גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מפגיעה בסמכות המשטרה ועד ביטול זכות הבחירה: מה הן השלכות פקיעת תקנות יו"ש

בסוף החודש יפוג תוקפן של התקנות המסדירות את סמכויות בית המשפט ביהודה ושומרון ● אם הכנסת לא תגבש פתרון בהקדם או תתפזר לפני הראשון ביולי, השטחים שמחוץ לתחומי הקו הירוק עלולים להפוך לעיר מקלט לעבריינים, ומכאן הדרך לאנרכיה היא קצרה

מועצה אזורית שומרון / צילום: איל יצהר
מועצה אזורית שומרון / צילום: איל יצהר

בסוף חודש יוני, בעוד שבועיים, יפוג תוקפן של תקנות יהודה ושומרון, או בשמן המלא "תקנות שעת חירום (יהודה והשומרון - שיפוט בעבירות ועזרה משפטית)". תקנות אלו מוארכות בהוראת שעה מדי חמש שנים, ולראשונה מאז שנת 1967 הממשלה לא מצליחה להעביר את התקנות הללו בכנסת. שר המשפטים גדעון סער מזהיר כבר תקופה ארוכה מפני קטסטרופה משילותית, ביטחונית ומשפטית אם התקנות לא יאושרו על ידי הכנסת. אולם, דבריו נופלים על אוזניים ערלות בקרב הח"כים המורדים בקואליציה, ואילו באופוזיציה מסרבים להוציא עבור הממשלה את הערמונים מן האש.

עוד לפני שנתייחס למשמעויות הדרמטיות אם התקנות לא יחודשו, צריך להתייחס לתרחיש הבא, שסביר להניח יקרה - הכנסת לא מאשרת את התקנות, אך מתפזרת עוד לפני הראשון ביולי. במקרה כזה, תוקפן של התקנות יוארך כפי שנקבע בחוק יסוד הכנסת.

בסעיף 38 לחוק יסוד הכנסת נכתב: "כל חיקוק שתקפו היה פוקע תוך שני החודשים האחרונים לתקופת כהונתה של הכנסת היוצאת, או תוך ארבעה חודשים לאחר שהכנסת החליטה להתפזר, או תוך שלושת החודשים הראשונים לתקופת כהונתה של הכנסת הנכנסת - יעמוד בתקפו עד תום שלושת החודשים האמורים". כלומר, אם אכן הכנסת תתפזר, התקנות יוארכו אוטומטית למשך שלושה חודשים ממועד השבעת הכנסת הבאה.

התקנות, כשמן, עוסקות בסמכויות של בתי המשפט בשלושה מישורים: האחד, כלפי ישראלים שעברו עבירות באזור יהודה ושומרון או בשטחי הרשות הפלסטינית. השני, בסמכויות של הרשויות להטיל עונשים ומעצרים על ידי השלטונות הצבאיים באזור. השלישי, באפשרות לקיים צווים ועונשים שהוטלו בישראל על תושבי האזור.

בין החוק ביו"ש לישראל

בחוות דעת שכתבה המשנה ליועמ"ש אביטל סומפולינסקי, צוין שלפקיעת התקנות יהיו השלכות דרמטיות. לטענתה, פקיעת התקנות בהכרח תוביל לחיץ בין מערכת אכיפת החוק ביהודה ושומרון לבין מערכת אכיפת החוק בתוך שטחי הקו הירוק. כך למשל, לדברי עו’’ד סומפולינסקי, לא ניתן יהיה להעביר לישראל ראיות, עדויות וכדומה שנאספו על ידי המשטרה וגורמי הביטחון במסגרת חקירות פליליות ולהפך. במילים אחרות, פקיעת התקנות תוביל להפרדה פורמלית ומשפטית בין משטרת יהודה ושומרון ומשטרת ישראל.

עוד טענה סומפולינסקי, שמצב זה ישפיע הן על חקירות של עבירות ביטחון או עבירות אחרות שמבוצעות על ידי פלסטינים בישראל, והן על עבירות שביצעו ישראלים שעבורן נדרשות פעולות חקירה בשני האזורים.

בהיבט הביטחוני, ציינה המשנה ליועמ"ש שפקיעת התקנות משמעה שלא תהיה סמכות להחזיק בכלא בישראל את מי שהורשע בעבירות בבית משפט צבאי. יש לציין שכיום מעל 3,500 אסירים ביטחוניים תושבי יהודה ושומרון מוחזקים בבתי כלא בישראל. כתוצאה מכך, יידרש למצוא מענה באזור לכליאתם של כל אותם אסירים ביטחוניים הכלואים בבתי כלא בישראל.

עוד ציינה המשנה ליועמ"ש שסעיף 4 לתקנות קובע שניתן להעביר מישראל ליהודה ושומרון אזרח שחשוד שביצע עבירה מכוח "תחיקת הביטחון". זהו למעשה סעיף "הסגרה" ליהודה ושומרון, המאפשר לעצור ישראלי שביצע עבירה באזור ועבר לתוך תחומי ישראל - ולהעמידו לדין בשטח יהודה ושומרון. על כן, פקיעת התקנות עלולה להפוך את ישראל לעיר מקלט דה פקטו עבור מי שביצע עבירות מסוימות בשטחי יהודה ושומרון. עוד צוין שפקיעת התקנות תשפיע גם על סמכויות המשטרה והאפשרויות לנהל חקירות ומעצרים באזור.

מלבד זאת, מאחר שהרשות הפלסטינית אינה מדינת חוץ, ביטול החוק עלול להוביל לכך שלא יהיה ניתן להמציא מסמכים משפטיים לרשות - וגם לא לנהל הליכים אזרחיים נגד הפלסטינים או נגד הרשות עצמה. כך לדוגמה, ישראלים שנפגעו בתאונות דרכים על ידי פלסטינים, לא יוכלו לתבוע נזקים. כך גם לא יהיה ניתן לאכוף חוזים מסחריים במסגרת עסקים של ישראלים עם תושבי הרשות.

אך הקטסטרופה המשפטית אינה מסתיימת בכך. יש הטוענים שתושבי יהודה ושומרון לא יוכלו להשתתף בבחירות לכנסת, מכיוון שהם לא תושבי ישראל הריבונית. גם אם יימצא לכך פתרון, הם יאלצו להצביע בתוך תחומי הקו הירוק ולא בערים וביישובים בהם הם מתגוררים.

ומה לגבי הביטוח הלאומי ומס הכנסה? ובכן, החוק הישראלי מחיל את הזכויות ואת החובות גם על תושבי יהודה ושומרון, כך שמבחינה זו לא צפוי להיות הבדל. אולם, סמכויות האכיפה והגבייה נגד תושבי האזור מוסדרות באמצעות תקנות. כך ייווצר מצב אבסורדי, לפיו תושבי יהודה ושומרון יזכו לקצבאות הביטוח הלאומי וגמלת מס הכנסה שלילי, אולם המדינה לא תוכל לגבות את החובות שהם צוברים לרשויות המס.

מעמד עורכי הדין בבעיה

כאמור, תושבי יהודה ושומרון לא מוגדרים על פי החוק כתושבי ישראל. על כן, פקיעת התקנות משפיעה על מישור נוסף - מעמדם של עורכי הדין תושבי יהודה ושומרון. כיום, התקנות מרחיבות את הגדרת ‘ישראל’ בחוק לשכת עורכי הדין, ומכלילות תחתיו גם על תושבי האזור. בשל כך, עולה השאלה מה יהיה הדין אם יפוגו התקנות?

שר המשפטים גדעון סער / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שאלה דומה נכונה גם לגבי מעמד הפסיכולוגים. יש הגורסים שעם פקיעת התקנות, תושבי יהודה ושומרון לא יוכלו להירשם כעורכי דין, פסיכולוגים וכיו"ב, אך הדבר אינו בטוח כלל. ייתכן בהחלט שצו אלוף פיקוד מרכז יוכל למלא את הלקונה המשפטית של הכנסת.
אפשרות נוספת היא להעביר את התקנות הללו כהוראת שעה של תקנות חירום על ידי הממשלה ללא אישרור של הכנסת, על מנת למנוע את הקטסטרופה. מנגד, יש טוענים ובצדק שמכיוון שהכנסת "איננה מעוניינת" בתקנות אלו, אין דרך משפטית לעקוף זאת על ידי הממשלה. כמו כן, אין לצה"ל אפשרות לתקן תקנות שישפיעו על הנעשה מחוץ ליהודה ושומרון.

ברוך הבא לאנרכיה

אולם יש אפשרות נוספת - הכנסת לא תעשה דבר, הממשלה לא תעשה דבר וגם לא הריבון ביהודה ושומרון, הלא הוא צבא הגנה לישראל. לכאורה תשרור אנרכיה ביהודה ושומרון. כך לדוגמה, לא יהיה אפשר לחקור אדם בגין הטרדה מינית, כי החוק הירדני לא מכיר בעבירה כזו. כנ"ל עבירת הפרת אמונים, ועוד שלל חוקים. המדינה גם לא תוכל להחזיק באלפי אסירים ביטחוניים מסוכנים, ולא תוכל לגבות מסים ביהודה ושומרון - בעוד שהיא תשלם לתושבי האזור קצבאות, וחצי מיליון תושבי יהודה ושומרון לא יוכלו להצביע בבחירות.

בשל האנרכיה, לא מן הנמנע שדווקא בג"ץ יקבע באמצעות כללי הפרשנות שישראל כוללת את שטחי יהודה ושומרון. יהיה זה אירוע חריג, בו בג"ץ יחיל בפועל את הדין הישראלי ביהודה ושומרון באמצעות כללי הפרשנות ועל פי עיקרון השוויון. מה שכל ממשלות ישראל מאז 1967 לא הצליחו לעשות, כולל הימניות ביותר, עשויים לבצע שופטי בג"ץ בתיקים ספציפיים וכסיפוח זוחל, כשהררי עתירות על הקטסטרופה ביהודה ושומרון יונחו על שולחנם.

כך או כך, אשים את ידי באש ואומר - בניגוד לקמפיין הגעוואלד, אף אסיר ביטחוני לא ישתחרר לחופשי בעקבות אי הארכת התקנות. עניינים ביטחוניים משמעותיים יטופלו בדרכים עקיפות. האירוע דרמטי, אבל כמו רומא - גם יהודה ושומרון ללא תוחרב ביום אחד.

כיצד פקיעת התקנות עלולה להשפיע?

- לא ניתן יהיה להעביר לישראל ראיות ועדויות מיהודה ושומרון
- לא תהיה סמכות להחזיק בכלא בישראל מורשעים בבית משפט צבאי
- לא יהיה ניתן לנהל הליכים אזרחיים נגד פלסטינים או נגד הרש"פ
- תושבי יהודה ושומרון לא יוכלו להשתתף בבחירות לכנסת
- רשות המסים לא תוכל לגבות חובות מתושבי יהודה ושומרון
- תושבי יהודה ושומרון לא יוכלו להירשם כעורכי דין וכפסיכולוגים

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים