן.

1. נתחו את כל שרשרת הערך שלכם ואת רמת החשיפה שלה לזעזועים בשרשרת האספקה. לימדו לא רק על הספק המיידי שלכם, אלא גלו את הספק שמאחורי הספק שלכם, וכן הלאה. אפילו תת-רכיב מינורי חוצה את העולם בשלבי ייצור שונים. יש להעריך את הסיכון להפרעות בכל שלב, לפתח מקורות אספקה ​​חלופיים ולשמור על מלאי מספיק.

2. הבינו את מבנה ההון שלכם: תמהיל מניות הון, מניות בכורה, הלוואות בנקאיות, אשראי לטווח קצר, אשראי ספקים וחוב להמרה. בדקו אילו מהם יש להחזיר ומתי, אילו מושפעים מהעלאות ריבית ואילו עלולים להפיל את העסק אם לא יוחזרו.

3. שימו לב במיוחד להתפתחויות גלובליות: שינו בבריתות בין מדינות ושינוי מדיניות של ספקים בינלאומיים. גורמים אלה אינם יכולים עוד להילקח כמובנים מאליהם. אינכם יכולים לצפות שמדינות יפעלו באופן רציונלי בהתאם לאינטרסים הכלכליים ארוכי הטווח שלהן.

4. היו ערים להודעות המדיניות ולפרוטוקולים של הפד. לעתים קרובות הם כוללים תוכניות ומדיניות שעשויות להפתיע עסקים כאשר ייושמו. לדוגמה, כל הודעה אחרונה על העלאת ריבית הפתיעה את שוקי המניות.

5. שמרו על מורל גבוה בקרב העובדים ומנעו שחיקה. זאת על רקע עזיבת העובדים את שוק העבודה. אובדן של עובד מפתח פירושו חודשים של אובדן תפוקה והוצאה של משאבים נוספים כדי למצוא ולהכשיר מחליף. כתוצאה מכך, חשוב במיוחד להיות בתקשורת מתמדת עם העובדים ולפחות להיות מודעים לתוכניות שלהם להחלפת מקום עבודה. היו גמישים יותר במתן מענה לצרכים האישיים שלהם, כמו עבודה מהבית. 

6. ותרו על רעיונות לא רווחיים. הגיע הזמן לבצע רציונליזציה של פעילויות, לקוחות, עסקים, מותגים, פלחים, ספקים, אתרי ייצור וקווי מוצרים, כיוון שהישרדות לטווח קצר נמצאת בעדיפות עליונה יותר מצמיחה ארוכת טווח. יש לזהות את תחומי הליבה ולהתמקד באלה שמספקים את התשואה הטובה ביותר. שמרו על הרעיונות המבטיחים ביותר לעתיד.

7. הימנעו מקיצוצים. נטייה טבעית בזמנים אלו היא להניף גרזן אוניברסלי ולהורות על קיצוץ רוחבי של המשכורות, ההוצאות ומספר העובדים. תוצאה ברורה של פעולות כאלה היא מורל נמוך ושחיקה נוספת של עובדים מוכשרים. ייתכן שמפתה גם להתחיל לקצץ בהוצאות עתידיות, כמו מחקר ופיתוח, הכשרת עובדים ופרסום. אנו ממליצים לא לעשות פעולות כאלה. במקום זאת, דרגו מחדש פעילויות וקווי עסקים במונחים של עדיפויות שימור. הדירוג חייב להביא בחשבון את סדרי העדיפויות הארגוניים הנוכחיים תוך השארת מקום לצמיחה ולרווחיות עתידית. לדוגמה, הוא חייב לכלול:

■ תשואה על השקעה בהתבסס על ערכי השוק הנוכחיים של הנכסים, במקום ערכים היסטוריים.
■ מחזור התפעול של המזומנים, כלומר, הזמן שחולף בין השקעת מזומנים במלאי ועד החזרת מזומנים מהלקוח.
■ סיכונים ואי-ודאויות, מאספקה ​​ללוגיסטיקה ועד ליכולת התשלום של הלקוחות.
■ צמיחה, שילוב של סך השוק שניתן להתייחס אליו ונתח שוק בר השגה.

אי אפשר להמתיק את העובדה שהלחצים האינפלציוניים והבעיות בשרשרת האספקה ​​הם כאן כדי להישאר. חשוב לפתח הבנה מעמיקה של הבעיות הללו וליצור תוכנית שתתמודד עם האתגרים המתפתחים במהירות.

© Harvard Business School Publishing Corp

עוד כתבות

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, אתמול / צילום: Reuters, Selcuk Acar/Anadolu Agency

מצוידים ברימוני הלם: המשטרה פשטה על אוניברסיטת קולומביה ופינתה את המפגינים

השוטרים הגיעו אתמול בלילה מצוידים ברימוני הלם ופשטו על בניין המילטון באוניברסיטת קולומביה בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים ● באוניברסיטאות אחרות ברחבי ארה"ב נמשכו המהומות בעוצמה נמוכה יותר

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

אייל רביד / צילום: עומר וידר

פרשת תיאום המחירים: שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה-קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק